Bekijk originele versie : bezetgebied in marokko door spanje
26herder26
02-12-2003, 14:39
salaam
ik weet niet veel van de geschiedenis van marokko
maar wat ik weel weet is dat er op afrikaanse grond gebied in marokko dus van spanje is
wordt het niet eens tijd om het gebied terug te krijgen??
of kan dat niet??
wat is jullie mening??
Dat kan niet, in ieder geval NU maar over >1000 jaar misshien
Voor spanje is melilia en sebta heel gunstig qua economie en zicht op africa,
Marokko heeft nog gebieden die door Spanje in het verleden bezet zijn geweest. De invloed van Spanje is nog goed te merken in Marokko. Er zijn bepaalde economische redenen dat Marokko niet helemaal los kan komen van Spanje. Kijk maar naar dat Spanje vaak vist op het gebied van Marokko?
Op zich vind ik het wel iets hebben dat er nog Spaanse invloeg is in Marokko...kun je de geschiedenis nog proeven.
Ja dat klopt, alleen denk ik wel dat het in de toekomst het gaat veranderen...het heeft alleen tijd nodig.
De koning is natuurlijk meer bezig met het verbeteren van de relatie tussen het oosten ( azie). Ik denk dat dat gedeelte in de toekomst veel invloeg zal hebben op de economie van Marokko.
Aselhiej
02-12-2003, 15:41
Origineel gepost door papa
Je kunt inderdaad nog de geschiedenis proeven ja. Maar ik denk dat Spanje en Frankrijk ervoor hebben gezorgd dat Marokko van hen afhankelijk zal blijven want in de 47 jaar na de onafhankelijkheid is het er niet veel beter op geworden als je naar de economie kijkt...
neokolonialisme
Aselhiej
02-12-2003, 15:42
Wie zegt dat die mensen niet onafhankelijk willen zijn? Ik krijg nu de indruk dat jij voor dat hele volk spreekt...Kijk, mij maakt het niet veel uit hoor. Die toestanden daar hebben handenvol geld gekost en er is nog steeds geen oplossing. Het is wel zo dat Marokko van die zandbak een normaal geheel heeft gemaakt door er wegen enzo aan te leggen. Ik vraag me alleen af waarom er dan onrust is in dat gebied als iedereen die er is vindt dat het bij Marokko hoort.
vraag dat maar eens aan de POLISARIO in Algerije
Aselhiej
02-12-2003, 15:51
Das een goeie ja. Ik denk alleen dat het wel weer om geld zal gaan. Waar worden anders oorlogen tegenwoordig om gevoerd? Er zijn grondstoffen daaro zoals fosfaat en beide partijen hebben er een fortuin voorover om die te krijgen...Dan maken de doden voor de heren in pak niks uit.
tja...machtspolitiek.
Maar de Westelijke Sahara hoort gewoon bij Marokko. Zowel geografisch als historisch.
Als het goed is kunnen de Sahrawi's binnenkort (vraag me niet wanneer, moest eigenlijk al in 1991 gebeuren) in een referendum aangeven of ze bij Marokko willen blijven, semi-autonomisch willen zijn of geheel autonoom.
Ik vraag me af hoe zo'n Republiek der Westelijke Sahara eruit zal zien.
Futbolista_fem
02-12-2003, 15:55
De enige die iets zinnigs uitkraamt is Aselhiej....Klasse!
En om hem ff aan te vullen; die gebieden waar jullie het over hebben heten enclaves in een mooi woord :D
Futbolista_fem
02-12-2003, 15:56
Origineel gepost door Aselhiej
[Ik vraag me af hoe zo'n Republiek der Westelijke Sahara eruit zal zien. [/B]
Heel rijk, aangezien dat gebied vol zit met fossiele brandstoffen.
das een van de redenen waarom Marokko dat gebied dus echt niet uit handen zal geven :)
Origineel gepost door Futbolista_fem
Heel rijk, aangezien dat gebied vol zit met fossiele brandstoffen.
das een van de redenen waarom Marokko dat gebied dus echt niet uit handen zal geven :)
Ik betwijfel of dat de reden is. :rolleyes:
Futbolista_fem
02-12-2003, 16:06
Origineel gepost door Gollum
Ik betwijfel of dat de reden is. :rolleyes:
Een van de redenen!
Lezen is niet jouw sterkste kant..........*zucht*
Futbolista_fem
02-12-2003, 16:09
Dat denk ik dus ook. Marokko heeft er wel een fatsoenlijk gebied van gemaakt en ik vraag me af of onafhankelijkheid wel veel beter zal zijn voor de bevolking daar. Ik denk dat autonomie de beste oplossing is. Maar ja, dat bepaal ik niet he. ;)
This doesn't make any sense :confused:
Aselhiej
02-12-2003, 16:16
Origineel gepost door said1955
Wat een enge blik zeg, het westen zal altijd aan alles willen verdienen.
Kijk maar eens goed rond je heen, overal wil men aan alles verdienen, is niet altijd even belangrijk hoe.
De oliesjeiks verkopen olie aan het westen en verdienen er dikke dollars mee, de Taliban verkoopt opium om er geld aan te verdienen, maakt niet uit hoe de slachtoffers van deze drugs er aan toe zullen zijn.
Marokko verdient aan de fosfaten waar heel de Sahara problematiek om draait.
Geld, is een wereldspel beste, niet enkel een westers spel.
Alleen is jou blik niet erg ruim en je geest bekrompen.
Daarom verdient enkel het westen geld aan alles..volgens jou. :rolleyes:
En, btw, waar leef jij soms?
Je zou je kunnen afvragen wie deze zogenaamde leiders in de arabische wereld zijn. Zijn ze democratisch gekozen? Door welke landen in het westen worden ze gesteund? Waar bestaat de elite in zo'n arabisch land uit?
neokolonialsime, een westerse ideologie. Dus de volkeren in de niet-westerse wereld hebben heir dus niet voor gekozen.
Aselhiej
02-12-2003, 16:18
De enige die iets zinnigs uitkraamt is Aselhiej....Klasse!
En om hem ff aan te vullen; die gebieden waar jullie het over hebben heten enclaves in een mooi woord :D
sjoukrane a zine
Een van de redenen!
Lezen is niet jouw sterkste kant..........*zucht*
En wat hebben z edaar gevonden behalve OMO fosfaten?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.