Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Binnenkort: Geen Hoofdoek op HBO-scholen

Pagina's : [1] 2 3 4 5

mokromike
02-12-2003, 17:26

Hbo's bezorgd over hoofddoeken Door onze correspondent Jutta Chorus UTRECHT, 2 DEC. Collegeleden en decanen van de Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool zijn bezorgd over de toename van het aantal moslimstudentes met hoofddoek op hun scholen. Aan de Hogeschool van Amsterdam draagt bijna de helft van de moslimmeisjes hoofdbedekking. Ankie Verlaan, lid van het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam: ,,De meisjes met hoofddoeken en de jongens met baarden voelen zich niet erkend, niet herkend. Er is sprake van maatschappelijke spanning: kijk naar de discriminerende opmerkingen die sommige moslims in het openbaar maken over joden. Als we daar niet snel iets aan doen, kan dat akelige gevolgen hebben.'' Volgens studentenmentor Eric Kensdell van de Hogeschool van Amsterdam hebben sommige moslimstudenten de neiging zich te isoleren: ,,Er is zoveel slecht nieuws over moslims. Ze tooien zich in hun eigen kleuren en vormen een beveiligd kordon.'' Minderhedencoördinator Ana Maria Andreol van de Haagse Hogeschool ziet eenzelfde ontwikkeling: ,,Enkele maanden geleden weigerde een Nederlandse economiestudent samen te werken met een moslimmeisje omdat ze een hoofddoek droeg. Hij is in een ander groepje gezet. Andere moslimmeisjes zijn solidair. Ze redeneren: 'Nu zal je het krijgen ook' en gaan juist een hoofddoek dragen.'' Ook aan de Hogeschool Rotterdam stijgt het aantal studentes met hoofddoeken, maar collegelid Jasper Tuytel vindt dat geen aanleiding tot bezorgdheid. ,,Meer allochtonen is meer hoofddoekjes.'' Bestuurder Verlaan is tegen de aanwezigheid van de gebedsruimten op haar hogeschool. ,,Ik ben voor scheiding van kerk en staat. Dat betekent dat op een openbare school geen gebedsruimte zou moeten zijn.'' Binnenkort gaat zij in gesprek met studenten over deze voorzieningen. Bron: NRC-Handelsblad 02/12/03

Peej
02-12-2003, 17:38
Ik vind dat we over die hoofddoekjes niet zo moeilijk moeten doen, zolang het geen gezichtsbedekkende sluier is die een open communicatie (met name non verbaal) belemmert. Integendeel, ik denk dat we het moeten stimuleren dat ook Nederlanders van andere herkomst een hogere opleiding gaan volgen (zowel de mannen als de vrouwen). Dat dat diversiteit brengt in de manier van kleden moeten we daarmee accepteren. Het stichten van een gebedsruimte op scholen vind ik niet acceptabel. Studeren doe je op school en bidden doe je maar ik kerk, moskee of synagoge.

Bidawi_Mazlot
02-12-2003, 17:55
Origineel gepost door Peej Integendeel, ik denk dat we het moeten stimuleren dat ook Nederlanders van andere herkomst een hogere opleiding gaan volgen (zowel de mannen als de vrouwen). Dat dat diversiteit brengt in de manier van kleden moeten we daarmee accepteren. Het stichten van een gebedsruimte op scholen vind ik niet acceptabel. Studeren doe je op school en bidden doe je maar ik kerk, moskee of synagoge. Stimuleren hoeven de nederlanders de Moslims niet...mag ik je hiervoor bedanken?.....Moslims blijven kennis vergaren, met of zonder hoofddoek, met baard of zonder baard.....dat jij dat niet ziet neem ik je persoonlijk niet kwalijk, jij ziet immers alleen 'verloren' zielen op tv of in de krant..... Als Allah(swt) een gebedsruimte voor oprechte Moslims binnen een nederlandse school wil hebben, dan kijkt Hij niet naar jouw of andermans negatieve mening..... acceptabel ja of te nee....immers moskeeen rezen en zullen reizen als de spreekwoordelijke paddestoelen uit de grond, dit in een land waar menig Nederlander dit niet graag wil zien.....ra ra hoe kan dat?.....juist! bi idni Allah!. ;)

klonbyz
02-12-2003, 18:01
Zie je wel,hebben ze volgens die pseudo-onderzoekjes toch gelijk. De Islamitische man belemmerd de emancipatie van de moslima. Mensen maken zich zorgen over de toename van het aantal hoofddoekjes op de hogescholen.Islamitische scholen hebben straks ook al geen bestaansrecht meer.Dan blijft er maar 1 oplossing over,dat is thuisblijven,kunnen we straks weer zeiken dat de moslima wordt onderdrukt en zich niet mag ontplooien door de islam. Waar zijn de vrouwenbewegingen nu???

