Bekijk originele versie : Verjaardag vieren Bid'a of Haram???
Jemal2002
08-09-2002, 12:10
Je verjaardag vieren is Bid'a dat hoor ik van een groep moslims
en van een andere dat het Haram is.....
Wat is het nou???? Bid'a of Haram???
Als je verjaardag vieren Haram is.......
Mag je bijvoorbeeld met familie en/of vrienden naar de bios???
Jemal2002
08-09-2002, 12:58
Origineel gepost door jimpie
Wat betekent Bid'a?.............
Innovatie
Muslimah
08-09-2002, 13:10
salaam eleikoom wa rahmatoelah wa barakatoehoe
1. Het vieren van gelegenheden, die de Islam vreemd zijn, zoals Kerstmis, Oud en Nieuw, Vader- en Moederdag, de Dag van de Arbeid, Verjaardagen, Koperen-, Zilveren of Gouden bruiloften en dergelijke, zijn imitaties van andere culturen.
2. Bepaalde andere vieringen zijn eveneens van buitenaf aan de Islam toegevoegd, en zijn dus innovaties (vernieuwing) en zijn Bid'ah zoals, de verjaardag van de Profeet (saws), de Isra en de Miraadj ( de nachtreis van de Profeet (saws) van Mekka naar Jeruzalem en dan de zeven hemelen ), de hidjra (de emigratie van de Profeet (saws) naar Medina ), enzovoort.
3. In plaats van verboden vieringen te houden, worden de moslims aangemoedigd om bijeenkomsten te houden van individuele dorpen, steden, of stadsdelen, om verschillende economische, politieke en sociale onderwerpen te bespreken, die met het heden en de toekomst verband houden; of om bepaalde godsdienstige zaken te bespreken; of om de Qor' aan te lezen en Allah (swt) te prijzen.
4. De belangrijkste regels die het vieren van feesten bepalen zijn:
Het mengen van mannen en vrouwen dient vermeden te worden.
Buitensporige feestjes en verspilling dienen ontweken te worden, zelfs als een moslim financieel welgesteld is.
wa salaam
Jemal2002
08-09-2002, 13:19
Djazakallah :goedzo:
SweetRose
08-09-2002, 13:21
nou mijn verjaardag vier ik niet echt met een fuif of kweet ni wa
want ten eerste ik verjaar tijdens de examens :(
ten tweede...gewoon gezellig met heel het gezin taart en koffie thuis eten en drinken...toch genoeg hé...en natuurlijk cadeautjes ontvangen...:D mag ni ontbreken hé
xxx
Jemal2002
08-09-2002, 13:33
Origineel gepost door Muslimah
salaam eleikoom wa rahmatoelah wa barakatoehoe
1. Het vieren van gelegenheden, die de Islam vreemd zijn, zoals Kerstmis, Oud en Nieuw, Vader- en Moederdag, de Dag van de Arbeid, Verjaardagen, Koperen-, Zilveren of Gouden bruiloften en dergelijke, zijn imitaties van andere culturen.
2. Bepaalde andere vieringen zijn eveneens van buitenaf aan de Islam toegevoegd, en zijn dus innovaties (vernieuwing) en zijn Bid'ah zoals, de verjaardag van de Profeet (saws), de Isra en de Miraadj ( de nachtreis van de Profeet (saws) van Mekka naar Jeruzalem en dan de zeven hemelen ), de hidjra (de emigratie van de Profeet (saws) naar Medina ), enzovoort.
3. In plaats van verboden vieringen te houden, worden de moslims aangemoedigd om bijeenkomsten te houden van individuele dorpen, steden, of stadsdelen, om verschillende economische, politieke en sociale onderwerpen te bespreken, die met het heden en de toekomst verband houden; of om bepaalde godsdienstige zaken te bespreken; of om de Qor' aan te lezen en Allah (swt) te prijzen.
4. De belangrijkste regels die het vieren van feesten bepalen zijn:
Het mengen van mannen en vrouwen dient vermeden te worden.
Buitensporige feestjes en verspilling dienen ontweken te worden, zelfs als een moslim financieel welgesteld is.
Wa salaam
Mag je kado's ontvangen (bij gelegenheden bv Verjaardag, Behalen van diploma's etc.?)????
SAMMYGIRL
08-09-2002, 16:54
mag je cadeau's geven?
zo nee, waarom niet?
