Bekijk originele versie : Ondankbare Europeanen
Marokkaanse soldaten
Op deze foto zie je een Marokkaanse soldaat met een Zeeuwse vrouw. In mei 1940 kwam het Franse leger Nederland te hulp. In het Franse leger dienden veel Noord-Afrikaanse soldaten. Vooral in Zeeland werd zwaar gevochten. Een aantal Noord-Afrikaanse soldaten werd gevangen genomen.
Een aantal van deze Noord-Afrikaanse krijgsgevangenen verbleven ruim vier jaar op het Zeeuwse eiland Zuid-Beveland. Zij werden niet zo streng bewaakt en hadden regelmatig contact met de inwoners van Zuid-Beveland. Vlak voordat Zeeland in het najaar van 1944 werd bevrijd, werden de krijgsgevangenen weggevoerd door de Duitsers. De mensen in Zuid-Beveland hebben nooit meer iets van ze gehoord.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten 233.000 Noord-Afrikaanse soldaten in het Franse leger. Meer dan 77.000 van hen kwamen uit Marokko. De rest kwam uit Algerije en Tunesië. Het zuiden van Marokko hoorde sinds 1912 bij Frankrijk, terwijl het noorden bij Spanje hoorde. Marokko werd officieel bestuurd door de Sultan, maar de Fransen en Spanjaarden hadden het, dankzij hun modernere legers, eigenlijk voor het zeggen. Dat zoveel mannen uit Marokko in het Franse leger vochten was dus niet zo vreemd
Vechten tegen Duitsland
De Marokkaanse en andere Noord-Afrikaanse soldaten vochten vanaf 1940 tegen de Duitsers. Dat deden zij in Europa, maar ook in Noord-Afrika dat werd aangevallen door Duitsland en Italië. Het Franse deel van Marokko werd bezet. Na de overgave van Frankrijk in augustus 1940 vluchtte een deel van het Franse leger naar Engeland om van daaruit verder te vechten tegen Duitsland en haar bondgenoten.
Moed en doorzettingsvermogen
Nadat de geallieerden in 1942 Noord-Afrika, waaronder Marokko, hadden veroverd op de nazi's sloten nog meer Marokkaanse mannen zich aan bij het Franse leger. Zij speelden een grote rol bij de bevrijding van Europa. Verschillende Franse officieren schreven tijdens de oorlog in brieven en dagboeken over de moed en doorzettingsvermogen van hun Noord-Afrikaanse soldaten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn meer dan 70.000 van deze soldaten gesneuveld in de strijd.
http://www.annefrank.nl/werkstukwijzer/bronnenbank.asp?oid=155.
Ik weet niet of je het ondankbaarheid moet noemen. Veel Europeanen hebben geen enkele weet van de rol van Marokkanen in WOII. Ik wist dit ook allemaal niet totdat ik het op dit forum al eens eerder las. Tijd om de geschiedenisboeken te herschrijven?
Origineel gepost door tonk
Ik weet niet of je het ondankbaarheid moet noemen. Veel Europeanen hebben geen enkele weet van de rol van Marokkanen in WOII. Ik wist dit ook allemaal niet totdat ik het op dit forum al eens eerder las. Tijd om de geschiedenisboeken te herschrijven?
De marokkanen die ik ken, wisten het niet, totdat ik ze ervan vertelde.
Ondankbaar vind ik ook geen goed woord, het is eerder ontwetenheid, van beide kanten.
Origineel gepost door Jamaah_Islamiya
Als ze op school geschiedenis geven kunnen ze dit evengoed vermelden,dit is een groot feit dat de kijk op ons sterk kan veranderen dat zou stemmen kosten bij de verkiezingen.
Er moet nog heel wat veranderen in de geschiedenisboeken waaruit op de basis- en middelbare scholen les gegeven wordt, daarbij is het niet alleen de marokkaanse geschiedenis die over het hoofd wordt gezien.
Zolang deze boeken niet herschreven worden met de juiste informatie zal het gross ontwetend blijven. Zaak is dus om kinderen goede voorlichting te geven over land van herkomst en eigen geschiedenis in Nederland.
AlHoceima_Leila
08-01-2004, 19:02
Origineel gepost door Jamaah_Islamiya
Marokkaanse soldaten
Op deze foto zie je een Marokkaanse soldaat met een Zeeuwse vrouw. In mei 1940 kwam het Franse leger Nederland te hulp. In het Franse leger dienden veel Noord-Afrikaanse soldaten. Vooral in Zeeland werd zwaar gevochten. Een aantal Noord-Afrikaanse soldaten werd gevangen genomen.
Een aantal van deze Noord-Afrikaanse krijgsgevangenen verbleven ruim vier jaar op het Zeeuwse eiland Zuid-Beveland. Zij werden niet zo streng bewaakt en hadden regelmatig contact met de inwoners van Zuid-Beveland. Vlak voordat Zeeland in het najaar van 1944 werd bevrijd, werden de krijgsgevangenen weggevoerd door de Duitsers. De mensen in Zuid-Beveland hebben nooit meer iets van ze gehoord.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten 233.000 Noord-Afrikaanse soldaten in het Franse leger. Meer dan 77.000 van hen kwamen uit Marokko. De rest kwam uit Algerije en Tunesië. Het zuiden van Marokko hoorde sinds 1912 bij Frankrijk, terwijl het noorden bij Spanje hoorde. Marokko werd officieel bestuurd door de Sultan, maar de Fransen en Spanjaarden hadden het, dankzij hun modernere legers, eigenlijk voor het zeggen. Dat zoveel mannen uit Marokko in het Franse leger vochten was dus niet zo vreemd
Vechten tegen Duitsland
De Marokkaanse en andere Noord-Afrikaanse soldaten vochten vanaf 1940 tegen de Duitsers. Dat deden zij in Europa, maar ook in Noord-Afrika dat werd aangevallen door Duitsland en Italië. Het Franse deel van Marokko werd bezet. Na de overgave van Frankrijk in augustus 1940 vluchtte een deel van het Franse leger naar Engeland om van daaruit verder te vechten tegen Duitsland en haar bondgenoten.
