Bekijk originele versie : Docu over Arna Joodse vrouw die Palestijnse kinderen hielp
Vandaag heb ik een docu gezien op nederland 1 over de Joodse Arna die Palestijnse kinderen hielp met haar theater groep, de docu wordt zaterdag opnieuw uitgezonden en vind het een aanrader, het laat zien dat ondanks alle ellende de vriendschappen zeer diep waren(zijn) en ik heb diep respect voor Arna en de Palestijne jongeren die ons hebben laten zien dat de situatie waarin ze zaten (zitten) ruimte liet (laat) voor een innige band tussen beide volken.
DE KINDEREN VAN ARNA
donderdag 11 december 2003, 23.10 – 24.02 uur, Nederland 1
Herhaling: zaterdag 13 december 2003, 11.00 - 11.52 uur, Nederland 1
Israëlisch-Nederlandse documentaire, geselecteerd voor de Joris Ivens-competitie IDFA 2003
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/DDD111203_homegroot.jpg
Arna Mer (1929-1995) leidt de laatste jaren van haar leven een theatergroepje van Palestijnse kinderen in Jenin op de West Bank. Haar zoon Juliano Mer Khamis, die het groepje regisseert, maakt al die jaren filmopnames van de repeterende kinderen. Via het toneelspelen kunnen de kinderen hun ervaringen in het vluchtelingenkamp en de dagelijkse realiteit verwerken. Als de Israëli’s de stad bezetten, betekent dat het einde van het toneelgezelschap.
Arna Mer laat het er niet bij zitten. Ze ontwikkelt een onderwijssysteem dat een alternatief biedt voor het bestaande systeem, dat door de Israëlische bezetting volledig is lamgelegd. Door haar actieve inzet voor de kinderen vervult ze een belangrijke rol in de gemeenschap van Jenin. Vlak voor haar overlijden krijgt ze de Right Livelihood Award, een alternatieve Nobelprijs (zie www.rightlivelihood.se/recip.arna.htm).
Zeven jaar na de sluiting van het theater zoekt Juliano de ‘kinderen van Arna’ weer op. Het Israëlisch-Palestijnse conflict is inmiddels opnieuw geëscaleerd en bloedige aanslagen zijn aan de orde van de dag. Het gebouw waar ooit het theater in was gehuisvest, is gebombardeerd. Juliano zelf is inmiddels een bekend acteur en theaterregisseur in Israël.
Terug in Jenin komt hij stukje bij beetje achter de tragische levensloop van de kinderen die hem eens zo lief waren: Ashraf is neergeschoten door Israëlische soldaten bij de veldslag om Jenin, Yussef heeft een zelfmoordaanslag gepleegd in Hadera en A’lla is leider van een verzetsgroep.
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/DDD111203_klein1.jpg
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/DDD111203_klein2.jpg
Ik vind het de moeite waard om neer te zetten omdat ik de docu enorm waardevol vind.
heb et net ook gezine.. mooie docu
prachtig ,maar :( onze broeders en zusters :( nu snap ik waarom ze zich laten opblazen :kwaad:
redouan106
12-12-2003, 10:00
mooie docu..........
Ik heb geprobeerd me te verplaatsten in die jongens, en ik zou echt heel ver gaan om mijn recht op vrijheid te krijgen en als dat ten koste gaat van joodse mensen , dan moet dat maar.
Ik ben tegen moord, maar als uiteindelijk iedereen om je heen wordt vermoord, dan blijft er niets meer over.............
`Vrijheid of de dood``
Respect voor die vrouw en haar joodse zonen.......
Origineel gepost door wolfowitz
nou aislin flink van je om dat hier te zetten, maar je weet hoe ze hier zijn he, zionistiese propaganda!
Gatverdarri Wolfje...scheer je weg!
Origineel gepost door Aislin
Ik vind het de moeite waard om neer te zetten omdat ik de docu enorm waardevol vind.
Ik heb het ook gezien, en kon mijn emoties moeilijk in dwang houden...die vrouw is een top-vrouw, en haar zonen zetten alhamdoelilah haar werk voort...
Die docu is zeker de moeite om nog een keer te bekijken, als je 'em niet gezien hebt moet je zeker kijken, want deze laat zien dat Joden én Palestijnen wel een liefdevolle relatie/vriendschap kunnen hebben...daar kunnen we veel van leren!
Het was hartverscheurend. Mijn haat en mijn afkeer voor de Israëlische bezetting groeit met de dag! Beesten zijn het.
Arna is/was een prachtig mens ! Heel dapper van haar om zich los te wrikken van een ideologie die niet ok was.
En die mensen in Jenin :(..zo moedig en dapper!
Zagen jullie die leegte in die ogen van die jongen waarvan zijn huis was kapot gemaakt ? En jaren later nog steeds. Dat deed me echt zoveel pijn!..
De vrouw zal zeker goede bedoelingen hebben
Maar ik vraag me af wat voor bedoelingen de documakers hebben !
Origineel gepost door roebla
De vrouw zal zeker goede bedoelingen hebben
Maar ik vraag me af wat voor bedoelingen de documakers hebben !
Niet meer dan alleen maar goede bedoelingen, dat heb ik eruit begrepen.
Danielle2
12-12-2003, 15:02
Had de docu al gezien op het IDFA festival en ben blij dat jullie hem mooi vonden. Ik ben de laatste jaren veel in Israel en Palestina geweest en ondanks alle ellende gebeuren er nog steeds zoveel van dit soort hoopvolle dingen, zijn er nog steeds veel van dit soort bijzondere mensen aan beide kanten. Alleen ik persoonlijk ken al vele voorbeelden van vriendschappen, zelfs liefde tussen palestijnen en israelis. Tot op de dag van vandaag werken israelis en palestijnen samen aan de uitzending van "sesamstraat", een versie waarin palestijnen en israelis samenleven en elkaars taal spreken. Veel mensen in Nederland vinden dat soort verhalen moeilijk te geloven, zij zien alleen de ellende op tv. Maar de bijzondere mensen en de vriendschappen zijn er wel degelijk! Zoals weer blijkt uit deze docu.
Ezzedine
12-12-2003, 15:34
Ik heb hem gezien van 10 kinderen zijn er 5 martelaren geworden.De levensverwachting is dus niet echt hoog in Palestina
Zo zie je maar weer. De Nederlandse tv is de laatste tijd goed bezig, ze laten steeds meer de werkelijkheid zien en niet alleen het leed dat de Israelis moeten doorstaan.
En hulde voor die verzetstrijders. De Soldaten zitten veilig in hun tanks, trillend van angst, terwijl de mannen aan de overkant met een simpele macninegeweer toch nog iets kunnen uitrichten.
Dat was me ook opgevallen dat de ned. media de andere kant van verschillende zaken laat zien....ga zo door media!
Voor degenen die het niet hebben gezien, morgenvroeg om 11 uur op nederland 1 de herhaling van deze zeer indrukwekkende docu.......
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.