Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Respect

Tifah
06-09-2002, 15:52

Wat betekent respect voor jou? Dat je vieze dingen op de buis weg zapt omdat je ouders er naast zitten, doe je ook uit respect. Of bang dat je een klap op je harses krijgt? In een drukke bus sta jij je plaatsje af aan een oud vrouwtje, doe je dit uit respect of omdat je de volgende halte toch eruit moet? Waarom zijn er veel Marokkaanse jongens daarbuiten die geen respect kunnen tonen voor meiden zonder hoofddoek en die er modern bijlopen? Komt dit van huis uit? De meiden minderwaardig behandelen? Wat is respect? Hoe laat je zien dat je respect hebt voor iemand?

Tifah
06-09-2002, 16:13
Helemaal mee eens Larachiya. Men zegt weleens: MIJN respect moet je VERDIENEN. Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat je iedereen moet respecteren. Zodra het respect niet wederzijds is, dan heb je het recht om diegene ook niet te respecteren. Simpel.

yassine23
06-09-2002, 16:19
Hoe kunnen we het begrip respect in onze tijd omschrijven en wat voor betekenis geven we eraan? Wordt er van een moslim verwacht dat hij zich netjes gedraagt? Is respect een soort van gedragscode? Komt het overeen met sociaal aanvaardbaar gedrag? Het begrip respect staat centraal in de klassieke islamitische teksten. Het woord komt ook bijzonder vaak voor in poezie van vroegere moslims, maar het wordt steeds weer op een andere manier gebruikt waardoor het een andere betekenis krijgt. De meer algemene betekenissen: beleefdheid,hoffelijkheid, goede manieren, verfijnde manieren,`van goed hout gesneden zijn', eerbied; juist gedrag, gepastheid, fatsoen, bescheidenheid, hoffelijkheid, orde, regel en tucht, beleefdheid wetenschappen, stof tot nadenken, literatuur, literaire bezigheid. Betekenis in de islam: De gedragscode en de discipline die de moslims tegenover hun medemens, tegenover elkaar, en tegenover echt alles in deze wereld in het algemeen aan de dag leggen. De meeste van ons maken deel uit van de `born to be wild' generatie, maar toch lijkt het alsof passend gedrag in onze samenleving steeds meer `nodig' is. Met vriendelijke groet, een lieve broeder bezoek eens http://www.moslimbroeder.com

emsoem
06-09-2002, 17:46
BEHANDEL IEMAND ZOALS JIJ BEHANDELT WILT WORDEN!!!!!! sjoww is de boodschap duidelijk aangekomen???? hahaaha maar serieus meen het echt (die eerste zin dan he:D) =emsoem=

Moonshine
06-09-2002, 20:08

hmm emsoem kort maar krachtig..maar de uitleg en informatie van yassine23 vond ik wel een goede

-Reda-
06-09-2002, 20:10
Origineel gepost door Tifah Helemaal mee eens Larachiya. Men zegt weleens: MIJN respect moet je VERDIENEN. Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat je iedereen moet respecteren. Zodra het respect niet wederzijds is, dan heb je het recht om diegene ook niet te respecteren. Simpel. juist...het moet tegelijkertijd van twee kanten komen..zo niet...zorg tenminste ervoor dat het van JOU kant komt...

Moonshine
06-09-2002, 20:17
hmm ik vind het eerlijk gezegd best wel moeilijk om mensen respect te geven, als ze mij niet respecteren en als vuil behandelen....maar ik kan het altijd goed hebben met iedereen dus...meestal heb ik zulke problemen niet... bye bye moontje

tonk
06-09-2002, 21:53
Origineel gepost door emsoem BEHANDEL IEMAND ZOALS JIJ BEHANDELT WILT WORDEN!!!!!! sjoww is de boodschap duidelijk aangekomen???? hahaaha maar serieus meen het echt (die eerste zin dan he:D) =emsoem= Ik heb altijd een beetje moeite met het 'behandel iemand zoals jij behandeld wilt worden' en ook met 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'. Iedereen is anders toch? Dus wat ik misschien graag wil, wil een ander weer helemaal niet.

Tifah
07-09-2002, 23:58
Nice Yassine, very nice! :goedzo:

ithran
08-09-2002, 02:18
Hhhmmm, Respekt=iemand behandelen zoals hij of zij behandeld wil worden. Respekt=is de juiste omgang met de natuur. Respekt=Het naleven van de geboden van allah s.w.t. En wat betreft de meiden zonder hoofddoek en strakke kleding, en noem maar op... die vermijdt ik gewoon dus is er ook geen disrespekt, want ik heb niks gemeen met een meisje ik heb niks te zoeken bij haar, en kan niet met iedereen trouwen, en vrienden/kameraden heb ik genoeg in de mannelijke vorm dus gewoon vermijden. In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle Lof zij Allah, Heer der werelden, we prijzen Hem en vragen Hem om vergeving. Lof zij Allah die u geleid heeft naar de islam, moge Allah u standvastigheid schenken en uw geloof versterken. Het dragen van een hidjaab is volgens de islamitische wetgeving (Shari'a) verplicht voor de vrouw, meer hierover treft u aan onder vraag [ 0096 ]. Waar in de Qur'aan staat dat de hoofddoek verplicht is? De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft de vrouwen gewaarschuwd door te zeggen: "Er zijn twee soorten mensen van de Hel die ik nog niet gezien heb. Mensen met zweepjes zoals de staarten van het vee waarmee ze mensen slaan, en vrouwen die gekleed zijn maar toch naakt zijn en die op een verleidende manier lopen. Zij zullen het Paradijs niet betreden, noch zullen zij de geur ruiken, alhoewel de geur ervan geroken kan worden van een afstand (dat te vergelijken is met de afstand van 40 jaar ver)." Dit is zeker een grote bestraffing, maar dat wil niet zeggen dat een vrouw die geen hidjaab draagt buiten de oever van de islam gezet wordt. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de echtgenoot advies te geven aan zijn echtgenote en haar te steunen en te helpen om Allah te aanbidden. Allah zegt: {{"Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding."}} (Soerat Al maa-iedah, aya 2). De man dient zijn vrouw met wijsheid en goede bewoording aan te spreken. Hij dient via deze weg haar te overtuigen dat het dragen van de hidjaab beter voor haar is omdat het haar dichter tot Allah de Verhevene brengt. Heeft de man alle juiste manieren geprobeerd om haar te overtuigen maar ze weigert. Dan heeft de man het recht om van haar te scheiden. En Allah weet het beste

semija
17-09-2002, 11:41
ja respect moet je verdienen maar in deze tijd is het veranderd nu moet de ouders respect vragen aan hun kinderen maar ik niet ik vraag respect aan mijn ouders.