Bekijk originele versie : kort door de bocht maar wellicht schept het begrip; waarom geen relatie?
asalaam oe aleikoum wr wb, :)
relaties zijn dus haram, maar wat is zit er eigenlijk achter, en waarom hoef je er niet aan te beginnen, vaak wordt er gezegd ik moet de persoon toch eerst kennen voor ik met hem/ haar trouw..... oke maar relaties zijn niet nodig om dit te beirekn omdat de islam in alles voorziet. dus ook de periode om elkaar te leren kennen, want dit is toegstaan binnen de islam maar het moet wel op een respectvolle manier gebeuren, die de vrouw in de prachtige positie stelt die de islam haar gegeven heeft.
want het verbod van relaties vindt de oorsprong in de bescherming van het hart van de vrouw, de bescherming jegens het beruchte liefdesverdriet, want is het niet zo dat het hart van de vrouw in de schepping zachter is dan dat van de man....
zoals gezegd voorziet de islam dus in alles, ook in de elkaar leren kennen fase. namelijk de verlovingsperiode, volgens islamitsche begrippen is dit de periode nadat een jongeman om de hand is komen vragen van een jongedame en voordat `katboe alkitaab`(het trouwen op schrift) plaatsvindt.
in deze periode leren de man en vrouw elkaar kennen in een betrouwbare en nette omgeving omdat de familieleden erbij zijn EN op een vrijblijvende manier, want niets staat dan nog vast. men is dan juist pas aan het bepalen of men bij elkaar past en of men dezelfde doelen in het leven heeft etc.
hoe lang deze periode duurt is afhankelijk van de frequentie van de afspraken en de vordering van de gesprekken, als alle belangrijke zaken behandeld zijn, is men toe gekomen om een besluit uit te spreken. bij de een kan het langer duren dan bij de ander omdat het ene paar elkaar 1 keer per maand ziet en het ander elkaar 1 keer per week. men moet ook niet overdrijven met deze periode.
om terug te komen op het geven dat er familieleden of in ieder geval een mahram bij behoort te zijn, ook dit is ter bescherming van de vrouw. de islam geeft jou als vrouw zijnde zo`n mooie positie de man moet bij jouw ouders komen en om jouw hand vragen en hij wordt onderworpen aan vragen etc en moet een bruidschat betalen, hij moet zoveel doen, en dit alles om jouw zelfrespect en waardevolheid in stand te laten dus lieve zuster verlaag je zelf niet maar hou je positie in stand want Allah(swt) heeft jou deze positie verschaft.
welke bescherming biedt het dan? op de eerste plaats beschermt het jullie beide tegen de shajtaan, om je te mengen in haram zaken.... en op de tweede plaats beschermt het de vrouw jegens eventuele kwaadheid van de man om kwaad over de vrouw te speken waneer blijkt dat men bijv niet bij elkaar past en het proces wordt gestopt, dus men niet met elkaar zal trouwen, de man kan dan nooit zeggen ik heb haar al op deze en deze manier aangeraakt etc, ik denkt dat dit punt wel voor zich spreekt.
even terug naar de shajtaan en de verboden aanraking tussen man en vrouw... ook voor dit punt is er een reden waarom het niet behoort plaats te vinden, als we ons verdiepen in de islam zien we dat de meeste zaken glashelder zijn en ook gemotiveerd zijn,
als lust zich mengt in de elkaar leren kennen fase, dan zijn beide partijen dus zowel man als vrouw niet helemaal objectief; men is zo vol van die sterke gevoelens dat men zaken door de vingers gaat zien en alles rooskleurig ziet, dit is dan niet bevordelijk voor het neutraal zijn en elkaar leren kennen met het oog op de toekomst, denken we het zelfde over bepaalde zaken? ben ik bereid dit of dat voor hem/ haar opzij te zetten etc dat is de achter liggende gedachte...
en uiteraard moet de aantrekkingskracht daar zijn, maar dat bepaal je in beginsel als het al op uiterlijk valt is het niet nodig dat men deze fase gaat doorlopen, eerst overweeg je of het uiterlijk jou aanstaat, waneer dat het geval is probeer je dat voor zover mogelijk buiten beschouwing te laten en ga je naar de fase om de persoon in diens innerlijk te kennen.
er zijn nog heel veel punten die benoemd kunnen worden maar ik laat het er nu even hierbij, insha Allah een andere keer meer....
