Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Soliciatiediscriminatie van wege Hijab

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

mocro_sanaa
22-06-2008, 13:57

Heb je het wel eens meegemaakt? Wat heb je er tegen gedaan of wat kan je er tegen doen? :jammer:

Iris.
22-06-2008, 14:12
Ik draag het zelf niet, maar ik werk op een strandtent. Daar mag het dus ook niet, een hoofddoek of andere bedekking van je hoofd! Net zoals in meerdere winkels wordt het geweigerd! Je kan er niets tegen doen, soms staat het in de kledingvoorschriften! Anders werk zoeken is het enige wat je dan kan doen! Soms kan je nog onderhandelen, maar meestal lukt dat niet.

houbinno
22-06-2008, 14:26
Heb je het wel eens meegemaakt? Wat heb je er tegen gedaan of wat kan je er tegen doen? :jammer: solliciteren...zonder hoofddoek, zorgen dat je aangenomen word, zorg dat je een vaste aanstelling krijgt en dan hoofddoek omdoen..... Kijk als je bij de sollicitatie verschijnt met ene hoofddoek dan kunnen ze op allerlei manier jou weigeren ook al zeggen ze niet dat het aan de hoofddoek ligt ze kunnen zeggen dat ze iemand hebben gevonden die betere papieren heeft dan jij. Maar als ze je aannemen zonder hoofddoek, en je doet zo goed je werk zodanig dat je gewoon een vast contract krijgt en je veranderd in de loope der jaren van levenswijze, moet je als bedrijf van hele goede huize komen wil je zo iemand ontslaan, aangezien ze je aangenomen hebben, en jij voldoet aan hun voorwaarden en jij uitstekend werk levert, ze kunnen je dus alleen ontslagen hebben voor het feit dat je een hoofddoek draagt. Overigens ben ik het wel eens met de werkgevers dat je niet voor elke baan in aanmerking kunt komen....je kunt bijv. geen agente worden...dat is heel logisch, daar gelden kledingvoorschriften die kenmerkend zijn voor de functie. Je kunt als stelling gebruiken dat allen functies waarbij kleding onderdeel uitmaakt van de veiligheid, of kleding die jou functie duidelijk maakt je hieraan moet houden. soms is bedrijfkleding te combineren met hijaab, als je chirurg bent, dan kun je best de groene kleding aandoen met een daarbij behorende hijaab die speciaal daarvoor bestemd is. Voor alle overigen functies daar kan de werkgever bijna geen beroep doen op bedrijfskleding. dus dames speel het slim, laat je niet uit de markt slaan door dit soort mensen.

Um_Abdelkhaleeq
22-06-2008, 15:35
solliciteren...zonder hoofddoek, zorgen dat je aangenomen word, zorg dat je een vaste aanstelling krijgt en dan hoofddoek omdoen..... Kijk als je bij de sollicitatie verschijnt met ene hoofddoek dan kunnen ze op allerlei manier jou weigeren ook al zeggen ze niet dat het aan de hoofddoek ligt ze kunnen zeggen dat ze iemand hebben gevonden die betere papieren heeft dan jij. Maar als ze je aannemen zonder hoofddoek, en je doet zo goed je werk zodanig dat je gewoon een vast contract krijgt en je veranderd in de loope der jaren van levenswijze, moet je als bedrijf van hele goede huize komen wil je zo iemand ontslaan, aangezien ze je aangenomen hebben, en jij voldoet aan hun voorwaarden en jij uitstekend werk levert, ze kunnen je dus alleen ontslagen hebben voor het feit dat je een hoofddoek draagt. Overigens ben ik het wel eens met de werkgevers dat je niet voor elke baan in aanmerking kunt komen....je kunt bijv. geen agente worden...dat is heel logisch, daar gelden kledingvoorschriften die kenmerkend zijn voor de functie. Je kunt als stelling gebruiken dat allen functies waarbij kleding onderdeel uitmaakt van de veiligheid, of kleding die jou functie duidelijk maakt je hieraan moet houden. soms is bedrijfkleding te combineren met hijaab, als je chirurg bent, dan kun je best de groene kleding aandoen met een daarbij behorende hijaab die speciaal daarvoor bestemd is. Voor alle overigen functies daar kan de werkgever bijna geen beroep doen op bedrijfskleding. dus dames speel het slim, laat je niet uit de markt slaan door dit soort mensen. Akh, het is echt onmogelijk om zonder hijaab op te dagen. Allaah geeft de vrouw echt geen vrijstelling vanwege een sollicitatiegesprek. Ik zie mezelf echt niet mijn hijaab af doen voor een sollicitatiegesprek en ik vind dat de andere zusters dit ook zeker niet moeten doen. @Topicstarter, voor welke functie heb je gesolliciteerd?