sahira
02-12-2003, 18:17

Origineel gepost door klonbyz Waar zijn de vrouwenbewegingen nu??? Wij, moslima's uit het noorden maken ons al langer zorgen over de hoofddoek, een stagiare die geweigerd wordt om haar hoofddoek ( ze zou niet representatief zijn als winkeljuffrouw...dat terwijl de klanten ook moslima's zijn.. :confused: ), de hoofdredactrice van Opzij die weigerd vrouwen met een hoofddoek aan te nemen, omdat het niet ge-emacipeerd zou zijn...en nu dus scholen die moslima's met hoofddoek weigeren... :( Het probleem is dat moslima's moeilijk te mobiliseren zijn, niet de straat opgaan om hun ongenoegen te laten zien...en met een paar dames lukt het niet, moslima's verenig u, zou ik zeggen!

mokromike
02-12-2003, 18:30
Origineel gepost door sahira Het probleem is dat moslima's moeilijk te mobiliseren zijn, niet de straat opgaan om hun ongenoegen te laten zien...en met een paar dames lukt het niet, moslima's verenig u, zou ik zeggen! www.ael.nl ...die hebben special een afdeling vrouwenzaken ;) geloof me...... AEL-women laten niet met zich sollen http://www.ael.nl/new_site/ael/var/storage/variations/image/p/h/p/phppS2HmE_390x390_2686.jpg http://www.ael.nl/new_site/ael/var/storage/variations/image/p/h/p/phpvB3Ac2_390x390_2932.jpg :D

sahira
02-12-2003, 18:34
Origineel gepost door mokromike www.ael.nl ...die hebben special een afdeling vrouwenzaken ;) Dat is mooi dat ze een afdeling vrouwenzaken hebben! Het lijkt me beter als moslima's zich gaan verenigen zonder een politieke partij.

mokromike
02-12-2003, 18:38
Origineel gepost door sahira Dat is mooi dat ze een afdeling vrouwenzaken hebben! Het lijkt me beter als moslima's zich gaan verenigen zonder een politieke partij. hoe vaak is al niet duidelijk gemaakt dat AEL helemaal geen politiekepartij is ? AEL is een beweging van Moslims en Arabieren

Erwin
02-12-2003, 18:46
Ik mocht nooit een honkbalpetje op op de middelbare school. Moest ik afzetten, want ik moest respect hebben voor de leraren. Alsof je dat toont door een halfgaar kapsel:confused: Ook mocht ik niet met keppeltje of hoofddoekje in de klas verschijnen. Men dacht te weten wat mijn geloofsovertuiging was. F#ck you. Een openbare school en dan mijn geloof in sport niet respecteren. Waardeloos volk, die Nederlanders met hun politiek-correctheid. Ik vind het van die student die niet met dat meissie wilde samenwerken erg flauw. Net zo flauw als die islamitische taxichauffeurs die geen homo's willen rijden.

Scottie
02-12-2003, 19:26
Nou, zonder de AEL vaart iedereen wel ... Scottie.

MrEsco
02-12-2003, 19:49
We zullen eens moeten leren om de verschillen te vieren en niet te vervagen... Meer hoofddoekjes wilt zeggen meer manieren en meer situaties waar iedereen van kan leren. Acceptatie is moeilijk maar niet onmogelijk... MrEsco

roebla
02-12-2003, 22:01
Een teken van het bewustzijn van Moslims ! Een teken dat er steeds meer moslims zijn die studeren ! Een teken dat veel Nederlanders ons liever kwijt dan rijk zijn

sahira
02-12-2003, 22:17
Origineel gepost door Corrie Ra ra hoe kan dat.... Door onze wetgeving die geloofsbeleiding niet tegenhoudt en de overheid die het vaak ook nog eens subsidieert. Hopenlijk blijven ze dat doen!!! Gezeur over hoofddoekjes ook altijd tegenwoordig, word er doodmoe van, laten ze zich eens op echte problemen richten ipv dat hoofddoekje waar niemand last van heeft... Vind het echt ontzettend erg dat daar zo moeilijk over gedaan word, naar mijn mening schoppen we daarme het hele fundament van vrijheid om te zijn wie je wil onderuit... Corrie, dat hoofddoekje is een hoofddoek... ;) maar je hebt gelijk, in deze tijd maakt men zich zorgen om futiliteiten als een hoofddoek... :rolleyes:

sneakynawal
02-12-2003, 22:20
hmmZzz wat een ophef allemaal... en het kan zo makkelijk... maar waarom doen mensen moeilijk... wederzijdse respect ontbreekt in de maatschappij.... en ik moet nog zoveel leren... en kijk, jullie leren iets van mij :D

an3sdej
02-12-2003, 23:26

Bidawi schreef, Moslims blijven kennis vergaren, met of zonder hoofddoek, met baard of zonder baard.....dat jij dat niet ziet neem ik je persoonlijk niet kwalijk, jij ziet immers alleen 'verloren' zielen op tv of in de krant..... :D ja dat zien we all over the world. Vooral de Taliban en de Wahabieten in SA stimuleren de vrouw tot kennisvermeerdering :zwaai: :giechel:

Pagina's : [1] 2 3 4 5