Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is het veilig om vast te houden aan .....

HAJET75
17-09-2002, 10:39

Het is veilig om vast te houden aan een cliché Vrouwen met hoofddoeken worden onderdrukt! De Fatima mag haar man niet weigeren als hij seks wil en volgens Allah is het halal (toegestaan) dat ze een paar rake knallen krijgt als ze het lef heeft om te zeggen dat ze hoofdpijn heeft. Wat een onrechtvaardig geloof! Dat kan toch niet in 2002? Die moslims moeten hun geloof aanpassen aan deze tijd! Laten we met zijn allen een gum pakken een paar bladzijden uit de Koran wegvegen. Alsof alleen de islam vrouwen onderdrukt. Ik kan alleen maar zeggen dat alles wat een moslim zegt, letterlijk wordt uitvergroot. Moslims zijn beroemd, elke (verkeerde) uitspraak die een moslim in deze tijden doet is zonder twijfel nieuws! Maar de Nederlandse mensen vergeten ‘de verkeerde uitspraken en gedrag’ uit hun eigen ‘witte’ gemeenschap. Katholieke priesters kunnen maar niet met hun poten van kleine jochies afblijven: hier gaat toch duidelijk iets is met het katholicisme. Alle katholieke priesters zijn pedofielen! En volgens een belangrijke stroming in het democratische Nederland mogen vrouwen niet de politiek in. Alle belangrijke beslissingen moeten aan de man worden overgelaten: vrouwen moeten vooral heel veel kindertjes op de wereld te zetten. Deze vrouwen zijn overigens ook gedoemd om de rest van hun leven een rok te dragen. Ook als het ijs- en ijskoud is. In mijn buurt woont een grote familie die gereformeerd is, oftewel van de zwartekousenkerk. De mannen lopen in broek en de vrouwen in airconditioned gewaad met bijpassend streepjessjawltje. Op een dag reed een van de ontelbare zoontjes op zijn fietsje en begon mijn gesluierde moeder uit te schelden. Zij was al zingende bezig de tulpjes in haar tuintje water te geven. ‘Hoofddoekie, hoofddoekie’, blèrde hij door de straten. Mijn moeder onderbrak haar liefdeswerk en riep in haar allochtonen-Nederlands: jouw mamma ook héél grote rok! Het kleine kwajochie raakte zich bewust van zijn anderszijn in verhouding tot de rest van het klootjesvolk van de straat en sjeesde er gauw vandoor. Nu was ik laatst in gesprek met een van de meiden van de gereformeerde kerk. Ze verklapte dat ze die rok maar niets vond. Ze voelde zich door haar familie gedwongen om er in te lopen. Ze wou graag een broek dragen, ze zag het nut van die ‘prehistorische’ rok niet eens! ‘Dat stomme ding: je moet er altijd bijpassende kousjes bij zoeken... Maar toch blijf ik hem dragen, want ik weet dat ik de mensen in mijn omgeving pijn doe als ik besluit de rok in te wisselen voor een broek’, deed ze uit de doeken. Goh, dacht ik. Wat een vernedering, wat een verschrikkelijke onderdrukking en dat in Nederland nog wel, in 2002... . Ze draagt een rok en het is niet eens haar eigen beslissing! Nederlanders vinden het heel interessant om over moslims te praten. Ze kakelen graag uren lang over het nut van die achterlijke theedoek op het hoofd van de vrouwen. De sluier voor de moslimvrouw is echter de hoed voor de westerse christenvrouw. Ook zij moet haar haren bedekken. Vroeger droegen westerse vrouwen ook hoofddoeken in de kerk, in Italie en Zuid-Amerika zie je het nog steeds: geluierde christelijke vrouwen! Zo anders zijn moslims dus niet. Tegen mij zijn Nederlanders altijd lekker open, want ik ben ‘anders’. Ik spreek goed Nederlands en draag geen theedoek. Wat ik arrogante Nederlanders vaak heb horen zeggen is het cliché: ‘die meiden worden allemaal gedwongen door hun ouders om die belachelijke kap te dragen’. Ze vergeten echter in hun eigen katholieke en protestantse achtertuintjes te kijken. Geloof me, in die tuin wil je ook geen stap zetten. Je wordt er spontaan atheistisch van. Maar moet ik nu gaan denken, omdat ik één negatief verhaal heb gehoord van één zwarte kous, dat alle gereformeerde rokvrouwen onderdrukt worden? Er zullen er velen tussen zitten die ‘s ochtends voor hun kast staan, trots op het feit dat zij hun vrouwzijn in een rok kunnen tonen in plaats van een enge benauwde broek. Het idee dat een moslimvrouw misschien de sluier misschien vrijwillig draagt, is echter bij velen