Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wat vinden jullie van de nieuwe Wet Inburgering Nieuwkomers....

LZN
13-01-2004, 19:29

Ze zijn van plan om de oudkomers verplicht te stellen voor een inburgeringscursus ! Zelf ben ik het er niet mee eens. Ik ben wel van mening dat het huidige inburgeringsbeleid veel te slap is en dat ze dat naar mijn idee strenger mogen aanpakken. Vaak zie je dat de nieuwkomers na het het behalen van hun certificaat/ diploma nog NIET de nederlandse taal spreken. Dit ligt ook grotendeels aan de vriendenkring en gemeenschap waar zij mee optrekken. Voornamelijk is dat met hun eigen bevolkingsgroep (wat je vaak ziet onder de marokkanen), dit is natuurlijk geen goede manier van inburgeren. Waardoor veel nieuwkomers weer terugvallen in hun oude staat en het nederlands verleren. Is Nederland te slap......... of denk ik dat alleen maar ????.

gaviel
13-01-2004, 20:37
Nou nee de inburgeringscursus stelt geen malle moer voor!!!! Overvol en op slechte tijden. De mensen die echt nederlands willen leren zoeken na de cursus nog een andere school of een prive leraar, dat zegt volgens mij al genoeg over de kwaliteit van de cursus. Ken persoonlijk meerdere mensen die echt meer door hun werk en contact en een prive leraar nederlands (goed) hebben geleerd. :rolleyes:

rnaj
13-01-2004, 20:41
Ik vind dat je de 'oudkomers' moet stimuleren om beter 'in te burgeren' het is goed voor die gene die daar nog de moed en de mogelijkheden voor heeft. En het is goed voor het bejaarden probleem waar wij straks mee te kampen krijgen. Vraag me trouwens wel af hoe jij het strenger wilt maken, wat je eigenlijk zegt. Je kan ze wel Nederlands leren, maar dat help niet want de vrienden en bekenden spreken onder elkaar geen nederlands. (dit wordt in het artikel uit de NRC behoorlijk gerelativeert) Pleit jij soms voor verplichte spreiding, zodat ze geen taalgenoten meer tegen komen.

rnaj
13-01-2004, 22:37
Origineel gepost door Angel_eyz Nee, zo wil ik het niet stellen. Je kan niet van een persoon verwachten dat hij/zij niet meer met haar bevolkingsgroep omgaat. Het komt ook grotendeels door de gemeente; zij zet alle nieuwkomers in dezelfde buurt. Zo ontstaan er weer achterstandsbuurten en ga zo maar verder. Vaak is het ook zo dat de meeste zich niks beters kunnen veroorloven. Waar ik niet mee eens ben is dat de nieuwkomers veel te snel een diploma krijgen zonder dat ze maar één woord Nederlands spreken. De sancties moeten hoger en ze moeten de nieuwkomers harder aanpakken en het niet bij een waarschuwing laten. Plus de inburgeringscurus moet veel langer duren. Ik vind 1,5 jaar voor een inburgeringscurus veel te weinig. Na ander half jaar ben je echt niet ingeburgerd. En vaak krijgen ze ook geen nazorg. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken er zij zoveel nieuwkomers die er niet eens de moeite voor doen om Nederlands te leren. Daarom ben ik ook voor de nieuwe wetsvoorstel en dat de nieuwkomer ook een gedeelte zelf moet bijbetalen. En om terug te kome op "Gaviel"! Ik ben het helemaal met je eens. Door de sociale contacten leer je je veel beter aan te passen en de Nederlandse taal te spreken. Maar wat is ingeburgerd en hoe meet je dat. Wist je dat de meeste nieuwkomers door autochtonen nederlands worden binnen gebracht? En laten we eerlijk zijn, dit probleem lost zich zelf op. Denk niet dat de tweede helft van de 3e generatie en de 4e generatie nog zin heeft aan een bruid(egom) die helemaal niets van nederland weet, hier geen enkele kans maakt op werk tenzij hij/zij niet snel nederlands leert. Ik ben niet zo negatief, komt allemaal goed...

ffeiza
14-01-2004, 09:41

Inburgeringscursus, als je dat aan een bepaalde groep aanbiedt ga ik ervan uit dat je dat ook goed doet. Ze GOED verder helpen met de Nederlandse taal en ga maar door. Maar dat iemand hier mij een paar woorden en 10 zinnen komt leren en van mij gaat verwachten dat ik in no-time kantoorwerk aan et doen ben.. Tjah

Salama_4ever
14-01-2004, 10:14
Tja...ze willen geen ANALFABETEN die het land binnenkomen....

Salama_4ever
14-01-2004, 11:20
Origineel gepost door Angel_eyz sjoo dat heb ik ook net gehoord ja........ Op zich geen slechte regel ! Plus de leeftijd wordt verhoogd naar 24 jaar. Ja klopt.......