MANinBLACK
27-09-2002, 16:15
De Amerikaanse hiphop superster Rah Digga treedt op. Tijdens haar show vraagt ze aan het publiek of er nog female mc's in de zaal zijn. Het is doodstil. 'Are there no female MC's in this Mutha….?!' Ik kijk links van me en ik zie Murth The Man-O-Script een jonge dame op het podium duwen. 'Aaaaaaah yeah…'. Zegt Rah Digga. Er staat ineens een mooie jonge vrouw op het podium. RFx [één van de rappers van AvalanchE] en ik kijken elkaar aan. We zijn beiden erg onder de indruk van haar uiterlijk, maar kan het mooie meisje ook wel écht rappen?' What's your name girl?' 'Morocka.' ' Okay set it off Morocka'. Het meisje begint haar tekst te droppen. RFx en ik kijken elkaar met open mond aan en beginnen te lachen. Gevolgd door wild te springen en GO GO GO! Te gillen als kleine groupies van de nieuwe ster. De rapper Rampage, Rah Digga zelf en het publiek staan versteld. Iedereen springt en gaat helemaal op in haar 'flow'. She rocked the crowd, maar wie was deze geheimzinnige hiphop assepoester? Die na het optreden van Rah Digga weer verdween met haar vriendinnen? Wie is Morocka? Reden genoeg voor Mixin om deze van getalenteerde dame op te sporen. Morocka blijkt al te rappen sinds haar 14e, maar is pas echt professioneel begonnen in 1999. Als ik zeg professioneel, dan bedoel ik het ook écht. Ze is naar Amerika gegaan om haar muziek op te nemen. Ze is zelfs dankzij haar manager, Maha van Mahagony Entertainment en één van de hiphop pioniers zelf, meneer Big Daddy Kane, benaderd door een paar hele grote Amerikaanse hiphop platenmaatschappijen. Morocka, zeg eens, welke 'Major Labels' zijn dat? Rawkus, DefJam en Bad Boy. WHAT? No shit? No shit. Mede dankzij Maha en Big Daddy Kane, met Kane werk ik ook samen. Hij heeft me een beetje voorgesteld aan de mensen die hij ook persoonlijk kent. Ze dachten eerst dat ik een zangeres was of zo. Hahah. Je bent al een paar keer naar 'the States' geweest. Nu ga je over een paar dagen weer naar New York, Long Island. Wat ga je daar doen? Ik word meteen op het vliegtuig opgehaald door Kane, Maha en de rapcrew, S Dubs: Silent Warriors, waar ik ook in zit. We gaan gelijk naar de studio. We gaan niet rusten of wat dan ook, gewoon gelijk naar de studio. Dan gaan we freestylen of meteen schrijven. Ik krijg meteen te horen wat de producers voor me gemaakt hebben. Gelijk werk aan de winkel. Hoe heb je het eigenlijk voor elkaar gekregen om in Amerika te kunnen opnemen. Allemaal door Big Daddy Kane? Nee, door Attim Jackson (R.I.P.). Ik heb hem leren kennen door Def Rhymz in Eindhoven. We werden door Def voorgesteld en we begonnen te praten. Ik vertelde hem toen dat ik ook in de muziek business zat en al een tijdje mijn ding deed. Hij vroeg toen of ik iets voor wilde doen. Hij vond het best wel interessant. Hij vroeg toen mijn nummer, zodat hij me kon bellen als hij iets wist. Hij kon me misschien wel ergens aan helpen. Een week later belt hij op. Dat er een paar mensen geïnteresseerd in me waren. Kan je naar Amerika komen? Dus ik zei ja is goed… Ahum… Wat was je echte reactie? Hahahah. Wil je dat echt weten. Ik was dus zo van… lach me niet uit hoor… hahah. Hij zei dus: ,,Yo, this is Attim, some people are interested in you, do you want to come to the states?" Ik zei dus: Yess, no, yess, no… you know what… I'll ask my mother. Hahaha Little girl! Ik heb dus ja gezegd en een week later was ik in Amerika. Daar kwam ik Maha tegen en Big Daddy Kane. We gingen dus naar een optreden van Kane en ik mocht daar freestylen. Vanaf dat moment leerde ik dus ook Kane kennen. Hij introduceerde me aan zijn manager, Maha. Vanaf dat punt… things were popping'. Er zijn dus drie grote labels die je willen. Wat kan de doorslag geven om naar b.v. Rawkus te gaan? Waar kijk je naar? Sowieso vanaf het begin al hoe ze me benaderen. Hoe ze praten. Je krijgt vertegenwoordigers op je af, nooit de