Bachelorette
13-12-2003, 22:30
nee hoor, vind em nie kort door de bocht
er staat goed uitgelegd hoe en waarom
klasse :goedzo:
Origineel gepost door Bachelorette
nee hoor, vind em nie kort door de bocht
er staat goed uitgelegd hoe en waarom
klasse :goedzo:
tnx lieve zuster, :)
aicha2003
14-12-2003, 00:28
Ik vond het ook mooi om het ff te leze, thanks voor het opschrijven.
:zwaai:
ChOcOtOfFfF
14-12-2003, 00:30
:goedzo: :zwaai:
Origineel gepost door Haatje
Vriendjes, liegen tegen je ouders, vrije sex, ongewenste zwangerschappen, loverboys, prostitutie, weglopen van huis, strakke kleding, make-up, eermoorden, ontmaagding, familiebreuken, liefdesverdriet, gebroken harten, onterft worden door je ouders, zondes begaan, verwijderd raken van je geloof, eer kwijtraken, roddels, vriend(in)nen verliezen, feesten en alle gevolgen van dien.
Als je nagaat, begint alles dan niet in de mooie naam der liefde?
ja dat zijn zaken die gevolg kunnen zijn van haram relaties, ik zou het overigens niet aan liefde willen toeschrijven, maar aan de mens die niet dat pad bewandelt dat zijn/ haar liefde ten positieve zal doen uitkomen.
:) en broeder we kunnen eerst beginnen met proberen begrip te kweken, laten zien dat het niet op die manier hoeft, dat er een andere manier is die in de behoeften vervuld en die zuiver is, en als dit en al wat erna komt mislukt zijn er nog de harde bewijzen dat het enkel iets negatiefs brengt...
Genuine_M
16-12-2003, 15:19
Damsnz jij weet het pas goed te brengen Hanane
Grtz Genuine_m
Origineel gepost door Genuine_M
Damsnz jij weet het pas goed te brengen Hanane
Grtz Genuine_m
:) dank je de bron is Amr Khaled,
up....Als ik een en ander zo lees op het forum denk ik dat deze tekst weer van nut kan zijn vandaar de up.....
up....Als ik een en ander zo lees op het forum denk ik dat deze tekst weer van nut kan zijn vandaar de up.....
Het wordt alleen maar erger :(
Bella_marjana
19-04-2006, 11:31
prachtig verwoord.......
Het wordt alleen maar erger :(
Ja tegenwoordig beginnen ze ook steeds jonger, meisjes van 13 hebben al vriendjes en praten over liefde:jammer: ......je blijft je afvragen hoe het kan dat sommige ouders het of echt niet zien of gewoon niet willen zien. Je leeft als ouders in dezelfde wereld en weet wat er gaande is, en zou dus moeten weten waar je kinderen mee bezig zijn. Maar ook als je kijkt naar de jeugd van tegenwoordig de hormonen gieren door hun lijf......
Ik weet het niet hoor maar ik denk toch dat pilaar nummer 1 de ouders zijn, er zijn zat ouders die denken dat het opvoeden van kinderen is dat je ze voedt, kleedt en een slaapplaats biedt, terwijl dat maar een klein gedeelte van het opvoeden is. Zulke ouders begrijpen niet dat je met je kinderen moet praten, en ze dingen moet leren en bijbrengen.
En nog steeds denkt men dat het minder erg is wanneer een jongen een relatie heeft, dan een meisje (voor het gemak vergeten ze denk ik maar dat die relatie meestal met een meisje zal zijn, en het er in zekere zin op neerkomt dat een meisje ook oke is :rolleyes: ) terwijl de islam geen onderscheid maakt.
