Bekijk originele versie : Berber-Amazigh breakthrough in Algeria
Damaghrabi
30-12-2003, 18:18
The Algerian Government has agreed to include the language of the country's Berber minority, Tamazight, in its educational system.
This fulfils one of the demands of Berbers who staged violent protests against the Algerian authorities in Kabylie two years ago, which left 60 people dead and about 2,000 injured.
The language will now be included and promoted in the educational system and the institutional consecration of private education at all the levels.
Tamazight was recognised as a national language last year after further unrest amongst radical Berbers who were pressing for greater cultural and political recognition, in the country where they claim they represent 25% of the population.
Constitutional change
However, the government of President Bouteflika said that the recognition of Tamazight, as an official language of the country will require a change in the constitution.
The language, is spoken mostly by Berbers and by other ethnic groups in Algeria and Morocco, but at present Arabic is the only official state language.
Since independence from France in 1962, the majority Arab community, backed by both the military and Islamist lobbies, have maintained that Arabic must be the sole language to be recognised by the state
AlHoceima_Leila
30-12-2003, 18:21
:goedzo:
einderlijk
extremiste_4eva
30-12-2003, 18:25
wahaha juist eindelijk!! werd tijd man! AMAZIGHPOWER!!!!!!!!!!!!!!!!!
Damaghrabi
30-12-2003, 18:33
Nu nog autonome krijgen en zelf de dienst uitmake in Amazigh streken :rolleyes:
Origineel gepost door D*********
Nu nog autonome krijgen en zelf de dienst uitmake in Amazigh streken :rolleyes:
Atomen, die kanker tering h0ere gene.ukde fl!kker sars teifus Amerikanen pakken van IEDEREEN af, ze pakken nu ook van Libië terwijl die h0eren Amerikanen het OOOOOOOOOOOKKKKKKKKK hebben!!!!!!
Yeah hun mogen en Arabische landen niet toch, kanker lijers.
sorry moest eruit. :kwaad:
hasna_the_best
30-12-2003, 18:58
Origineel gepost door Masriya
Atomen, die kanker tering h0ere gene.ukde fl!kker sars teifus Amerikanen pakken van IEDEREEN af, ze pakken nu ook van Libië terwijl die h0eren Amerikanen het OOOOOOOOOOOKKKKKKKKK hebben!!!!!!
sorry moest eruit. :kwaad:
whaha Masriya doe rustig aan joh :D
hafiberber
30-12-2003, 19:03
tamazight wordt nu in marokko ook onderwezen. stap voor stap komt het wel , maar ik hoop dat onze geschillen in marokko tussen berbers en arabieren zonder tussenkomst van zogenaamde onderhandelaars van buiten worden opgelost. wij zijn allemaal marokkanen laten we dat niet vergeten.
Origineel gepost door hasna_the_best
whaha Masriya doe rustig aan joh :D
Ik zat vol, moest me even uiten. :D
Ik zou maar niet te vroeg juichen als ik jullie was. In Marokko wordt het Tamazight ook al onderwezen, maaaaaaaaaaaaaaaaarrrr het is nog steeds geen officiele taal.
Het gaat erom dat de overheid Tamazight naast het Arabisch als officiele taal instelt. Nu wordt het wel onderwezen, maar wat houdt dat in de praktijk in? Als je naar de gemeente of een andere openbare instelling gaat moet je nog steeds Arabisch/Frans praten om iets te kunnen bewerkstelligen.
de groeten
Origineel gepost door goddeloos
Origineel gepost door D*********
Nu nog autonome krijgen en zelf de dienst uitmake in Amazigh streken
Atomen , die kanker tering h0ere gene.ukde fl!kker sars teifus Amerikanen pakken van IEDEREEN af, ze pakken nu ook van Libië terwijl die h0eren Amerikanen het OOOOOOOOOOOKKKKKKKKK hebben!!!!!!
sorry moest eruit.
autonome (autonomie?) <<>> Atomen (atoomwapens?)
Is dit een onderlinge allochtone Babylonische spraakverwarring?
WHAT EVER!
hasna_the_best
31-12-2003, 00:01
Ik zat vol, moest me even uiten. :D
whaha gekkie is goed meid :D
Origineel gepost door hasna_the_best
whaha gekkie is goed meid :D
Hoor jij niet al in bed te liggen??? :kwaad:
Hoor jij niet al in bed te liggen??? :kwaad:
Dat wou ik net aan jou vragen.. :D
Origineel gepost door sahira
Dat wou ik net aan jou vragen.. :D
Grote gaan eerst, zie je ik ben gemanierd. :D
Grote gaan eerst, zie je ik ben gemanierd. :D
Je leert het al een beetje... :D
bovendien ben ik niet zo groot.. :giechel:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.