grote topmensen. Als ik gelijk zie dat ze van alles beloven, dat ze zeggen dat ze me groot gaan maken en dat ik een ster ga worden etc. Dan wil ik daar niets mee te maken hebben. Dat zijn de mensen die een grote mond hebben, maar niets naar voren brengen. Ik kijk o.a. of ik wel genoeg vrijheid krijg en of ik wel met verschillende mensen kan samenwerken. Het hangt er echt van af wat ze me willen bieden. Wat zijn je roots? Waar kom je vandaan? Mijn ouders komen uit Marokko, uit Fez Medina. Zelf ben ik in Brabant geboren en heb ik mijn hele leven in Uden gewoond. Wat vinden je ouders ervan, dat je rapt? Die vinden het heel leuk. Mijn vader heeft allemaal bandjes van me in de auto. Mijn vader maakt nu ook beats. Hij zit nu ook meneer de producer uit te hangen. Hij maakte eerst van die echte old school b-boy beats, maar later kwamen er echt melodietjes in. Ik dacht toen echt van… Hey my father got some skills. Hahaha. Mijn oom produceert ook. Mijn ooms hebben in Marokko ook een eigen bandje. Neven van mij in Frankrijk maken ook hiphop muziek. It runs in the family. We zijn allemaal muzikaal. We love music. Na het optreden van Rah Digga. Hoe waren de reacties? Veel mensen kwamen me gewoon 'props' geven. Heel enthousiast. Ze zeiden dat ze het heel tof vonden. Er waren trouwens ook wel een paar 'haters' tussen. Die even kwijt moesten dat ze vinden dat "modelletjes" niet horen te rappen! Serieus? Ja echt serieus. Zo van; ook al ben je 'lyrically' dope je moet het niet doen, dat rappen. Houd je bij je eigen zaken en probeer 'onze scène' niet in te nemen. Waren dat vrouwen? Nee mannen, nou jongetjes… Hahah. Hey fellas, I'm taking everything! Hahah… maar over het algemeen kreeg ik gewoon veel goede reacties Wie zijn jouw grote voorbeelden? Big Daddy Kane 4 REAL! The Notorious B.I.G. Die zal ik altijd dope blijven vinden. Wat vrouwen betreft. MC Lyte, Queen Latifah en Moni Love. Als je de mogelijkheid zou krijgen om met iemand samen te werken, met wie zou je dan willen werken? Goede vraag. Ehmm… ik denk met Jay-Z. Nou eigenlijk is die mogelijkheid er al. Serieus? Dat is mijn favoriete MC. Ja. Hij is eigenlijk ook iemand naar wie ik veel luister. Samen met Big Daddy Kane zijn we bezig aan een song, waar Sauce Money, Jadakiss en Jay-Z dus aan meedoen. Dat nummer komt waarschijnlijk op het nieuwe album van Big Daddy Kane. Ik werk nog met wat andere bekende Amerikaanse artiesten, zoals: Slum Village, The Outsidaz, The Flip Mode Squad. Is dit allemaal voortgekomen uit die optreden van Rah Digga in de Melkweg in 2000? Ja, ik had na Rah Digga's optreden gesproken met Rampage. Wat voegt hiphop aan jou toe? Expressie. Ik kan me goed uitdrukken. Als ik een lekkere beat hoor, dan krijg ik gewoon kippenvel. Ik denk dan meteen van; Okay hier kan ik op schrijven. Hier kan ik wat op doen. Als ik in de studio zit, dan kan ik daar echt dag en nacht blijven. Ik vind het zo dope. Nummers bedenken, opnemen. Hiphop music is my life! Omschrijf jezelf in maximaal 20 woorden? I'm the kind of girl that you wanna take home to momma, but I spit like a mother****a! Hoe zie je de toekomst van Morocka? LARGE! Hahaha. Ik hoop natuurlijk op een goede deal, maar ik zit er niet op te wachten. Ik blijf bezig met opnemen etc. Ik blijf gewoon mijn ding doen. Ik zorg ervoor, dat ik alles snap van 'the business' voor ik erin stap. Ik wil eerst veel erover leren. Over de labels, percentages, royalties etc. Ik ben heel leergierig en dat moet ook voor je eraan begint. Ik zie de toekomst goed in. Ik geloof in mezelf en we zijn met goede labels bezig die goede kansen bieden. Ik hoop gewoon op het beste. Aiight dope. Wat wil je nog wat kwijt aan het Mixin publiek? Blijf je ding gewoon doen. Geloof in jezelf. Dan kom je waar je wilt. Waar een wil is, daar is een weg. Als je iets wilt, ga erachter aan. Have faith, have a whole lot of believe and you will achieve.