Bekijk volle/desktop versie : Soumia Abalhaya: 'Van nerd tot wereldkampioen thaiboksen'



Pagina's : [1] 2 3 4

17-05-2008, 13:55
Soumia Abalhaya (20) zat zes jaar geleden bijna elke dag een uur in de trein om vanuit de Schilderswijk in Den Haag bij de sportschool in Vlaardingen te komen. "Een nerd op school", zoals ze zelf zegt. "Een mollig meisje van veertien, altijd in trainingspak en met paardenstaart." Altijd bezig met thaiboksen. Gisteren stond Abalhaya, inmiddels tweevoudig wereldkampioen thaiboksen, TMF-vj en zangeres, voor een bomvol klaslokaal op het Oosterhoutse Florijn College. Het Florijn biedt de leerlingen met enige regelmaat een Vak Q aan: een lesuur waarin ze steeds een andere gast kunnen ondervragen over steeds een ander onderwerp. Thaiboksen dus, gisteren. En zingen. En 'bekende mensen' bij TMF, aldus Bndestem.nl.

Een dvd'tje van Abalhaya die een kansloze tegenstandster steeds weer de touwen in slaat en trapt, kan rekenen op goedkeurende geluiden uit alle hoeken van het klaslokaal. De opvallende verschijning voor de klas, een metalen identificatieplaatje bungelend op haar roze trui, krijgt een spervuur van vragen op zich af.

"Hoeveel heb je er knock-out geslagen?", wil Tarik (13) weten. "Twee, ongeveer." Vinger na vinger gaat omhoog, uit tientallen jonge monden komen vragen. Soms weinig samenhangend, maar steeds met oprechte interesse. Ben je een Marokkaan? Ben je een berber? "Een Nederlandse Marokkaanse berber, dat ben ik." Hoe je dat wordt, TMF-vj? "Ik had niet durven dromen dat ik nog eens voor de camera zou staan, ik had er de ballen niet voor. Maar na een hele slechte eerste screentest wilden ze me na een herkansing toch hebben."

En dat thaiboksen: hoe begint dat eigenlijk, als je een meisje bent? "Toen we begonnen, mijn zus en ik - zij thaibokste toen ook al - waren wij de enige vrouwen in de buurt die thaiboksten. En dan ook nog Marokkaanse vrouwen, dus dat viel op. Later waren er meer meisjes die zeiden: als Soumia het kan, laat ik het dan ook maar proberen."

Tarik slaat een aanbod om even met Soumia te sparren bedeesd af. Ook vriend Moussaab (15), die zelf thaibokst, blijft stil op zijn stoel zitten. Misschien wel begrijpelijk, na dat dvd'tje met beelden van Abalhaya's gevechten. Nog nooit heeft ze verloren. "En ik hoop dat dat zo blijft, want eind mei vecht ik weer voor de wereldtitel." De Florijnleerlingen zullen dat gevecht met partijdige ogen bekijken.

http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=10526

17-05-2008, 14:01



17-05-2008, 14:01
gataar zij

17-05-2008, 14:15
bij wie woont ze ook weer
bij haar trainer in huis


geen respect voor haar

17-05-2008, 14:53


Ze kleedt zich alleen zo vo0r haar werk. Ze draagt het heus niet in haar vrije tijd.
En ik denk dat haar ouders wel trots op haar zijn, wrm speelt ze nu nog steeds?
Maar dat haar trainer bij haar in huis wo0nt, keur ik af.

17-05-2008, 15:07

Citaat door Wiicky:
saffi ik was haar fan nu niet meer woont ze echt bij die neger in huis?? tazzz saffi kijk niet meer naar haar wedstrijden


!!

17-05-2008, 15:12

Citaat door _Columniste_2:
Wat een commentaar zeg over soum. Prachtige meid niks over te zeggen, op school was ze een rustige meid slimme meid ook en zei niks slechts over niemand. Heb bij haar in de klas gezeten en vind het zo jammer dat er zo negatief over haar wordt gepraat. Ze is beter dan die tuthola's die in hun korte strakke kleding acteren of zingen. Ze doet iets wat haar goed doet, ze kan prachtig zingen en van haar hobby heeft ze nu haar werk van gemaakt. Hoe zij zich kleet moet zij maar weten het is tussen haar en allah, en dat jullie zo over haar oordelen zegt meer over jullie dan over haar. Wat een bullcrap trouwens over haar kledij, ga eens op een zonnige dag naar scheveningen en bijna alle marokkaanse meiden zijn schaars gekleedt inc hoofddoekjes...Leef en laat leven en wens haar al het geluk van de wereld.


Heb jij het wel over dezelfde Soumia? Want deze speelt thaiboks.

17-05-2008, 15:18

Citaat door _Columniste_2:
Wat een commentaar zeg over soum. Prachtige meid niks over te zeggen, op school was ze een rustige meid slimme meid ook en zei niks slechts over niemand. Heb bij haar in de klas gezeten en vind het zo jammer dat er zo negatief over haar wordt gepraat. Ze is beter dan die tuthola's die in hun korte strakke kleding acteren of zingen. Ze doet iets wat haar goed doet, ze kan prachtig zingen en van haar hobby heeft ze nu haar werk van gemaakt. Hoe zij zich kleet moet zij maar weten het is tussen haar en allah, en dat jullie zo over haar oordelen zegt meer over jullie dan over haar. Wat een bullcrap trouwens over haar kledij, ga eens op een zonnige dag naar scheveningen en bijna alle marokkaanse meiden zijn schaars gekleedt inc hoofddoekjes...Leef en laat leven en wens haar al het geluk van de wereld.

ja ja je hebt het bijna goed gepraat

17-05-2008, 15:20

Citaat door Wiicky:
wat vindt jij ? zou je fan blijven>?


Ben no0it fan van haar geweest, maar misschien zou ik dan ook afhaken

17-05-2008, 15:54
JALOEZIEEEEEEEEEEEEEEEEEEE HEEEEERST !!! whaha zieligerds nee jullie zijn goed bezig tog scheinheiligerds bah bah AFGUNST

17-05-2008, 16:16
Ze heeft volgens mij niks met die trainer..want me zusje heeft haar van de zomer gezien in tetouan! Met een marokkaanse jongen hand in hand samen lopen op het strand en daarna had ze haar nog gezien met diezelfde jongen in het centrum van amsterdam.

17-05-2008, 17:13
Hahaha, haters. Laat haar lekker leven.

17-05-2008, 17:38


wat een taalgebruik richting een zuster van hun

17-05-2008, 17:56
Ik ben blij voor haar dat ze heeft gewonnen want eindelijk wint een marokkaan een keer wat

En ze heeft dezelfde naam als mij joeppie!

17-05-2008, 17:57

Citaat door Zakenvr0uw:
Heb jij het wel over dezelfde Soumia? Want deze speelt thaiboks.

ik weet niet hoor ik was er gister bij en we hebben allemaal gehoord dat ze heel mooi kan zingen en ze woont niet bij haar trainer ik weet niet hoe jullie dfaar bij komen

Pagina's : [1] 2 3 4