Bekijk originele versie : Mannen en baarden
Ik las elders op dit forum dat het voor mannen verplicht is een baard te laten staan.
Maar ik zie erg veel moslim mannen zonder baard.
Hoe zit dat?
Jemal2002
06-09-2002, 18:17
Origineel gepost door karima_lal
Ik las elders op dit forum dat het voor mannen verplicht is een baard te laten staan.
Maar ik zie erg veel moslim mannen zonder baard.
Hoe zit dat?
Volgens mij is het niet verplicht ik was laatst bij een lezing.
Daar werd over schaamhaar gesproken daar heb je wel de keuze om het weg te halen of te laten staan......en als ik me goed herinner geldt dit ook voor de baard
VirtualAngel
06-09-2002, 18:18
Origineel gepost door OMar_EN_OMar
ik heb geen baard,aangezien er nog wat kaale plekjes zijn weet wel ,maar volgens mij groeit daar niks meer op ,sinds ik was ontvoerd door ufo's is om een of andere mysterieuze wijze m'n baardgroei gestopt,ik herinner me alleen dat ik in een soort cocoon lag en die grote ogen ....o neeee.die grote ogen ,stop ,stop aub stop,ik kan het verhaal niet vertellen het is te wreed
Hahahahaha grapjas! :giechel:
volgens mij heb jij gewoon een osama binladen-baard! :hihi:
liefs virtualangel :D
Jemal2002
06-09-2002, 18:18
Origineel gepost door Jemal2002
Daar werd over schaamhaar gesproken daar heb je wel de keuze om het weg te halen of te laten staan......en als ik me goed herinner geldt dit ook voor de baard
Ps. ik weet weer iets je moet het laten staan, maar je mag niet bijv. een criag david baard er van maken
alles of niets.....
Jemal2002
06-09-2002, 18:24
Origineel gepost door FarD
Vraag: Ik heb naar aanleiding van een stuk in de elmuhadieth elbuchari gelezen dat een baard fard is. Ik heb een aantal imams hierover gevraagd en zij gaven mij als antwoord dat de baard fard is en ik wilde wel eens weten hoe jij er over denkt. Hopelijk krijg ik een snelle reactie waar ik een duidelijk standpunt kan krijgen over dit onderwerp.
Antwoord:
Wa alaikoem assalam warahmatoe Allah
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.
Geleerden zijn anoniem mee eens dat het scheren van de baard niet toegestaan is. Het laten van de baard is een aan te raden soenna van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).
Allah de Verhevene heeft gezegd:"En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling" Soerat Al ahzaab aya 36.
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Iemand van jullie kan slechts beweren gelovig te zijn, wanneer zijn verlangens overeenstemmen met de leringen, die mij zijn gegeven" (nawawi). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:"knip jullie snorren bij en laat jullie baard groeien!. Onderscheidt u van de vurenaanbidders!" Moesliem. Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "Doe het tegenovergestelde van de heidenen: Knip jullie snorren en laat jullie baard vrij!".
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft beviel om de baarden te laten en niet te knippen, het is dus duidelijk dat de boodschapper van Allah ons verplicht om het niet te knippen of scheren.
Sheikh Ibn 'oteymien heeft gezegd:"Het bijknippen of scheren van de baard is een zonde dit omdat de boodschapper van Allah ons beviel om het te laten groeien, degene die het scheert past deze bevel niet toe..."
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
ik krijg uitlslag als ik me baard laat staan.....
zijn er geen uitzonderingen met betrekking tot medische redenen???
dulce_lamia
06-09-2002, 18:28
Dat het verplicht is is mij niet duidelijk!
Een groot aantal juristen beschouwt het afscheren van de baard als haram, dit op bazis van het bevel van de profeet.
Het bevel om de baard te laten groeien is een verplichting. Vooral omdat men zich van de niet-moslims moet onderscheiden, want het in stand houden van onderscheid met hen die niet geloven, is een verplichting voor de moslims.
