Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Rechtbank beveelt vrijlating marinier Irak

appie666
06-01-2004, 21:40

Rechtbank beveelt vrijlating marinier Irak 06-01-2004 Het OM gaat niet in beroep De rechtbank in Arnhem heeft de vrijlating bevolen van de marinier die ervan wordt verdacht een Iraakse man te hebben neergeschoten. De man blijft wel verdacht. Volgens de rechter-commissaris is er onvoldoende bewijs voor de stelling dat de militair de Irakees bewust en met opzet heeft gedood. De voorgeleiding van de 43-jarige sergeant-majoor, die vanuit Irak naar Soesterberg was overgebracht, vond achter gesloten deuren plaats. De man wordt verdacht van moord, dood door schuld of doodslag. Het OM had om verlenging van de hechtenis van de marinier gevraagd. Opgelucht Na afloop van de voorgeleiding liet de advocaat van de verdachte, Knoops, weten dat de officier van justitie zich "duidelijk genuanceerder had uitgelaten dan in de afgelopen dagen". Volgens Knoops is de marinier "zeer opgelucht en blij" over de beslissing van de rechter-commissaris. Ook de militaire vakbond AFMP reageert blij. Woordvoerder Van den Burg vindt dat de rechter-commissaris het OM gevoelig op de vingers heeft getikt. "We hebben dit vanaf het begin gezegd. De rechter heeft ons oordeel bevestigd." De vakbond VBM/NOV reageert terughoudener. "De marinier is er nog niet vanaf. We moeten afwachten wat er verder tegen hem wordt ondernomen.'' Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie is ook opgetogen over de vrijlating. De staatssecretaris brengt momenteel een bezoek aan Nederlandse militairen in Irak. Ook zij zijn verheugd dat hun collega in vrijheid is gesteld. Toch is er ook onbegrip dat het OM de marinier als moordenaar neerzet. De verdachte schoot op 27 december in as-Samawah in Zuid-Iraak toen een groep Irakezen een container wilden plunderen. Het slachtoffer overleed in het ziekenhuis. Het lichaam van de omgekomen Irakees is niet onderzocht, omdat het volgens islamitisch gebruik meteen is begraven. Getuigenverklaring Het staat daarom ook niet onomstotelijk vast dat de fatale kogel uit een Nederlands wapen afkomstig is. Advocaat Knoops liet vandaag weten dat er inmiddels ontlastende getuigenverklaringen zijn binnengekomen van zowel collega-mariniers als Irakezen. Volgens de verklaringen van de Irakezen is er niet gericht geschoten. Het zou zijn gegaan om twee waarschuwingsschoten waarvan er mogelijk één is afgeketst. Ook zinspeelde de advocaat op een noodweersituatie. "Een agressieve menigte kwam op mijn client af. Hij had slechts een paar mensen tot zijn beschikking. Hij heeft het besluit genomen om een bepaalde waarschuwingsprocedure te doorlopen", aldus Knoops. Geweldsinstructie Naar aanleiding van het incident laaide in Den Haag de discussie op over de regels voor het toepassen van geweld in Irak. Minister Kamp van Defensie heeft de Tweede Kamer vandaag geschreven dat hij de geweldsinstructies voor militairen in Irak niet wijzigt. Volgens Kamp zijn de regels waaronder militairen geweld mogen gebruiken volstrekt helder. "De geweldsinstructie stelt de Nederlandse militairen onverkort in staat hun taken uit te oefenen", stelt de minister in de brief aan de Kamer. Ik ben geneigd te gaan denken dat dit gewoon 'een opgevoerde toneelstukje' is geweest van de Nederlanders, om te laten zien aan de buitenwereld hoe democratisch en rechtvaardig ze wel niet zijn, maar in de achterhoofd houdende dat deze marinier never nooit veroordeeld mag worden vanwege het feit dat hij een arme Islamiet heeft vermoord, als die marinier niet met opzet schoot, waarom schoot ie dan wel of had ie wat anders verwacht?, ik ga der gemakshalve van uit dat Nederland goed opgeleide militairen herbergt, toch?

Norah
06-01-2004, 23:23
Ik denk helemaal niet dat ze zoiets in hun achterhoofd hebben gehouden. Als hij echt schuldig zou zijn dan hadden ze hem ook echt wel kunnen veroordelen. Wat als die kogel nou inderdaad wel is afgeketst, trouwens het waren plunderaars, waarschuwingsschoten aflossen moet dan wel, je laat die plunderaars toch niet hun gang gaan. Ik denk dat het geen opzet is, maar dat is mijn mening hoor. Ieder voor zich wat hij of zij ervan vindt. Norah

Norah
07-01-2004, 00:58
Origineel gepost door JamalZegt Te vaak christenlullen in je maag gehad? Je praat als een 3erangs westers heroinesletje. Toen de Irakezen al het cultuurerfgoed en veel eeuwenoude gebouwen vernielden tijdens de oorlog was er geen jood die ernaar omkeek. Nu zijn er kledingkastjes voor de Amerikaanse terroristen in Irak in het geding, en worden ze beschoten ? Suck my dick, dan raak je uit coma. Salaam aleikoem, Als jij niet fatsoenlijk en normaal kunt reageren..reageer dan ook niet. Hou je beledigingen maar voor je, want je weet niets over mij. Ik geef mijn mening ben je het er niet mee eens....reageer dan of normaal of gewoon niet. Maar ga niet van dit soort zwamreacties plaatsen. Norah

Solid
07-01-2004, 01:03
Origineel gepost door Norah Salaam aleikoem, Als jij niet fatsoenlijk en normaal kunt reageren..reageer dan ook niet. Hou je beledigingen maar voor je, want je weet niets over mij. Ik geef mijn mening ben je het er niet mee eens....reageer dan of normaal of gewoon niet. Maar ga niet van dit soort zwamreacties plaatsen. Norah hier heb je wel gelijk in, maar zuster, geloof niet alles wat er gezegd wordt, je was toch niet bij, ze hebben iemand vermoord. Dat weten we zeker en moord mag niet ongestraft blijven. en als moslim moeten wij onze broeders helpen, maar ik heb het gevoel alsof jij het goed vond ofzo...

