Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wat vindt jij?; Mogen je ouders bepalen met wie je trouwt?

Pagina's : [1] 2 3

LZN
24-09-2002, 16:56

a A A Assaalamoe alaikoemw ara7matallah Ik heb een vraagje. Je hoort soms (ik in ieder geval) dat als een jongen en een meisje voor elkaar gekozen hebben. Ze willen dus echt trouwen en zo. Dat het niet door gaat omdat een van beide ouders het niet goed vindt. Natuurlijk moet je naar je ouders luisteren en hen respecteren, maar hebben ze nog wel recht van spreken als diegene gewoon moslim (& marokkaans) is? Of moet je je ouders laten bepalen met wie je je rest van je leven doorbrengt?? Wat vindt jij ervan?? :rolleyes: :zwaai: :zwaai:.

jimpie
24-09-2002, 17:02
Dit is moeilijk.... Als hij marokkaans is en een goed moslim en ze accepteren hem niet..?? Ik zou eerst uitzoeken waarom ze hem niet willen...(hebben ze iemand anders voor mij op het oog?)...Dan zal ik duidelijk maken dat hij niet degene is met wie ik mijn leven wil delen... Ik denk door er veel over te praten dat het wel helpt...anders een derde persoon er bij halen.... Zo wiezo wil ik pas met iemand trouwen(hoe goed hij ook is) nadat mijn ouders het goedkeuren.

Shakira85
26-09-2002, 21:24
Ik zou het wel erg vinden als ik van een jongen hou en zij zeggen van;"Nee je trouwt niet met hem!"Maar ik kan moeilijk zeggen wat ik er echt van vind want in de Koran staat dat ouders op de eerste plaats komen dus....Een moeilijke situatie he.

Safira75
27-09-2002, 09:23
nee Het bericht dat je hebt ingetypt is te kort. Klik op de 'Terug' knop van je browser, wijzig het bericht en probeer het nog eens.

Uitgeblust
27-09-2002, 11:05

As Salaam Aleikoem Wr Wb Dit zal altijd wel gevoelig onderwerp zijn. NEE, mijn ouders kunnen en mogen niet bepalen met wie ik trouw, de Koran is daar ook HEEL duidelijk in. Iedereen heeft het recht op vrije keuze zowel man als vrouw. Zou ik trouwen met een persoon waar ik minder van hou, of helemaal niet eens ken. Dat belangen belangrijker zijn dan de liefde die twee personen voelen voor elkaar en omdat ouders vooroordelen hebben jegens iemands afkomst, is dit voor mij in strijd met alle regels van Islam. Als het persoon een goed Moslim is, zich zoveel mogelijk houd aan regels die de Koran vooreschrijft, kunnen en hebben mijn ouders het recht NIET dat persoon te weigeren, doen ze dit wel is HUN woord HARAM en het ik het recht dit te weigeren. Meestal bezwijken personen onder de druk van de ouders en de familie, Sorry dat ik het zeg, maar dat persoon geeft dan toe aan discriminatie wat een GROTE zonde is, tegen regels van Islam en geeft dat persoon toe aan satan. We weten allemaal dat het met cultuur te maken heeft, tradities en schaam me voor die mensen, dat heeft het lef om dan nog te zeggen dat ze Moslim zijn :kwaad: Wel Allah (SWT) kijkt toe. Ouders die ECHT Moslim zijn zullen reageren zoals jou ouders doen, FarD wees trots op je ouders, de rest van de ouders die anders oordelen, ook voor hun komt een dag des oordeels. As Salaam Aleikoem

