Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Normen en waarden: wat zijn ze eigenlijk?

sahira
08-01-2004, 12:07

Vaak hoor je de begrippen 'normen en waarden' genoemd in één zin. Wat betekenen deze begrippen eigenlijk? En wat hebben ze te maken met maatschappelijke onderwerpen? Volgens het Van Dale woordenboek is een 'norm' een 'toestand of manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten'. Anders gezegd: een norm is een begrip dat min of meer wordt opgelegd van buiten af. Een norm is dus een soort maatstaf, richtlijk of regel waar je je aan moet of kunt houden. Het begrip 'waarde' wordt door het Van Dale woordenboek uitgelegd als een 'zedelijke, esthetische, persoonlijke betekenis van iets' of als een 'zaak van zedelijk, cultureel belang'. Hieruit blijkt dat een 'waarde' iets is dat voor iemand persoonlijk geldt, iedereen kan er andere waarden op na houden. Je kunt een bepaald belang ergens aan toe kennen, of een waardeoordeel hebben. Kijk maar eens in je eigen omgeving, waarschijnlijk vindt jij andere dingen belangrijk dan je ouders, en zij weer andere dan de buren. Normen en waarden worden vaak in één zin genoemd. In feite zijn normen en waarden ook met elkaar verbonden omdat een norm gebaseerd wordt op de waarde die een groep mensen hanteert. Zo maken mensen in een samenleving bijvoorbeeld de afspraak dat diefstal strafbaar is. Normen in een maatschappij veranderen omde de waarde die mensen ergens aan toe kennen veranderd. In de jaren '50 van de vorige eeuw vond men dat bepaalde dingen niet door de beugel kunnen, terwijl deze dingen tegenwoordig heel gewoon zijn. 10 gouden regels * Toon verdraagzaamheid * Toon verantwoordelijkheid * Houdt rekening met je omgeving * Respecteer een ander, respecteer jezelf * Behandel iedereen gelijk * Toon betrokkenheid * Toon solidariteit * Toon behulpzaamheid * Toon beleefdheid * Ken je grenzen Deze discussie is gaande in Huize Sahira & co...mijn kids zijn er nog steeds niet over uit, wat het nu precies betekent, normen en waarden. (voor de duidelijkheid ze zijn 15 en 12 jaar) Wat betekent normen en waarden voor jou? Kan jij je vinden in de 10 regels of heb jij andere gouden regels?

rnaj
08-01-2004, 12:42
Volgens mij werken normen en waarden alleen maar als iedereen dezelfde normen en waarden hanteerd. Daarbij komt dat normen en waarden aan verandering onderhevig zijn. Sommige mensen kunnen die veranderingen niet snel genoeg volgen, JPB is zo'n persoon. Die man heeft het nog steeds over de oude chr/joodse normen en waarden in europa/Nederland terwijl wij onder invloed van bezoekers van over de hele wereld plus alle massa media zijn veranderd. Toch heb je met jouw lijstje wel gelijk, zijn zo ongeveer de 10 geboden. MEt een beetje fatsoen en respect komen we heel ver. Dat zal iedereen het wel met jouw eens zijn. Maar waar loopt het dan stuk met de normen en waarden, of is dit een gedachte spinsel van het CDA om nogmaals de nadruk te leggen op onze Chr. achtergrond in europa.....

sahira
08-01-2004, 16:03
Origineel gepost door rnaj Maar waar loopt het dan stuk met de normen en waarden, of is dit een gedachte spinsel van het CDA om nogmaals de nadruk te leggen op onze Chr. achtergrond in europa..... je zegt het zelf al.. ;)

rnaj
08-01-2004, 16:06
Ik kan wel wat bedenken waarhet misloopt, Eigenlijk slaat dat rijtje van jouw nergens op. Want sinds een aantal jaren kan het niemand meer wat schelen wat zijn buurman doet/is of wil zijn. Zolang ik er maar geen last van heb, is ondertussen het motto in Nederland. En als ik er wel last van heb is dat de schuld van iemand anders en moet de regering het oplossen. Misschien niks mis mee, als iedereen deze norm maar aanvaard

sahira
08-01-2004, 16:08

Origineel gepost door rnaj Toch heb je met jouw lijstje wel gelijk, zijn zo ongeveer de 10 geboden. Dit was je eerste posting, en nu een paar uurtjes later zeg je dat het gewoon onzin is?? Waar heb jij last van, zo ineens? :confused:

rnaj
08-01-2004, 16:11
Dat het wel hele goede normen en waarden zijn, maar dat het daar ook mis gaat omdat niemand zich nog bekommerd om zijn buurman. Het was eigenlijk een antwoord op mijn eigen vraag "waar gaat het mis"

sahira
08-01-2004, 16:15
Gelukkig heb ik een goede relatie met de buren, en het kan me wel degelijk iets schelen hoe het met ze gaat, als ze ziek zijn dan help ze graag met bijv. boodschappen doen, of de medicijnen halen...andersom zijn ze er ook altijd voor ons.

rnaj
08-01-2004, 16:23
Ik bedoelde eigenlijk niet letterlijk buurman/buren, ik bedoelde eigenlijk de medemens. Maar ben blij dat jij goed kan opschieten met je buren, ik trouwens ook. al spreek ik ze niet zo vaak