Bekijk originele versie : Zware criminelen hebben geen recht op burgerrechten’
Zware criminelen hebben geen recht op burgerrechten’
Uitgegeven: 20 december 2003 13:26
Laatst gewijzigd: 20 december 2003 16:32
AMSTERDAM - De Amsterdamse hoofdcommissaris van de politie J. Kuiper wil zware criminelen aanpakken door hun burgerrechten in te trekken. Criminelen die voortdurend ernstige misdrijven plegen, zouden hun paspoort en rijbewijs moeten inleveren. Dat zei Kuiper zaterdag in een vraaggesprek met NRC Handelsblad.
De politie moet deze groep uit de anonimiteit halen. “Deze mensen opereren het liefst in het donker; wij willen hen nu in de spotlights zetten”, bevestigde de woordvoerster van Kuiper zaterdag. ,,We moeten duidelijk maken wie het zijn, zodat bijvoorbeeld makelaars en notarissen weten dat ze met deze personen geen zaken moeten doen.”
Volgens Kuiper moet de politie daders van misdrijven niet alleen opsporen, maar moet ze ook proberen om criminelen vooraf tegen te houden. Om dat te bereiken, zullen ze uit de anonimiteit moeten komen.
Vorige maand gebruikte de Amsterdamse politie deze aanpak al bij een andere groep, door foto's van hooligans op internet te plaatsen. Daarmee wilde het korps de buitenwacht duidelijk maken om wie het draait en hoopte het de daders sneller op te sporen.
De politie zegt niet bang te zijn dat criminelen nog dieper in het illegale circuit terechtkomen als ze hun burgerrechten verliezen. “Ze zitten al in die wereld.”.
Goed plan, gewoon aan de 21ste eeuwse schandpaal nagelen die klootzakken.
AlHoceima_Leila
23-12-2003, 11:40
ik vind het echt nergens op slaan
Rebel666
23-12-2003, 14:55
Belachelijk voor woorden, ieder mens heeft recht op een gelijke behandeling, ook al is hij crimineel.
Origineel gepost door Rebel666
Belachelijk voor woorden, ieder mens heeft recht op een gelijke behandeling, ook al is hij crimineel.
als je niet wil leren moet je maar voelen(vernedering). lijkt mij dus wel een goed idee :p
Rebel666
23-12-2003, 15:46
Origineel gepost door percolator
Zij hebben dezelfde rechten als jij en ik.
Maar criminelen stellen zichzelf buiten de wet door hun crimineel gedrag.
Het overtreden van de wet, het zichzelf buiten de wet stellen en hiermee de maatschappij ernstige morele en materiële schade toebrengen, vereist strenge en gepaste maatregelen.
Dit soort mensen moet aangepakt worden met alle mogelijke middelen.
En bovengenoemde maatregelen zullen zeker helpen de misdaad in te dijken.
Kortom, als deze criminelen zouden werken voor de euro's, zou niemand last van hen hebben, en waren deze maatregelen niet nodig.
Ik ben het met je eens dat deze mensen moeten worden aangepakt.
Maar vergeet niet het zijn mensen zoals jij en ik, en mensen die wellicht ook spijt kunnen hebben van het gene wat ze hebben aangericht.
Deze mensen mag je van mij aanpakken zolang de maatregelen vallen onder de normen van de democratie, bij deze vind ik dat niet het geval.
Origineel gepost door Rebel666
Ik ben het met je eens dat deze mensen moeten worden aangepakt.
Maar vergeet niet het zijn mensen zoals jij en ik, en mensen die wellicht ook spijt kunnen hebben van het gene wat ze hebben aangericht.
Deze mensen mag je van mij aanpakken zolang de maatregelen vallen onder de normen van de democratie, bij deze vind ik dat niet het geval.
Hier spreekt duidelijk iemand die niet met geweld berooft is of waarvan een familielid vermoordt is en dan een paar jaar later de dader vrolijk een milkshake ziet drinken op een terras.
(heb ik trouwens gelukkig ook nooit meegemaakt).
Maar als je zelf niet in staat bent om je aan de regels te houden moet je ook niet verwachten dat jouw rechten gerespecteerd worden.
Zolang het geen willekeur wordt mag een crimineel best harder aangepakt worden.