mocro_sanaa
22-06-2008, 15:47

dankjewel voor jullie reactie Ik draag zelf geen hoofddoek maar ik heb de topic geopent voor een vriendin ze had gewoon in winkels gesoliciteerd als bijbaantje waar ze overal werd geweigerd en inderdaad kwamen ze met smoesje ja we hebben al iemand en blabla. terwijl de vactures gewoon nog op de deur hingen.

houbinno
22-06-2008, 15:56
Akh, het is echt onmogelijk om zonder hijaab op te dagen. Allaah geeft de vrouw echt geen vrijstelling vanwege een sollicitatiegesprek. Ik zie mezelf echt niet mijn hijaab af doen voor een sollicitatiegesprek en ik vind dat de andere zusters dit ook zeker niet moeten doen. @Topicstarter, voor welke functie heb je gesolliciteerd? Je leeft niet in een islamitisch land waar je dat recht kun opeisen, je leeft in een land waar andere regels gelden. Je kunt dan twee dingen doen zuster, of je legt je erbij neer, en accepteert dat het zo is, in dat geval heeft studie volgen voor zusters bijna geen zin aangezien ze toch niet aan de bak komen. of je speelt met de regels die zij gemaakt hebben, zodanig zodat je de regels van Allah swt kunt praktiseren. Ik zal een aantal voorbeelden geven van het afwijken van de regels omdat je als moslim in knel zit en er geen andere weg is. - als er hongersnood is, en er is niets om te eten, en je leven hangt ervan af dan mag je varkensvlees eten. - als je met je gezin nergens een huurhuis kunt vinden en je hebt alles gedaan wat je kunt doen dan mag je kopen ook al moet je hiervoor een schuld aangaan die verboden is. - Als onze moslima's op straat herkend worden aan de hijaab, en daardoor gevaar lopen, mogen ze de hijaab afdoen. je moet analyseren wat je doet en waarvoor je het doet uiteindelijk is je intentie bepalend voor hetgeen je doet. als je solliciteert en je komt maar niet aan de bak, en je weet dat het komt omdat je hijaab draagt zuster dan is jou intentie niet om maar zonder hijaab te gaan lopen maar is je intentie om alles te doen om aangenomen te worden, omdat het voor een moslima tegenwoordig erg moeilijk is om werk te vinden. Allah swt is Alwetend, hij ziet alles en weet alles, dus weet hij ook precies wat jou intentie is op het moment da tje iets doet. Sommige vrouwe zullen uit principe hier niet in mee willen gaan, echter straffen ze hiermee zichzelf, het is voor jou als moslim nadelig. Je kunt je erbij neerleggen wat nadelig is voor jezelf en je gezin. Maar goed, iedereen moet doen en laten wat hij/zij wil, ik zou het wel zo aangepakt hebben..... ik zeg altijd je overtuiging, je liefde voor Allah swt is niet uit te meten in ene Baard, of ene hijaab, of een stuk aardse stof of uiterlijk....dat is te meten in je intentie waarmee je praktiseert, je houding tegenover je mede moslim en mede mens, je mate waarin je houd aan de regels van de islam die behoren tot de 5 zuilen. wa lahu a3laam

