Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De Ene Zegt Het Is Zo....de Ander Zegt,nee Het Het Is Zo!

Pagina's : [1] 2

THE_PIANIST
03-09-2002, 19:42

is dit haram,is het niet haram de ene imam zal zeggen dat bv muziek haram is de ander zal zeggen dat het niet zo is de ene zegt azijn mag ,de ander zegt azijn mag niet wie moet je geloven ? het is een feit dat de islam geïnterpreteerd word naar ieders vermogen ,de ene is al iets extremer in dingen dan de andere,regels zijn gebaseerd op gezond verstand,wat is gezond verstand?? wie kan de grens bepalen tussen aanvaardbaar en niet aanvaardbaar, bij de ene ligt het begrip aanvaardbaar iet verder dan de andere, de beste richtlijn om te volgen is de heilige koran en de hadiths van de heilige profeet .....maar dan zitten we nog steeds bij het probleem van hoe men het interpreteerd bv ,de welgekende vraag "mag een man z'n vrouw slaan in de islam" nou als je aan een meneer van de taliban deze vraag stelt die zal zeggen ja want het is toegestaan in de islam lees maar in de koran ... maar wat word er bedoeld met slaan ? als we dan naar een hadith van de profeet kijken ,dan werd er gevraagd aan de profeet wat word er bedoeld met slaan ,toen nam de profeet twee stukjes stof en bracht die tegen elkaar , het is meer een symbolische tik geven ,want zoals we weten predikt de islam geen geweld en is de islam een vredelievend geloof dat respect en liefde voor de medemens predikt. dus je kan het interpreteren zoals je wil ,dat geld voor vele zaken hechten jullie veel geloof aan wat een imam als haram beschouwd? terwijl je de dag erop met een andere imam praat en die zegt dat het niet haram is ....wie heeft het bij het juiste eind? ik denk dat een mens maar voor zichzelf moet denken wat wel en niet kan en niet te veel aandacht besteed aan de gedachtegang van mensen die door ene wordt aanvaard en door de ander word tegen gesproken . een mens moet zichzelf ontdekken ,en dit doe je alleen als je zo veel mogelijk over de islam leert en leest,dan kan je voor jezelf uitmaken wat goed is en wat niet...wat aanvaardbaar is en wat niet. islam moet je ontdekken door je hart,niet door de ogen van anderen .

-Reda-
03-09-2002, 19:53
Origineel gepost door OMar_EN_OMar is dit haram,is het niet haram de eene imam zal zeggen dat bv muziek haram is de ander zal zeggen dat het niet zo is de eene zegt azijn mag ,de ander zegt azijn mag niet wie moet je geloven ? het is een feit dat de islam geinterpreteerd word naar ieders vermogen ,de ene is al iets extremer in dingen dan de andere,regels zijn gebaseerd op gezond verstand,wat is gezond verstand?? wie kan de grens bepalen tussen aanvaardbaar en niet aanvaardbaar, bij de ene ligt het begrip aanvaardbaar iet verder dan de andere, de beste richtlijn om te volgen is de heilige koran en de hadiths van de heilige profeet .....maar dan zitten we nog steeds bij het probleem van hoe men het interpreteerd bv ,de welgekende vraag "mag een man z'n vrouw slaan in de islam" nou als je aan een meneer van de taliban deze vraag stelt die zal zeggen ja want het is toegestaan in de islam lees maar in de koran ... maar wat word er bedoeld met slaan ? als we dan naar een hadith van de profeet kijken ,dan werd er gevraagd aan de profeet wat word er bedoeld met slaan ,toen nam de profeet twee stukjes stof en bracht die tegen elkaar , het is meer een symbolische tik geven ,want zoals we weten predikt de islam geen geweld en is de islam een vredelievend geloof dat respect en liefde voor de medemesn predikt. dus je kan het interpreteren zoals je wil ,dat geld voor vele zaken hechten jullie veel geloof aan wat een imam als haram beschouwd? terwijl je de dag erop met een andere imam praat en die zegt dat het niet haram is ....wie heeft het bij het juiste eind? ik denk dat een mens maar voorzichzelf moet denken wat wel en niet kan en niet te veel aandacht besteed aan de gedachtengang van mensen die door ene wordt aanvaard en door de ander word tegen gesproken . een mens moet zichzelf ontdekken ,en dit doe je alleen als je zo veel mogelijk over de islam leert en leest,dan kan je voor jezelf uitmaken wat goed is en wat niet...wat aanvaardbaar is en wat niet. islam moet je ontdekken door je hart,niet door de ogen van anderen . PRECIES BETER KON IK HET IET VERTELLEN!!! MAD PROPS 2 YOU MY BROTHER! PS: Ik heb ook de mooiste fiets van mijn straat...hehehe...:D:D:D:D:D

EMIEN
03-09-2002, 19:58
Juistem...............mensen raken helemaal in de war........ Leef niet de islam na............Maar BeleeF de ISLAM......... goed gesproken OMAR...........