Moed en doorzettingsvermogen
Nadat de geallieerden in 1942 Noord-Afrika, waaronder Marokko, hadden veroverd op de nazi's sloten nog meer Marokkaanse mannen zich aan bij het Franse leger. Zij speelden een grote rol bij de bevrijding van Europa. Verschillende Franse officieren schreven tijdens de oorlog in brieven en dagboeken over de moed en doorzettingsvermogen van hun Noord-Afrikaanse soldaten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn meer dan 70.000 van deze soldaten gesneuveld in de strijd.
http://www.annefrank.nl/werkstukwijzer/bronnenbank.asp?oid=155
Aih wat stoer zeg
wist ik niet :D
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
Aih wat stoer zeg
wist ik niet :D
Dat bedoel ik dus, voordat er weer met het vingertje gewezen wordt is het weleens goed om eerst maar eens in eigen kring na te gaan wat er bekend is van je eigen geschiedenis, en vertel het door, misschien dat je vader nog meer hierover weet... ;)
AlHoceima_Leila
08-01-2004, 19:18
Origineel gepost door sahira
Dat bedoel ik dus, voordat er weer met het vingertje gewezen wordt is het weleens goed om eerst maar eens in eigen kring na te gaan wat er bekend is van je eigen geschiedenis, en vertel het door, misschien dat je vader nog meer hierover weet... ;)
Wat bedoel je met eigen geschiedenis ?
Wat bedoel je met eigen geschiedenis ?
Je eigen marokkaanse geschiedenis, zowel in Marokko als hier in Nederland.
AlHoceima_Leila
08-01-2004, 19:25
Je eigen marokkaanse geschiedenis, zowel in Marokko als hier in Nederland.
Jah maar die mensen hebben niet meegevochten alleen mee geholpen met de wederopbouw
Jah maar die mensen hebben niet meegevochten alleen mee geholpen met de wederopbouw
Dat is juist harstikke goed, maar er zijn ook marokkaanse slachtoffers gevallen, er is zelfs een monument voor deze soldaten.
Let maar op, in mei zijn de dodenherdenkingen en raad eens wie ze dan vergeten?
Origineel gepost door achmad
dat vrouwtje in klederdracht is geen bevelands maar een walchers boerinnetje......................komop zech, beetje integratie tonen he als je de geschieds boeken veranderen wilt :D
Ze lijken ook allemaal op elkaar, die zeeuwen... :D
Ben jij trouwens een zeeuw Achmad?
AlHoceima_Leila
08-01-2004, 19:41
Dat is juist harstikke goed, maar er zijn ook marokkaanse slachtoffers gevallen, er is zelfs een monument voor deze soldaten.
Let maar op, in mei zijn de dodenherdenkingen en raad eens wie ze dan vergeten?
Jh klopt zekers
maare weet je
ik wist wel dat er marokkanen hadden meegevochten alleen vond ik die foto zo leuk echt waar
Origineel gepost door track
Deze zijn ze nog niet vergeten.
AMSTERDAM - ''Verwerpelijk,'' noemt burgemeester Job Cohen de verstoring van dodenherdenkingen op 4 mei door Marokkaanse jongeren: ''Dit kan gewoon niet.'' Ook Abdoe Menebhi, de voorzitter van de Stedelijke Marokkaanse Raad in Amsterdam, heeft er geen goed woord voor over: ''Het is schunnig, natuurlijk absoluut te veroordelen.''
..............
Laten we maar hopen dat dit een eenmalig incident is geweest. Zo niet hoop ik dat gepakt worden, kunnen ze mooi in de weekenden voor die graven in Zeeland gaan zorgen en in de zomer vakantie naar auswith
Elberfeld
09-01-2004, 13:53
Ik zie ook het ondankbare er niet van.
De reden waarom de zeeuwse Marokkanen (bijna) totaal vergeten zijn, heeft volgens mij te maken met het feit dat ze zich zonder verzet naar Duitsland hebben wegvoeren.
Dit in tegenstelling tot de Georgiërs, die zich op Texel tot de laatste man hebben doodgevochten in een opstand tegen de Duitsers. En van hen had ik nog wel eens gehoord..
Ook over de Tweede Wereldoorlog geldt, dat degene die het meeste kabaal maakt, het meest gehoord wordt.
DonAgewan
09-01-2004, 14:08
Origineel gepost door Elberfeld
Ik zie ook het ondankbare er niet van.
De reden waarom de zeeuwse Marokkanen (bijna) totaal vergeten zijn, heeft volgens mij te maken met het feit dat ze zich zonder verzet naar Duitsland hebben wegvoeren.
Dit in tegenstelling tot de Georgiërs, die zich op Texel tot de laatste man hebben doodgevochten in een opstand tegen de Duitsers. En van hen had ik nog wel eens gehoord..
Ook over de Tweede Wereldoorlog geldt, dat degene die het meeste kabaal maakt, het meest gehoord wordt.
Hoe lang hebben ze daar in Zeeland gevochten en met hoeveel man en hoeveel man Duitsers en hoeveel zijn er gevangen genomen? En waren ze daar alleen in Zeeland?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.