Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Overgewicht een probleem??

LZN
15-01-2004, 10:38

In een aantal rapporten van oa. de GGD 's en de Gezondheidsraad staat dat 80% van de mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst (die ouder zijn dan 40 jaar) last hebben van overgewicht. Als reden wordt genoemd: te weinig lichaamsbeweging. Wel zeggen ze dat de voedingsgewoonten gezond zijn omdat genoeg groente en fruit wordt gegeten en niet te veel vet. Omdat overgewicht serieuze problemen geeft als bijvoorbeeld diabetes, gewrichtspijn en hart en vaatziekten wil ik hier graag voor mijn stage voorlichtingsinformatie over schrijven. Wat denken jullie wat de oorzaak van dit overgewicht is, te weinig beweging, verkeerd eten, onverschilligheid? Wordt overgewicht wel als een probleem gezien? Alvast bedankt! ;).

AAAbracadaver
15-01-2004, 10:50
Origineel gepost door serra In een aantal rapporten van oa. de GGD 's en de Gezondheidsraad staat dat 80% van de mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst (die ouder zijn dan 40 jaar) last hebben van overgewicht. Als reden wordt genoemd: te weinig lichaamsbeweging. Wel zeggen ze dat de voedingsgewoonten gezond zijn omdat genoeg groente en fruit wordt gegeten en niet te veel vet. Omdat overgewicht serieuze problemen geeft als bijvoorbeeld diabetes, gewrichtspijn en hart en vaatziekten wil ik hier graag voor mijn stage voorlichtingsinformatie over schrijven. Wat denken jullie wat de oorzaak van dit overgewicht is, te weinig beweging, verkeerd eten, onverschilligheid? Wordt overgewicht wel als een probleem gezien? Alvast bedankt! ;) Tja het is een algemeen probleem, niet alleen onder allochtonen die eten vaak nog gezonder dan de Nederlanders. Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre vet nu de boosdoener is. Dat niet bewegen ongezond is neem ik direct aan maar er zijn diverse studies die stellen dat niet vet maar koolhydraten voor het overgewicht zorgen en met name de gerafineerde voedingstoffen zoals suiker en b.v. witte rijst. Een typisch bewijs voor deze zaken is Amerika waar al jaren tegen vet wordt gewaarschuwt en de "light" producten zich mogen verheugen in grote populariteit maar waar het overgewicht toch toeneemt.

sneakynawal
15-01-2004, 10:50
Ze houden van veel en lekker eten (ze weten nooit wanneer ze moeten stoppen) :hihi:

arabchrstn
15-01-2004, 10:53
Het is ook grote onzin dat vet de oorzaak is van overgewicht. Koolhydraten, dat zijn de boosdoeners. Een strakke Atkinsfan

sneakynawal
15-01-2004, 10:54

Ik zou ut nie weten :rolleyes:

Bazba
15-01-2004, 10:59
In de meeste gevallen wordt overgewicht veroorzaakt door een verkeerd eetpatroon. Mensen met overgewicht weten zelf vaak exact wat ze niet moeten eten om niet dik te worden. Lijnen heeft daarom ook geen zin als je je eetpatroon (vet en veel) niet aanpast. Dan val je gewoon weer terug. Het best is gewoon minder en gezonder eten, want om een vette maaltijd of veel snoep met meer bewegen er af te krijgen moet je vreselijk veel inspanning leveren. Een voorbeeld: Een Big Mac is zo'n 500 KCal en je moet een uur stevig wandelen om dat weer te verbranden. Tegen te veel eten is dus nauwelijks op te sporten.

Anissa_bel
15-01-2004, 11:06
van alles een beetje...soms is het genetisch bepaald , het kan ook zijn door andere factoren....mentaal dan...weet je meisje, het best is om wat literatuur te gaan opzoeken..daar krijg je een betere antwoord op dan hier op de forum. Hier krijg je bedenkingen en geen waarheden voorgeschoteld.Dus als je een goede stage wil lopen met betrouwbare informatie hier omtrent , cheque books. veel succes nog. xxx

AAAbracadaver
15-01-2004, 11:10
Origineel gepost door arabchrstn Het is ook grote onzin dat vet de oorzaak is van overgewicht. Koolhydraten, dat zijn de boosdoeners. Een strakke Atkinsfan yep, hier nog een. Kijkend naar de voeding die in het verleden tot de mens zijn beschikking stond en ook de heden ten dage bekende menselijke metabolische processen in acht genomen, kan je niet anders dan concluderen dat Atkins gelijk heeft.

babyvanbelisma
15-01-2004, 11:18
Mijn ervaring is dat letterlijk alles in olie wordt klaargemaakt. En niet een klein beetje olie, maar heel veel. Olijfolie is wel gezond, maar met mate. Ik denk dat dat oliegebruik best een deel van het probleem zou kunnen zijn. Er worden ook veel aardappels gegeten.

AlHoceima_Leila
15-01-2004, 17:20
weinig beweging en veel eten

gaviel
15-01-2004, 21:32
Serra, boek lezen kan goed zijn , als er boeken waren die ook echt beschrijven wat alle problemen zijn die komen kijken bij mensen die overgewichtig worden. Er wordt vaak belachelijk over gedaan, maar overgewicht wens je zelf niet en in veel gevallen kan de betreffende persoon, door onwetendheid, ook niks meer aan doen. En het ergste is geen hulp en een ieder zegt grrrrrrr elk pondje door het mondje dus nog een keer grrrrrr. Wat ik wel weet dat veel mensen gewend zijn laat te dineren en dan de hoofdmaaltijd, dat is op latere leeftijd funest. Daar mijn man marokkaans is en ook die (nare) gewoonte van laat nog eten had, dus nu ook de gevolgen heeft, maar als tegen gewicht ook weer laat flinke wandelingen maken, weet ik als geen ander waar ik over praat. Mijzelf snik als hollandse met ehum gezondere eetgewontes ben zwaarder dan mijn man. Dussssss wat is nu het probleem? Mijn gedachten gaan toch ook uit dat de genetische aanleg er een groot woord over meepraat. Maar veel bewegen is ook (niet alleen) als tegenvoer :D een optie. :zwaai: