Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : ,,Maar vrouwen worden erom vermoord en de dader gaat vrijuit."

Scottie
29-11-2003, 14:50

Nou, sommige huilebalken zitten maar te jammeren dat die Palestijnen hun land niet terugkrijgen, terwijl het tekenen van een vredesverdrag alles is dat nodig is om het terug te krijgen. Krijgen die Koerden hun land nog terug? Of liever nog, een fatsoenlijke cultuur die voorschrijft een beetje normaal met vrouwen om te gaan ... ? Ik hoop het, maar ik hou m'n adem niet niet ... Koerdistan / Eerwraak op platteland heel gewoon door Judit Neurink 2003-11-29 Eerwraak en zelfverbranding van vrouwen zijn in het noorden van Irak aan de orde van de dag. Waar die problemen in het Westen tot discussie en celstraf leiden, zijn ze in Iraaks Koerdistan taboe en gaan de daders vrijuit. SOELEIMANIA - ,,We leven in een islamitische samenleving, waar seks voor het huwelijk verboden is. Wie als vrouw bij overtreding daarvan niet wordt doodgeschoten, wordt toch gezien als minder, als onrein.'' In de kamer vol jonge Koerdische vrouwen in Soeleimania neemt Sarah (22) het woord. De leerling-journaliste vat het probleem samen waarmee vrouwen in het noorden van Irak te kampen hebben. Boven de glaasjes zoete thee praten de jonge, goed opgeleide en zelfbewuste vrouwen over eerwraak en zelfverbranding als gevolg van de seksuele moraal, en over de frustratie van jongeren die stuiten op ingesleten taboes. Er zijn geen statistieken van eerwraak, zegt Serdacht (27), die werkt bij het Koerdische ministerie voor maatschappelijke zaken. ,,Het komt vooral in de dorpen veel voor, waar het ontwikkelingsniveau lager is. Men praat er niet graag over, maar ik geloof dat tachtig procent van de stedelingen het afkeurt.'' Aryan (25) deed een onderzoekje voor de Koerdische krant Hawlati en ontdekte in één maand vijf gevallen van eerwraak op het platteland rondom Soeleimania. Vijf mannen of broers vermoordden hun dochters of zusters omdat ze de eer van de familie hadden geschonden - soms zonder dat ze echt iets hadden gedaan. ,,Mannen kletsen in de theehuizen'', zegt Aryan, ,,als ze een meisje hebben gezien dat een man aanraakte, ook al was dat per ongeluk. Vaders en broers zijn bang dat er zo ook over hun vrouwen wordt gesproken.'' ,,Ik heb een collega'', vertelt Serdacht, ,,over wie wordt gefluisterd dat ze met een man slaapt. Mensen waarschuwen je dan niet met haar om te gaan.'' Dit soort gefluister kan voor vrouwen aanleiding zijn zichzelf met benzine te overgieten en in brand te steken. Serdacht kwam erachter dat dit wekelijks meermalen gebeurt in Iraaks Koerdistan. ,,Ik weet van zeventien gevallen in de omgeving.'' De familie ontkent dat het om zelfmoord gaat, maar Serdacht hoorde van artsen dat het toch meestal geen ongeluk was. Enkele vrouwen vertelden haar kort voordat ze stierven dat ze hadden willen voorkomen dat bekend werd dat ze geen maagd meer waren, anderen hadden andere redenen om de eer van de familie te willen redden. Soeleimania staat bekend als vooruitstrevend