Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : "Agressie op scholen is een allochtonenprobleem"

Pagina's : [1] 2

Ali_Z
15-01-2004, 12:51

AMSTERDAM - Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College. De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt." Ziekmelden "De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing." Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren. "Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."

Ali_Z
15-01-2004, 13:00
Marokkanen en Antilianen...dat KAN niet goed gaan :D

11ira
15-01-2004, 15:47
Origineel gepost door Ali_Z AMSTERDAM - Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College. Hoe bedoelt ie 'met dezelfde problemen als de dader' Bedoelt hij daarmee dat andere leerlingen ook meedogenloos gepest worden door de leraar :rolleyes: De jongen die zijn leraar had doodgeschoten, werd door diezelfde leraar zo erg gepest en vernederd dat hij hem gewoon heeft neergeschoten. Ik probeer niet goed te praten wat hij heeft gedaan, maar dan nog...

AAAbracadaver
15-01-2004, 15:53
Origineel gepost door 11ira Hoe bedoelt ie 'met dezelfde problemen als de dader' Bedoelt hij daarmee dat andere leerlingen ook meedogenloos gepest worden door de leraar :rolleyes: De jongen die zijn leraar had doodgeschoten, werd door diezelfde leraar zo erg gepest en vernederd dat hij hem gewoon heeft neergeschoten. Ik probeer niet goed te praten wat hij heeft gedaan, maar dan nog... Geloof je dat nu echt ? Er zijn op dit forum zelfs nog mensen te vinden die les hebben gehad van de man en kunnen getuigen dat het een goede leraar was. De schuld ligt geheel en al bij de dader en in 2e instantie bij de voogd die een potje heeft gemaakt van de opvoeding.

arabchrstn
15-01-2004, 15:53

Als zoiets gebeurt op een school, waar het grootste deel van allochtone herkomst is, dan is het statistisch gezien natuurlijk een allochtonenprobleem... Maar ik vraag mij af of die meneer weet wat precies een Allochtoon is. Als mijn pa en ma uit de VS, of uit België komt, dan ben ik ook allochtoon. Het is geen probleem van allochtonen, het is een probleem van jongetjes met een ontzettend traditionele achtergrond. Dat gepaard met de verleidingen van de Westerse wereld, en een sociaal achtergestelde positie, creëert dat onzekerheid.

11ira
15-01-2004, 15:56
Origineel gepost door Abracadaver Geloof je dat nu echt ? Er zijn op dit forum zelfs nog mensen te vinden die les hebben gehad van de man en kunnen getuigen dat het een goede leraar was. De schuld ligt geheel en al bij de dader en in 2e instantie bij de voogd die een potje heeft gemaakt van de opvoeding. Ik zeg ook niet dat hij geen goede leraar is, ik heb hem nooit gehoord. Maar van een paar vrienden die op die school zaten, heb ik gehoord dat die Murat genadeloos werd gepest door die man. Wel een beetje logisch dat je dan boos wordt en iets stoms doet

Willemien
15-01-2004, 16:13
Origineel gepost door 11ira Ik zeg ook niet dat hij geen goede leraar is, ik heb hem nooit gehoord. Maar van een paar vrienden die op die school zaten, heb ik gehoord dat die Murat genadeloos werd gepest door die man. Wel een beetje logisch dat je dan boos wordt en iets stoms doet Waarschijnlijk probeerde die leraar hem continu op zijn grenzen te wijzen, dat niet zomaar alles kan en mag, en heeft die jongen dat niet eerder meegemaakt dat ie niet ongestoord kan doen en laten wat ie wilde, en noemde ie dat "genadeloos pesten". Tsja, ik geloof best dat vanuit die jongen zijn standpunt, hij "goede" redenen had om die man neer te schieten -zoals zijn vrienden zeggen - want anders had ie het natuurlijk niet gedaan.

arabchrstn
15-01-2004, 16:14
Wel een beetje logisch dat je dan boos wordt en iets stoms doet... Bijvoorbeeld een gun regelt en hem afschiet? Ik ben één keer door het lint gegaan tegen een docente op de middelbare school. Zij had ook altijd de pi'k op mij (volgens mij dan). Ben toen ook op een gegeven moment heel kwaad geworden. Heb toen een paar krijtjes gepakt en heb die dwars door de klas gesmeten. Drie dagen geschorst. Vergelijkbare situatie denk ik Maar als je dan even een gun regelt, dan zit er echt iets fout. En hem dan ook nog doodschiet... Ik snap best dat je vol testosteron zit op je 16e, okay... Wie niet...(okay, de dames). Maar als je een gun weet te regelen, dan zit er iets daadwerkelijk goed mis. Als dat logisch is, dan vraag ik af of die jongen ooit iets van moraal meegekregen heeft...

Mohammed_S
15-01-2004, 16:22
Agressie is een allochtonen probleem dat is veroorzaakt door nederlanders.

Willemien
15-01-2004, 16:28
Origineel gepost door Mohammed_S Agressie is een allochtonen probleem dat is veroorzaakt door nederlanders. Als 2 culturen botsen, dan wil jij iemand de schuld gaan geven ? Je bedoelt: alle nederlanders moeten nederland verlaten of zo ?

AAAbracadaver
15-01-2004, 16:35
Origineel gepost door Yahya Ik snap wel waarom die het heeft gedaan, heb ook een paar keer leraren bedreigd of uit woede de stoelen en tafels door de klas laten vliegen, als ik toen een pistool had was ik misschien nu ook een moordenaar. Woede maakt je blind. Dan ben je bijna net zo ziek in je hoofd als Murat, alleen spant hij de kroon aangezien hij het pistool is gaan halen en dat dus het excuus van "die vlaag van woede" niet opgaat.

AlHoceima_Leila
15-01-2004, 16:54
Hee aangezien wij niet weten waarom hij hem heeft vermoord vind ik ook niet dat we mogen zeggen dat hij psychisch is ofso sommige mensen ziet het gewoon niet in als ze wat verkeerds doen en dat komt dan omdat ze te BOOS zijn

Scottie
15-01-2004, 16:59
Origineel gepost door Yahya Ik snap wel waarom die het heeft gedaan, heb ook een paar keer leraren bedreigd of uit woede de stoelen en tafels door de klas laten vliegen, als ik toen een pistool had was ik misschien nu ook een moordenaar. Woede maakt je blind. Nou, kwaad worden we allemaal wel eens. Met stoelen en tafels gooien betekent dat je niet in staat bent je agressie te reguleren, dat je je woede niet in de hand kunt houden. Dat duidt op een storing in je frustratiedrempel: je bent te snel kwaad en hebt niet geleerd jezelf in de hand te houden. Dat is een manco waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Die mensen moeten geen rijbewijs krijgen, en geen wapens, want zij zijn niet in staat hun woede te beheersen. Beheersing moet, zeker in een overvolle klas of samenleving. Die jongen was niet meer boos. Hij komt op dinsdag met dat pistool, dat pistool moest hij eerst aanschaffen, en hij was in ieder geval zaterdag, zondag en maandag niet op school geweest. Hoe lang blijft iemand dan nog boos? Er zitten dus zeker drie dagen tussen het van schoolgestuurd worden en het moment dat hij die leraar in koele bloede vermoord. Hoe kan het dat die jongen in die tijd niet bij zinnen komt Daarbij, jouw vader zal maar leraar zijn. IK ben benieuwd of je de moordenaar dan ook nog begrijpt. Het doet me denken aan die jongen in Amsterdam die een vechtpartij uitlokt, naar huis gaat om een mes te halen, weer teruggaat naar die friettent en dan gaat dreigen. Tussen het vechten en het moment dat hij die agent bedreigde zit zeker 25 minuten. Hoe lang moet je boos blijven na een incident? Koelen die mensen dan niet af, gaat hun verstand dan niet een keer werken? Vragen ze zich op een gegeven moment dat niet af: "Wat ben ik aan het doen?" Dat jij op een slagveld wilt sterven is jouw zaak, maar dat slagveld heet voorlopig nog geen "Nederland". Zo'n jongen moet straf en behandeling, en die moeder ook. Zij kan haar kinderen duidelijk niet de baas en geen richtlijnen geven hoe te handelen bij een ruzie. Scottie.

Willemien
15-01-2004, 17:00
Origineel gepost door AlHoceima_Leila Hee aangezien wij niet weten waarom hij hem heeft vermoord vind ik ook niet dat we mogen zeggen dat hij psychisch is ofso sommige mensen ziet het gewoon niet in als ze wat verkeerds doen en dat komt dan omdat ze te BOOS zijn Wat wil jij later graag worden .... leraar van een vbmbo met een aantal snel opgefokte leerlingen staat vast niet meer op je verlanglijstje..

arabchrstn
15-01-2004, 17:07

Origineel gepost door Yahya Ik snap wel waarom die het heeft gedaan, heb ook een paar keer leraren bedreigd of uit woede de stoelen en tafels door de klas laten vliegen, als ik toen een pistool had was ik misschien nu ook een moordenaar. Woede maakt je blind. Nee woede maakt je niet blind. Woede laat zien wie je werkelijk bent. Op momenten van heftige emotie komt jouw basis naar boven. Als je simpelweg geen basis hebt, dan zit er echt iets mis. Maar als je een normale opvoeding heb gehad, dan kan je door het lint gaan, maar hoef je nog geen gun te pakken...

Pagina's : [1] 2