Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wedstrijd Turken en Marokkanen ...

Pagina's : [1] 2 3 4

Scottie
05-12-2003, 17:41

Nou, er lijkt een wedstrijd aan de gang te zijn: "Wie zijn er het best geintegreerd?" Turken of Marokkanen? Het antwoord is natuurlijk duidelijk. Welke kinderen vallen Sint Nicolaas aan? Precies. Welke mannen laten hun handen wapperen? Lees en leer: Imams: Mannen moeten meehelpen in het huishouden Uitgegeven: 5 december 2003 15:18 AMSTERDAM - De imams van de sociaal-religieuze beweging Milli Görüs hebben hun mannelijke gehoor vrijdag opgeroepen te delen in de huishoudelijke taken. In de 23 moskeeën van Milli Görüs in Nederland klonk een pleidooi voor een "islamitisch gezinsmodel" waarin mannen en vrouwen volledig gelijkwaardig zijn. De boodschap was volgens Milli Görüs vooral gericht op moslimmannen van de eerste generatie. Mannen moeten zich spiegelen aan de profeet Mohammed, die zijn echtgenotes hielp in het huishouden en zelf de was deed en zijn kleren naaide, aldus de imams in hun preek. "Daarom is het binnen een gezin waar ook de vrouw kostwinner is, niet rechtvaardig om van haar te verwachten dat ze na het werk nog eens alle huishoudelijke taken doet", aldus de imams. "Of wanneer de meisjes huiswerk voor school moeten maken, hun broers niets in het huishouden hoeven te doen. Een rechtvaardige taakverdeling leren kinderen in de opvoeding en in het voorbeeld dat hun ouders geven." De preek wijst elk gevoel van mannelijke superioriteit af. De komst van de islam in de 7e eeuw bracht volgens de imams in de toenmalige Arabische samenleving een revolutie teweeg door de verkondiging van gelijke rechten en verantwoordelijkheden voor man en vrouw. Koranverzen en overleveringen die de man lijken te bevoordelen, zijn tijdgebonden, klonk het in de moskeeën. "Tegenwoordig is het vanuit ons geloof ondenkbaar dat er verschil zou bestaan tussen de rechten van de man en die van de vrouw." Milli Görüs sluit met de boodschap aan bij het project Mannen in de hoofdrol van het ministerie van Sociale Zaken. Dat wil mannen ertoe bewegen meer huishoudelijke en zorgtaken op zich te nemen. De beweging van Turkse moslims organiseert op 14 december in de Ayasofya Moskee in Amsterdam tevens een debat over de taakverdeling tussen mannen en vrouwen. Ook daar is de eerste generatie moslims de doelgroep. En omdat het Sint Nicolaasavond is, doe ik er een leuke link bij: http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=168629&highlight=Haci

Eastboy
06-12-2003, 20:59
Elk van je discussie bevestigt weer hoe ziellig je bent MAFKEES

Scottie
06-12-2003, 21:07
Nou, je hoeft geen hoofdletters te gebruiken, Eastboy, want ik kan goed lezen. Heb je ook nog een inhoudelijke klacht, is er iets dat ik verkeerd zie, niet goed begrijp, dat je stoort? "Think before you act" Ik doe doe dat, maar doe jij dat ook? Scottie, keeshond.

K_Prone
06-12-2003, 21:11
Origineel gepost door Scottie Welke mannen laten hun handen wapperen? En dat doen Nederlandse mannen niet zeker Zo lollig ben jij..:D

Scottie
06-12-2003, 21:20

Nou, Prone ik weet het niet. Een Hollandse man die in het huishouden wat doet wordt gezien als een watje, een softie of een "homo". Maar dat een moefti het zegt, nou dat vind ik winst. Alleen dat "gezin naar islamitisch model" daar heb ik vragen bij. Wat is het verschil tussen een gezin naar "islamitisch model" en een gezin van "niet-islamitisch model"? Hebben Nederlanders nog wel een gezinsmodel? En, Prone, wat een mooie handtekening heb jij. En eindelijk niet een in een avondzon gedompelde minaret m/ v. Mooi en stemmig. Gelet op het aantal bijdragen schrijf je veel, maar waar en waarom niet hier .. ? Scottie, modieus.

K_Prone
06-12-2003, 21:23
Origineel gepost door Scottie Nou, ik weet het niet. Een Hollandse man die in het huishouden wat doet wordt gezien als een watje, een softie of een "homo". Maar dat een moefti het zegt, nou dat vind ik winst. Alleen dat "gezin naar islamitisch model" daar heb ik vragen bij. Wat is het verschil tussen een gezin naar "islamitisch model" en een gezin van "niet-islamitisch model"? Hebben Nederlanders nog wel een gezinsmodel? Scottie, modieus. Je draait er om heen...Mijn vraag was " Doen nederlandse mannen dat niet"? Dat heeft geen f*ck met integratie te maken maar met het respect voor de vrouw. Een gezin naar islamitisch model is dat de man hoofdzakelijk voor alles zorgt en de vrouw binnenshuis dat is islamitisch nu wil ik graag antwoord op mijn vraag.