THE_PIANIST
03-09-2002, 20:04
Origineel gepost door EMIEN Juistem...............mensen raken helemaal in de war........ Leef niet de islam na............Maar BeleeF de ISLAM......... goed gesproken OMAR........... euuuuuuh ...... :rolleyes: ik ze'g leef wel de islam na,maar leef het na op de juiste manier, leef het na door zelf te leren wat islam is ,en ga niet af op wat mensen zeggen ,ontdek het zelf! twijfel voor geen woord aan de koran !!!!!! dat is wat ik zeg,maar lat je niet vangen door mensen die het verkeerd begrijpen en je zo op het verkeerde pad brengen , dan denk ik aan taliban en zo van die soort, ik geloof in allah en in de heilige profeet mohammed en in wat de heilige profeet mohammed gezegd heeft ,niet in wat 100 mensen zeggen want dan hoor je waarschijnlijk 110 verschillende dingen ....iedereen heeft wel een mening,dit is de mijne

EMIEN
03-09-2002, 20:08

Ja ok ik zeg niet dat je de regels aan je laars moet lappen................

THE_PIANIST
03-09-2002, 20:15
Origineel gepost door FarD Ben het met je eens... Toch is het goed om navraag te doen omdat je zo meerdere hadiets/aya's onder ogen krijgt die je alleen nooit gevonden had. In zekere mate vind ik dus dat je gebruik mag maken van Imam's etc.. Als leek op het gebied van de islam moet je toch ergens beginnen... Maar je moet wel zorgen dat je je eigen mening vormt n.a.v. duidelijke hadieths en aya's. jij weet net zo goed als ik dat als je gaat vragen aan een imam of iets bepaald haram is ,dat hij alleen maar een antwoord kan geven op de manier waarop hij naar het onderwerp kijkt ,zijn mening dus ...terwijl een andere imam net het tegenovergestelde kan zeggen ...normaal zou je moeten kijken naar de mening van de islam maar spijtig genoeg gebeurt dit niet al te vaak en geven mensen liever de visie van hun kijk op bepaalde zaken ,wat ik zeg is doe zelf wat moeite om het te vinden ,misschien duurt het wat langer en moet je er veel tijd in stoppen ,maar moeite wordt beloond....het kan nooit kwaad om mensen hun mening te horen ,daar geef ik je 100% gelijk in ,iedereen kan van iedereen iets leren het kan ook nooit kwaad raad aan iemand te vragen als je bv een vraag hebt over islam ,het is namelijk de plicht van ieder moslim een ander moslim te helpen wanneer nodig ,de vraag is alleen ,krijg je de persoon z'n mening te horen ...of krijg je daadwerkelijk te horen hoe het in de islam is en hoe het moet zijn ?? de enige manier is er zelf proberen achter te komen en naar eigen vermogen proberen te begrijpen, alleen zo leer je jezelf kennen islam is de waarheid en de waarheid komt steeds aan het licht....dus je hoeft niet bang te zijn dat je een leugen leest ..tenzij je jezelf wat voorliegt omdat je bepaalde zaken niet kan aanvaarden omdat ze niet echt in je levensstijl passen . maar dan kan je de waarheid niet aan !

THE_PIANIST
03-09-2002, 20:26
slimme studenten hebben hun hart verteerd en encele trucjes geleerd ze hebben de echte rijkdom- geduld,zelfopoffering en vrijgevigheid- weggegooid juist denken opent een weg.

THE_PIANIST
03-09-2002, 20:32
Origineel gepost door FarD Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik aan een Imam bijv. iets vraag... Dan vraag ik geen mening, maar duidelijke bewijzen waaruit iets blijkt. Als ik dat dan zelf lees en die hadieth bijv. te vertrouwen is, dan weet je al snel of iets dus juist of onjuist is. Als hij al een mening geeft, dan neem ik die niet klakkeloos over, maar vraag verder of zoek verder. Mezelf voorliegen zou ik nooit doen, als er al iets haram is wat ik niet kan laten dan zou ik het wel erkennen maar bijvoorbeeld wel doen (niet dat ik dat doe). Maar ik zou mezelf niet voorliegen, Allah (swt) ziet en weer immers alles... quote "als ik iets aan een imam vraag .....vraag ik duidelijke bewijzen .................als hij een mening geeft dan neem ik die niet klakkeloos over maar vraag verder of zoek verder" dat wil ik zeggen je gaat verder vragen en verder vragen en verder zoeken en verder zoeken en elke keer krijg je wel iets anders te horen iedereen heeft een andere manier om iets te zeggen en al snel raak je de draad kwijt en weet je niet meer wat je nog moet geloven dat is waar alles verkeerd loopt,dan halen mensen eruit wat het best van toepassing is ,de makkelijkste weg de makkelijkste keuze,maar de vraag is heb je de waarheid eruit gehaald of heb je het jezelf makkelijk gemaakt door de mening te aanvaarden van de persoon (zijn waarheid dan )die het meest overeenstemt met de uwe ,zoek gewoon zelf , dat is nog steeds de beste manier om je geloof te beleven (dat van dat jezelf voorliegen was niet direct naar u bedoeld )

