Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is de islamatische vrouw geimancipeert?

Pagina's : [1] 2

lady_arabia
20-12-2003, 18:41

Nou om die vraag te beantwoorden wil ik 2 vrouwen met elkaar vergelijken namelijk de islamitische vrouw en de westerse vrouw. Laten we beginnen met de westerse carriere vrouw. Laten we haar voor het gemak Linda noemen Linda heeft naar mijn mening een moeilijk leven vaak heb ik ook medelijden met ze. Vanaf haar 18e jaar moet ze in staat zijn om voor zich zelf te zorgen en leven in een armzalige studentenflatje. Verder is ze geimancipeert en kleed ze zich zo als zij wil. Korte rokjes zijn helemaal geen probleem het wordt namelijk gedragen omdat zij het zelf mooi vinden en niet om de mannen te behagen. Verder is carriere heel erg belangrijk zo belangrijk dat haar kinderen worden opgevoed in een kinderdagverblijf. En nu komt het op haar 50e verjaardag is ze van plan om te stoppen met werk. Maar met wie moet ze omgaan, haar kinderen hebben het te druk immers zij had het ook te druk met carriere. Zoals we hebben gelezen in polls van krantenkoppen zijn er vele scheidingen. Haar man is inmiddels van haar gescheiden ze is niet meer zo mooi als vroeger en had immers ook nooit tijd voor hem. Op haar 65e is ze rijp voor een bejaardenhuis. Laten we nu overgaan naar de moslim vrouw in Nederland die door vele rechtse partijen en media wordt beschreven als de onderdrukte vrouw. Haar leven ziet er zo uit. Laten we haar voor het gemak Fatima noemen. Fatima is opgegroeid in een familie waarbij familiebanden erg belangrijk zijn. Na haar studie is ze getrouwd met Ali. De verhoudingen in hun relatie zijn gelijkwaardig maar er is toch een verschil tussen man en vrouw. De mannen zijn namelijk sterker gebouwd en de vrouwen zijn emotioneler. Vanwege deze verschillen zijn de verhoudingen in het gezin ook anders. In het gezin staat voor Fatima de opvoeding van haar kinderen en zorg voor haar man op nummer 1. Daarnaast heeft ze nog een parttime baan omdat het in de islam niet verboden is te werken. Immers Khadija de vrouw van de profeet mohammaed (vzmh) was een zakenvrouw. Dit zijn de eigenschappen van Fatima; Ze is goed opgeleid ze heeft een wo studie afgerond omdat in de Koran is vermeld dat zowel mannen als vrouwen de wetenschap moeten uitoefenen. Verder is ze gesluierd ze wil alleen dat haar man haar schoonheid ziet. Ze geeft zowel haar man en haar kinderen veel liefde. Dit zijn de eigenschappen van Ali. Ali is ook een goedopgeleide man hij verdient zijn brood op een eerlijke manier. Geeft veel liefde aan zijn vrouw en kinderen. Dit omdat de profeet mohammed (vzmh) deze gewoontes ook had. De profeet (vzmh) is de voorbeeld van Ali. Inmiddels is Fatima 65 jaar. Zij en Ali kunnen niet meer voor zich zelf zorgen en worden opgevangen door hun kinderen. Hun kinderen kunnen het niet verdragen dat hun ouders worden opgevangen in een bejaardenhuis. Het is immers in de Islam verboden om je ouders aan hun lot over te laten. Fatima heeft ook een hoge positie in de familie, iedereen heeft respect voor haar en steunt haar. Dus wat ik me afvraag wie is er nu onderdrukt Fatima of Linda?

Nabila20
20-12-2003, 22:46
Beste Wolfowitz, Kan ik uit je betoog opmaken dat de doorsnee moslimvrouw nog veel kan leren van de doorsnee westerse vrouw? Of lees ik het nu met een hele andere bril.....