Um_Abdelkhaleeq
22-06-2008, 17:27
Ik snap je punt maar ik denk niet dat de zuster écht in geldnood verkeerd walhamdoulilaah. Zoals ze het zelf al zei, het is een bijbaantje. Probeer er gewoon het beste van te maken oegtah, er zijn echt genoeg plekken waar je kunt werken met hijaab. Callcenter, huiswerkbegeleiding, zeeman, kruidvat? Voor zover ik weet word er daar niet moeilijk gedaan over een hijaab. .

oempje_N
22-06-2008, 17:31
Je leeft niet in een islamitisch land waar je dat recht kun opeisen, je leeft in een land waar andere regels gelden. Je kunt dan twee dingen doen zuster, of je legt je erbij neer, en accepteert dat het zo is, in dat geval heeft studie volgen voor zusters bijna geen zin aangezien ze toch niet aan de bak komen. of je speelt met de regels die zij gemaakt hebben, zodanig zodat je de regels van Allah swt kunt praktiseren. Ik zal een aantal voorbeelden geven van het afwijken van de regels omdat je als moslim in knel zit en er geen andere weg is. - als er hongersnood is, en er is niets om te eten, en je leven hangt ervan af dan mag je varkensvlees eten. - als je met je gezin nergens een huurhuis kunt vinden en je hebt alles gedaan wat je kunt doen dan mag je kopen ook al moet je hiervoor een schuld aangaan die verboden is. - Als onze moslima's op straat herkend worden aan de hijaab, en daardoor gevaar lopen, mogen ze de hijaab afdoen. je moet analyseren wat je doet en waarvoor je het doet uiteindelijk is je intentie bepalend voor hetgeen je doet. als je solliciteert en je komt maar niet aan de bak, en je weet dat het komt omdat je hijaab draagt zuster dan is jou intentie niet om maar zonder hijaab te gaan lopen maar is je intentie om alles te doen om aangenomen te worden, omdat het voor een moslima tegenwoordig erg moeilijk is om werk te vinden. Allah swt is Alwetend, hij ziet alles en weet alles, dus weet hij ook precies wat jou intentie is op het moment da tje iets doet. Sommige vrouwe zullen uit principe hier niet in mee willen gaan, echter straffen ze hiermee zichzelf, het is voor jou als moslim nadelig. Je kunt je erbij neerleggen wat nadelig is voor jezelf en je gezin. Maar goed, iedereen moet doen en laten wat hij/zij wil, ik zou het wel zo aangepakt hebben..... ik zeg altijd je overtuiging, je liefde voor Allah swt is niet uit te meten in ene Baard, of ene hijaab, of een stuk aardse stof of uiterlijk....dat is te meten in je intentie waarmee je praktiseert, je houding tegenover je mede moslim en mede mens, je mate waarin je houd aan de regels van de islam die behoren tot de 5 zuilen. wa lahu a3laam Sorry maar waar heb je dit vandaan? Mag ik hier bewijs van broeder? Ik heb nergens zien staan in de koran nog in de soennah dat dit is toegestaan. Hoe kan het dan dat toen de vrouwen van de profeet (vrzmh) gevaar liepen bij de slag van badr, ze hun bedekking niet uit hebben gedaan? Immers je kunt zien dat ze moslima zijn door hun bedekking.

oempje_N
22-06-2008, 17:33
Ik snap je punt maar ik denk niet dat de zuster écht in geldnood verkeerd walhamdoulilaah. Zoals ze het zelf al zei, het is een bijbaantje. Probeer er gewoon het beste van te maken oegtah, er zijn echt genoeg plekken waar je kunt werken met hijaab. Callcenter, huiswerkbegeleiding, zeeman, kruidvat? Voor zover ik weet word er daar niet moeilijk gedaan over een hijaab. . Klopt heb zoveel meiden met hijaab achter de kassa zien zitten.

