Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Emancipatie van zowel de nederlandse als de marokkaanse vrouw

LZN
11-12-2003, 16:09

Voor school moeten wij een onderzoek opstellen/werkstuk maken en het onderwerp hiervan moet een verandering in de generatie(s) bevatten . Wij hebben daarom gekozen voor het onderwerp “emancipatie” en willen daarbij ook kijken naar de emancipatie bij de Marokkaanse vrouw (binnen Nederland). We hebben hiervoor een hypothese opgesteld die wij gaan toetsen. Voor alle duidelijkheid: Het is niet zo dat wij het eens zijn met deze stelling het is onze bedoeling om erachter te komen of de hypothese klopt of niet en waarom dat zo is. Wij zelf weten nog bijna niets over dit onderwerp en proberen er op deze manier meer over te weten te komen. Onze hypothese: Ten opzichte van de jaren 60 heeft de emancipatie zich in Nederland bij Nederlandse vrouwen veel sneller ontwikkeld dan bij Marokkaanse vrouwen, omdat de vrouw in de Marokkaanse cultuur een lagere waarde heeft dan de man. Ben je het hier mee eens of niet? En waarom?.

Souad24
11-12-2003, 20:42
Terwijl de nederlandse vrouwen pas sinds de jaren 60 begonnen zijn met emanciperen is dit bij de MOSLIM vrouw al meer dan 1400 jaar geleden gebeurt. Namelijk toen de ISLAM kwam. De MOSLIMvrouw, heeft van Allah swt haar RECHTEN en PLICHTEN gekregen, dat simpelweg emancipatie niet eens nodig is! Zoals de vrouwen hun rechten en plichten hebben gekregen, hebben de mannen dit ook gekregen. En de vrouw is zeker in de ISLAM niet lager dan de man! Dus uuuhhhh, volgens mij lopen de nederlandse vrouwen een beetje achter.....

SabroenDjamiel
11-12-2003, 21:34
Origineel gepost door Souad24 Terwijl de nederlandse vrouwen pas sinds de jaren 60 begonnen zijn met emanciperen is dit bij de MOSLIM vrouw al meer dan 1400 jaar geleden gebeurt. Namelijk toen de ISLAM kwam. De MOSLIMvrouw, heeft van Allah swt haar RECHTEN en PLICHTEN gekregen, dat simpelweg emancipatie niet eens nodig is! Zoals de vrouwen hun rechten en plichten hebben gekregen, hebben de mannen dit ook gekregen. En de vrouw is zeker in de ISLAM niet lager dan de man! Dus uuuhhhh, volgens mij lopen de nederlandse vrouwen een beetje achter..... You go girl!....Niks aan toe te voegen ;) ....

HaagseHafida
12-12-2003, 11:10
De marokkaanse vrouwen hebben in de Islam wel die gelijken rechten en plichten gekregen maar in werkelijkheid krijgen zowel de Nederlandse vrouwen als de Marokkaanse vrouwen nog steeds niet de gelijke behandeling die wij al eeuwen en in de geval van de Nederlandse vrouw een aantal decennia al hebben. De Marokkaanse vrouwen lopen wel iets achter wat dat betreft (kijk alleen al naar de tientallen maagdelijkheids topics die hier steeds geopend worden) dit door de Marokkaanse cultuur. Maar deze achterstand word gelukkig steeds kleiner door betere scholing en meer kennis van de Islam. Mijn conclusie is dan ook dat de mannen een Islamitische heropvoeding nodig hebben zodat zij zelf met bewijzen uit de Koran zien dat wij vrouwen een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven en dat wij zeker niet minderwaardig zijn. Voor vrouwen is het ook zeer belangrijk om meer kennis op te doen en hun man op zijn plaats te wijzen als hij haar rechten schendt. Daar tegenover staat wel dat zij ook haar plichten moet nakomen. Dus mannen en vrouwen ken uw rechten en plichten en streef ernaar om het zo goed mogelijk na te leven.

LadySoLusciouz
12-12-2003, 11:40

Origineel gepost door Souad24 Terwijl de nederlandse vrouwen pas sinds de jaren 60 begonnen zijn met emanciperen is dit bij de MOSLIM vrouw al meer dan 1400 jaar geleden gebeurt. Namelijk toen de ISLAM kwam. De MOSLIMvrouw, heeft van Allah swt haar RECHTEN en PLICHTEN gekregen, dat simpelweg emancipatie niet eens nodig is! Zoals de vrouwen hun rechten en plichten hebben gekregen, hebben de mannen dit ook gekregen. En de vrouw is zeker in de ISLAM niet lager dan de man! Dus uuuhhhh, volgens mij lopen de nederlandse vrouwen een beetje achter..... Inderdaad de MOSLIMvrouwen hebben goede rechten en plichten gekregen maar daarom niet Marokkaanse vrouwen. Vele mannen verwarren godsdiesnt helaas nog met cultuur en traditie. Ik ben benieuwd naar de dag dat zowel Nederlandse als Marokkaanse vrouwen (in de praktijk!) helemaal hetzelfde zullen behandeld worden als mannen in deze maatschappij.

