Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Lenen bij de bank.

Najiha
03-12-2003, 19:01

O, gij die geloven vreest ALLAH en doe afstand van de rest van de rente indien gij gelovigen zijt. Maar indien gij dit niet doet bereid u dan voor op oorlog met ALLAH en zijn profeet. Indien gij berouw toont is voor U het oorspronkelijke kapitaal, zo zult gij geen onrecht doen, noch zal u onrecht worden aangedaan. (2:278,279) Wa `Alekum Assalaam wa Rahmatu Allah, Het betalen en ontvangen van rente zijn inderdaad niet toegestaan zoals Allah ta’ ala hierboven beschrijft.Echter het betalen van rente is niet meer terug te draaien, terwijl je bij het ontvangen van rente, de rente kan weggeven. Als men geld leent bij de bank om een huis te kopen draagt men bij aan de uitbuiting d.m.v rente. Zoals u misschien wel weet zijn banken altijd op zoek naar projecten die ze kunnen financieren. Vaak is winst maken het enige waar ze op uit zijn. Dit gaat vaak ten koste van natuurlijke hulpbronnen, mensen en dieren. Er zijn voor zover wij weten geen banken in Nederland of België, die zonder rente werken. Wa Allah ta’ala a`lam

dina22
03-12-2003, 19:07
Asalam moehalijkoem nou dat wist ik nog niet wij ik en mijn man hebben ook geld geleend bij de bank we wouden een huisje kopen van daar dat wij geleend hadden ,we hadden veel geld geleend en nu dan we kunnen het niet gelijk betalen want het is te veel

Najiha
03-12-2003, 19:16
Vele weten dat het haram is en willen liever de onwetende uithangen maar ja ieder zijn eigen straf in het hiernamaals.

mardiya
04-12-2003, 12:27
Salamo alaikom, Sinds wij weten dat betaalde rente haram is hebben we ook besloten om maar geen huis te kopen, dan maar gewoon voor de rest van ons leven huren beter dan leven in haram en weten wat de consequenties er van zijn, ja toch??? Misschien dat er ooit een keer een islamitische bank in nederland word geopend...... liefs :D

Beni_Bouyachie17
04-12-2003, 12:49

hmm had laatst nog op iqra gezien ,van die imamen dus die antwoord ge ven als je een vraag hebt... Er belde een vrouw uit zweden als ik het goed had , en die had dus gezegd ik en m n man hebben heel veel geleend bij de bank om er een huis van te kopen , dat hebben we inmiddels al gedaan.. Maar achteraf hebben we gehoord dat het haram is omdat we er een flinke rente percentage voor betalen... Mijn vraag is dus, is het nou haram of niet.. Waarop die imam dus antwoorde, schulden moet je altijd vermijden geld dus ook voor rente afstaan... maar een huis kopen is een levensbehoefte, het is dus toegestaan om een huis te kopen met een leen bedrag... (hij haalde ook stukken uit de koran maar kan dat onmogelijk vertalen en hier op zetten, omdat ik ook maar de vertaling van m n ouders heb gekregen) Maar goed om een groot verhaal klein te maken, het is denk ik dus wel toegestaan, alleen rente aannemen is strikt verboden... Maar goed... Thalay,

mardiya
04-12-2003, 13:17
Origineel gepost door Beni Bouyachie17 hmm had laatst nog op iqra gezien ,van die imamen dus die antwoord ge ven als je een vraag hebt... Er belde een vrouw uit zweden als ik het goed had , en die had dus gezegd ik en m n man hebben heel veel geleend bij de bank om er een huis van te kopen , dat hebben we inmiddels al gedaan.. Maar achteraf hebben we gehoord dat het haram is omdat we er een flinke rente percentage voor betalen... Mijn vraag is dus, is het nou haram of niet.. Waarop die imam dus antwoorde, schulden moet je altijd vermijden geld dus ook voor rente afstaan... maar een huis kopen is een levensbehoefte, het is dus toegestaan om een huis te kopen met een leen bedrag... (hij haalde ook stukken uit de koran maar kan dat onmogelijk vertalen en hier op zetten, omdat ik ook maar de vertaling van m n ouders heb gekregen) Maar goed om een groot verhaal klein te maken, het is denk ik dus wel toegestaan, alleen rente aannemen is strikt verboden... Het is absoluut niet toegestaan, lees soerat Baqarah!! Een huis kopen is inderdaad een levensbehoefte maar wij leven in een land waar je ook kunt huren en het is beter om datgene wat allah ons heeft afgeraden en verboden te vermijden en al helemaal datgene waar twijfel over heerst. liefs, mardiya Maar goed... Thalay,

dina22
04-12-2003, 18:02
Origineel gepost door mardiya Salamo alaikom, Sinds wij weten dat betaalde rente haram is hebben we ook besloten om maar geen huis te kopen, dan maar gewoon voor de rest van ons leven huren beter dan leven in haram en weten wat de consequenties er van zijn, ja toch??? Misschien dat er ooit een keer een islamitische bank in nederland word geopend...... liefs :D he zakaazoe ik wist niet dat je ook de koran leest afz zoebat je weet wel wie je eenege echte big sister :D :D :zwaai: :zwaai: :zwaai: :confused: :confused: :eek: :D ik wist niet dat je tijd over had voor de tv

dina22
04-12-2003, 18:04
Origineel gepost door mardiya Salamo alaikom, Sinds wij weten dat betaalde rente haram is hebben we ook besloten om maar geen huis te kopen, dan maar gewoon voor de rest van ons leven huren beter dan leven in haram en weten wat de consequenties er van zijn, ja toch??? Misschien dat er ooit een keer een islamitische bank in nederland word geopend...... liefs :D he daar ben ik weer zakazoetje ik bedoel ook in marokko nou voor mij is het niet haram :D :belgie:

mardiya
05-12-2003, 11:11
Origineel gepost door dina22 he zakaazoe ik wist niet dat je ook de koran leest afz zoebat je weet wel wie je eenege echte big sister :D :D :zwaai: :zwaai: :zwaai: :confused: :confused: :eek: :D ik wist niet dat je tijd over had voor de tv Salamo alaikoem, Sorry meid ik denk dat je de verkeerde voor je hebt, ik heb nl geen big sis !! Doei!!

dina22
05-12-2003, 14:46
Origineel gepost door mardiya Salamo alaikoem, Sorry meid ik denk dat je de verkeerde voor je hebt, ik heb nl geen big sis !! Doei!! he sory ik dacht dat je mijn zus was want zij heet ook mardia sory voor die berichje