Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Stelling: Geloof bemoeilijkt de discussie

Pagina's : [1] 2

Beyonder
30-12-2003, 20:53

Als ik de reacties en de discussies zo zie dan ben ik pas echt blij dat ik en atheïst ben. Discussiëren is voor atheïsten onderling namelijk veel makkelijker en to the point dan het voor anders-gelovigen onderling blijkt te zijn of dan het voor atheïsten met gelovigen is en vice versa (dat komt hier toch heel sterk naar boven). Ik denk dat iedereen het met deze stelling (ondanks zijn al dan niet bestaande geloofsovertuiging) wel mee eens is, of niet soms?

hafiberber
30-12-2003, 21:26
atheist? bedoel je net als die gasten die aan de macht waren in ex-sovjet unie? noordvietnam , noordkorea? wat leuk zeg om met hun te discussieren (maar niet heus) als atheist raad ik je aan om maar met kim young il van noordkorea te discusseren of met kameraad castro . dit zijn ook bekende atheisten.

sahira
30-12-2003, 21:31
Origineel gepost door Beyonder Als ik de reacties en de discussies zo zie dan ben ik pas echt blij dat ik en atheïst ben. Discussiëren is voor atheïsten onderling namelijk veel makkelijker en to the point dan het voor anders-gelovigen onderling blijkt te zijn of dan het voor atheïsten met gelovigen is en vice versa (dat komt hier toch heel sterk naar boven). Ik denk dat iedereen het met deze stelling (ondanks zijn al dan niet bestaande geloofsovertuiging) wel mee eens is, of niet soms? Nee hoor, het belemmert mij geenzins om met anderen in discussie te gaan, waarom? Ik respecteer mijn gesprekspartner, al zijn het atheisten...zolang zij mij uit laten praten en niet schelden, kan er een boeiende discussie ontstaan. Wel kan ik me begrijpen dat sommige uitspraken of meningen een gevoelige snaar raken...maar ook dat kan opgelost worden.

Beyonder
30-12-2003, 21:34
Origineel gepost door hafiberber atheist? bedoel je net als die gasten die aan de macht waren in ex-sovjet unie? noordvietnam , noordkorea? wat leuk zeg om met hun te discussieren (maar niet heus) als atheist raad ik je aan om maar met kim young il van noordkorea te discusseren of met kameraad castro . dit zijn ook bekende atheisten. Nee, dat zijn communisten!!! Atheïsten zijn mensen die niet geloven (in God)!

hafiberber
30-12-2003, 21:37

communisten en zeker de namen die ik heb genoemd geloven niet in god castro heeft meerdere malen gezegd dat god niet bestaat alhoewel ik met jou eens ben over de gevoelige snaar.

Beyonder
30-12-2003, 21:46
Origineel gepost door hafiberber communisten en zeker de namen die ik heb genoemd geloven niet in god castro heeft meerdere malen gezegd dat god niet bestaat alhoewel ik met jou eens ben over de gevoelige snaar. Communisten waren/zijn fel gekant tegen enige vorm van godsdienst inderdaad, maar als atheïst ben je nog geen communist of heb je daar niet noodzakelijkerwijs sympathie voor.

hafiberber
30-12-2003, 21:49
ik wil in ieder geval duidelijk maken dat de islaam zwaar te lijden had onder atheisten dan wel communisten in ex sovjet unie. vergeet niet dat de problemen in afghanistan begonnen door de omverwerping van de koning door afghaanse atheist najibullah m.b.v. sovjet communisten.

Peridot
30-12-2003, 21:54
In principe kun je goed discussieren met mensen die daar voor openstaan. Vaak ontstaat er wel een probleem als het over zaken gaan die met het geloof te maken heeft. Een gelovige (maakt niet uit welk geloof) zal altijd terugvallen op wat geschreven staat. Een atheist zal daar vaak niets mee kunnen omdat er simpelweg vaak niet te discussieren valt over godsdienstige zaken. Of je neem ze aan of niet.

lady_arabia
30-12-2003, 22:00
Origineel gepost door Beyonder Als ik de reacties en de discussies zo zie dan ben ik pas echt blij dat ik en atheïst ben. Discussiëren is voor atheïsten onderling namelijk veel makkelijker en to the point dan het voor anders-gelovigen onderling blijkt te zijn of dan het voor atheïsten met gelovigen is en vice versa (dat komt hier toch heel sterk naar boven). Ik denk dat iedereen het met deze stelling (ondanks zijn al dan niet bestaande geloofsovertuiging) wel mee eens is, of niet soms? Beste Beyonder, Ik ben het niet eens met jouw stelling zolang er onderlinge respect is aan beide zeiden dan kan er gemakkelijk gediscuseerd worden. Vind het leuk dat er ook anders gelovige en atheisten op deze site reageren. Ik discuseer vaak met anders gelovigen over de Islam. Ik ben er achter gekomen dat vele mensen in nederland niet echt weten waar de Islam over gaat en vaak zijn ze ook nieuwsgierig. Dus kort samengevat ik krijg alleen leuke reacties

Beyonder
30-12-2003, 22:00
Origineel gepost door Peridot In principe kun je goed discussieren met mensen die daar voor openstaan. Vaak ontstaat er wel een probleem als het over zaken gaan die met het geloof te maken heeft. Een gelovige (maakt niet uit welk geloof) zal altijd terugvallen op wat geschreven staat. Een atheist zal daar vaak niets mee kunnen omdat er simpelweg vaak niet te discussieren valt over godsdienstige zaken. Of je neem ze aan of niet. Daar wringt inderdaad het schoentje, in mijn ervaring zijn atheïsten veel vaker tot toegevingen omtrent hun standpunt bereid, terwijl dat bij gelovigen vaak halsstarrig geweigerd wordt. De atheïsten kunnen worden overhaald, je kan hen de fouten in hun redenering aantonen. Bij gelovigen is dat overhalen/aantonen van fouten onmogelijk.

lady_arabia
30-12-2003, 22:01
Origineel gepost door Beyonder Daar wringt inderdaad het schoentje, in mijn ervaring zijn atheïsten veel vaker tot toegevingen omtrent hun standpunt bereid, terwijl dat bij gelovigen vaak halsstarrig geweigerd wordt. Kan je daar een voorbeeld van geven????