LadySoLusciouz
12-12-2003, 11:45
Origineel gepost door HaagseHafida Maar deze achterstand word gelukkig steeds kleiner door betere scholing en meer kennis van de Islam. Mijn conclusie is dan ook dat de mannen een Islamitische heropvoeding nodig hebben zodat zij zelf met bewijzen uit de Koran zien dat wij vrouwen een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven en dat wij zeker niet minderwaardig zijn. Voor vrouwen is het ook zeer belangrijk om meer kennis op te doen en hun man op zijn plaats te wijzen als hij haar rechten schendt. Daar tegenover staat wel dat zij ook haar plichten moet nakomen. Dus mannen en vrouwen ken uw rechten en plichten en streef ernaar om het zo goed mogelijk na te leven. :goedzo: I ga er volledig mee akkoord!!

Souad24
12-12-2003, 15:29
Origineel gepost door LadySoLusciouz Ik ben benieuwd naar de dag dat zowel Nederlandse als Marokkaanse vrouwen (in de praktijk!) helemaal hetzelfde zullen behandeld worden als mannen in deze maatschappij. Ik zal je wat vertellen. Ik zou niet eens precies hetzelfde als een man behandeld willen worden!! Waarom zijn de vrouwen dan geschapen? De vrouw is er om nog BETER behandeld te worden, vrouwen dienen vriendelijk behandeld te worden, met genegenheid. Als wij hetzelfde behandeld zouden worden, dan zou de islam de vrouwen ook VERPLICHTEN om bijvoorbeeld mee te vechten in een oorlog! Maar tijdens een oorlog mag een vrouw (ook niet die van de vijand) niet eens aangeraakt worden! Dus laat een vrouw een vrouw zijn en een man een man. Ik vind het wel best zo. :zwaai: "De wereld zit vol voorzieningen. En de beste voorziening is een goede vrouw" (Muslim) ;)

Souad24
12-12-2003, 15:49
Een man kwam bij Gods boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?" De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) antwoordde hem: "Jouw moeder." De man zei: "Wie is de volgende?" Het antwoord van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet weer. "Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals. "Jouw moeder", zo gaf de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) voor de derde maal ten antwoord. De man begrijpt hierdoor dat zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar?", informeert hij. Gods boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei:"Jouw vader." (Hadith verzameld door Boekharie en Moeslim) Zo zie je maar hoe belangrijk een vrouw is De moslimvrouw is 1400 jaar geleden een rol, rechten en plichten gegeven, die de meeste vrouwen vandaag de dag niet genieten, zelfs niet in het Westen. Deze zijn van Allah en zijn gemaakt om een evenwicht te behouden in de samenleving; wat onrechtvaardig of ontbrekend lijkt op een plaats, wordt gecompenseerd of uitgelegd op een andere plaats. Islaam is een volledige manier van leven. (bron:al-islaam)

deheks
12-12-2003, 16:24
Ik denk persoonlijk dat marokkaanse vrouwen meer geemancipeerd zijn dan de nederlandse vrouwen in de zin een marokkaanse vrouw laat niet over zich heen lopen en dat doet een nederlandse vrouw weer wel in een onderzoek is gebleken dat de nederlandse vrouw zich eerder laat mishandelen en er niet mee naar buiten treed dan de buitenlandse vrouw en dat zijn nog maar enkele voorbeelden spreken we dan van emancipatie nou sorry niet dus.....

Moenier
12-12-2003, 17:38
Origineel gepost door LadySoLusciouz Inderdaad de MOSLIMvrouwen hebben goede rechten en plichten gekregen maar daarom niet Marokkaanse vrouwen. Vele mannen verwarren godsdiesnt helaas nog met cultuur en traditie. Ik ben benieuwd naar de dag dat zowel Nederlandse als Marokkaanse vrouwen (in de praktijk!) helemaal hetzelfde zullen behandeld worden als mannen in deze maatschappij. Ja zit een kern van waarheid.

