Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : vraagje over verloop ZIEKTEUITKERING

farida22
09-06-2008, 15:20

Hallo dames, Na mijn bevalling in januari 2008 ben ik nog niet hersteld, heb een keizersnee gehad die mij zeer is tegengevallen heb nog erg last van (heb me te veel belast waardoor ik ook rugpijn heb), heb een huilbaby die ook nog eens een spreidbroekje moet dragen (lichamelijk zwaar voor mij om mee om te gaan), ben pyschisch ook erg belast. Dus ik heb me na afloop van mijn zwangerschaps/bevallingsverlof ziekgemeld. Dat was medio maart. De arbo had na contact met mijn huisarts (huisarts heeft gebeld), gezegd dat ik 3 weken geleden moest beginnen met halve dag per week, maar ik voelde me niet in staat en heb tegen de arbo dit duidelijk gemaakt (zei hadden gebeld) en mijn werkgever over gemaild. en 2 en halve week terug was ik geweest bij uwv gak (door hun opgeroepen), en daar zei de arts tegen mij van ik moet uitzoeken of het zwangerschaps gerelateerd is of niet t.b.v. de uitkering, en constateerde dat het wel te maken had met mijn zwangerschap. Ze zei tegen mij nou ik zal je over 6 maanden weer terugroepen, je zal geen last meer van me hebben (omdat ik vertelde dat ik steeds gebeld werd door werkgever arbo pyscholoog, kinderarts, consultburo bla bla en dat ik druk ben in me hoofd). En sinds 3 weken al ben ik niet door mijn werkgever gebeld. Dus had een mail verstuurd dati k volgens het advies van de arbo niet aan de slag kan. En de arbo had ik gesproken en gezegd dat ik niet in staat ben om te werken en emotionele bui had (i.v.m. constatering heupdysplasie dochtertje) en hij zou mijn werkgever dit doorgeven. Sindsdien ben ik door geen van beide meer gebeld of opgeroepen om te werken. Maar nu de uwv arts zei dat ik over 6 maanden terug moet komen, wil dat dan zeggen dat mijn uitkering voor 6 maanden is verlengd ik heb het niet echt goed begrepen. En zit me af te vragen of de werkgever wel moeilijk zal doen want de uitkering is op basis van zwangerschapsgerelateerde klachten, dus werkgever hoeft niet bij te betalen voor mij.

GoudenGids
09-06-2008, 21:44
Je krijgt je uitkering wel. Als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap wordt je uitkering betaald door de staat/belastingbetalers. Als dit niet zo is, dan betaalt de werkgever (die vaak verzekerd is voor dit soort (dingen) je uitkering. Daarom was het belangrijk te weten of het zwangerschapsgerelateerd is, dus is het voordelig voor je werkgever! Als je nu 1 dag werkt en je bent weer ziek, dan moet hij je uitkering betalen. Duidelijk? En veel beterschap.

farida22
11-06-2008, 11:42
oww ok bedankt...

farida22
13-06-2008, 14:31
stel je werkt niet op advies van de arbo? je had 3 weken geleden moeten beginnen maar je was niet in staat. En het was maar paar uurtjes in de week. (zwangerschapsgerelateerde klachten), hoe zit het dan met de uitbetaling van je uitkering. Zal de werkgever/uitkeringsinstantie jouw uitkering helemaal niet betalen of alleen voor de deel niet waar voor je had moeten werken, dus voor 2 uurtjes per week?