ongeloofwaardig. Moslims zwaaien graag met zwaarden, vinden het heerlijk om met stenen en bommen te gooien en hun vrouwen worden onderdrukt. Dat is het beeld dat de meesten hebben en het lijkt wel of zij het zo willen houden. Want verdieping in het achterlijke geloof is onnodig. Waarom zouden we, wij weten genoeg: volgens de islam zijn wij varkens en zijn onze vrouwen hoeren’, denken velen. Toch raad ik mensen een beetje verdieping aan voordat zij oordelen. De eerste soera in de Koran is: mensen ontwikkelt u, al is de kennis in China, ga erheen om het te halen. Het geloof spoort mensen dus zeker niet aan om achterlijk te blijven. Dit geheel terzijde. Terug naar het cliché: de onderdrukte gesluierde vrouw. Ik ken veel meiden die de hijaab fier en in alle overtuiging dragen. Nederlanders zullen nog eens verbaasd staan wat voor een strijdsters er onder die hoofddoek zitten. Natuurlijk zitten er schapen tussen, maar velen van hen zijn feminist en zelfverzekerd. Hahahaha, feminist: met een hoofddoekie zeker, laat me toch niet lachen! Dat kan toch niet? Onbegrijpelijk! En toch ken ik ze. Juist door het dragen van een hoofddoek strijden ze tegen bekrompen vieze mannetjes. Een moslimvrouw die kiest voor de sluier wil niet te koop lopen met haar vrouwelijkheid. Ze wil genomen worden om wie zij is. Zij wil niet dat haar vrouwelijkheid in de weg staat in haar persoonlijke verkeer met mensen, dus verhult zij het. Zij wil niet dat mannen tijdens een biertje of een theetje over haar naroddelen dat ze een te dik achterwerk heeft of misschien wel de gelukkige bezitster is van een lekker kontje, of dat ze nababbelen over haar voorgevel, die er zo lekker vol en zacht uitziet. Zij wil geen slaaf zijn van de mode-industrie die vrouwen onderdrukt door reclame te maken voor dunne miepjes die het lichaampje er voor hebben om lapjes te dragen die aan elkaar vast zitten gerijgd met hele kwetsbare touwtjes. De hoofddoekvrouw denkt: kleding moet mij niet tot last zijn, maar mij beschermen tegen weer en wind! Hier kun je het mee eens zijn of niet, maar men moet zich goed realiseren dat er niet maar één uitleg is op het begrip ‘feminisme’. Er zijn vele vormen van feminisme. De hoofddoek in combinatie met wijde kleding is er één van. Nog een totaal tegenovergestelde vorm die op hetzelfde neer komt: waarom zou een vrouw die juist extra haar vrouwelijkheid beaccentueert geen feminist kunnen zijn? Vol trots draagt zij een minirok en een strak bloesje. Zij legt mij uit dat haar ‘gedrag’ haar tot een feminist maakt en niet haar uiterlijk. Zij is er trots op om een vrouw te zijn, legt er de nadruk op, maar beweert dat het haar houding is die haar tot feminist maakt. Nederlanders aanvaarden deze uitleg van het feminisme misschien sneller dan die van de moslimvrouw. Maar dit heeft niets met de ware uitleg van het feminisme te maken, maar met acceptatie. Waarom is een kenau met kort jongenskoppie, zonder make up en een wijde houthakkersblouse met legerlaarzen wel een echte feminist? Waarom wordt zij wel serieus genomen in haar strijd tegen de gevestigde mannenorde? Omdat dit het beeld is wat de meesten van ons kennen. Waarom staat een vrouw met hoofddoek voor vernederd schaap? Waarom staat een vrouw met korte rok maar al te vaak voor stoeipoes? Er zijn vele manieren om feminisme te uiten, de hoofddoek, de minirok en de houthakkersbloes zijn er drie van. Vraag de betreffende vrouw ernaar en zij zal het u uitleggen. Vasthouden aan een clichébeeld, dat is pas echte onderdrukking. Iemand niet aannemen, beoordelen of afschrijven op basis van zijn uiterlijk, dat is pas fundamentalisme, terrorisme, onderdrukking of hoe je het ook noemen wilt. En het maakt niet uit wat voor uiterlijke kenmerken dat zijn. Een sluier staat niet voor onderdrukking, net zomin als dat een platinageblondeerde vrouw in minirok een del is, ook is iemand met dreadlocks niet altijd lui of stoned, een vormeloze rok met bijpassend streepjessjawltje hoeft niet per sé een bekrompen tutmus te zijn en een hanekam is niet per definitie tegen de gevestigde orde. Neem toch de moeite om door dat uiterlijk te prikken! Mensen luister toch naar elkaars verhaal en vergeet uw vooroordeel.