emshoum19
22-06-2008, 17:35
solliciteren...zonder hoofddoek, zorgen dat je aangenomen word, zorg dat je een vaste aanstelling krijgt en dan hoofddoek omdoen..... Kijk als je bij de sollicitatie verschijnt met ene hoofddoek dan kunnen ze op allerlei manier jou weigeren ook al zeggen ze niet dat het aan de hoofddoek ligt ze kunnen zeggen dat ze iemand hebben gevonden die betere papieren heeft dan jij. Maar als ze je aannemen zonder hoofddoek, en je doet zo goed je werk zodanig dat je gewoon een vast contract krijgt en je veranderd in de loope der jaren van levenswijze, moet je als bedrijf van hele goede huize komen wil je zo iemand ontslaan, aangezien ze je aangenomen hebben, en jij voldoet aan hun voorwaarden en jij uitstekend werk levert, ze kunnen je dus alleen ontslagen hebben voor het feit dat je een hoofddoek draagt. Overigens ben ik het wel eens met de werkgevers dat je niet voor elke baan in aanmerking kunt komen....je kunt bijv. geen agente worden...dat is heel logisch, daar gelden kledingvoorschriften die kenmerkend zijn voor de functie. Je kunt als stelling gebruiken dat allen functies waarbij kleding onderdeel uitmaakt van de veiligheid, of kleding die jou functie duidelijk maakt je hieraan moet houden. soms is bedrijfkleding te combineren met hijaab, als je chirurg bent, dan kun je best de groene kleding aandoen met een daarbij behorende hijaab die speciaal daarvoor bestemd is. Voor alle overigen functies daar kan de werkgever bijna geen beroep doen op bedrijfskleding. dus dames speel het slim, laat je niet uit de markt slaan door dit soort mensen. Wat voor nut heeft die hoofddoek dan nog :moe:

asdfghjkl
22-06-2008, 17:50
misschien moet iemand een sollicitatie naspelen met haar misschien pakt ze het verkeerd aan ( niet negetief bedoeld). Solliciteren moet je trainen en mooi praatje maken. En misschien moet de cv nageken worden, hoeft niet altijd aan hijab te liggen. peace

mv500
22-06-2008, 18:47
de meeste vrouwen die hijaab dragen zijn geen echte moslims ze doen het gewoon voor show ze3ma we zijn moslimas sommige van hun veranderen zelfs hun naam um dit oum dat net alsof de islam uit een stuk stof en naam bestaat

houbinno
22-06-2008, 19:21
Sorry maar waar heb je dit vandaan? Mag ik hier bewijs van broeder? Ik heb nergens zien staan in de koran nog in de soennah dat dit is toegestaan. Hoe kan het dan dat toen de vrouwen van de profeet (vrzmh) gevaar liepen bij de slag van badr, ze hun bedekking niet uit hebben gedaan? Immers je kunt zien dat ze moslima zijn door hun bedekking. vraag maar na....uiteraard moet je het niet vragen aan iemand met extremistische ideeen, die zal jou sowieso zeggen dat je niet mag werken.

houbinno
22-06-2008, 19:27
Wat voor nut heeft die hoofddoek dan nog :moe: de nut van de hijaab is ongewijzigd, ook al zou je hem tijdelijk uitdoen om er voor te zorgen dat je heb later ongestoord kunt dragen..... het is de keus aan de persoon. Voor de rest heeft de hijaab nog steeds hetzelfde nut.... ze wijzigt met die actie alleen haar persoonlijke situatie.

houbinno
22-06-2008, 19:29

Ik snap je punt maar ik denk niet dat de zuster écht in geldnood verkeerd walhamdoulilaah. Zoals ze het zelf al zei, het is een bijbaantje. Probeer er gewoon het beste van te maken oegtah, er zijn echt genoeg plekken waar je kunt werken met hijaab. Callcenter, huiswerkbegeleiding, zeeman, kruidvat? Voor zover ik weet word er daar niet moeilijk gedaan over een hijaab. . ik heb dus niet over bijbaantjes...ik heb het over situaties waarin wij momenteel worden gemanoeuvreerd, namelijk werken om je gezin van onderhoud te voorzien.... tegenwoordig proberen mensen hun hoofd boven water te houden. Of ze hebben schulden bij mensen.... Voor bijbaantjes geld dit dus niet...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8