OemTaqwa
28-09-2002, 12:04
Bismillahi-i-Raghmaan-i-Raghim As-salaam aleikum waragmat Allah zusters/broeders, Kritiek is altijd welkom, opdat wij er beter van moge worden! Als ik iemand bij mijn ouders 'introduceer' en mijn ouders zijn daar toch niet gelukkig mee, dan spreekt het voor zich dat het antwoord "NEE" is. Ik wil niet alleen gelukkig zijn; dat ben ik pas als mijn geliefden dat zijn! Ik wil niet alleen met mijn eer weggaan, maar ook met de zegeningen van Allah SwT! Alles wat wij op deze wereld doen, doen we in de hoop dat we hasanet krijgen (onbewust of bewust). Is het niet zo dat een huwelijk onwettig blijft als ouders (walidien) er tegen zijn? Allah oe alem... Het is niet zo dat ik meteen overeenstem met mijn ouders; ik zou ze zeker proberen te overtuigen (wat heb ik te verliezen?), maar mocht dit niet lukken, dan moeten we dat maar aannemen en de volgende bus nemen ;) Het is tevens maar een beproeving!! Iets wat mijn ouders nooit zouden doen, is mij een partner OPLEGGEN (verplicht huwen met een man, die ik niet wil). Nee, dat is weer een andere vorm van 'bepaling van echtgenoot door ouders'. Hier ben ik zwaar op tegen en hiertegen zal ik mezelf altijd blijven verzetten! Ook wanneer het andere zusters/broeders betreft.................... :kwaad: Mocht een van jullie hier ooit mee (Allah gfud) geconfronteerd worden, dan raad ik jullie aan diezelfde kritiek ook jegens je ouders te uiten! Mochten zij een verkeerde reden hebben, dan moet je hen proberen te corrigeren d.m.v bewijs uit sjariaa/soennah! La hawla wala qoewata illa Billah; er is kracht noch macht behalve bij Allah SwT. Alles geschied zoals het Goddelijk Lot heeft bepaald, maar we kunnen hier zeker wel verandering in brengen d.m.v doeás insjAllah Ta'ala! Alles wat in het verleden is gebeurt is inderdaad Mekteb, maar als we kijken naar de toekomst, dan gebruiken we het lot gewoon als sebeb! "MAAR, DEGENEN DIE GELOVEN EN GOEDE WERKEN DOEN, HUN HEER ZAL HEN WEGENS HUN GELOOF LEIDEN. RIVIEREN ZULLEN VOOR HEN STROMEN IN DE TUINEN DER ZALIGHEID." (Qoo'ran Joenos:10) "HUN AANROEP DAARIN ZAL ZIJN: 'HEILIG ZIJT U, O ALLAH! ' EN HUN GROET 'VREDE'. EN HET EINDE VAN HUN AANROEP ZAL ZIJN: 'ALLE LOF KOMT ALLAH TOE, DE HEER DER WERELDEN'" (qoo'ran Joenos:11) Djazaakoem Allah oe khayroen!

OemAbdoellah
28-09-2002, 14:36
Assalamoe alaikoem wara7matallah MASHA ALAAH WA LA QOEWATA ILA BILAAH ik sta achter zuster oemIhsaan Kei harde waarheid ;) Yazakie allah gair zuster haha allahie djoewzeeek ze doen doe3a voor je hoor dat weet je toch "Yaaa allaaah wanneer verlaat ze het huis?" ;) Moge allah swt je belonen wasalam alaikoe m wrwb

OemTaqwa
28-09-2002, 14:41
Origineel gepost door Mujahidaa Assalamoe alaikoem wara7matallah MASHA ALAAH WA LA QOEWATA ILA BILAAH ik sta achter zuster oemIhsaan Kei harde waarheid ;) Yazakie allah gair zuster haha allahie djoewzeeek ze doen doe3a voor je hoor dat weet je toch "Yaaa allaaah wanneer verlaat ze het huis?" ;) Moge allah swt je belonen wasalam alaikoe m wrwb wa aleikum asalaam waragmatAllahi Taála wabarakatoe, Wa djazaak! Allahoema ameen. Hahaha.. etemsjoent inoe! Moge Allah SwT jou met een 'grote' baardje belonen! Ik zal je wel een beetje op weg helpen... dat weet je ;) asalaam aleikum waragmat Allah

OemAbdoellah
28-09-2002, 14:43
Origineel gepost door OemIhsaan wa aleikum asalaam waragmatAllahi Taála wabarakatoe, Wa djazaak! Allahoema ameen. Hahaha.. etemsjoent inoe! Moge Allah SwT jou met een 'grote' baardje belonen! Ik zal je wel een beetje op weg helpen... dat weet je ;) asalaam aleikum waragmat Allah hahaaaaa ameeen hahaha mafkees in de keuken? of met.. ;) wasalam