MELILLENSE
20-12-2003, 23:07
Origineel gepost door wolfowitz ik heb nog nooit een dwazer betoog gelezen! Onlangs las ik dat het hoge aantal scheidingen bij Marokkaanse paren op hogere leeftijd enorm toenam, dat zelfs marokkaanse instellingen er van schrokken. De realiteit is altijd gekker dan je eigen idealistiese fantasie, ladi arabia. Er zullen ongetwijfeld wel "hoogopgeleide"moslimmannen zijn, die "hun brood verdienen met "eerlijk "werk ( wat een absurde kombinatie, zeg, dat gebeurt bijna nooit), en een vrouw hebben die parttime werkt, maar die zullen er net zoveel zijn als geemancipeerde vrouwen, die lelijk zijn geworden( wat speelt dat uiterlijk toch steeds weer een grote rol!!!!!), en eenzaam overblijven, arm zieligerdje. Het is mooi om te zien, hoe jij het emancipatie proces van de vrouw met angst en "overblijf"verhaaltjes probeert omver te halen!!!!!!!! Maar ja, lukt niet, want we weten dat in Saoudie Arabie de vrouw precies de plaats heeft die het in een Islamitiese samenleving hoort te hebben; niet alleen op straat, en niet autorijden!!!! Tja, en ze hebben daar allemaal een "hoogopgeleide"man, die er meerdere vrouwen op nahoudt, en dat is zo veilig voor de vrouw, dat geeft haar zo een veilig gevoel!!!!!!!!! http://abbc.com/historia/usa/bilder/paul_wolfowitz.jpg Wolfowitz, Ten eerste, het wordt hoog tijd dat je eens correct Nederlands leert schrijven; 'Idealistiese' is fout. Het moet zijn 'Idealistische' 'Islamitiese' moet zijn 'Islamitische' 'Geemancipeerd' moet zijn 'Geëmancipeerd' 'Zieligerd' moet zijn 'Zieligaard' .... Ten tweede, de hedendaagse moslimvrouw is veel geëmancipeerder dan menig christelijke vrouw die zich als een kip zonder kop binnen een hoofdzakelijk door mannen bestuurde wereld van de ene muur tegen de andere botst....ondanks haar gewillig blootgeven en te koop stellen van haar lichaam om toch maar geaccepteerd te worden. Vele westerse vrouwen verkopen zich voor een appel en ei aan firma's waar gehaaide marketingjongens hen voor de ganse wereld laten prostitueren in ruil voor een lintje waar 'Miss of whatever topic' staat. Intussen weet de halve wereld of hun borsten echt dan wel uit siliconen bestaan, wat de breedte is van hun heupen en wat de ronding is van hun achterpartij....want dat is wat deze vrouwen zijn, een homp vlees dat in de smaak valt zolang de beperkte versheidsdatum niet vervallen is. Maar ze zijn geëmancipeerd, jawel hoor... Neem het gerust aan, Wolfowitz, dat menig moslima veel geëmancipeerder en veel intelligenter is dan jouw vermaledijde amoebea brein ooit zal kunnen vatten... Uit jouw lege postings komt duidelijk naar voren dat je zwaar teleurgesteld bent in mannen en dat je naar alle waarschijnlijkheid zelfs door hen misbruikt werd waardoor je niets anders dan lelijkheid uitstraalt...Misschien kan een lesbische partner iets voor jou betekenen, nadat je eerst kinderen hebt gekweekt bij een man; het is tegenwoordig een trendy modeverschijnsel bij vele westerse vrouwen....en in jouw geval hoef je zelfs niets te vrezen, immers jouw god begrijpt je wel en heeft je lief. Hoe hard je ook tegen de Islam bent, Wolfowitz, moslims zijn God dagelijks dankbaar dat ze moslim mogen zijn, in alle vrijheid en met het hoofd geheven, met of zonder hoofddoek....nu meer dan ooit tevoren, terwijl individuen zoals jij liggen te rollen in zelfbeklag en hun heil zoeken in imaginaire en feeërieke cultfiguren die zij hopeloos proberen te associëren met bijbelse profeten. MELILLENSE :belgie:

sneakynawal
20-12-2003, 23:11
Er zijn ook Linda's die het goed hebben... en Fatima's die het slecht hebben!!! Het is maar, hoe de vrouw zelf in kwestie in mekaar zit... en wat ze van haar leven wil maken!

suikersnoepje
20-12-2003, 23:15

Origineel gepost door wolfowitz ik heb nog nooit een dwazer betoog gelezen! Onlangs las ik dat het hoge aantal scheidingen bij Marokkaanse paren op hogere leeftijd enorm toenam, dat zelfs marokkaanse instellingen er van schrokken. De realiteit is altijd gekker dan je eigen idealistiese fantasie, ladi arabia. Er zullen ongetwijfeld wel "hoogopgeleide"moslimmannen zijn, die "hun brood verdienen met "eerlijk "werk ( wat een absurde kombinatie, zeg, dat gebeurt bijna nooit), en een vrouw hebben die parttime werkt, maar die zullen er net zoveel zijn als geemancipeerde vrouwen, die lelijk zijn geworden( wat speelt dat uiterlijk toch steeds weer een grote rol!!!!!), en eenzaam overblijven, arm zieligerdje. Het is mooi om te zien, hoe jij het emancipatie proces van de vrouw met angst en "overblijf"verhaaltjes probeert omver te halen!!!!!!!! Maar ja, lukt niet, want we weten dat in Saoudie Arabie de vrouw precies de plaats heeft die het in een Islamitiese samenleving hoort te hebben; niet alleen op straat, en niet autorijden!!!! Tja, en ze hebben daar allemaal een "hoogopgeleide"man, die er meerdere vrouwen op nahoudt, en dat is zo veilig voor de vrouw, dat geeft haar zo een veilig gevoel!!!!!!!!! Lekker makkelijk hoor! Zodra het moeilijk wordt om met goede tegenargumenten te komen dat de islam gewoon een goede positie aan de vrouw heeft gegeven, komt men weer heel hopeloos met Saoudië Arabië als voorbeeld te geven.... Sinds wanneer is Saoudie Arabie de islamitische voorbeeldstaat? Het is weliswaar een islamtisch land, maar wil dat zeggen dat alles wat daar gebeurt en wat de mannen daar allemaal uitspoken ook werkelijk volgens de islamitische regels gebeurt? Triest hoor dat je met zo een voorbeeld komt. En even voor alle duidelijkheid, in de westerse wereld is de vrouw nog met volle kracht bezig om zich te emanciperen. De Islam heeft die rechten al ruim 1400 jaar terug aan de vrouw gegeven.....

Peej
21-12-2003, 12:18
Ik ben van mening dat het een erg tendentieus stukje is. Beide genoemde voorvallen zullen inderdaad wel voorkomen. Maar het is gewoon absoluut geen afspiegeling van de werkelijkheid. Zo zal het merendeel van de Linda's, ondanks hun carriëre, hun mannen en kinderen ook een hoop liefde geven. De kinderen worden namelijk 's middags, na schooltijd, van school gehaald en dan worden er samen nog veel leuke dingen gedaan. Zo wordt er over het algemeen gezamenlijk gegeten (zowel ontbijt als avondeten). En de bewering dat iedere Nederlandse man op zijn 50ste gaat scheiden omdat hij zijn vrouw niet meer mooi vind is de grootste onzin die er in staat. Het gaat hier om een stukje met veel generalisaties en zonder een goede onderbouwing. Als we zo gaan generaliseren weet ik er ook nog wel een paar over een aantal heel ongelukkige Fatima's.