Beyonder
30-12-2003, 22:12
Origineel gepost door lady_arabia Kan je daar een voorbeeld van geven???? Gemengde huwelijken, holebi, abortus, euthanasie, ... zulke zaken. Ongelovigen zijn daar veel 'milder' in.

lady_arabia
30-12-2003, 22:26
Origineel gepost door Beyonder Gemengde huwelijken, holebi, abortus, euthanasie, ... zulke zaken. Nou dan kunnen we daar over discuseren toch. Wat betreft gemengde huwelijken, aborthus, eithanasie is het in de Islam heel duidelijk beschreven. Islam is meer dan een geloof het is een levenstijl. Ik weet eerlijk gezegd niet wat holebi is :confused: Ik zal ze per topic behandelen behalve holebi dan meschien kan je me straks vermelden wat het inhoud. Gemengde huwelijken Gemengde huwelijken kunnen op 2 manieren ontstaan. Tussen ras of tussen geloof. Wat betreft ras is toegestaan in de Islam. Als ik besluit om met een surinamer te trouwen die gelovig is dan is dat geen enkel probleem.Er is geen ras die beter is dan de ander. Wat betreft geloof is het niet toegestaan om met een ander gelovige. Ik ben het daarmee ook eens omdat een niet gelovige mij niet kan begrijpen in een huwelijk. Abortus en Eithanasie Abortus Is niet toegestaan in de Islam. Omdat God ons leven heeft geschonken. Wat is er nog mooier dan een kind die geboren wordt. Als je er niet voor kan zorgen kan je ook besluiten om het kind te adoptie af te staan. Euthanisie is ook niet toegestaan in de Islam. Volgens de moslims dus die de koran (=Gods woorden) als voorbeeld nemen bepaald God wie dood gaat en is eithanasie daarom niet toegestaan. Als jij het er niet mee eens bent dan is het jouw mening ieder mens legt verantwoording voor zijn eigen daden. Ik hoef mij niet te verantwoorden voor jouw mening en daden evenals jij het doet voor mijn daden en meningen. PS ben benieuwd wat Holebi is.

Beyonder
30-12-2003, 22:30
Origineel gepost door lady_arabia Nou dan kunnen we daar over discuseren toch. Wat betreft gemengde huwelijken, aborthus, eithanasie is het in de Islam heel duidelijk beschreven. Islam is meer dan een geloof het is een levenstijl. Ik weet eerlijk gezegd niet wat holebi is :confused: Ik zal ze per topic behandelen behalve holebi dan meschien kan je me straks vermelden wat het inhoud. Gemengde huwelijken Gemengde huwelijken kunnen op 2 manieren ontstaan. Tussen ras of tussen geloof. Wat betreft ras is toegestaan in de Islam. Als ik besluit om met een surinamer te trouwen die gelovig is dan is dat geen enkel probleem.Er is geen ras die beter is dan de ander. Wat betreft geloof is het niet toegestaan om met een ander gelovige. Ik ben het daarmee ook eens omdat een niet gelovige mij niet kan begrijpen in een huwelijk. Abortus en Eithanasie Abortus Is niet toegestaan in de Islam. Omdat God ons leven heeft geschonken. Wat is er nog mooier dan een kind die geboren wordt. Als je er niet voor kan zorgen kan je ook besluiten om het kind te adoptie af te staan. Euthanisie is ook niet toegestaan in de Islam. Volgens de moslims dus die de koran (=Gods woorden) als voorbeeld nemen bepaald God wie dood gaat en is eithanasie daarom niet toegestaan. Als jij het er niet mee eens bent dan is het jouw mening ieder mens legt verantwoording voor zijn eigen daden. Ik hoef mij niet te verantwoorden voor jouw mening en daden evenals jij het doet voor mijn daden en meningen. PS ben benieuwd wat Holebi is. Homo's lesbiennes en bisexuelen! Gemegde huwelijken, als je maar gelukkig bent samen kom je er wel door Abortus, en als het nu een zwaar gehandicapt kind blijkt te zijn na de vruchtwaterpunctie Euthanasie, zelfs niet bij ondraaglijk lijden/terminale ziekte??? Enkele voorbeelden van het 'onwrikbare standpunt' (overdreven, ik weet het, tis maar even om aan te tonen) tegenover de mildere beschouwing die andere/alle punten in overweging neemt.

lady_arabia
30-12-2003, 22:34

Origineel gepost door Beyonder Homo's lesbiennes en bisexuelen! Ok heel duidelijk antwoord is niet toegestaan maar dat betekent niet dat we ze moeten pijnigen op 1 of ander manier.... Bij de discusies gaat het er niet om dat je elkaars meningen moet veranderen maar dat je met elkaar daar openlijk over kan praten. Ik heb je mijn mening verteld, ben wel benieuwd naar de jouwe???

Pagina's : [1] 2