Uitgeblust
28-09-2002, 15:19
Origineel gepost door OemIhsaan Bismillahi-i-Raghmaan-i-Raghim As-salaam aleikum waragmat Allah zusters/broeders, Kritiek is altijd welkom, opdat wij er beter van moge worden! Als ik iemand bij mijn ouders 'introduceer' en mijn ouders zijn daar toch niet gelukkig mee, dan spreekt het voor zich dat het antwoord "NEE" is. Ik wil niet alleen gelukkig zijn; dat ben ik pas als mijn geliefden dat zijn! Ik wil niet alleen met mijn eer weggaan, maar ook met de zegeningen van Allah SwT! Alles wat wij op deze wereld doen, doen we in de hoop dat we hasanet krijgen (onbewust of bewust). Is het niet zo dat een huwelijk onwettig blijft als ouders (walidien) er tegen zijn? Allah oe alem... Het is niet zo dat ik meteen overeenstem met mijn ouders; ik zou ze zeker proberen te overtuigen (wat heb ik te verliezen?), maar mocht dit niet lukken, dan moeten we dat maar aannemen en de volgende bus nemen ;) Het is tevens maar een beproeving!! Iets wat mijn ouders nooit zouden doen, is mij een partner OPLEGGEN (verplicht huwen met een man, die ik niet wil). Nee, dat is weer een andere vorm van 'bepaling van echtgenoot door ouders'. Hier ben ik zwaar op tegen en hiertegen zal ik mezelf altijd blijven verzetten! Ook wanneer het andere zusters/broeders betreft.................... :kwaad: Mocht een van jullie hier ooit mee (Allah gfud) geconfronteerd worden, dan raad ik jullie aan diezelfde kritiek ook jegens je ouders te uiten! Mochten zij een verkeerde reden hebben, dan moet je hen proberen te corrigeren d.m.v bewijs uit sjariaa/soennah! La hawla wala qoewata illa Billah; er is kracht noch macht behalve bij Allah SwT. Alles geschied zoals het Goddelijk Lot heeft bepaald, maar we kunnen hier zeker wel verandering in brengen d.m.v doeás insjAllah Ta'ala! Alles wat in het verleden is gebeurt is inderdaad Mekteb, maar als we kijken naar de toekomst, dan gebruiken we het lot gewoon als sebeb! "MAAR, DEGENEN DIE GELOVEN EN GOEDE WERKEN DOEN, HUN HEER ZAL HEN WEGENS HUN GELOOF LEIDEN. RIVIEREN ZULLEN VOOR HEN STROMEN IN DE TUINEN DER ZALIGHEID." (Qoo'ran Joenos:10) "HUN AANROEP DAARIN ZAL ZIJN: 'HEILIG ZIJT U, O ALLAH! ' EN HUN GROET 'VREDE'. EN HET EINDE VAN HUN AANROEP ZAL ZIJN: 'ALLE LOF KOMT ALLAH TOE, DE HEER DER WERELDEN'" (qoo'ran Joenos:11) Djazaakoem Allah oe khayroen! Wa Aleikoem as Salaam Wr Wb Ik sta 200% achter je woorden maar we weten beiden dat dit niet de realiteit is. Cultuur wordt vaak boven de Islam gezet, en al zijn al je argumenten 500% in overeenstemming met Islam en ouders kiezen voor cultuur is dit in mijn ogen Haram, zetten mijn ouders mij op het verkeerde pad. Heb daar vaak discussies over gevoerd, geven ouders vaak bijvoorbaat zo'n meisje of jongen geen kans zich te bewijzen of zelfs maar er over te praten. Een goed Mosim gezin staat open voor iedereen maar zo liggen de feiten niet, althans niet meer, schaam me ook diep voor deze mensen. As Salaam Aleikoem Wr Wb

OemTaqwa
29-09-2002, 10:30
Origineel gepost door Uitgeblust Wa Aleikoem as Salaam Wr Wb Ik sta 200% achter je woorden maar we weten beiden dat dit niet de realiteit is. Cultuur wordt vaak boven de Islam gezet, en al zijn al je argumenten 500% in overeenstemming met Islam en ouders kiezen voor cultuur is dit in mijn ogen Haram, zetten mijn ouders mij op het verkeerde pad. Heb daar vaak discussies over gevoerd, geven ouders vaak bijvoorbaat zo'n meisje of jongen geen kans zich te bewijzen of zelfs maar er over te praten. Een goed Mosim gezin staat open voor iedereen maar zo liggen de feiten niet, althans niet meer, schaam me ook diep voor deze mensen. As Salaam Aleikoem Wr Wb wa aleikum asalaam waragmat Allahi Ta'ala wabarakatoe, Ik sta 600% achter je woorden, maar we weten ook dat we niet zomaar iets mogen benoemen tot 'haram'. Alleen Allah SwT heeft daartoe het recht....... Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. We hebben het namelijk niet over vervaging van Islam, maar over partnerkeuze. Je zegt dat het haram is om de Marokkaanse cultuur boven de Islamitische te verkiezen, maar daar is helemaal geen sprake van, in mijn ogen. Oke, stel: er komt een goede moslim alhumdoelilah mij ten huwelijk vragen. Ik wil hem wel, want ja.... hij is praktiserend! Toch zijn mijn ouders niet tevreden gesteld ten aanzien van hem en keuren hem af. Het enige wat zij doen, is commentaar leveren. Ze verbieden het mij niet, maar ze uiten gewoon hoe zij erover denken. Deze situatie is mash Allah en mijn ouders hebben hier het recht/plicht voor. MAAAAAR nu kan het ook zijn dat mijn ouder zeggen: "NEE, je trouwt niet met hem. Over mijn lijk!" Hier heb ik, net als jij, veel moeite mee. Toch zou ik voor me ouders kiezen, want we moeten nu eenmaal naar het resultaat kijken! Wat wil je dan doen? Wil je toch met degene trouwen, terwijl je ouders het huwelijk niet erkennen? Familieband van ** jaar vergooien voor een 'vreemde'???? Natuurlijk zijn we er allen op tegen, maar zoals je zegt 'we moeten naar de realiteit kijken' en dan komt vooral het resultaat naar boven. We moeten hierbij gewoon geduld hebben en van hun (ouders) fouten leren opdat wij het beter zullen doen jegens onze kinderen!!!!!!!!!!!!! Asalaam aleikum waragmatAllah