Norah
21-12-2003, 16:50
Origineel gepost door lady_arabia Nou om die vraag te beantwoorden wil ik 2 vrouwen met elkaar vergelijken namelijk de islamitische vrouw en de westerse vrouw. Laten we beginnen met de westerse carriere vrouw. Laten we haar voor het gemak Linda noemen Linda heeft naar mijn mening een moeilijk leven vaak heb ik ook medelijden met ze. Vanaf haar 18e jaar moet ze in staat zijn om voor zich zelf te zorgen en leven in een armzalige studentenflatje. Verder is ze geimancipeert en kleed ze zich zo als zij wil. Korte rokjes zijn helemaal geen probleem het wordt namelijk gedragen omdat zij het zelf mooi vinden en niet om de mannen te behagen. Verder is carriere heel erg belangrijk zo belangrijk dat haar kinderen worden opgevoed in een kinderdagverblijf. En nu komt het op haar 50e verjaardag is ze van plan om te stoppen met werk. Maar met wie moet ze omgaan, haar kinderen hebben het te druk immers zij had het ook te druk met carriere. Zoals we hebben gelezen in polls van krantenkoppen zijn er vele scheidingen. Haar man is inmiddels van haar gescheiden ze is niet meer zo mooi als vroeger en had immers ook nooit tijd voor hem. Op haar 65e is ze rijp voor een bejaardenhuis. Laten we nu overgaan naar de moslim vrouw in Nederland die door vele rechtse partijen en media wordt beschreven als de onderdrukte vrouw. Haar leven ziet er zo uit. Laten we haar voor het gemak Fatima noemen. Fatima is opgegroeid in een familie waarbij familiebanden erg belangrijk zijn. Na haar studie is ze getrouwd met Ali. De verhoudingen in hun relatie zijn gelijkwaardig maar er is toch een verschil tussen man en vrouw. De mannen zijn namelijk sterker gebouwd en de vrouwen zijn emotioneler. Vanwege deze verschillen zijn de verhoudingen in het gezin ook anders. In het gezin staat voor Fatima de opvoeding van haar kinderen en zorg voor haar man op nummer 1. Daarnaast heeft ze nog een parttime baan omdat het in de islam niet verboden is te werken. Immers Khadija de vrouw van de profeet mohammaed (vzmh) was een zakenvrouw. Dit zijn de eigenschappen van Fatima; Ze is goed opgeleid ze heeft een wo studie afgerond omdat in de Koran is vermeld dat zowel mannen als vrouwen de wetenschap moeten uitoefenen. Verder is ze gesluierd ze wil alleen dat haar man haar schoonheid ziet. Ze geeft zowel haar man en haar kinderen veel liefde. Dit zijn de eigenschappen van Ali. Ali is ook een goedopgeleide man hij verdient zijn brood op een eerlijke manier. Geeft veel liefde aan zijn vrouw en kinderen. Dit omdat de profeet mohammed (vzmh) deze gewoontes ook had. De profeet (vzmh) is de voorbeeld van Ali. Inmiddels is Fatima 65 jaar. Zij en Ali kunnen niet meer voor zich zelf zorgen en worden opgevangen door hun kinderen. Hun kinderen kunnen het niet verdragen dat hun ouders worden opgevangen in een bejaardenhuis. Het is immers in de Islam verboden om je ouders aan hun lot over te laten. Fatima heeft ook een hoge positie in de familie, iedereen heeft respect voor haar en steunt haar. Dus wat ik me afvraag wie is er nu onderdrukt Fatima of Linda? Emancipatie: streven naar gelijkrechtigheid, zelfstandigheid, eerlijkere maatschappelijke verhoudingen. Jij begint al niet objectief....je geeft aan dat je met vrouwen zoals linda veel melij hebt. Hoe dat zo? Wat doet ze in je ogen niet goed waardoor ze je melij nodig hebt. Spaar jezelf haar melij. Geloof me vrouwen als Linda kunnen zelfstandiger zijn in sommige situaties dan een fatima. De emancipatie heeft niets met je afkomst te maken. Maar nu heb je deze twee verhalen wel naast elkaar gelegd, maar ik kan nog steeds niet erachter komen welke van de twee geemancipeerd is. Wie van de twee heeft gestreden voor eerlijke verhoudingen in de maatschappij? Heeft Linda gestreden voor de toekenning voor de gelijke rechten of Fatima. Je doet nu net voorkomen alsof er bij de islamieten zelden een echtscheiding voorkomt. Alsof de islamitische samenleving een idyllische samenleving is....Wake up! Als jij iets wilt vergelijken zul je toch met betere voorbeelden moeten komen en onderbouw het de volgende keer ook beter. En wees alsjeblieft objectief....!

