Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : El Bezaz houdt pittig betoog over moslimcultuur

Pagina's : [1] 2 3

Guercifia18
27-11-2003, 15:55

'Onze culturen hebben heel veel gemeen' door Suzanne Docter WADDINXVEEN | De moeder van de Naima El Bezaz popelde om Nederlands te leren toen ze uit Marokko kwam. Samen met de 4-jarige Naima bracht ze drie maanden lang voor de televisie door om elke zin te herhalen die voorbijkwam. Maar na haar eerste schooldag kwam Naima sip thuis. Niemand had haar verstaan omdat ze alleen maar Duits praatte. Waarop haar moeder zei: "Daß ist doch daßselbe. Nichtwahr?". Met dit verhaal – 'écht gebeurd!' – heeft de Marokkaanse schrijfster de vwo-vijfleerlingen van het Coenecoopcollege in één keer plat. Anderhalf uur lang hangen ze ademloos aan haar lippen. El Bezaz is schrijfster van de roman 'De weg naar het Noorden' en de verhalenbundel 'Minnares van de duivel'. Daarnaast schrijft ze scenario's voor telefilms, is ze journaliste en actrice. Ze is op de school in het kader van het vak CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming). De VWO'ers hebben zich de afgelopen weken verdiept in het werk van El Bezaz en een imposante vragenlijst samengesteld. Van het afwerken van de lijst komt niets terecht, want Naïma El Bezaz begint een pittig betoog over de moslimcultuur. Dat ze lardeert met grappige anekdotes over haar leven, het beantwoorden van vragen en het voorlezen uit eigen werk. Ze vertelt over het project, waar ze momenteel aan werkt met actrice Adelheid Roosen: De Gesluierde Monologen . Een islamitische variant op de Vaginamonologen, waarin bekende vrouwen openlijk vertellen over hun vrouwzijn en hun seksualiteit. De schrijfster kreeg na het verschijnen van het enigszins erotisch getinte 'Minnares van de duivel' woedende reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hoe durfde ze het onderwerp vrouwelijke seksualiteit aan te snijden? Op verzoek van de scholieren verklaart El Bezaz waarom deze reactie in haar ogen zo verkeerd was. Volgens de koran zou seksualiteit juist een uiterst bespreekbaar onderwerp moeten zijn. Net zoals dat het in de tijd van de profeet Mohammed was. "Die trouwde met een succesvolle zakenvrouw uit Mekka en had daar een hele gelijkwaardige relatie mee." In de loop der eeuwen verloren allerlei groepen dit volgens El Bezaz uit het oog door alle strakke leefregels op te stellen en de Koran daarbij te negeren, waardoor de positie van de vrouw steeds ondergeschikter werd en zaken als uithuwelijking, als maagd het huwelijk ingaan en het niet mogen scheiden als vrouw nu nog steeds sterk leven. "Je kunt stellen dat we na een periode van vooruitgang de Middeleeuwen hebben bereikt." WAT EEn DOMWIJF ZEG, DAT GESLUIERDE MONGOLEN GAAT ME TOCH ECHT TE VER. De rest van het artikel is te lezen op: http://www.goudschecourant.nl/regioportal/GC/1,3112,13144-Zoekeninnieuws-Zoeken!!__1891070_,00.html?ArchiefID=1891070