DintelOx
17-09-2002, 10:57
TOP HOOOR!!!!!!! echt een stukkie vakwerk hoor

sweetflower
17-09-2002, 11:14
Ik ben het helemaal met je eens, je rukt me letterlijk de woorden uit m'n mond!!!! Echt KLASSE hoor meid!!

MissBlaBla
17-09-2002, 11:51
Origineel gepost door HAJET75 Het is veilig om vast te houden aan een cliché Wat een onrechtvaardig geloof! Dat kan toch niet in 2002? Die moslims moeten hun geloof aanpassen aan deze tijd! Laten we met zijn allen een gum pakken een paar bladzijden uit de Koran wegvegen. Meid, ik ben het met bijna alle punten eens. Alleen wil ik effe zeggen dat de Islam geen modernisatie kent. Aanpassen is dus eigenlijk een paar regeltjes wegschrappen en die vervangen door andere (zelfbedachte) regeltjes. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens... Maar verder vind ik dat je GROOT gelijk hebt ;) BlaBla

TonyM
17-09-2002, 12:08

Eehhh boeiuh man! :rolleyes:

hadja
17-09-2002, 12:09
salaam oe aleikom, Ten eerste mijn complimenten meid..:goedzo: ..hele duidelijke taal!! Als ik jou was zou ik het naar redactie sturen van een Nederlandse dagblad,grote kans dat ze het zullen plaatsen. Wa aleikom oe salaam

tatouzient
17-09-2002, 18:38
dit is gewoonweg bangelijk!! chapeau voor je!!! toppy ;) bisous :zwaai:

HAJET75
24-09-2002, 10:01
Dit stuk is niet van mij maar van een schrijfster van Magreb.nl, ze schrijft verhalen en colums haar werk is geweldig.

HAJET75
24-09-2002, 10:02
Origineel gepost door MissBlaBla Meid, ik ben het met bijna alle punten eens. Alleen wil ik effe zeggen dat de Islam geen modernisatie kent. Aanpassen is dus eigenlijk een paar regeltjes wegschrappen en die vervangen door andere (zelfbedachte) regeltjes. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens... (dat bedoelt ze sarcastisch in dat stuk omdat de cristenen de bijbel hebben bijgeschaaft dus ze doelt daar na als je goed leest dan zie je dat wel maar het is een toppie schrijfster hoor houdt haar in de gaten!! Maar verder vind ik dat je GROOT gelijk hebt ;) BlaBla

HAJET75
24-09-2002, 10:03
Origineel gepost door MissBlaBla Meid, ik ben het met bijna alle punten eens. Alleen wil ik effe zeggen dat de Islam geen modernisatie kent. Aanpassen is dus eigenlijk een paar regeltjes wegschrappen en die vervangen door andere (zelfbedachte) regeltjes. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens... (Maar verder vind ik dat je GROOT gelijk hebt ;) BlaBla dat bedoelt ze sarcastisch in dat stuk omdat de cristenen de bijbel hebben bijgeschaaft dus ze doelt daar na als je goed leest dan zie je dat wel maar het is een toppie schrijfster hoor houdt haar in de gaten!!

dulce_lamia
24-09-2002, 10:25
Hajet, weet jij de naam van de schrijfster van dit stuk? Dan kan ik het op Maghreb even opzoeken. Ik wil het graag aan andere mensen laten lezen die er interesse in hebben, maar liever met de naam van de auteur erbij. Gretjes dulce

MissBlaBla
24-09-2002, 20:55
Origineel gepost door abdelsamad WAAR STAAT ER IN DE KORAN DAT EEN MAN ZIJN VROUW MAG SLAGEN????EEN MOSLIM(A) MOET ZICH AANPASSEN AAN DE ISLAM EN NIET DE ISLAM AAN HET TIJD.SNAP JE.ISLAM IS ALTIJD HETZELFDE GEBLEVEN. INIE LILAHIE WA INIE ILEJHI RAGIOEN. :goedzo: