Bekijk originele versie : Reactie aan Rondom10
Narimane
13-09-2002, 09:19
Ik heb er behoefte aan dat meer mensen dit lezen...en wellicht hier een reactie op geven. Onderstaand mijn reactie aan Rondom10 over de uitzending Moslims en zelfkritiek. Bij voorbaat even mijn dankbetuiging aan de heren Chippih en Eddaoudi, dit zijn twee mensen waar wij als Moslims trots op mogen zijn. Ik wil trouwens alle moslims die een reactie hebben deze naar Rondom10 te mailen, op die manier kunnen wij ook onze stem laten horen!!
Met verschillende emoties heb ik naar bovenstaande uitzending gekeken. Het ging hier om moslims die wellicht meer zelfkritiek moeten hebben.
Ik vind het jammer dat er wederom een schepje bovenop de slechte beeldvorming is gedaan. Aan de ene kant heb je de Islam, aan de andere kant heb je de persoonlijke ervaringen van mensen. De richtlijnen van de pure Islam, waar op dit moment zoveel over gesproken wordt, kan niet uitgelegd worden aan de hand van persoonlijke ervaringen. Het is uiteraard zo dat iedere individu zijn eigen leven indeelt naar de ervaringen en belevingen die deze persoon in het leven meegemaakt heeft. Maar het is verkeerd om dat zelfbeeld dan naar voren te brengen als zijnde `de Islam`.
Er zaten in principe vier mensen in uw programma die de discussie voerden. Aan de ene kant zaten twee vrouwen die voor zelfkritiek pleitten en die veel veranderd zouden willen zien. Aan de andere kant zaten twee mannen die het duidelijk niet met hen eens waren. De vurige discussie die gaande was heb ik als moslima goed begrepen. Ik heb er alleen vrees voor dat niet iedereen hetzelfde zag als wat ik zag, namelijk dat deze twee mannen bezig waren om terecht te herstellen wat door de twee vrouwen keihard werd vernietigd. Zij spraken eigen ervaringen uit terwijl door de twee mannen de werkelijke Islam werd besproken. Dus niet hoe zij het zelf allemaal indelen….maar wat de Islam werkelijk inhoudt. Ik heb ooit eens een uitspraak gehoord die precies weerlegt waar het over gaat: "het is niet de Islam die verkeerd is, het zijn de mensen die hier verkeerd mee omgaan…".
Mijn conclusie in deze is triest. De mensen die de inhoud van de Islam niet kennen, maar die op dit moment wel het hardst roepen, zullen alleen maar bevestigd worden in hun vooroordelen. De twee vrouwen zullen als bevrijdend gezien worden en de twee mannen zullen gezien worden als vastgeroeste moslims die de boel blokkeren voor zelfkritiek en ontwikkeling. Dit is jammer, want het klopt niet. Beide mannen zijn juist erg vooruitstrevend, o.a. door erg actief te zijn in de hulpverlening voor o.a. allochtone probleemjongeren, ontwikkeling van vrouwen (ondertontwikkeling komt voort uit armoede niet uit de Islam), het integratieproces, etc…
Ten slotte wil ik vanuit mijn eigen view een soort eindpleidooi geven. Ik heb hier erg de behoefte aan omdat ik het gevoel heb dat ik gisteravond als het ware door de twee vrouwen `vertegenwoordigd` zou moeten zijn. Ik, als Marokkaanse Moslima, kan zeggen dat ik dat namelijk niet zo voel. Zij hadden het over onderontwikkeld, achtergesteld, stagnering van de Islam…etc. Ik ervaar het niet op die manier. De Islam helpt mij juist om te overleven. Ik ben bezig om mij hierin te ontwikkelen, vrijwillig….dus zonder dwang. Ik heb mezelf op meer gebieden ontwikkeld, ik ben een onafhankelijke jonge vrouw in een westerse samenleving. Ik kan eveneens `geintegreerd` zijn en alsnog mijn eigen indentiteit en overtuiging behouden. Ik draag in het dagelijkse leven een hoofddoek. Jammer genoeg moet ik hier altijd alleen maar slechte nieuwsgevingen over horen. Ik ben echter blij te mogen opmerken dat ik in de 25 jaar die ik leef weinig naars heb meegemaakt. Mijn vrienden-/kennissenkring bestaat uit zowel moslims als niet-moslims, die mij allen accepteren om wie ik ben. Deze mensen die mij persoonlijk kennen (en dan heb ik het over de niet-moslims) zullen mij nooit veroordelen voor wat een andere gek ergens anders op de wereld uitspookt. De reden hiervan is dat zij mij namelijk kennen, de mensen die nu bezig zijn ons de grond in te boren kennen geen moslims. Die mensen moeten hun mening volledig uit de media halen.
Net als je van alle jongeren op heel de wereld verwacht ben ik ook prettig gestoord, ik houd ook van lachen, gezelligheid…etc. Ik word ook verliefd, ik ben ook wel eens teleurgesteld, ik ben ook wel eens kwaad, ik haal ook wel eens een geintje uit, en noem maar op. Laten we het de mooie dingen des levens noemen. Moslims worden altijd als boemannen afgeschilderd…jammer, want ook wij zijn gewone mensen met dezelfde gevoelens als ieder ander.
Waarom horen mensen alleen wat ze horen willen? Ik zou het fijn vinden om bovenstaande door te laten dringen tot de mensen, ben er alleen van overtuigd dat men mij niet hoort…men hoort alleen wat ze horen willen. Namelijk dat ik een onderdrukte islamitische vrouw ben die dit soort dingen zegt om de "vuile was" binnen te houden. Dit zijn dezelfde mensen die praten over integratie…echter met deze houding kan hier geen progressie in geboekt worden. Het werkt twee kanten op, zowel `wij` als `jullie` moeten de houding tov elkaar verzachten.
Met vr. Gr.
Salaam alaikuum ......je vertaalt wat ik al tijden probeer te zeggen tegen familie...vrienden...kennissen ...mensen op mijn werk!!
Ik deel volledig je mening...ik heb weliswaar niet het hele intervieuw gezien...ik ben boos weggelopen....maar wat je zegt kan ik beamen....hoop dat velen dit lezen!!
bedankt en beslama...Sahira... :zwaai:
Narimane, bedankt voor dit stuk..... Je hebt helemaal gelijk....
Zelf als niet-moslim durf ik mijn ouders niet te vertellen dat ik hier actief ben..... Alleen al omdat ze denken dat ik dan binnenkort in een burqa zal lopen, en wat dan nog? Als ik dat wil? ;)
Heb je het al gemeeld aan rondom10?
Misschien moeten wij van Yasmina maar een ander programma maken!
NL-girl ;)
Narimane
13-09-2002, 10:45
Geen dank dames....het is altijd fijn om te horen dat er meer zijn die hier hetzelfde instaan. Ik heb het inderdaad naar Rondom10 gemaild....en ik adviseer iedereen om dat te doen!! Wij laten veel te vaak op dit soort momenten (open doel...) niet horen wat de algemene mening is die heerst....
Origineel gepost door Narimane
Geen dank dames....het is altijd fijn om te horen dat er meer zijn die hier hetzelfde instaan. Ik heb het inderdaad naar Rondom10 gemaild....en ik adviseer iedereen om dat te doen!! Wij laten veel te vaak op dit soort momenten (open doel...) niet horen wat de algemene mening is die heerst....
misschien is het verstandig om hun emailadres erbij te vermelden....dan kan ik het ook versturen.... ;)
Narimane
13-09-2002, 11:09
rondom10@ncrv.nl
Narimane
13-09-2002, 12:44
Dank je Abdelilah. Het is inderdaad geen slecht idee om onze mening in de media (vrnl. kranten/tijdschriften) naar voren te laten komen. Maar volgens mij is dat niet zo gemakkelijk gedaan als gezegd...
Dus kom maar op met je tips.... ;-)
Narimane
13-09-2002, 14:41
Ik hoorde net van een vriendin dat een collega had gezegd dat de vrouwen het maar moesten gaan regelen in onze kringen. Die `Ghanese` (is ze niet Somalisch?) vond hij zeer sterk (lees: vernietigend) en die mannen kraamden maar onzin uit (lees: vertelden de waarheid, die uiteindelijk nooit iemand horen wil…)...
Narimane
13-09-2002, 15:29
Ik vergeef je ;-))... En ja, ik ben zeker geinteresseerd. Mijn emailadres is narimaantje@hotmail.com. Ik zou zeggen mail me, dat praat wat makkelijker. Of als je het via deze weg wilt doen, kan ook, is misschien ook nog erg nuttig voor de rest van ons...
aSunnyFriend
13-09-2002, 15:34
abdelilah33 dat lijkt me een prima idee..ik verstuur per week tientallen mailtjes naar actualiteitenprogrammas, personen, etc..
ik doe dat vanuit mijn positie als Nederlandse Moslim..
Ik hou me aanbevolen
Salahdin
Origineel gepost door abdelilah33
had net een hele lange reactie getikt, maar toen ik op versturen klikte, was ik alles kwijt...was echt balen...moet nu even verder werken, dus je zult even moeten wachten op die tips. Smehli.
Maar ik wil binnenkort een clubje mensen bij elkaar zoeken die zich bezig houden met het reageren op aanvallen op moslims en Marokkanen. Als je daarin geinteresseerd hoor ik het wel van je..
abdelilah...er is al een soortgelijk clubje...als je interesse hebt mail me je emailadres...dan kan je jezelf op de mailinglist zetten....
aSunnyFriend
13-09-2002, 15:44
bidden naar New York of Mogadishu was zon beetje de debielste opmerking van het millenium... misschien kan ze de Katholieke Kerk vragen om meer Pausen te benoemen voor elke hoofstad 1..
mailto:ahirsiali@pvda.nl
hier kan je naar toe mailen....dit is het mailadres van Ayaan Hirsi Ali...
ik roep de Moslimas hier op om haar te mailen en te vertellen dat zij niet namens jullie spreekt..tenminste dat hoop ik..
Salahdin
het probleem van de Nederlandse media vind ik dat ze steeds weer met zo iemand komen als zogenaamde woordvoerder van de moderne, Moslimvrouw zonder dat deze werkelijk aan het woord komt..
Origineel gepost door abdelilah33
Sahira, hoe kan ik je mailen? ben vandaag net lid geworden..heb nog niet helemaal door hoe dat hier werkt. En dat clubje, wat heeft dat tot nu toe gedaan? Zijn ze echt actief..of blijft het bij goede voornemens?
Ben wel geinteresseerd, heoven niet twee keer hetzelfde wiel uit te vinden..
Als ik dit ook zo zie vandaag...al die forums...ongelooflijk! Als we al onze energie zouden bundelen...zouden we flink wat kunnen veranderen.
Salaam
Suitela38@hotmail.com....ik zal je dan alle info doorsturen die ik er over heb...ben zelf passief lid van deze club...de groep bestaat uit moslims die zich aan de media ergeren...net zoals jij dus...het zijn hoogopgeleide jongen mensen...(de merendeel is man...we zoeken nog actieve jonge dames) die vrijwillig hun tijd en energie hier in steken...er zijn al diverse vergaderingen geweest...afijn...nog maals als je interesse hebt...
aSunnyFriend
13-09-2002, 16:24
de reacties die ik stuur....meestal reageert men niet. Maar bijvoorbeeld Netwerk reageert wel.
Salahdin
Origineel gepost door sahira
Suitela38@hotmail.com....ik zal je dan alle info doorsturen die ik er over heb...ben zelf passief lid van deze club...de groep bestaat uit moslims die zich aan de media ergeren...net zoals jij dus...het zijn hoogopgeleide jongen mensen...(de merendeel is man...we zoeken nog actieve jonge dames) die vrijwillig hun tijd en energie hier in steken...er zijn al diverse vergaderingen geweest...afijn...nog maals als je interesse hebt...
Jammer dat ik geen jonge moslimdame ben ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.