grendel
27-11-2003, 16:43
Origineel gepost door Guercifia18 'Onze culturen hebben heel veel gemeen' door Suzanne Docter WADDINXVEEN | De moeder van de Naima El Bezaz popelde om Nederlands te leren toen ze uit Marokko kwam. Samen met de 4-jarige Naima bracht ze drie maanden lang voor de televisie door om elke zin te herhalen die voorbijkwam. Maar na haar eerste schooldag kwam Naima sip thuis. Niemand had haar verstaan omdat ze alleen maar Duits praatte. Waarop haar moeder zei: "Daß ist doch daßselbe. Nichtwahr?". Met dit verhaal – 'écht gebeurd!' – heeft de Marokkaanse schrijfster de vwo-vijfleerlingen van het Coenecoopcollege in één keer plat. Anderhalf uur lang hangen ze ademloos aan haar lippen. El Bezaz is schrijfster van de roman 'De weg naar het Noorden' en de verhalenbundel 'Minnares van de duivel'. Daarnaast schrijft ze scenario's voor telefilms, is ze journaliste en actrice. Ze is op de school in het kader van het vak CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming). De VWO'ers hebben zich de afgelopen weken verdiept in het werk van El Bezaz en een imposante vragenlijst samengesteld. Van het afwerken van de lijst komt niets terecht, want Naïma El Bezaz begint een pittig betoog over de moslimcultuur. Dat ze lardeert met grappige anekdotes over haar leven, het beantwoorden van vragen en het voorlezen uit eigen werk. Ze vertelt over het project, waar ze momenteel aan werkt met actrice Adelheid Roosen: De Gesluierde Monologen . Een islamitische variant op de Vaginamonologen, waarin bekende vrouwen openlijk vertellen over hun vrouwzijn en hun seksualiteit. De schrijfster kreeg na het verschijnen van het enigszins erotisch getinte 'Minnares van de duivel' woedende reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hoe durfde ze het onderwerp vrouwelijke seksualiteit aan te snijden? Op verzoek van de scholieren verklaart El Bezaz waarom deze reactie in haar ogen zo verkeerd was. Volgens de koran zou seksualiteit juist een uiterst bespreekbaar onderwerp moeten zijn. Net zoals dat het in de tijd van de profeet Mohammed was. "Die trouwde met een succesvolle zakenvrouw uit Mekka en had daar een hele gelijkwaardige relatie mee." In de loop der eeuwen verloren allerlei groepen dit volgens El Bezaz uit het oog door alle strakke leefregels op te stellen en de Koran daarbij te negeren, waardoor de positie van de vrouw steeds ondergeschikter werd en zaken als uithuwelijking, als maagd het huwelijk ingaan en het niet mogen scheiden als vrouw nu nog steeds sterk leven. "Je kunt stellen dat we na een periode van vooruitgang de Middeleeuwen hebben bereikt." WAT EEn DOMWIJF ZEG, DAT GESLUIERDE MONGOLEN GAAT ME TOCH ECHT TE VER. De rest van het artikel is te lezen op: http://www.goudschecourant.nl/regioportal/GC/1,3112,13144-Zoekeninnieuws-Zoeken!!__1891070_,00.html?ArchiefID=1891070 Ik vind het wel een leuk idee. DE GESLUIERDE MONOLOGEN. De affiche heb ik al klaar...... :D http://homepage.mac.com/cfj/.Pictures/mamour-fall-at-home.jpg

turkgirl
27-11-2003, 16:46
Ik niks van haar gelezen, dus heb nog geen idee wat ik van haar moet denken. Maar dat ze uithuwelijking en niet mogen scheiden net zo achterlijk vind als maagd het huwelijk ingaan is weird :confused: Of heb ik iets niet begrepen.

Atlas_Gebergte
27-11-2003, 16:51
Ik vind die hele wijf El bezaz niet normaal ze is net hirsi ali, en dat noemt zich nog moslim ook, ga toch wel ze is een echte khafiroen. Ze zal wel gestraft worden insha allah.

grendel
27-11-2003, 16:56

Origineel gepost door Atlas_Gebergte Ik vind die hele wijf El bezaz niet normaal ze is net hirsi ali, en dat noemt zich nog moslim ook, ga toch wel ze is een echte khafiroen. Ze zal wel gestraft worden insha allah. .............net als Hafid, Abdelkader en noem maar op. Elke Marokkaan die iets zegt of schrijft wat afwijkt van de mening van de "groep" als je al van een "groep" kan praten wordt hier met INSHA ALLAH de hel in gewenst. Ik denk dat ALLAH jullie hulp niet nodig heeft om iemand te "straffen". :D

roebla
27-11-2003, 18:06
Origineel gepost door grendel .............net als Hafid, Abdelkader en noem maar op. Elke Marokkaan die iets zegt of schrijft wat afwijkt van de mening van de "groep" als je al van een "groep" kan praten wordt hier met INSHA ALLAH de hel in gewenst. Ik denk dat ALLAH jullie hulp niet nodig heeft om iemand te "straffen". :D de pot verwijt de ketel tot hij Pimpelpaars ziet ;) omgekeerd kan ik zeggen als Hafid en Abdelkader en Naima iets zeggen wat de Nederlanders zit dan bezitten zij de waarheid ! niet te doorbreken deze viceuze cirkel. P.s Boodschap aan de kaaskoppen WE BLIJVEN MOSLIM

roebla
27-11-2003, 18:08
By the way als El Bezzaz praat over de profeet Heeft zij het altijd over zijn eerste vrouw die een succesvolle zakenvrouw was etc. etc. etc. Maar de andere zaken neemt ze niet zo nauw (zoals Hijab,Zina etc.)