in het conservatieve Iraaks Koerdistan. De plaatselijke universiteit en de vele intellectuelen zorgen voor een vrijere sfeer, maar in de net voorbije ramadan-maand droegen de studentes toch ook hier een hoofddoek. ,,Dat wil mijn vader'', zegt één van de vrouwen, ,,omdat ik anders de ramadan van een man zou kunnen bederven. Die zou seksuele gedachten kunnen krijgen bij het zien van mijn haren. En dan is zijn vasten ongeldig.'' Die redenering tekent de Koerdische maatschappij. ,,Als een jongen seks heeft, is dat niet erg'', zegt Sarah. ,,Maar vrouwen worden erom vermoord en de dader gaat vrijuit.'' Officieel zijn onlangs wetten veranderd, zodat eerwraak net zo zwaar bestraft zou moeten worden als iedere andere moord. Maar volgens de vrouwen doet wat smeergeld bij de leiders van de Koerdische partijen wonderen, want die willen geen stemmen verliezen. Dat veranderen is heel moeilijk, zuchten de vrouwen. Een duidelijk verbod in de nieuwe Iraakse grondwet zou een eerste stap zijn, maar de praktijken zijn zo ingesleten dat ze ook daar niet onmiddellijk een oplossing in zien. Vertel ons over emancipatie in Europa, bedelen ze. Een actie als 'Baas in Eigen Buik' van Dolle Mina zien ze helemaal zitten, maar dan aangepast aan hun situatie. Ja, nemen ze zich voor, we moeten de vrouwenkrachten bundelen en politici dwingen naar ons te luisteren. Gevraagd naar het belang dat deze jonge vrouwen aan maagdelijkheid hechten, ontstaat een gemengd beeld. ,,Je hebt geen keus'', zegt één van hen nuchter, ,,je verliest het voor altijd''. Maar dan verhit de vraag naar de frustratie van het met seks moeten wachten tot een huwelijk de gemoederen. ,,Lieg niet tegen jezelf!'' roept één van hen fel als ze ontkennend antwoorden. Een van de vrouwen maakt melding van een park in Soeleimania, waar jongens en meisjes elkaar kunnen ontmoeten zonder door politie of radicale moslims lastiggevallen te worden. ,,Niet iedereen weet daarvan, hoor'', haast ze zich toe te voegen. De anderen stellen dat veel jongeren niet meer accepteren dat ze met iemand moeten trouwen die ze nauwelijks kennen. Veel studenten gaan relaties aan, soms ook seksuele, zeggen de jonge vrouwen stellig, hoe moeilijk dat ook is in een maatschappij waar de sociale controle zo groot is als in Iraaks Koerdistan. Dat kan problemen met zich meebrengen als het uitgaat. De zakjes met kippenbloed die jonge stellen in Marokko gebruiken om de lakens toch te voorzien van de eervolle bloedvlekken, zorgen voor hilariteit. De vrouwen willen er alles over weten, maar als blijkt dat voorwaarde is dat de man meewerkt, verslapt de interesse. ,,De mannen hier zijn juist het probleem. Die laten zich van hun bruid scheiden als in de huwelijksnacht blijkt dat ze geen maagd is.'' Harez (26), die bij de overheid werkt aan het bestrijden van analfabetisme, kent één uitzondering. ,,De jongen hield veel van het meisje en vergaf haar. Maar dat gebeurt zelden, en hij zal erover zwijgen dat ze geen maagd meer was. Want het is natuurlijk niet goed voor de eer.''

Barbarije
30-11-2003, 00:20
Origineel gepost door Scottie Nou, sommige huilebalken zitten maar te jammeren dat die Palestijnen hun land niet terugkrijgen, terwijl het tekenen van een vredesverdrag alles is dat nodig is om het terug te krijgen. Krijgen die Koerden hun land nog terug? Of liever nog, een fatsoenlijke cultuur die voorschrijft een beetje normaal met vrouwen om te gaan ... ? Ik hoop het, maar ik hou m'n adem niet niet ... Een zeer interessant artikel. Ik heb vorig jaar op het (IFFR) Internationaal Filmfestival Rotterdam een film hierover gezien. Wat ik alleen niet begrijp is wat de bovenstaande tekst nu met het artikel te maken heeft. Wordt het niet eens tijd dat er niet allerlei zaken over de ruggen van vrouwen wordt uitgevochten? "Sommige huilebalken zitten maar te jammeren over die Marokkanen die "ons Nederland" naar de verdoemenis brengen, terwijl het stoppen met jammeren alles is dat nodig is om "ons Nederland" niet naar de verdoemenis te brengen"

HeyoanQT
30-11-2003, 00:28
Die mensen daar leven nog in het jaar 0, ze moeten nog bewust worden dat een vrouw voor het huwelijk niet per se maagd hoeft te zijn. Wat een non-sense. Zolang ze niet getrouwd is mag ze verschillende vriendjes hebben, totdat ze zelf de keus heeft gemaakt met wie ze wil.

tonk
30-11-2003, 10:17
Origineel gepost door HeyoanQT Die mensen daar leven nog in het jaar 0, ze moeten nog bewust worden dat een vrouw voor het huwelijk niet per se maagd hoeft te zijn. Wat een non-sense. Zolang ze niet getrouwd is mag ze verschillende vriendjes hebben, totdat ze zelf de keus heeft gemaakt met wie ze wil. Ik zou eerder zeggen: Die mensen daar leven nog in het jaar 0, ze moeten zich er nog van bewust worden dat een vrouw geen ding is, maar een mens. Als ik dit soort artikelen lees, bekruipt mij steevast het nare gevoel dat vrouwen daar niet meer zijn dan dingen die je naar hartelust kun uithuwelijken, slaan, vernederen of zelfs vermoorden. Gruwelijk.

Missy_Rose
30-11-2003, 11:32

Origineel gepost door Budster_2 Tja Tonk, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ze hebben wel wat menselijke trekjes. Maar zo lang het nog niet helemaal duidelijk is moeten we meisjes met een moslim achtergrond die geen maagd meer zijn de Nederlandse polder intrekken en verbranden. Het gaat niet om mensen met een moslim achtergrond. Dit heeft niets met islam te maken en alles met cultuur (net als het besnijden van vrouwen). Als je je er misschien in zou verdiepen, zou je het hebben geweten

tetouani79
30-11-2003, 11:36
dit zijn berichten die direct of indirect geassocieerd worden met de islaam. maar de waarheid is echter wel anders dan men denkt. de islaam geeft de vrouw haar richten en benoemd ook haar plichten, net zo goed als bij de man. er is zelfs een soerat in de koran de vrouwen en hun rechten neergezonden door allah (swt). het is het gebrek aan kennis van het geloof en het behouden van eeuwenoude tardities die deze vrouw het leven zuur maken. ik pleit voor een eerlijke behandeling van de vrouw, zie het als je eigen moeder.

tonk
30-11-2003, 12:37
Origineel gepost door Missy_Rose Het gaat niet om mensen met een moslim achtergrond. Dit heeft niets met islam te maken en alles met cultuur (net als het besnijden van vrouwen). Als je je er misschien in zou verdiepen, zou je het hebben geweten Het klopt dat dit niks met islam te maken heeft. De islam moedigt dergelijke praktijken niet aan. Sterker nog, het verbiedt ze zelfs! Maar aan de andere kant, zijn dergelijke praktijken in verschillende landen waar veel moslims wonen schering en inslag. Dat is toch wel een beetje vreemd nietwaar? Je zou verwachten dat bijvoorbeeld imams het streng zouden veroordelen en dat zij moslims zouden voorhouden dat het echt niet door de beugel kan. Of dat moslims elkaar op zouden aanspreken. Niets van dit alles. En dat vind ik toch wel kwalijk.

tonk
30-11-2003, 12:46
Origineel gepost door tetouani79 dit zijn berichten die direct of indirect geassocieerd worden met de islaam. maar de waarheid is echter wel anders dan men denkt. de islaam geeft de vrouw haar richten en benoemd ook haar plichten, net zo goed als bij de man. er is zelfs een soerat in de koran de vrouwen en hun rechten neergezonden door allah (swt). het is het gebrek aan kennis van het geloof en het behouden van eeuwenoude tardities die deze vrouw het leven zuur maken. ik pleit voor een eerlijke behandeling van de vrouw, zie het als je eigen moeder. Dan wordt het hoog tijd dat iedereen die zich houdt aan de vrouwonvriendelijke tradities streng wordt bestraft. Dat er voor mijn part een flinke campagne wordt gestart die erg duidelijk maakt dat die tradities voortaan echt niet meer kunnen. Jezus, waarom doen ze er niks aan?! De islam bestaat toch al best een tijdje. Dus ze hebben al tijd zat gehad om er wat tegen te doen! Zijn vrouwen soms niet belangrijk ofzo?! Het is ja de helft van de bevolking die hier wordt onderdrukt! :kwaad: (Sorry, ik ben een beetje boos.) :boos:

Missy_Rose
30-11-2003, 13:15
Origineel gepost door tonk Dan wordt het hoog tijd dat iedereen die zich houdt aan de vrouwonvriendelijke tradities streng wordt bestraft. Dat er voor mijn part een flinke campagne wordt gestart die erg duidelijk maakt dat die tradities voortaan echt niet meer kunnen. Jezus, waarom doen ze er niks aan?! De islam bestaat toch al best een tijdje. Dus ze hebben al tijd zat gehad om er wat tegen te doen! Zijn vrouwen soms niet belangrijk ofzo?! Het is ja de helft van de bevolking die hier wordt onderdrukt! :kwaad: (Sorry, ik ben een beetje boos.) :boos: Het is niet dat mensen niet dingen willen veranderen :( Het is eerder dat ze het niet weten. Meestal gebeuren dit soort dingen echt op het platteland. Daar hebben de meeste mensen geen onderwijs genoten en ze weten ook niet precies wat de islam inhoudt. Geloof mij maar, je hoort daar de raarste dingen over de islam :jammer: En de ‘imam’ :rolleyes: Die weet meestal evenveel over de islam als die bewoners daar, en dat is bijna niets. Voor de critici, ik heb op het platteland (in Maroc) gewoond en spreek dus uit eigen ervaring

Barbarije
06-12-2003, 02:35
vind ik wel erg makkelijk gezegd. Jij schuift het dus op onwetendheid die dan ook vooral op het plattenland heerst. De imams die gestudeerd hebben aan belangrijke universiteiten zijn zeker ook onwetend. Waarom circuleren er bijvoorbeeld allerlei bandjes met preken van imams hoe vrouwen in het gareel gehouden kunnen worden? Heeft het mischien niet eerder te maken dat deze moslimmmannen de Islam naar hun hand zetten en woorden verdraaien en leugens verkondigen over de Islam om zo de vrouw in het gareel te houden? Als het onwetendheid zou zijn, zou ik deze mannen het niet eens zo kwalijk kunnen nemen, maar ze -en dan heb ik het vooral over die invloedrijke imams, "sheiks" etc.- misbruiken de Islam bewust om de vrouw te onderdrukken. Het wordt eens tijd dat men massaal de Qur'an zelf bestudeert en niet alleen afgaat op interpretaties van mannetjes die kicken op gezag en macht.

