Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Opnieuw studeren?

LZN
21-12-2003, 22:46

Salaam alaykoum, Mijn man heeft zonet 3 keer uitgesproken dat ik van hem gescheiden ben na een woordenwisseling. Waar sta ik volgens de Islam nu? Ik heb alvast mij helemaal bedekt maar ik weet echt niet wat ik verder moet doen??? Moet ik buiten of hij? Ik heb geen werk, geen uitkering, niets en kan nergens naartoe. IK zeg hem dat hij alles zelf maar verder moet regelen zodat het wettelijk in orde is maar hij zegt dat het hem niet interesseert en dat we nu gescheiden zijn voor Allah en dat dat het belangrijkste is. Verder zit hij hier alsof er niets aan de hand is en denkt hij dat ik geloof dat hij maar 'speelt'. AUB HELP MIJ!!! Ik weet echt niet wat te doen !!! Ondertussen heeft mijn man meer dan 3 keer gezegd dat ik gescheiden ben van hem. En hij doet maar alsof er niets aan de hand is als ik hem vraag om weg te gaan of zo vlug mogelijk iets te ondernemen wettelijk dan. Ik kan nergens naartoe, kon ik nu maar bidden tot Allah maar dat gaat nu niet door mijn maandelijkse periode. Ik heb hem in ieder geval gezegd dat hij nie naast mij moet slapen. Ik kan hier met niemand over praten, ik voel me zo alleen nu op dit moment..

Selly
22-12-2003, 15:45
Wat erg voor je meisje.. Klootzak ook, in wat voor tijdperk leeft die vent??? 3 x uitspreken, heeft tie nou nog niet door dat er zoiets bestaat als voor de wet scheiden, net zoals hij voor de wet is getrouwd. Als je niet je huis uit wil dan adviseer ik je om iemand in je huis te laten logeren. Een broer is het beste, geen vrouw. Je zegt dat je er alleen voor staat, heb je geen familie hier? Ik kan je misschien wel helpen aan een telefoonnummer, pm me maar als je er prijs op stelt. Je staat er NOOIT alleen voor, houd moed.