Aislin
13-12-2003, 01:48
Origineel gepost door deheks Ik denk persoonlijk dat marokkaanse vrouwen meer geemancipeerd zijn dan de nederlandse vrouwen in de zin een marokkaanse vrouw laat niet over zich heen lopen en dat doet een nederlandse vrouw weer wel in een onderzoek is gebleken dat de nederlandse vrouw zich eerder laat mishandelen en er niet mee naar buiten treed dan de buitenlandse vrouw en dat zijn nog maar enkele voorbeelden spreken we dan van emancipatie nou s orry niet dus..... Ik denk dat je wat dat betreft toch heel erg fout zit, er rust namelijk nog een enorm taboe op mishandeling onder de Islamitische vrouwen, over incest nog maar helemaal te zwijgen of verkrachting. De blijf van mijn lijf huizen zitten vol met Islamitische meisjes en vrouwen die mishandelt zijn door hun egaa of familie lichamelijk en geestelijk. Bij hun familie kunnen ze vaak niet terecht die sturen ze in veel gevallen weer terug naar hun fijne echtgenoot met zijn losse handjes.

deheks
13-12-2003, 13:12
Origineel gepost door Aislin Ik denk dat je wat dat betreft toch heel erg fout zit, er rust namelijk nog een enorm taboe op mishandeling onder de Islamitische vrouwen, over incest nog maar helemaal te zwijgen of verkrachting. De blijf van mijn lijf huizen zitten vol met Islamitische meisjes en vrouwen die mishandelt zijn door hun egaa of familie lichamelijk en geestelijk. Bij hun familie kunnen ze vaak niet terecht die sturen ze in veel gevallen weer terug naar hun fijne echtgenoot met zijn losse handjes. Dat bedoel ik dus met voorzich zelf op komen een nederlandse vrouw zal je niet in een blijf van me lijf huis zien omdat die echt niet voor zichzelf op komen als onze vrouwen.....

anoniemie
15-12-2003, 12:10
Wat is EMANCIPATIE? Dat is de grote vraag. Volgens de Westerse wereld (dus ook Nederland) ben je geemancipeerd als je volstrekt dezelfde rechten hebt en kansen hebt als mannen. Dit uit zich in: - als vrouw werken, carriere maken, kinderen na je vruchtbare periode pas krijgen (vanaf je dertigste gaat je vruchtbaarheid al achteruit), naar creche oppas en dergelijke -Ook fysiek zwaar werk doen, waar het vrouwelijk lichaam niet voor is gebouwd (wetenschappelijke, anatomische feiten) -Mannelijke karaktertrekken overnemen enz. Ik zeg niet dat dit per definitie fout is, maar een vrouw is nu eenmaal geen man. Mannen en vrouwen zullen NOOIT gelijk zijn. Allah heeft ons niet hetzelfde gemaakt. Man en vrouw vullen elkaar aan. Passen bij elkaar en kunnen niet zonder elkaar. Mannen zijn goed in dingen waar vrouwen niet goed in zijn. En vrouwen zijn goed in dingen , waar mannen weer niet goed in zijn. In de strijd om gelijke rechten worden vaak de wetten van de natuur genegeerd. En dit kan vervelende of verwarrende gevolgen hebben. Kijk maar naar de huidige problemen van hoogopgeleide alleenstaande dertigers/veertigers, die ineens ontdekken dat de tijd ze heeft ingehaald en nog geen serieuze relatie/huwelijk hebben en geen kinderen. Kijk naar de carrierevrouw met kinderen die in een dilemma zit. In de jaren 60 en 70 MOEST de vrouw zich emanciperen, carriere maken enz. zonder erbij stil te staan wat ze zelf eigenlijk wil.... Uiteraard zie ik Marokkaanse vrouwen, die door tradities een achtergesteld leven leiden. Maar ook zie ik Marokkaanse vrouwen die de Islam als leidraad gebruiken en een eerbaar leven leiden, gerespecteerd door echtgenoot en familie. De profeet s.a.w. heeft onder andere gezegd dat de beste mannen, de mannen zijn die hun vrouw het vriendelijkst behandelen. En dat een man in de eerste plaats zijn moeder goed moet behandelen, en daarna zijn moeder, en daarna zijn moeder, en daarna pas zijn vader!!

anoniemie
15-12-2003, 12:14
Nog iets... Wie is geemancipeerd: De vrouw in het korte rokje op hakken, of de vrouw die haar lichaam bedekt? Als je respect hebt voor jezelf en voor je lichaam bedek je je lichaam, bescherm je je lichaam en toon je het niet aan Jan en alleman op straat. Maar toon je het alleen aan je echtgenoot degene met wie je je leven zal delen. Vreemde mannen zijn het niet waard om jouw schoonheid te zien toch??