Bekijk volle/desktop versie : hoe maak je spareribs



27-02-2008, 15:12
weet iemand het recept van spareribs en hoe je die saus maakt

27-02-2008, 15:33


recept van sushimon

ik kook wel altijd eerst de spare-ribs (ongeveer 15 minuten) en daarna pas marineren en in de oven...

3 uien
2 teentjes knoflook
4 lepels azijn
basilicum
1 koffielepel mosterd
tijm
tabasco
sojasaus
100 gr honing
4 eetlepels worchestershiresaus
2 kg spare ribs

Bereiding:
Stoof de gehakte ui met look en meng met de azijn, mosterd, basilicum, tijm, tabasco en de sojasaus
Smeer de spare ribs in met de saus en grill of bak ze
Serveer de ribs met de saus, een grote aardappel in de oven en sla

27-02-2008, 15:33
nog 1tje:

Spareribs met honingmarinade

2 geperste teentjes knoflook
2 eetlepels fijngeraspte gemberwortel
2 deciliter Chinese sojasaus
2 eetlepels honing
3 racks spareribs (met ongeveer 8 ribbetjes)

Vermeng de knoflook, gemberwortel, sojasaus en honing. Wrijf de spareribs met deze marinade in en laat ze ongeveer 5 uur intrekken. Leg de spareribs in een braadslee en braad ze 45 tot 60 minuten in een op 190 graden C voorverwarmde oven. Keer de spareribs tijdens het braden regelmatig en bedruip ze tussendoor steeds met de marinade.

27-02-2008, 15:34
Zoet zure spare- ribs

1kg spareribs
1 eetlepel olie
4 teentjes knoflook
5 eetlepels sojasaus
2 eetlepels wijnazijn
peper
zout
1dl tomatensap
1 eetlepel sesamolie
1 eetlepel suiker

Snijdt de spareribs in een paar stukken. Pel de knoflookteentjes en pers ze uit. Meng in een kom de sojasaus, knoflook, wijnazijn, wat peper en zout door elkaar. Bestrijk met dit mengsel de spareribs en laat deze dan 1 uur staan. Roer in een kom de tomatensap, sesamolie en suiker door elkaar. Verhit de olie in een pan en bak hierin de spareribs mooi bruin en gaar. Neem ze dan uit de pan en leg ze op een schaal. Giet nu de tomatensap in de pan en laat het een minuutje koken. Giet de saus over de spareribs.

27-02-2008, 15:34


Hot spareribs

1,5kg spareribs
1 ui
2 teentjes knoflook
2 rode lomboks
2dl tomatensaus
2dl appelsap
50g bruine basterdsuiker

Marineertijd 2 uur Pel de ui en de knoflookteentjes, hak ze fijn en doe dit in een kom. Was de lomboks, snijdt ze in de lengte door midden, verwijder het zaad en hak de lomboks in kleine stukjes. Doe de lomboks met de tomatensaus, suiker en appelsap bij de ui en knoflook in de kom en roer het fijn met een staafmixer. Doe het sausmengsel in een grote pan, leg er de spareribs in en breng het aan de kook. Draai dan de hittebron wat lager, leg een deksel op de pan en laat de spareribs 1 uur zachtjes sudderen. Doe dan de spareribs met de saus in een schaal, dek het at en laat het minstens 2 uur staan. Schep de spareribs uit de saus (bewaar de saus) en leg ze op een hete barbecue of onder een hete grill. Gril ze 15 minuten, draai ze af en toe om. Breng in een pan de saus aan de kook, draai de hittebron wat lager en laat de saus nog 5 minuten zachtjes sudderen. Leg de spareribs op een schaal en geef de saus er apart bij.

27-02-2008, 15:36

Citaat door badger1:
Deze marinade word gebruikt voor barbeque vlees:
Hun maken wel een onderscheid tussen een natte marinade en een drog ik jullie de beiden, vind ze trouwens allebei even lekker;
Amerikanen gebruiken het voor hun befaamde spare-ribs te maken

Droge marinade:

Peper- zout
paprika poeder
tabasco (voorzichtig) of chilipepers
Donker bruine kandijsuiker
Klein beetje olie
Alles moet een dikke pasta worden

Dit alles mengen en het vlees hiermee inwrijven en dadelijk grillen

Natte marinade:

2 soeplepels azijn
sjalotjes fijngehakt
Peterselie
spaans pepertje fijngehakt
enkele lepels ketchup
enkel lepels bruine suiker
en een lepel tomaten puree
Beetje olie

Alles mengen hier het vlees een nacht in laten trekken alvorens te grillen.

Ze serveren er ook (duivelssaus) bij omdat ze wat pikant is ik zal mijn zoon vragen om het recept te sturen zovlug ik het heb zet ik het erop.
is wel lekker hoor, verlang nu al naar de zomer.

.

27-02-2008, 16:21
he bedankt voor die recepten ik ga het probeeren ik hoop dat het lukt

27-02-2008, 16:59
Hoe ziet een spare-rib eruit?

27-02-2008, 17:31

Citaat door Audrey:
Hoe ziet een spare-rib eruit?


Hier een foto van een hele spare-rib of in stukjes het zijn gewoon koteletten