MiSsOuJDiA
22-12-2003, 22:27
Vraaag je familie leden om hulp

tatouzient
22-12-2003, 23:36
Wat is het effect van het onbedoeld uitspreken van scheiding? Vraag: Ik heb een vraag betreft het meerdere malen uitspreken van een scheiding aan een vrouw wat in een ruzie is ontstaan, maar later weer spijt van heeft en het niet zo heeft bedoeld. Heeft het gevolgen? Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Scheiding (athalaaq) zelf vindt plaats alleen in woede, een persoon kan niet gaan scheiden van zijn vrouw terwijl hij in een vrolijke bui verkeerd met zijn vrouw. Degene die tot scheiding komt is net een persoon die een enorme sterke gebouw wil vernietigen. Trouwen is een opbouwende fase in het leven, en scheiding is een vernietigende fase in het leven van de mens. Een mens kan zijn huis pas vernietigen en afbreken als hij in staat van woede verkeerd. Overgeleverd door Ibn 'Omar (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd: "Van alles dat in de islam is toegestaan wordt de echtscheiding, door Allah als het meest gehaat beschouwd" (Abou Daawoeed 1863). Geleerden hebben woede in twee categorieën verdeeld, een deel ervan is wanneer een persoon niet bewust is van wat hetgeen waar hij mee bezig is, waarbij hij zelfs zijn geheugen verliest en niet meer weet wat hij aan het doen is of wat hij gezegd heeft. In dit geval zal men de betekenis van scheiding ontgaan, in zo'n situatie is er geen sprake van scheiding. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Er is geen scheiding en het (omkopen) vrijlaten van een slaaf in staat van woede" (Overgeleverd door Ahmed, Abou daawoed en Al-h'aakiem, sheikh Al-Albanie heeft deze hadith als h'essen - goed - geclassificeerd). Alles buiten bovenstaande leidt naar scheiding. Daarom heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) ons afgeraden om woedend te worden en onszelf te beheersen en niet als beesten te gaan handelen. Abou Hoerayra (Moge Allah tevreden zijn met hem) heeft gezegd: "Een man zei tegen de profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem):"Geef me goede raad!" hij zei: "Word niet boos! De man herhaalde (zijn vraag) diverse malen en hij (de profeet) zei (steeds):" Word niet boos!" (Boekharie). Wanneer de man meer dan drie keer de scheiding uitspreekt dan zal de scheiding als één scheiding gelden. Vindt dit plaats in verschillende zittingen dan wordt iedere zitting als scheiding gezien. In de authentieke verzameling van Moesliem is er een overlevering terug te vinden die overgeleverd is door Abdoullah ibn Abbaas (Moge Allah tevreden zijn met vader en zoon), hij zei:"Scheiding vond plaats in de tijd van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem)...na het drie maal uitspreken van de thalaaq". De mooiste daad in de ogen van de shaytan, moge de vloek van Allah op hem neerdalen. Is het breken van een gezin, "Zo leerden zij van hen (tovenarij), dat wat een scheiding veroorzaakte tussen man en zijn echtgenote" (Albaqara 102). Er zijn verschillende Ahadith die aanduiden dat scheiding het werk is van de shaytan of zijn helpers is. Athalaaq oftewel scheiding bestaat uit twee categorieën: 1. Athalaaq arradj'ie 2. Athalaaq Al baa-ien. Athalaaq Arradj'ie oftewel echtscheiding die herroepen kan worden: Bij dit type thalaaq wordt de echtscheiding één en ten hoogste twee keer door de echtegenoot uitgesproken. Na dat de echtscheiding voor de eerste keer is uitgesproken begint de 'ieddah-periode (de man moet na het uitspreken van de thalaaq, drie maanden lang geen seksuele gemeenschap hebben met zijn vrouw) van de vrouw. Voor het einde van de 'ieddah is verstreken, mag de man indien hij dit wenst zijn vrouw terug nemen dit wordt radj'a of terugkeer genoemd. Maar het recht van radj'a vervalt met beëindiging van de 'ieddah en dan is de thalaaq niet langer te herroepen en wordt onherroepelijk. Om de vrouw terug te nemen is er maar een intentie noodzakelijk of door te zeggen: "Ik wil je terugnemen" of seksuele gemeenschap met als intentie terugnemen van zijn vrouw. Er zijn hierbij geen getuigen nodig. Allah zegt in de Qor'aan:"En als hij dan van haar gescheiden is, dan rust er geen zonde op hen als zij weer bij elkaar terugkomen, wanneer zij menen dat zij de voorschriften van Allah die Hij duidelijk maakt voor een volk dat weet." (Soerat Al Baqara 230). Athalaaq Al Baa-ien oftewel onherroepelijk scheiding: Wanneer de 'ieddah eindigt dan is het niet meer mogelijk om de vrouw terug te nemen en wordt het een onherroepelijke scheiding totdat zij haar toestemming geeft om haar ex-man weer als echtgenoot te nemen. Hierbij is er wel een nieuwe huwelijksvoltrekking nodig, dit wordt dan de kleine onherroepelijke scheiding genoemd. "En de gescheiden vrouwen moeten voor zichzelf een wachttijd ('ieddah) van drie maandelijkse periode (maandstonden) in acht nemen......En hun echtgenoten hebben het recht om hen terug te nemen binnen die (wachttijd), als zij verzoening wensen." (Al baqarah aya 228). Wat betreft de grote onherroepelijke scheiding, deze vindt plaats na drie keer de scheiding over de vrouw te hebben uitgeroepen. De man kan zijn ex-vrouw weer terugnemen nadat zij met een andere man getrouwd is geweest. "En wanneer hij haar de scheiding heeft gegeven, dan is zij hem daarna niet (als echtgenoot) toegestaan, totdat zij met een andere man gehuwd geweest is. (Al baqarah aya 230). Moge Allah alle moslim-gezinnen ver houden van scheiding en andere soorten problemen. En Allah weet het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

maghrebgirl20
25-12-2003, 15:48

hulp inschakelen, fam. of een imaam, echt erg voor je, heel veel sterkte

NoordenWind
04-01-2004, 21:58
Als je volgens de Nederlandse wet bent getrouwd, dan kan hij 100 keer roepen dat je gescheiden bent zonder dat dat zo is. Je kan hem uitleggen dat er flinke financiele gevolgen aan zo'n uitspraak kunnen zitten, zoals alimentatie en het afstaan van de helft van zijn(jullie) bezit. Wat betreft Allah, met alle respect hoor, maar waar de koude winden waaien is Allah's wil nu eenmaal geen wet. De mening van Allah wordt niet gewaardeerd in het Nederlandse rechtsysteem. Dat is meestal heel rot voor een moslim, maar in jouw geval zou het wel eens, materieel gezien dan, je redding kunnen zijn.

alhoceima_boy15
04-01-2004, 22:43
sterkte meid :(