Kifaya
29-09-2002, 10:47
nee dat mogen ze niet zij kunnen de persoon niet zoals jij hem kent ik ben er op tegen als je ouders jouw man of vrouw moeten keuren ze mogen wel een mening hebben natuurlijk maar je bepaald gewoon zelf met wie je trouwt je bent dan op een leeftijd dat je oud en wijs genoeg bent kijk, klootzakken en ku twijven heb je er altijd tussen zitten maar de taak is aan jou om erachter te komen hoe je partner is en die taak is niet aan je ouders kijk, mijn ouders heeft ook liever dat ik met een nederlandse thuiskom, omdat er een groot verschil in denkwijze en geloof is maar het is niet anders, ze heeft zich er bij neergelegd ze heeft het geaccepteerd en maakt zich er totaal niet druk om ik zie al dat mijn moeder mijn vrouw gaat keuren, doe me een lol dat was mijn woordje :D dank u hihi

OemTaqwa
29-09-2002, 10:55
Origineel gepost door Kifaya nee dat mogen ze niet zij kunnen de persoon niet zoals jij hem kent ik ben er op tegen als je ouders jouw man of vrouw moeten keuren ze mogen wel een mening hebben natuurlijk maar je bepaald gewoon zelf met wie je trouwt je bent dan op een leeftijd dat je oud en wijs genoeg bent kijk, klootzakken en ku twijven heb je er altijd tussen zitten maar de taak is aan jou om erachter te komen hoe je partner is en die taak is niet aan je ouders kijk, mijn ouders heeft ook liever dat ik met een nederlandse thuiskom, omdat er een groot verschil in denkwijze en geloof is maar het is niet anders, ze heeft zich er bij neergelegd ze heeft het geaccepteerd en maakt zich er totaal niet druk om ik zie al dat mijn moeder mijn vrouw gaat keuren, doe me een lol dat was mijn woordje :D dank u hihi Schaam je! Woorden van een hond....... dan heb ik het niet eens over de tekst :eek: Respecteer de mensen die hier komen en laat het obscene hier aub buiten!!!!! Gegroet

Kifaya
29-09-2002, 10:57
Origineel gepost door OemIhsaan Schaam je! Woorden van een hond....... dan heb ik het niet eens over de tekst :eek: Respecteer de mensen die hier komen en laat het obscene hier aub buiten!!!!! Gegroet waarvoor moet ik me schamen??? ik geef mijn mening want daar wordt in deze topic om gevraagd hoor! wie ben jij om mij met een 'hond' te vergelijken, ga jij je schamen! ik ga mijn woorden van mijn vorige bericht niet uitleggen jouw inhoud is blijkbaar minder dan mijn inhoud, stupid!

OemTaqwa
29-09-2002, 11:04

Origineel gepost door Kifaya waarvoor moet ik me schamen??? ik geef mijn mening want daar wordt in deze topic om gevraagd hoor! wie ben jij om mij met een 'hond' te vergelijken, ga jij je schamen! ik ga mijn woorden van mijn vorige bericht niet uitleggen jouw inhoud is blijkbaar minder dan mijn inhoud, stupid! Nogmaals; het gaat mij niet om je tekst. Lees je tekst eens en blijf doorlezen naar beneden.......... tot je VOORBIJ je ondertekening komt :rolleyes: Ik zei niet dat je een hond bent, maar je woorden zijn net als die van een hond :D Denk maar eens goed na....... je zult merken dat ik gelijk heb. Kruip lekker weer in je hol joh :zwaai: woefwoef! :giechel: No hard feelings!

Pagina's : [1] 2 3