Aichake
07-12-2003, 23:10
salaam de islamvrouwen zijn niet onderdrukt,tis hun wil als ze de islam aanvaarden dat je het met hun hart volgen en bepaalde voorschriften zijn. ik begrijp niet hoe jullie kunnen zeggen van ze zijn onderdrukt, ze draagt hoofdoek,ahja ze is onderdruk enz...ik weet niet waar jullie het van halen. weet je onderdruk zijn dat zijn jullie,jullie kunnen geen weg volgen. ik ben blij als moslimvrouw. De positie van de vrouw! Het westen uit vaak onterecht kritiek op de Islam, deze kritiek gaat met name over het “onbegrepen” standpunt van de vrouw binnen de Islam. Aan de andere kant beschouwt het westen de volgende personen als grote denkers, filosofen en intellectuelen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de intellectuele vooruitgang. Laten we een kijkje nemen hoe zij naar de vrouw kijken en wat zij over vrouwen te zeggen hebben. Te beginnen met de beroemde filosoof Aristoteles (384- 322v.C.). Over hem wordt gezegd dat hij "de eerste in de oudheid, en daarmee ook in de geschiedenis van de wijsbegeerte, de beoefening van de filosofie op een wetenschappelijk niveau heeft gebracht." : Hij zei: "De vrouw voor een man is te verglijken met slavin en haar meester, en is te verglijken met handwerk en rationeel werk, en met een barbaar en een Griek. De vrouw is een minderwaardige man die is achtergebleven op de tree van ontwikkeling" Hij zei ook:"De vrouw heeft een zwakke eigenwil, en daarom is zij machteloos in haar zelfstandigheid. En de beste plek voor haar is haar huis waar zij zeggenschap erover heeft, terwijl de man dominant is buitenshuis." (zie "the story of philosophy", Will Durant) Een andere filosoof, Arthur Schopenhauer (1788- 1860) was van mening dat "hoe minder de contacten tussen mannen en vrouwen zijn, en hoe beperkt de relaties tussen hun zijn, hoe beter dat voor de man is. En niet zoals er gezegd wordt dat de vrouw een onmisbare kwaad is, want het leven zonder hen is veiliger en rustiger" en hij zei ook: "ik vind dat de vrouwen niet de gelegenheid gesteld mogen worden om hun eigenbelangen te behartigen, en dat zij altijd onder het gezag van edele mannen moeten blijven, zoals vaders, zonen, echtgenoten of onder het gezag van een regering..." (zie "the story of philosophy", Will Durant) Een andere beroemde filosoof, Friedrich Nietzsche (1844-1900), "Duitse filosoof, wiens werk in onze tijd een zeer grote invloed heeft gekregen" (Filosofie van A tot Z, blz. 155), hij zei: "Wij scheppen behagen in de vrouw als een misschien sierlijker, teerder, en etherische soort schepsel. Welk een feest om in aanraking te komen met een schepsel wier geest van niets anders is vervult dat van dansen en niemendalletje en opschik! Zij zijn altijd een verrukking geweest voor elke intense en diepe mannelijke ziel." en "De vrouw heeft zoveel om zich voor te schamen; er steekt zoveel pedanterie, zoveel oppervlakkigheid, zoveel bedilzucht, kleinzielige aanmatiging, bandeloosheid en onbescheidenheid in de vrouw, die tot dusver nog het best in bedwang werd gehouden en werd beheerst door de vrees voor de man." (Zie: "geschiedenis van de westerse filosofie", B.Russell, blz. 794) De profeet van God (vrede en zegeningen met hem) zei: "Behandel vrouwen vriendelijk. Vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert het recht te maken, breekt het en als je het zo laat, blijft het gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk." (overgeleverd door al-Boechari en Moslim) Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei: "De meest perfecte mensen van de gelovigen zijn degenen wiens gedrag het meest perfect is, en het meest perfect van hen zijn degenen die zich het beste tegenover hun vrouwen gedragen." (Overgeleverd door at-Tirmidhi)

Missy_Rose
08-12-2003, 14:44
Origineel gepost door Barbarije vind ik wel erg makkelijk gezegd. Jij schuift het dus op onwetendheid die dan ook vooral op het plattenland heerst. De imams die gestudeerd hebben aan belangrijke universiteiten zijn zeker ook onwetend. Waarom circuleren er bijvoorbeeld allerlei bandjes met preken van imams hoe vrouwen in het gareel gehouden kunnen worden? Heeft het mischien niet eerder te maken dat deze moslimmmannen de Islam naar hun hand zetten en woorden verdraaien en leugens verkondigen over de Islam om zo de vrouw in het gareel te houden? Als het onwetendheid zou zijn, zou ik deze mannen het niet eens zo kwalijk kunnen nemen, maar ze -en dan heb ik het vooral over die invloedrijke imams, "sheiks" etc.- misbruiken de Islam bewust om de vrouw te onderdrukken. Het wordt eens tijd dat men massaal de Qur'an zelf bestudeert en niet alleen afgaat op interpretaties van mannetjes die kicken op gezag en macht. Ik probeer het gedrag van dat soort mannen ook niet goed te keuren. Om eerlijk te zijn walg ik ervan, iedere man die (zinloos) geweld tegen een vrouw gebruikt is een t*ringlijer Maar okee, om even op je woorden terug te komen: het is echt niet alleen dat die mensen (idg mannen) alleen kicken op macht, meestal is het zo dat ze iets uit de Quran te letterlijk nemen . Dan is het bedoeld als iets figuurlijks en dan zien de mensen van tegenwoordig het als iets letterlijks. Je moet wel beseffen dat Arabisch een behoorlijk moeilijke en ingewikkelde taal is. Ik ben het voor de rest een met Aichake. Ik draag nu een hoofddoek (in het begin tegen de wil in van mijn ouders). Maar iedereen die ik kende (klas/schoolgenoten, leraren, buren enz) dacht dat ik werd gedwongen om hoofddoek te dragen. Ze3ma ik werd onderdrukt door mijn vader die wilde dat ik een goeie huisvrouw en weet ik wat nog meer werd :rolleyes: Iig, de mensen die ik ken weten nu dat dat niet zo is, en dat ik zonder mijn ouders was ik nooit zo ver gekomen.