THE_PIANIST
03-09-2002, 20:43
Origineel gepost door FarD Ok, ik begrijp wat je wilt zeggen... Maar ik kan toch niet een enkele afweging maken op 1 uitspraak van iemand? Wat jij zegt is precies wat ik bedoel, ik zoek verder, en met vragen bedoel ik mensen vragen die er ook over hebben gelezen en mij dat kunnen tonen zodat ik met al die info zelf een mening kan vormen. Dit geldt natuurlijk niet voor dingen die duidelijk haram of halal zijn... als het over islam gaat weeg ik niemands mening af,ik luister wel als het over bv over serieuze gesprekken gaat en zo en ik leer elke dag nog bij van mensen die veel over islam weten ,maar wanner men begint over dit is haram en dat is haram ,dan heb ik zo iets van ,dat zoek ik zelf wel uit,en zoals je zegt natuurlijk niet over dingen die duidelijk haram zijn ,ik volg enkel de heilige koran en de hadiths over de mening van haram en halal,niet de mening van imam moustapha of de mening van said in de café moesten meer mensen dit doen waren er niet zoveel misverstanden omtrent islam en niet zo veel vooroordelen door buitenstaanders verkeerde info over islam geeft een verkeerd beeld van de islam!

Najib26
03-09-2002, 21:34
Al het twijfelachtige moet je laten. Als de ene geleerde zegt dat muziek haram is, de ander zegt afkeurenswaardig en de ander zegt dat het halal is. Dan moet je het zekere voor het onzekere nemen en dus geen muziek luisteren. Zo moeilijk is het niet :)

MueZli
03-09-2002, 21:39
Wat betreft muziek, zijn alle geleerden het over eens dat Britney en andere Monkar muziek buiten de boot vallen.. Dan blijft er discussie over gebruik van muzieksinstrumenten in combi met zuivere schone teksten. Ik had een stukje in het NLs, hierover , maar k ben het kwijt, misschien dak het morgen kan vinden. Verder verschil van mening tussen geleerden, kan ook als n vorm van genade fungeren, mits zij zich op Godswoorden en de navolgingen van de profeet saw, beroepen. Als je muziek alle vormen van muziek twijfelachtig vind, kun je ieder geval voor jezelf uitmaken wel of niet luisteren naar bepaalde vormen..maar misbruik het woord haraam niet.

THE_PIANIST
03-09-2002, 21:50
ok najib26 & co dan heb ik hier een vraagje voor jullie als muziek haram word beschouwd,denk je dan niet dat internet ook haram is?? maar toch zit je er ook elke dag op ,ik weet zeker dat er een of andere rondloopt die ook beweerd dat internet haram zal zijn internet kan net zoals muziek voor bepaalde doeleinden gebruikt worden ,sommige mensen gebruiken muziek niet om te feesten maar om gewoon rustig thuis te relaxen ,sommigen gebruiken het als een soort therapie ....etc anderen gebruiken muziek als een reden om te drinken te fuiven ,of om racistische dingen de wereld in te zenden ....etc sommigen(meesten) gebruiken internet puur uit vrije tijd net zoals muziek ,anderen gebruiken het voor hun werk,net zoals muziek,andere mensen gebruiken het dan weer om info op te zoken over bepaalde zaken bv info over muziek MAAR..... anderen gebruiken het net om sex en weet ik veel wat nog allemaal op te zoeken ,op het net vind je alles van racistische sites tot de meest zieke dingen die je je maar kan voorstellen denk je niet dat het internet ook haram is als muziek als haram word beschouwd????? en kom niet met nee want er is geen hadith van ,want dat weet ik ook ,maar zo veel verschil tussen internet gebruiken als vrije tijd en muziek als vrije tijd is er niet of wel??? ik laat het woord aan u najib26 & co

THE_PIANIST
04-09-2002, 07:26
Origineel gepost door OMar_EN_OMar ok najib26 & co dan heb ik hier een vraagje voor jullie als muziek haram word beschouwd,denk je dan niet dat internet ook haram is?? maar toch zit je er ook elke dag op ,ik weet zeker dat er een of andere rondloopt die ook beweerd dat internet haram zal zijn internet kan net zoals muziek voor bepaalde doeleinden gebruikt worden ,sommige mensen gebruiken muziek niet om te feesten maar om gewoon rustig thuis te relaxen ,sommigen gebruiken het als een soort therapie ....etc anderen gebruiken muziek als een reden om te drinken te fuiven ,of om racistische dingen de wereld in te zenden ....etc sommigen(meesten) gebruiken internet puur uit vrije tijd net zoals muziek ,anderen gebruiken het voor hun werk,net zoals muziek,andere mensen gebruiken het dan weer om info op te zoken over bepaalde zaken bv info over muziek MAAR..... anderren gebruiken het net om sex en weet ik veel wat nog allemaal op te zoeken ,op het net vind je alles van racistische sites tot de meest zieke dingen die je je maar kan voorstellen denk je niet dat het internet ook haram is als muziek als haram word beschouwd????? en kom niet met nee want er is geen hadith van ,want dat weet ik ook ,maar zo veel verschil tussen internet gebruiken als vrije tijd en muziek als vrije tijd is er niet of wel??? ik laat het woord aan u najib26 & co oooo ik was nog wat vergeten DE T.V. dames en heren !!!!!!!!!! als je televisie kijkt is het toch ook alleen maar vermaak ,(tenzij je gedwongen word naar "days of our lifes " te kijken ) najib ,denk je niet dat je meer risico loopt een naakte mevrouw te zien op je televisie dan dat je rustig op je kamertje naar een cd luistert.. op tv zie je dagdagelijks bloot.....en moest je nu nog weten wanneer het naakte lichaam tevoorschijn kwam dan kon je een minuutje op voorhand de stroom plat legen ,maar met de tv weet je maar nooit wat je ogen te zien krijgen . ik heb nu internet en tv aangehaald ......ik wilde gewoon even aantonen dat mensen het ene wel toelaten en het ander niet,dat voor onze goede vriend najib muziek wel haram is en internet niet (aangezien hij elke dag online is ga ik er van uit dat hij het wel ok vindt)alhoewel het beiden een vorm van vermaak is hoe ik het interpreteer dat muziek haram is ,is waneer je muzikanten als het ware begint te aanbidden ,dan denk ik aan taferelen die we zien op concerten van the beatles en zo ,michael jackson...etc dan kan ik er best inkomen dat je niet echt gezond bezig bent.....ik merk ook dat meestal wanneer er een hadith is (niet allemaal ,najib heeft enkele bewijzen gepost) over muziek ,dat er ook meestal sprake is van wijn (alcohol) zie "vermaak" feesten ... denk je niet najib dat het eerder zo is dat je de hadith moet interpreteren

Najib26
04-09-2002, 10:48
Internet en tv kun je op allerlei manieren gebruiken. Ook op veel goede manieren. Dat is toegestaan. Maar muziek blijft muziek. Het maakt niet uit of je een gitaar hoort bij een net nummer of bij ongehoord nummer. Als je meer vragen hebt, dan verwijs ik je naar een imam of een sheik op internet.

THE_PIANIST
04-09-2002, 15:35

Origineel gepost door Najib26 Internet en tv kun je op allerlei manieren gebruiken. Ook op veel goede manieren. Dat is toegestaan. Maar muziek blijft muziek. Het maakt niet uit of je een gitaar hoort bij een net nummer of bij ongehoord nummer. Als je meer vragen hebt, dan verwijs ik je naar een imam of een sheik op internet. Onzin! (let op de hoofdletter “O”) tv kun je niet op alle manieren gebruiken je kan alleen hopen dat er niet plots een blote vrouw op je scherm verschijnt als je dan toch zo strikt bent loop je ook elke keer het risico iets te zien wat niet thuis past in de islam muziek is inderdaad muziek en geloof het of niet je kan het ook op allerlei manieren gebruiken ,sluit je tv maar af want je hoort in een film ook muziek of kijk je geen films?? je hoort in reclame ook muziek....etc,ik kan zo nog uren doorgaan . muziek kan je ook op goede manieren gebruiken ,kijk maar naar de concerten die bv gegeven worden en met het opbrengstgeld bepaalde organisaties helpen zoals greenpeace,of Unicef met alle respect,maar je antwoord slaat op niks

Pagina's : [1] 2