Bekijk originele versie : Tasbih
Jemal2002
16-09-2002, 00:29
Vandaag heb ik bij de NMO een documentaire over het gebruik van de tasbih gezien.
http://www.halalco.com/gif/tsc33blue.gif http://www.halalco.com/gif/tsc33navy.gif http://www.halalco.com/gif/tsc33black.gif http://www.halalco.com/gif/tsnoor33.gif
Wie maakt er gebruik van???
Als je er gebruik van maakt, hoe bid je er mee? Wanneer bid je er mee? Hoe vaak bid je er mee? Wat zeg als je het gebruikt….etc
En hoe komt het dat je er gebruik van maakt.
Sorry dat ik zoveel vraag mensen…….
Alvast bedankt
Fi amanillah
Iedereen kan er gebruik van maken en meestal doen ze dat na het bidden.Je mag het zo vaak gebruiken als je maar wilt , hoe vaker hoe beter. en je zegt; subhana bi hamdika subhala el 3adiem
Salaam,
Ja, wat Fard zegt daar sluit ik mij ook bij aan. De profeet (sws) die deed de tasbieh met zijn rechterhand, de linkerhand gebruikte hij ook niet hierbij. Dit heb ik ook gehoord in de moskee.
Beslama
Origineel gepost door FarD
Jamal, het schijnt dat de profeet (vzmh) er nooit gebruik van heeft gemaakt, dit is verzonnen door mensen.
Zoals meerdere dingen...
Jemal2002
16-09-2002, 12:03
Ik ken een marokkaanse meneer die gebruikt zijn rechter en linker hand. Mag het niet met je linker hand doen???
trouwens wat tel je als je het met je rechter had doet? de strepen op je handen of je fingers?
Salaam,
'k wou effe zeggen dat als je tasbieh doet, dat je dat in je rechterhand doet. En dan is het de bedoeling om
33 X soebhanallah
33 X Alhamdoelillah en
33 X Allah oe Akbar te zeggen. Als je dit samen optelt kom je op 99 uit. Om de 100 compleet te maken zeg je: Laa illa Laah wahdahoe Laa sariekaallaah, lahoe moelkoe wa lahoe alhamd wa hoewa hala koel ie sajien kadier.
En waarom je je linkerhand beter niet kunt gebruiken is, omdat de profeet Mohammed (sws) dit niet deed. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Beslama
O ja Jemel2002, je telt trouwens de strepen op je vingers.
Jemal2002
16-09-2002, 14:32
Origineel gepost door soennia
O ja Jemel2002, je telt trouwens de strepen op je vingers.
Djazakallah!
:goedzo:
Ps.
Wie deze gewoonte bedacht? En waarom wordt het gedaan?
Ik heb nog geen hadith over kunnen vinden.
Ken jij er toevallig een?
missleila2002
16-09-2002, 14:34
Salaam
Je kan ook de tasbieh gebruiken. Je moet weten in de tijd van ons profeet hadden ze de kraaltje en zo niet en dat heb je tegenwoordig wel en waarom zo je er geen gebruik van maken. Als je er een heb?
masalaama
leila
Salaam Jemal2002,
Je vroeg waarom het gedaan wordt (tasbieh), nou als je na elk gebed doet wat ik al eerder op het forum gezet heb (33X Soebhanallah, 33X Alhamdoelillah, enz.) , wist dat de zonden uit die je die dag gemaakt hebt (je moet natuurlijk wel oprecht berouw tonen). Ten tweede is het ook het gedenken van Allah (SWT). Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt. Wat betreft een hadith, 'k zal eens voor je kijken, volgens mij had ik er nog wel een. Ik hoop dat jullie me vergeven als ik iets fouts heb gezegd.
Salaam alaikom
Jemal2002
17-09-2002, 12:14
Soennia & FarD als jullie dat voor mij kunnen uitzoeken dan ben ik jullie erg dankbaar. :goedzo:
Salaam,
Het spijt me Jemal2002, 'k heb die hadith helaas niet kunnen vinden. Ik heb wel een mooie overlevering uit Riyaad assaliehien over het gedenken van Allah:
Aboe Hoerairah verhaalt dat de boodschapper van Allah (sws) zei: "ik ben voor een dienaar van mij zoals hij denkt dat ik ben, ik ben met hem wanneer hij mij gedenkt; en wanneer hij Mij zich in zijn geest gedenkt, gedenk ik hem in Mijn geest; en wanneer hij Mij in zijn gezelschap gedenkt, gedenk ik hem in een beter gezelschap". (Boekhaarie en Moesliem)
Ik hoop dat je me zal vergeven, assalaam alaikom!
Jemal2002
18-09-2002, 13:40
Origineel gepost door soennia
Salaam,
Het spijt me Jemal2002, 'k heb die hadith helaas niet kunnen vinden. Ik heb wel een mooie overlevering uit Riyaad assaliehien over het gedenken van Allah:
Aboe Hoerairah verhaalt dat de boodschapper van Allah (sws) zei: "ik ben voor een dienaar van mij zoals hij denkt dat ik ben, ik ben met hem wanneer hij mij gedenkt; en wanneer hij Mij zich in zijn geest gedenkt, gedenk ik hem in Mijn geest; en wanneer hij Mij in zijn gezelschap gedenkt, gedenk ik hem in een beter gezelschap". (Boekhaarie en Moesliem)
Ik hoop dat je me zal vergeven, assalaam alaikom!
Nee......ik hoef je niet te vergeven je hebt niks gedaan.
Bedankt voor je moeite! je bent een topper! :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.