Scottie
06-12-2003, 21:31
Nou, ja! Nederlandse mannen doen veel en veel meer in het huishouden. Natuurlijk nog niet in de lager opgeleide groepen maar in een beetje mbo-gezin werken mannen mee in de huishouding; eten maken, kinderen van school halen en de boel doen. Dat zegt het CBS. Natuurlijk heeft dat alles met integratie te maken. Moslimmannen zitten stoer in hun koffiehuis en spelen daarnaast de baas thuis. Dat is het beeld, in ieder geval bij de Turkse gemeenschap. En je mag mij aanvallen, maar het bericht komt van Turkse huize, goede huize want het kwam uit een moskee. Die kritiek op mannen die niets doen thuis kwam uit onverdachte hoek: moslims die elkaar kritiseren betekent dat Nederlanders even achterover kunnen zitten en uitrusten. Ben je nou tevreden? Scottie. Maar waarom vraag je dat zo nadrukkelijk?

K_Prone
06-12-2003, 21:45
Origineel gepost door Scottie Nou, ja! Nederlandse mannen doen veel en veel meer in het huishouden. Natuurlijk nog niet in de lager opgeleide groepen maar in een beetje mbo-gezin werken mannen mee in de huishouding; eten maken, kinderen van school halen en de boel doen.Dat zegt het CBS. In de meer jongere gezinnen doen mannen ook wat in het huishouden. De islam schrijft voor dat de man verplicht is te helpen in het huishouden als de vrouw dat van hem vraagt. Natuurlijk heeft dat alles met integratie te maken. Moslimmannen zitten stoer in hun koffiehuis en spelen daarnaast de baas thuis. Dat is het beeld, in ieder geval bij de Turkse gemeenschap. Ow dus het slaan van mannen is typisch iets wat van buiten komt waaien. Autochtone mannen weten niet wat het is. Hoe kan je nou iets integreren noemen als de nederlandse mannen er net zo vrolijk aan meedoen! Ouderen moslimmannen zitten in hun koffiehuis jah en of ze de baas thuis spelen weet ik niet en net zo min jij. En je mag mij aanvallen, maar het bericht komt van Turkse huize, goede huize want het kwam uit een moskee. Die kritiek op mannen die niets doen thuis kwam uit onverdachte hoek: moslims die elkaar kritiseren betekent dat Nederlanders even achterover kunnen zitten en uitrusten. Ja het is ook goed ik had het meer over het handjes wapperen...Dat zou dan ook een punt zijn bij de nederlandse manenn dus geen integratiepunt. Ben je nou tevreden? Scottie. Nee ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen Zeg nou maar ja of nee. Maar had dat wel verwacht. Maar waarom vraag je dat zo nadrukkelijk? Omdat ik het krom vind!

taslim82
06-12-2003, 21:48
ben je nou nog niet opgedonderd scottie-boy!! ga jezelf eens een keer ergens anders nuttig maken........ want je bijdrage hier heeft een waarde van nul komma nul altijd hetzelfde gezeik van je !! yakkes

Scottie
06-12-2003, 22:13
Nou, wat een gezeur. Nederlands mannen moesten vanuit hun christelijke achtergrond leren emanciperen, moslimgelovigen vanuit hun geloof. Wat is daar zo verkeerd aan? In het christendom moeten mannen hun vrouw ook respecteren. Vanuit de islam ook. Die geloven zijn toch allemaal hetzelfde? Gericht of overleving en zingeving. In Nederland en Europa hadden de mannen met name na de oorlog geen tijd voor huishouden: zij moesten / wilden werken. Het duurde drie emancipatiegolven, zeg maar, vrouwelijke intifada's om die mannen te leren hun hoofd recht te houden ook als ze het huishouden deden. Integratie? Goed, dan niet. Maar doen Turkse mannen in het land van herkomst al iets in het huishouden? En Marokkaanse mannen? ik vind het gewoon mooi dat die Turken wel de koran hebben afgestoft en tot hun grote verbazing zagen dat mannen ook moeten meehelpen. Maar ja, Turken zijn natuurlijk vanuit hun geloof op het Westen gericht ... Maar hier is het zo dat mannen meedoen. Zekere als ze zelf helaas geen werk hebben. Het is toch zo? Vrouwen, met name van allochtone origine vinden vaak beter werk dan mannen, ze hebben zich beter willen laten opleiden en zijn gemotiveerd om zelfstandig te zijn, onafhankelijk van hun man. Jij wilt niet dat het "integratie" is, prima, het maakt niet met welke reden, de Koran, de islam, emancipatie of integratie, als de moslimman zich maar aanpast aan wat hier gebruikelijk is: Scottie, dondersteen.