Barbarije
09-12-2003, 00:26
wat ik dan zo vreemd vind is dat deze mannetjes vaak deze zogenaamde letterlijke passage toepassen op de vrouw. Als het de man betreft, dan zijn ze opeens wel in staat om de tekst naar de huidige tijd te interpreteren. Wat betreft de hoofddoek: naast de meiden/vrouwen die deze hoofddoeken uit eigen beweging dragen, ken ik ook vrouwen die ze onder dwang moeten dragen. is het niet fysiek, dan wel geestelijke dwang.

Aislin
10-12-2003, 16:53
Het is voor de westerse moslima makkelijk te zeggen dat ze niet onderdrukt worden, maar ook in Nl worden moslima's onderdrukt, worden ze uitgehuwelijkt TEGEN hun wil en mogen in veel gevallen hun huizen niet uit, vele jonge moslima's hebben zelfmoord pogingen gedaan. Het is niet alleen de hoofddoek die gedwongen wordt, ik heb een tijdje terug een discussie gehad in een room op msn die nu zoals elke room gesloten is, het ging over sex er was een moslima die vroeg als ik geen sex wil moet ik dan, vrijwel elke moslim was daar van mening dat je dan moet, onder het mom dat je vrouw voor jou als een akker is en bij mijn uitleg dat sex zonder zin gedwongen sex is en in sommige gevallen als verkrachting wordt gezien waarop er hard werd gelachen want er was iemand die zelfs beweerde dat verkrachting in een huwelijk niet eens kan ze is immers je vrouw , met andere woorden ze heeft maar klaar te liggen als meneer wil, zelf de meisjes waren van mening dat het immers zo in de Koran staat dat je man ten alle tijde recht op je heeft zin of geen zin , het spijt me maar ook dit is onderdrukking. Wat andere landen betreft ik heb zeer veel gelezen over vrouwen in de Islamitische landen en in al die landen worden ze onderdrukt, Somalië, Soedan, Jemen, Arabische Emiraten, Afghanistan, Marokko, Turkije, Irak, Iran, Palestina, Syrië, Algerije, en zo zijn er nog meer......in al die landen worden vrouwen onderdrukt, vermoord, gemarteld uit naam van de Islam salaam de islamvrouwen zijn niet onderdrukt,tis hun wil als ze de islam aanvaarden dat je het met hun hart volgen en bepaalde voorschriften zijn. ik begrijp niet hoe jullie kunnen zeggen van ze zijn onderdrukt, ze draagt hoofdoek,ahja ze is onderdruk enz...ik weet niet waar jullie het van halen. weet je onderdruk zijn dat zijn jullie,jullie kunnen geen weg volgen. ik ben blij als moslimvrouw Aishake jij woont in Nl je zou je eens wat moeten verdiepen in het trieste lot van je Moslim zusters elders in de wereld dan zou je weten dat miljoenen Moslima's wel worden onderdrukt.