Atlas_Gebergte
28-11-2003, 10:00
Ze is gewoon verdwaald!!!!!!!!!!!!

Zelfkritiek
28-11-2003, 10:10
Origineel gepost door Guercifia18 WAT EEn DOMWIJF ZEG, DAT GESLUIERDE MONGOLEN GAAT ME TOCH ECHT TE VER. Hee trutje van me, je moet wel goed lezen! Er staat 'monologen', niet 'mongolen'.... Is het soms een te moeilijk woord voor je?

grendel
28-11-2003, 11:07
Origineel gepost door roebla de pot verwijt de ketel tot hij Pimpelpaars ziet ;) omgekeerd kan ik zeggen als Hafid en Abdelkader en Naima iets zeggen wat de Nederlanders zit dan bezitten zij de waarheid ! niet te doorbreken deze viceuze cirkel. P.s Boodschap aan de kaaskoppen WE BLIJVEN MOSLIM De waarheid ?? Waar heb jij het nou weer over... :D

Erwin
28-11-2003, 11:07
Rustig even, misschien was het wel geen leesfout en zelfs geen typefout maar sprak even het onderbewustzijn van Guercifia18 tot ons. Het was even een inzicht in wat ze nu diep van binnen echt van die sluiers vind.... De wens is de vader van de gedachte. Of, zoals een vriend van mij zou zeggen: "Ja jong, wat WIL je lezen?!" edit: quoteje toegevoegd...

grendel
28-11-2003, 11:10
Origineel gepost door roebla By the way als El Bezzaz praat over de profeet Heeft zij het altijd over zijn eerste vrouw die een succesvolle zakenvrouw was etc. etc. etc. Maar de andere zaken neemt ze niet zo nauw (zoals Hijab,Zina etc.) Ik ken er nog een paar die "andere zaken" niet zo nauw nemen, die zogenaamde "zelfmoordjihadiers" bijvoorbeeld................... :D Maar ach, die worden hier de hemel ingeprezen.

Atlas_Gebergte
28-11-2003, 11:22
Origineel gepost door Budster_2 Ze doen het wel goed in de Nederlandse maatschapij die affallige moslims! Nou of ze het goed doen in de nederlandse maatschappij intresseert me niet, de islam gaat voor, en de dag des oordeels nadert, daar moeten ze zich zorgen om maken niet om de khafiroen-gedachte.

Atlas_Gebergte
28-11-2003, 11:58
Origineel gepost door wolfowitz oh ja, de dag des oordeels nadert, met rasse schreden, en WEE JE GEBEENTE, als je het fout hebt gedaan, je doekje hebt afgedaan, waarbij toevallig een Nederlandse man was, en pas op hiervoor, en pas op daarvoor, want......anders "ZUL JE BRANDEN IN DE HEL" Lieve mensen, wat een achterlijk beeld van God, dat is geen God die zo eist, die je zo bang maakt, dat is Saddam. Gods eisen, voorwaarden, aan ons zijn makkelijk; Gods JUK is zacht, en ZIJN LAST is licht, zegt de profeet Issa, tegen zijn volgelingen die gebukt gingen onder de last van de Joodse Hadith. Wat voor moeder ben je voor je kind, als je het met dreigen en met angst grootbrengt? Je kweekt een gefrustreerd, angstig konijn. Die wraak wil, voor wat het als mens is ontzegd; LIEFDE, Genegenheid, geborgenheid, vertrouwen. Denk je nu echt, dat al die regeltjes uit Gods Brein ontstaan zijn? Lees de koran en ga je verdiepen in de islam, dan zul je beter weten meid. Want wat jij hier nu zegt, slaat dus nergens op. Als Allah(swt) ons iets verbied, dan moet we dat ook NIET doen, het geloof in de islam is heel belangrijk, maar helaas denken de marokkaanse jongeren er heel anders over, en hebben gewoon de gedachte van de khafiroen.

tonk
28-11-2003, 12:42

Origineel gepost door Atlas_Gebergte en de dag des oordeels nadert Wanneer komt ie dan? Of bedoel je meer algemeen dat met elke dag die verstreken is, de dag des oordeels weer een stukje (nl een dag) naderbij gekomen is?

Pagina's : [1] 2 3