Rebel666
23-12-2003, 17:03
Het zijn mensen zoals jij en ik, die met alle graagte jou huis leegroven zodra ze de mogelijkheid hebben.
En als men deze maatregelen op een wettige wijze toepast is de democratie geen geweld aangedaan.
Pleeg geen misdaad en er hoeft niet opgetreden te worden, rij niet door een rood licht en je zal geen hoge boete ontvangen.
Simpel toch.
Misdaad en wetsovertreders moeten bestreden worden, om zij die gen criminele activiteiten ontplooien te beschermen.
Er zijn landen waar men dieven de handen afhakt, vind ik veel gruwelijker.
Je praat makkelijk, tuurlijk kan je makkelijk je afkeur uitspreken over het gedrag van een crimineel.
Maar jammer genoeg hoor ik weinig over het voedingsbodem van het criminaliteit, daar wordt weinig aan gedaan en over gesproken.
Criminele daden worden gewoon afgekeurt, BASTA, zonder te kijken wat er speelt in de hoofd van de crimineel.
Als men dit zou doen dan zou ik er zeker van zijn de er een daling van criminalitiet zal worden gerealiseerd.
Rebel666
23-12-2003, 17:05
Origineel gepost door Jupiter
Hier spreekt duidelijk iemand die niet met geweld berooft is of waarvan een familielid vermoordt is en dan een paar jaar later de dader vrolijk een milkshake ziet drinken op een terras.
(heb ik trouwens gelukkig ook nooit meegemaakt).
Maar als je zelf niet in staat bent om je aan de regels te houden moet je ook niet verwachten dat jouw rechten gerespecteerd worden.
Zolang het geen willekeur wordt mag een crimineel best harder aangepakt worden.
Ik vind dat je rechten gerespecteerd moeten worden, ook al houd je je niet aan je 'plichten'
Je rechten moet je behouden wat je ook bent en wat je ook doet!
Rebel666
23-12-2003, 17:39
Ach nee, zo direkt moeten we nog tranen met tuiten huilen omdat de criminelen het vuur aan de schenen word gelegd.
Nog een beetje en het ligt aan de anderen, en niet aan de criminelen dat ze crimineel zijn.
Ieder volwassene is bekwaam genoeg om te weten wat goed en kwaad is.
Ik weet dat ik niks mag stelen, dat ik niet mag bedriegen, moorden of geweld plegen.
En dat weet elke crimineel maar al te best, daarom doen ze erna ook hun uiterste best uit de handen van het gerecht te blijven.
Wat in het hoofd van de crimineel omgaat kan me niet boeien, en zeker niet als ie net me portefueille gerat heeft.
Zijn we misschien toe aan een debat over het ellendige bestaan van de crimineel?
Dit is de wereld op zen kop. :rolleyes:
Nogmaals het is makkelijk om je afkeur erover uit te spreken.
Ik beweer niet dat het aan anderen ligt dat mensen crimineel zijn, tuurlijk maken ze zelf de beslissing om crimineel te worden.
Maar het zijn veel factoren die het gedrag beinvloeden, jij als beschaafde nette kaaskop heeft daar natuurlijk geen verstand van en wil daar niets van horen.
En veel criminelen hebben een ellendig bestaan, geen een crimineel voelt zich gelukkig ;)
Sberdila
23-12-2003, 18:28
over achterllijk gesproken.
Sberdila
23-12-2003, 18:34
het straf systeem is er niet op gericht om wraak te nemen maar om mensen weer op de rails te krijgen. mensen krijg je niet meer op de rails als je hun leven sloopt en alles wat ze weer terug kan brengen in de maatschappij van ze afneemt. je krijgt dan mensen die eenmaal crimineel altijd crimineel zullen blijven dus het aantal criminelen zal stijgen en de ernst van de delicten ook want je hebt immers weinig te verliezen. verder heb je dan mensen die niet aan werk komen vanwege hun crimineel verleden en dus moeten wij ervoor gaan betalen en als we dat niet doen gaan ze lekker roven omdat er niks anders op zit. dus ACHTERLIJK plan.
je hoeft geen pleidooi te houden over zo'n achterlijk plan want daar heb ik geen behoefte aan. :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.