Muslimah
08-09-2002, 19:31
salaam
sorry dat ik zo laat reageer!
Het uitwisselen van geschenken tussen mensen wordt door de Islam aanbevolen, want het versterkt de banden. Derhalve, als een moslim draagkrachtig genoeg is, dient hij zowel familieleden als vrienden geschenken aan te bieden, waarbij hij de volgende regels in acht neemt:
Het geven van geschenken aan familie heeft voorrang boven het geven van geschenken aan anderen.
Het besteden van veel geld aan luxueuze cadeaus en veel tijd te steken in het uitkiezen, zijn slechte gewoontes en beperken de uitwisseling van cadeaus. Ze kunnen zelfs leiden tot het niet meer geven van geschenken.
Een geschenk dient alleen gekocht te worden met geld, dat op een legale (halal) manier is verdiend.
Het doel om geschenken te geven, dient het huldigen van anderen te zijn en het versterken van de banden. Het geven van geschenken in de op materiële winst of persoonlijke invloed, is omkoperij, wat ten strengste verboden is.
Bij het aanbieden van geschenken, dient niets besproken te worden, wat de ontvanger sceptisch zal stemmen over het doel ervan.
Bij het ontvangen van een geschenk, dient een moslim het open te maken en ernaar te kijken, blijdschap te tonen, en zijn dank te betuigen. Als degene die hem het geschenk aangeboden heeft aanwezig is, dient hij voor hem te bidden.
Iemand een geschenk geven en het later terug te vragen is noch beleefd, noch toegestaan, met uitzondering van cadeaus die door ouders of grootouders aan de kinderen gegeven zijn.
Het is een daad van beleefdheid om iets voor de hoffelijkheid van ontvangen geschenken terug te doen bij een volgende gelegenheid.
Een moslim mag geen geschenken aannemen van iemand die hem wil uitbuiten of op enige manier van zijn gezag of invloed wil profiteren. In wezen is zo'n geschenk smeergeld.
Een moslim mag geen geschenken aannnemen, die voor hem verboden zijn om te bezitten, zoals een fles wijn of varkensvlees.
Bij het weigeren van een geschenk vanwege de hierboven vermelde punten, dient men de reden ervan uit te leggen. In dit geval behoort de gever van het geschenk zich niet beledigd te voelen.
Wanneer een ouder zijn kinderen iets schenkt, dient hij de één niet voor te trekken boven de anderen.
Het is uiterst belangrijk te bedenken, dat het geven van geschenken aanbevolen is, niet verplicht. Het is een vergissing aan te nemen, dat het geven van geschenken verplicht is: zo'n misvatting kan de uitwisseling van bezoeken belemmeren tussen mensen die, vooral als ze financieel niet draagkrachtig zijn, dergelijke visites zullen proberen te ontwijken, om het geven van geschenken te verkomen.
Ik zou zeggen, koop het boek, Zeden en Gewoonten, dat beantwoord al heel veel van zulke vragen, en inderdaad wat muslimah hierboven schrijft klopt precies.
Jemal2002
08-09-2002, 22:34
Origineel gepost door Muslimah
salaam
sorry dat ik zo laat reageer!
Beter later than never..... :D
Bedankt weer meid je bent TOP! :goedzo:
Muslimah
08-09-2002, 22:35
Origineel gepost door Jemal2002
Beter later than never..... :D
Bedankt weer meid je bent TOP! :goedzo:
thx voor de compliment...... :o
:zwaai:
SweetCheeks
08-09-2002, 22:50
Hmmm...grappig dat ik dit zo lees want ben over enkele uurtjes jarig:)
Jemal2002
08-09-2002, 22:59
Origineel gepost door SweetCheeks
Hmmm...grappig dat ik dit zo lees want ben over enkele uurtjes jarig:)
Waarom heb je me dat nooit vertelt!
Shame on you S :kwaad:
SweetCheeks
09-09-2002, 00:35
Origineel gepost door Jemal2002
Waarom heb je me dat nooit vertelt!
Shame on you S :kwaad:
Dat zou je toch moeten weten?! Hoelang ken je me nou al, verdikkeme nog an toe :kwaad:
Jemal2002
09-09-2002, 01:41
Origineel gepost door SweetCheeks
Dat zou je toch moeten weten?! Hoelang ken je me nou al, verdikkeme nog an toe :kwaad:
sorry.........shame on me :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.