We hebben als moslims een hoop te doen als we willen dat de jeugd van tegenwoordig volwassenen worden die de islam weten te respecteren en die volgens de normen en waarden van deze godsdienst gaan leven en hun kinderen op die wijze kunnen opvoeden.........immers zij vormen de toekomst.........
Ja tegenwoordig beginnen ze ook steeds jonger, meisjes van 13 hebben al vriendjes en praten over liefde:jammer: ......je blijft je afvragen hoe het kan dat sommige ouders het of echt niet zien of gewoon niet willen zien. Je leeft als ouders in dezelfde wereld en weet wat er gaande is, en zou dus moeten weten waar je kinderen mee bezig zijn. Maar ook als je kijkt naar de jeugd van tegenwoordig de hormonen gieren door hun lijf......
Ik weet het niet hoor maar ik denk toch dat pilaar nummer 1 de ouders zijn, er zijn zat ouders die denken dat het opvoeden van kinderen is dat je ze voedt, kleedt en een slaapplaats biedt, terwijl dat maar een klein gedeelte van het opvoeden is. Zulke ouders begrijpen niet dat je met je kinderen moet praten, en ze dingen moet leren en bijbrengen.
En nog steeds denkt men dat het minder erg is wanneer een jongen een relatie heeft, dan een meisje (voor het gemak vergeten ze denk ik maar dat die relatie meestal met een meisje zal zijn, en het er in zekere zin op neerkomt dat een meisje ook oke is :rolleyes: ) terwijl de islam geen onderscheid maakt.
We hebben als moslims een hoop te doen als we willen dat de jeugd van tegenwoordig volwassenen worden die de islam weten te respecteren en die volgens de normen en waarden van deze godsdienst gaan leven en hun kinderen op die wijze kunnen opvoeden.........immers zij vormen de toekomst.........
Sommige ouders weten echt niet wat hun kinderen buiten uitvoeren. Ze zijn allang blij dat ze buiten zitten, zodat ze thuis rust voor zichzelf hebben. Sommige ouders, meestal de moeders, weten het wel, maar gedogen het. Dat is heel erg, want de ouders zijn verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als zij hun kinderen haramzaken niet verbieden, dan komt dat op de dag des oordeels op hun weegschaal terecht.
Sommige ouders weten echt niet wat hun kinderen buiten uitvoeren. Ze zijn allang blij dat ze buiten zitten, zodat ze thuis rust voor zichzelf hebben. Sommige ouders, meestal de moeders, weten het wel, maar gedogen het. Dat is heel erg, want de ouders zijn verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als zij hun kinderen haramzaken niet verbieden, dan komt dat op de dag des oordeels op hun weegschaal terecht.
Dat is zo waar, en tevens zo fout, maar dat is toch ook geen manier om met je kinderen en je verantwoordelijkheid om te gaan. Dan ben je dus bij verre na niet het goede voorbeeld en als je kinderen niet van jou leren van wie dan?
En dat die moeders het toestaan en paps niet inlichten klopt ook als een bus, en dat komt voort uit onwetendheid en een verkeerde visie van vrijheid. Veel moeders die ongeschoold zijn, en zelf bijv hun jeugd op het platteland hebben genoten, hebben zoiets van ach laat mijn dochter genieten, ik mocht zelf ook niks..............:rolleyes: Alsof genieten is dat ze er ongemanierd en halfnaakt bij loopt en mag doen en laten wat ze wil achter paps rug om. En van die bizare opmerkingen als ach waarom nu al een doekje op haar hoofd, en haar niks toestaan, laat haar genieten en als ze trouwt doet ze dat doekje wel op:jammer: jah mensen houden er vage denkwijzes op na, en hoe kunnen er dan welgemanierde en welopgevoede kinderen tot stand gebracht worden die sterk in hun schoenen staan en zich met behoud van hun identiteit staande kunnen houden in deze maatschappij?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.