lady_arabia
21-12-2003, 20:17
Origineel gepost door wolfowitz ik heb nog nooit een dwazer betoog gelezen! Onlangs las ik dat het hoge aantal scheidingen bij Marokkaanse paren op hogere leeftijd enorm toenam, dat zelfs marokkaanse instellingen er van schrokken. De realiteit is altijd gekker dan je eigen idealistiese fantasie, ladi arabia. Er zullen ongetwijfeld wel "hoogopgeleide"moslimmannen zijn, die "hun brood verdienen met "eerlijk "werk ( wat een absurde kombinatie, zeg, dat gebeurt bijna nooit), en een vrouw hebben die parttime werkt, maar die zullen er net zoveel zijn als geemancipeerde vrouwen, die lelijk zijn geworden( wat speelt dat uiterlijk toch steeds weer een grote rol!!!!!), en eenzaam overblijven, arm zieligerdje. Het is mooi om te zien, hoe jij het emancipatie proces van de vrouw met angst en "overblijf"verhaaltjes probeert omver te halen!!!!!!!! Maar ja, lukt niet, want we weten dat in Saoudie Arabie de vrouw precies de plaats heeft die het in een Islamitiese samenleving hoort te hebben; niet alleen op straat, en niet autorijden!!!! Tja, en ze hebben daar allemaal een "hoogopgeleide"man, die er meerdere vrouwen op nahoudt, en dat is zo veilig voor de vrouw, dat geeft haar zo een veilig gevoel!!!!!!!!! Beste Wolfowits, Het was niet mijn bedoeling om arragant over te komen door te vertellen dat wij moslims beter zijn dan de rest. Verder wil ik reageren op jouw stukje: Tuurlijk zijn er Fatima´s die het niet goed hebben en dat hun mannen hun niet toe laten om auto te rijden in saudi arabie. Maar ik heb niet geschreven dat zij mijn voorbeeld zijn. In tegendeel zelfs. Mijn voorbeeld is de profeet mohammed (vrede zij met hem) aan de hand van hadities. Er zijn vele hadidities in de islam die ons het voorbeeld geven. Vele daarvan zijn opgeleverd door zijn vrouw aicha (moge allah tevreden zijn met haar). Aan de hand van die hadities en de koran weet ik hoe een huwelijk en mijn leven het beste geleid moeten worden. Daar heb ik vrijwillig voor gekozen en ik zou niet weten hoe ik anders moet leven. Aan de hand van de Koran en hadith ben ik tot de conclusie gekomen dat vrouwen in de islam niet worden ondrukt en zelfs meer geemancipeert zijn in tegen stelling tot de media ons doet laten geloven. Verder vermelde je dat het een absorde combinatie is dat hoogopgeleide mannen hun brood eerlijk kunnen verdienen ik vraag me af hoe je aan de informatie komt? Ben benieuwd naar je reactie.

Moezhint
21-12-2003, 20:49
Linda gaat gebukt door het leven volgens mij! Ze heeft geen partner meer, haar kinderen heeft ze zelf nooit opgevoed en nu dolen ze moederloos ergens...Jong is ook niet meer om nog zin te hebben in liefdesrelaties, ze zal er wel verlept bijlopen nu. Fatima volgt het voorbeeld van onze geweldige profeet. Zij leeft volgens een sterke moraal, ze is hoogopgeleid, werkt partime, voed haar kinderen op, is emotioneel niet gebroken omdat haar echtgenoot bepaalde taken op zich neemt opdat zij gerust die van haar kan doen. Daarenboven wordt ze op haar oude dag door haar kinderen opgevangen. Haar kinderen zien dit ook als hun verantwoordelijkheid. Ze heeft hen immers zo opgevoed dat ze de waarde van ouders en het leven inzien. (het leven van Fatima is ook mijn voorbeeld!!)