Maar een aantal moderne geleerden staan het toe om de baard af te scheren, onder invloed van de publieke opinie en het argument, dat het laten groeien van de baard de persoonlijke voorkeur van de Profeet (vzmh) was en dat dit niets te maken had met de religieuze praktijken en dat het daarom niet nageleefd hoeft te worden.
Er zijn 3 meningen over het afscheren van de baard:
(*) Het is haram; dit is de mening van Ibn Taymiyyah
(*) Het is makroeh; de mening van Ayyad, zoals die in Al-Fatah al bari wordt aangehaald, maar die door niemand gedeeld wordt.
(*) Het is toegestaan; dit is de mening van een paar moderne geleerden.
Misschien is de 2e gematigder mening dat het makroeh is dichter bij de werkelijkheid.
Aangezien de reden om de baard te laten groeien is: anders te zijn dan niet-moslims, is het vergelijkbaar met de kwestie van het haarverven om zich van christenen en joden te onderscheiden; en het is bekend dat sommige Sahabah (metgezellen van de Profeet) hun grijze haar niet verfden, hetgeen er op duidt dat het eerder aanbevolen dan verplicht is.
Het laten groeien van de baard kan op de zelfde manier bekeken worden, namelijk dat het aanbevolen en niet verplicht is.
Het afscheren ervan moet dus eerder als makroeh dan als haram geklassificeerd worden.
Het is waar dat geen van de Sahabah bekend is dat hij zijn baard afschoor. Mischien was er geen noodzaak om hem af te scheren en mischien was het hun gewoonte om de baard te laten groeien.
bron: halal haram, Yusoef Qardawi.
dulce_lamia
06-09-2002, 18:33
Origineel gepost door Jemal2002
Nee je moet je schaamhaar scheren, als je het 40 dagen niet doet is dat erg, ik zal het even opzoeken.
Jemal2002
06-09-2002, 18:35
Origineel gepost door FarD
Tja, daar vraag je me wat... Het meest logische is natuurlijk als je zegt dat een medische reden wel een uitz. is. Dit omdat dat bij (bijna) alle zaken zo is. Maar ik weet niet hoe erg jouw uitslag dan is, en ben geen geleerde dus durf hier echt geen antwoord op te geven....
Misschien moet je huid er gewoon aan wennen...
heb ik al geprobeerd, maar ik ga het binnenkort weer eens uitproberen kijken hoe mijn huid er nu op reageert
Ik heb zelf geen baard. De meeste geleerden zeggen dat een baard soenna is, dat het dus niet verplicht is, maar wel goed om te doen. Er zijn ook geleerden die zeggen dat het wel een plicht is.
Over de hoofddoek is geen twijfel: dat staat in de koran én in de hadith. De baard staat niet in de koran.
Najib, ik ben zwaar teleurgesteld dat zelfs jij geen baard hebt! ;)
Maar verder ben ik blij dat baarden niet verplicht zijn.
Ik vind baarden maar niks. Vooral niet van die woeste wildgroeiende wouden.
Najib, ik ben zwaar teleurgesteld dat zelfs jij geen baard hebt! ;)
Bij mij groeit ie niet zo snel. Ik heb een jongensachtig uiterlijk :engel:
Origineel gepost door Najib26
Zie er dan maar van af! Mannen die een baard proberen te laten staan terwijl ze er eigenlijk niet voldoende baardgroei voor hebben vind ik sneu. Van die zielige plukjes die maar geen baard willen worden. Of een baard met kale plekken. Laat maar.
Jemal2002
06-09-2002, 23:52
Origineel gepost door Najib26
niet alleen je uiterlijk ik kan nog een paar dingen opnoemen...........:hihi:
sorry je stond wijd open, een echte inkoppertje :D ik kon het niet laten :hihi:
mo luv 4 yah bro ;)
Jemal2002
06-09-2002, 23:55
Zie er dan maar van af! Mannen die een baard proberen te laten staan terwijl ze er eigenlijk niet voldoende baardgroei voor hebben vind ik sneu. Van die zielige plukjes die maar geen baard willen worden. Of een baard met kale plekken. Laat maar.
sommige mannen krijgen ook nooit een volle baard, it wasn't intended to be
:chef: zoeen baard wil ik :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.