Bekijk originele versie : Een vraag voor de bekeerden op dit forum
Ismael21
29-09-2002, 12:54
As salaam alaikoem,
Ik heb even een vraagje aan de 'nieuwe moslims' die op dit forum rondzwerven :D
Wie van jullie heeft gewoon zijn/haar 'oude naam' gehouden en wie heeft zijn/haar naam veranderd??? Graag ook met argumenten, want ik weet niet of ik mijn naam wil gaan veranderen....Alvast bedankt
Origineel gepost door Ismael21
As salaam alaikoem,
Wie van jullie heeft gewoon zijn/haar 'oude naam' gehouden en wie heeft zijn/haar naam veranderd??? Graag ook met argumenten, want ik weet niet of ik mijn naam wil gaan veranderen....Alvast bedankt
Ik heb gewoon mijn naam gehouden. Deels uit respect voor mijn overleden vader(ik ben naar hem vernoemd), en deels uit praktische overwegingen. Denk aan overheid, banken en de hele mikmak.
Ismael21
29-09-2002, 13:22
Het lijkt me juist wel grappig om die banken enzo te terroriseren :D door mijn naam te veranderen.
Nounousa
29-09-2002, 13:36
Ik weet niet of het boeiend is maar mijn moeder is ook moslim geworden (mashallah) maar zij heeft alleen haar roepnaam vernadert snap je??
Op de papieren heeft ze nog wel haar oude naam....
m3ha salama
hind :zwaai:
Nounousa
29-09-2002, 13:37
Maar ik vind het wel zo passend om je naam te veranderen......
Ismael21
29-09-2002, 13:43
Yep het zou wel zo passend zijn, maar volgens mij ga ik dan een 'dubbelleven' leiden :D Voor alle instanties enzo heb ik mijn Nederlandse naam en voor de rest een islamitsche naam :D
Maar ik moet er nog goed over nadenken.....
Jemal2002
29-09-2002, 15:19
As salaam alaikoem,
De Moslim dient oprecht en goed te zijn, en dit hoort te blijken uit alle aspecten van zijn of haar bestaan. Een goede naam is hier zeker een onderdeel van - het is als een sieraad voor de Moslim waarmee hij aangesproken wordt en wat iets over hem zegt, en het is de naam die hij draagt in dit leven en het hiernamaals. In principe is het niet verplicht om de naam te veranderen, aangezien sommige mensen in de tijd van de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) zich bekeerden en hun naam behielden. Echter, wanneer een naam slechte zaken of betekenissen bevat wordt het verplicht om de naam te veranderen. Een goed voorbeeld hiervan was de grote metgezel van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem), Abd ar-Rahmaan ibn 'Awf (moge Allah tevreden met hem zijn). Voor de bekering tot de Islam heette hij "Abd al-Kaa'ba" (dienaar van de Kaa'ba, of volgens een andere overlevering 'Abd-'Amr) en bij zijn bekering werd zijn naam door de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) verandert in Abd ar-Rahman (dienaar van de Erbarmer).
Ander bewijs hiervoor is de hadith van Ibn Abi Shaybaa, waarin Haani' ibn Yazied (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "Er kwam een afvaardiging naar de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) en hij hoorde hen iemand 'Abd al-Hajar' (dienaar van de steen) noemen. Hij (de Profeet, vrede en zegening van Allah zij met hem) vroeg:'Wat is je naam?' en hij zei: 'Abd al-Hajar.' Hij zei, 'Nee, je bent Abd-Allah' (de dienaar van Allah)'" (Al-Mawsoe’aa al-Fiqhiyyaa, 11/335).
Hieruit leren we dat wanneer een naam duidelijk tegen de Islam is, en polytheïsme en dwaling vertegenwoordigt, het verplicht is om het te veranderen naar iets beters. Wat betreft namen die specifiek aan de niet-Moslims toebehoren en aan niemand anders, de meeste geleerden zeggen dat het in dit geval verplicht wordt om de naam te veranderen wanneer men zich bekeerd tot de Islam. Dit heeft als doel om een duidelijk onderscheid te maken tussen de identiteit van de Moslim en die van de niet-Moslim. Nog steeds betreffende het eerste deel van uw vraag, willen we opmerken dat als het officieel veranderen van de geregistreerde naam veel moeilijkheden kan opleveren, administratief gezien, dan is het voldoende om alleen een andere naam aan te nemen waarmee de mensen hem aanspreken, aangezien de kosten hierbij soms hoog kunnen oplopen.
ps.
Ik zou het gewoon doen als ik jou was.
Je kan je keuze niet baseren op “als meer mensen wel of niet hun naam hebben veranderd”. Persoonlijk vind ik een beetje kinderachtig alles iedereen het doet dan doe ik het ook of andersom.
De keuze ligt hij jou en niet bij iemand anders.
Ik hoop dat je een verstandige beslissing kan maken na het lezen van dit stuk.
Success!!!
Ãááå íæÝÞß
Ismael21
29-09-2002, 15:24
Origineel gepost door Jemal2002
ps.
Ik zou het gewoon doen als ik jou was.
Je kan je keuze niet baseren op “als meer mensen wel of niet hun naam hebben veranderd”. Persoonlijk vind ik een beetje kinderachtig alles iedereen het doet dan doe ik het ook of andersom.
De keuze ligt hij jou en niet bij iemand anders.
Ik hoop dat je een verstandige beslissing kan maken na het lezen van dit stuk.
Success!!!
Ãááå íæÝÞß
Bedankt voor je tekst, enne het maakt me niks uit of andere het doen ik wil alleen hun argumenten horen, want ik twijfel...insallah zal 'jou tekst' me op weg helpen, nogmaals dank daarvoor!!!!
Jemal2002
29-09-2002, 15:38
Bedankt voor je tekst, enne het maakt me niks uit of andere het doen ik wil alleen hun argumenten horen, want ik twijfel...insallah zal 'jou tekst' me op weg helpen, nogmaals dank daarvoor!!!!
All praise is for Allah (swt)
Allahu Akbar!
DESPERADA
29-09-2002, 19:18
SalaaM aleikOm......
Kvindt het Ook AlTijd MaAsChallaH eeN Nlse broeder/zuster te HOreN met eeN islamitsche naaM.... KliNkt oOk heeL moOi, Zoals de naMeN.... AbdulWahid van Bommel, AbulJabber Van deN VeN...... EeN Nlse AchterNaaM gecombIneerD met eeN islaMitsche voornaaM... MaAschallaH...!!
Ma3Salaam
As salaam alaikoem,
salaam broeder ik zit ook met hetzelfde probleem want ik weet niet of ik wel mijn naam moet veranderen of niet insha allah ik hoop dat wij antwoord hier op krijgen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.