Norah
07-01-2004, 01:07

Origineel gepost door Solid hier heb je wel gelijk in, maar zuster, geloof niet alles wat er gezegd wordt, je was toch niet bij, ze hebben iemand vermoord. Dat weten we zeker en moord mag niet ongestraft blijven. en als moslim moeten wij onze broeders helpen, maar ik heb het gevoel alsof jij goed vond ofzo... Salaam aleikoem, Neen ik zeg niet dat ik het goed vind, absoluut niet, maar waarom is er zo snel een oordeel over deze man, wacht het proces af dan blijkt wel of hij schuldig is of niet. En ik vind dat ik niet mag oordelen, Allah (swt) kan alleen oordelen. Norah

Solid
07-01-2004, 01:17
Origineel gepost door Norah Salaam aleikoem, Neen ik zeg niet dat ik het goed vind, absoluut niet, maar waarom is er zo snel een oordeel over deze man, wacht het proces af dan blijkt wel of hij schuldig is of niet. En ik vind dat ik niet mag oordelen, Allah (swt) kan alleen oordelen. Norah we oordelen absoluut niet, ze hebben zelf verteld in het nieuws dat het met opzet was gedaan. geloof het nieuws ook niet, maar het is een puinhoop in Irak en hij kan daarom makkelijk er doorheen gaan en dat moeten wij proberen te vermijden

Norah
07-01-2004, 01:28
Origineel gepost door Solid we oordelen absoluut niet, ze hebben zelf gezegd in het nieuws dat het met opzet was gedaan. geloof het nieuws ook niet, maar het een puinhoop is in Irak kan hij makkelijk er doorheen gaan en dat moeten wij proberen te vermijden Salaam aleikoem, Ik zeg niet dat jij oordeelt, maar sommige mensen doen dat wel, iets te snel naar mijn mening maar goed ieder voor zich. Op het nieuws wordt gezegd dat 'volgens het OM er 'een redelijk vermoeden van schuld' jegens de marinier is, dat heb ik dan van het rtl nieuws en het journaal. We wachten gewoon af wat er komt. :zwaai:

Peej
07-01-2004, 07:05
Origineel gepost door Solid hier heb je wel gelijk in, maar zuster, geloof niet alles wat er gezegd wordt, je was toch niet bij, ze hebben iemand vermoord. Dat weten we zeker en moord mag niet ongestraft blijven. en als moslim moeten wij onze broeders helpen, maar ik heb het gevoel alsof jij het goed vond ofzo... Was jij er wel bij Solid? Niemand van ons was er bij dus niemand van ons kan er over oordelen. Zelfs de officier van justitie kan dat blijkbaar niet anders had de rechter de voorlopige hechtenis wel verlengd. Maar ja, zo gaat dat in een democratische rechtsstaat. als er gebrek aan bewijs is wordt een verdachte op vrije voeten gesteld als er geen gevaar is voor herhaling van de mogelijke misdaad of het vluchten van de verdachte. Dat de man in vrijheid is gesteld betekend nog geen vrijspraak. Het openbaar ministerie onderzoekt de zaak nog steeds en de man is nog steeds verdacht.

appie666
07-01-2004, 07:33
Origineel gepost door Peej Was jij er wel bij Solid? Niemand van ons was er bij dus niemand van ons kan er over oordelen. Zelfs de officier van justitie kan dat blijkbaar niet anders had de rechter de voorlopige hechtenis wel verlengd. Maar ja, zo gaat dat in een democratische rechtsstaat. als er gebrek aan bewijs is wordt een verdachte op vrije voeten gesteld als er geen gevaar is voor herhaling van de mogelijke misdaad of het vluchten van de verdachte. Dat de man in vrijheid is gesteld betekend nog geen vrijspraak. Het openbaar ministerie onderzoekt de zaak nog steeds en de man is nog steeds verdacht. Ik ken de bewijzen niet, de feiten en omstandigheden ook niet, toch ben ik geneigd te gaan denken, dat er wat meer achter zit, waarom schiet een marinier op een groep mensen, verwachtte hij iets anders dan doden of gewonden op dat moment? Als de veiligheid in gevaar kwam van de marinier, dan kon ik misschien begrip opbrengen, maar dat was bij deze niet geval, het ging om een simpele plundering, moest die arme Irakees daarom dood?

an3sdej
07-01-2004, 10:08
Als er geen bewijzen zijn, dan kan iemand niet veroordeeld worden. Iedereen heeft daar een Kalashnikov en/of een handvuurwapen, die had Saddam nog uitgedeeld. De man die 'smorgens geraakt werd had een borst wond, en degene die 'savonds het ziekenhuis werd ingebracht had een schot in de rug gehad. Ballistisch onderzoek kan niet plaatsvinden, daar de man al begraven is, er zijn ook geen hulzen gevonden/onderzocht. Meerdere Iraki's getuigen dat de soldaten weldegelijk bedreigd werden. Of het is een ongeluk, of de man is door Iraki's doodgeschoten en wilden de schuld in de schoenen van de soldaten schuiven. Op TV hebben we al wel gezien dat Iraki's elkaar ook om niets doodschieten.