Eastboy
06-12-2003, 22:29
scottie wat ik duidelijk wil maken is dat ik me aan je stoor maar ik denk niet dat ik de enige ben mischien moeten we een topic bedenken "wie stoort zich aan scottie alias MAFKEES"en dan weet ik dat ruim 90% zich aan jouw kiderachtige uitspraken stoort mensen als jouw zien ze hier liever gaan dan komen en denk effe na of je hier wel thuis hoort met je uitspraken MAFKEES

K_Prone
06-12-2003, 23:11
Origineel gepost door Scottie Nou, wat een gezeur. Nederlands mannen moesten vanuit hun christelijke achtergrond leren emanciperen, moslimgelovigen vanuit hun geloof. Wat is daar zo verkeerd aan? Gezeur ik stel jou een vraag cest ca.Helemaal niks is mijn punt ook niet. Beter lezen! In het christendom moeten mannen hun vrouw ook respecteren. Vanuit de islam ook. Die geloven zijn toch allemaal hetzelfde? Gericht of overleving en zingeving. Ook niet mijn punt....gewoon weg off topic... In Nederland en Europa hadden de mannen met name na de oorlog geen tijd voor huishouden: zij moesten / wilden werken.Het duurde drie emancipatiegolven, zeg maar, vrouwelijke intifada's om die mannen te leren hun hoofd recht te houden ook als ze het huishouden deden. Kan je nagaan vanuit de koran is de man verplicht om als zijn vrouw vraagt om haar te helpen in het huishouden. 1400 jaar geleden. Het is dus iets cultuursachtigs. Blijkbaar moeten deze mannen beter hun geloof belijden!! Integratie? Goed, dan niet. Maar doen Turkse mannen in het land van herkomst al iets in het huishouden? En Marokkaanse mannen? ik vind het gewoon mooi dat die Turken wel de koran hebben afgestoft en tot hun grote verbazing zagen dat mannen ook moeten meehelpen. Maar ja, Turken zijn natuurlijk vanuit hun geloof op het Westen gericht ... Dat weet ik niet het zal wel. Vanuit de religie zijn ze het in ieder geval verplicht. Dus moet ik constateren dat uit jouw opinie dat mannen huishouden iets westers is? Maar hier is het zo dat mannen meedoen. Zekere als ze zelf helaas geen werk hebben. Er zijn er ook zat die het niet doen kom gerust bij mij in de wijk waar anita het huishouden doet en sjonnie in de coffeeshop zit! Het is toch zo? Vrouwen, met name van allochtone origine vinden vaak beter werk dan mannen, ze hebben zich beter willen laten opleiden en zijn gemotiveerd om zelfstandig te zijn, onafhankelijk van hun man. Dat zou misschien wel zo zijn maar allochtoon is niet per definitie moslim. Want daar hebben we het toch over. Jij wilt niet dat het "integratie" is, prima, het maakt niet met welke reden, de Koran, de islam, emancipatie of integratie, als de moslimman zich maar aanpast aan wat hier gebruikelijk is: Scottie, dondersteen. Je mag misschien een dondersteen wezen maar de bliksemslag heeft geen schade aangericht. Je blijft er om heen draaien. Mijn punt is hoe kan nou iets integratie zijn terwijl de autochtonen er zelf ook op losslaan. Je volmondige ja is ook ver te zoeken. Heel jammer maar ik weet waar ik mee te maken heb..:zwaai:

Scottie
06-12-2003, 23:33
Nou, ik bedoel alleen maar dat mannen een zekere emancipatie door moeten maken. Hier vanuit een maatschappelijke werkelijkheid, en moslims ook. Het maakt niet uit of een moslimgelovige zijn vrouw helpt omdat hun geloof dat aanbeveelt, of omdat het feit dat zijn vrouw werkt en geen tijd heeft. Je kunt mensen uit zee redden omdat zij in nood zijn of omdat jij zo graag wilt zwemmen; het gaat om het resultaat. In Nederland zit het geloof in wetten, regels en afspraken gevat. Als je niet wilt bukken onder het juk van de integratie, dan zeg je toch gewoon dat je geloof je voorschrijft je aan te passen aan de zeden en gewoontes van de mensen waar je bij wilt wonen? "Alle wegen leiden naar Rome". In jullie geval zeggen we straks: "Alle wegen leiden naar Rome en naar Mekka". Scottie, chocolade met nootjes.

Ezzedine
06-12-2003, 23:54
De Turken mogen van mij winnen enigste doen wat ze doen is het veraden van hun verwanten en achtergrond. En het helpen van de vrouw in het huishouden heeft niks met integratie te maken de profeet deed het ook

turkgirl
06-12-2003, 23:57

Wat de imaam in zijn toespraak heeft verteld, vertelt onze profeet (v.z.m.h) al eeuwen. En Ezzedine met het aansporen van mannen om hun vrouwen te helpen verraad je niet je achtergrond noch het Moslim-zijn. Ik snap niet waarom Turken voor Nep-Moslims worden aangezien, ik had een Arabische vriendin, die mij tweede-rangs Moslim noemde :confused:

Pagina's : [1] 2 3 4