MELILLENSE
21-12-2003, 20:59
Origineel gepost door Moezhint Linda gaat gebukt door het leven volgens mij! Ze heeft geen partner meer, haar kinderen heeft ze zelf nooit opgevoed en nu dolen ze moederloos ergens...Jong is ook niet meer om nog zin te hebben in liefdesrelaties, ze zal er wel verlept bijlopen nu. Fatima volgt het voorbeeld van onze geweldige profeet. Zij leeft volgens een sterke moraal, ze is hoogopgeleid, werkt partime, voed haar kinderen op, is emotioneel niet gebroken omdat haar echtgenoot bepaalde taken op zich neemt opdat zij gerust die van haar kan doen. Daarenboven wordt ze op haar oude dag door haar kinderen opgevangen. Haar kinderen zien dit ook als hun verantwoordelijkheid. Ze heeft hen immers zo opgevoed dat ze de waarde van ouders en het leven inzien. (het leven van Fatima is ook mijn voorbeeld!!) Salaam aleikoem Moezhint, Moge Allah(swt) nog vele Fatima's aan de mensheid schenken en vele Linda's hun toevlucht doen nemen tot de Islam en hen allen goede moslimmannen geven die hen als de beste behandelen naar het voorbeeld van onze geliefde profeet Mohammed(saw). MELILLENSE :belgie:

lady_arabia
21-12-2003, 21:00
Origineel gepost door MELILLENSE Salaam aleikoem Moezhint, Moge Allah(swt) nog vele Fatima's aan de mensheid schenken en vele Linda's hun toevlucht doen nemen tot de Islam en hen allen goede moslimmannen geven die hen als de beste behandelen naar het voorbeeld van onze geliefde profeet Mohammed(saw). MELILLENSE :belgie: Inshallah ik wens ook al het beste voor alle Linda´s. Mooi gezegd Melillense!!!!!

MELILLENSE
21-12-2003, 21:10
Origineel gepost door goddeloos Kan ze ook met een zak op de kop gaan lopen en thuis als religieuze plicht ten allen tijde 'beschikbaar' zijn! Zoals van Speyk al zei: "dan liever de lucht in". Beter met een zak over een verstandig, knap hoofd dan een onderontwikkelde leeghoofd die enkel met de onderbuik reageert. MELILLENSE :belgie:

lady_arabia
21-12-2003, 21:11
Origineel gepost door goddeloos Kan ze ook met een zak op de kop gaan lopen en thuis als religieuze plicht ten allen tijde 'beschikbaar' zijn! Zoals van Speyk al zei: "dan liever de lucht in". PS Ik had nog niet begrepen dat die Linda pas 9 jaar was. Beste goddeloos begrijp niet veel van wat je bedoeld zou je aub met feiten kunnen komen? Je komt op dit moment niet slim over.

Moezhint
21-12-2003, 21:13
Origineel gepost door goddeloos Kan ze ook met een zak op de kop gaan lopen en thuis als religieuze plicht ten allen tijde 'beschikbaar' zijn! Zoals van Speyk al zei: "dan liever de lucht in". PS Ik had nog niet begrepen dat die Linda pas 9 jaar was. Over de beschikbaarheid van de Linda's maar gezwegen. Die zijn voor iedereen en alles beschikbaar behalve voor hun echtgenoot. Want die is vaak niet mans genoeg, zulk een roze partner! :giechel:

lady_arabia
21-12-2003, 21:20

Origineel gepost door goddeloos Is ook alleen maar te volgen voor Koran-kenners.... Daar heb je gelijk in dat is mijn bron en wat is jouw bron????

Pagina's : [1] 2