Bekijk originele versie : Hoogste babysterfte in Nederland.
nou, er is nog een artikel over heet hoog aantal kindersterfte onder allochtonen. Als ik die link vind, zet ik hem erbij.
Scottie.
Gezondheidszorg / Hoogste babysterfte in Nederland
2003-11-27
AMSTERDAM - Nederland heeft van alle Europese landen de hoogste sterfte van baby's rond de geboorte. In een Europees onderzoek zijn deze perinatale sterftecijfers van baby's geïnventariseerd. Nederland komt van de vijftien EU-landen als slechtste uit de bus.
Het grootschalige 'Peristat' onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Europese Unie, wordt vandaag gepubliceerd in het vaktijdschrift European Journal of Obstetrics en Gynaecology.
Vijftien landen, waaronder Duitsland, Portugal, Engeland en Nederland, leverden cijfers over onder meer het aantal meerlingzwangerschappen, de gezondheid van kraamvrouwen, het aantal moeders dat overlijdt rondom de bevalling en het aantal kinderen dat het niet haalt.
Op meerdere punten, maar vooral op dit laatste, scoort Nederland slecht. Vijf jaar geleden had Amsterdam in een onderzoek onder de Europese hoofdsteden nog de op twee na slechtste resultaten. Nu overlijden hier 7,4 op de 1000 baby's voor hun geboorte. In geen enkel ander land is dat zo hoog. Duitsland bijvoorbeeld kent een foetale sterfte van 3,5 op de 1000, België van 4,5 en Zweden van 3,9 per 1000.
Ook in de eerste maand n? de geboorte overlijden in Nederland relatief veel baby's: bijna vier per 1000 waar het Europese gemiddelde ongeveer 3 per 1000 is.
,,Zeer verontrustend'', vindt prof.dr. J. Nijhuis deze ontwikkeling. Hij is hoogleraar verloskunde in het Academisch ziekenhuis Maastricht en vice-voorzitter van de gynaecologenvereniging NVOG. ,,Het is bovendien frustrerend want we denken in Nederland dat we met z'n allen heel goed werk doen: de verloskundigen, gynaecologen, huisartsen en kinderartsen. Dat is dus eigenlijk niet zo.''
Nederland, lange tijd bijkans 'gidsland' op het gebied van voorbehoeding, zwangerschap en geboorte, raakt de laatste jaren zijn voorbeeldpositie snel kwijt. Nijhuis: ,,Dat komt doordat we het laten versloffen, ?f doordat er iets ingrijpend veranderd is in onze bevolking. Dat is deels ook zo: we hebben meer allochtonen gekregen en steeds oudere moeders. Deze groepen lopen meer risico op een slechte uitkomst van zwangerschap. Maar misschien kunnen we ons daar niet achter verschuilen; Duitsland heeft bijvoorbeeld ook veel allochtonen.''
Zorgelijk vindt Nijhuis dat dergelijke mogelijke verklaringen voor de ongunstige uitkomsten van zwangerschappen, slechts speculaties zijn.
,,Veel zwangerschapsgegevens worden in Nederland domweg niet goed geregistreerd. Er is bovendien te weinig geld en belangstelling voor goed wetenschappelijk onderzoek, en allerlei privacyregels bemoeilijken het onderzoek.''
Elberfeld
27-11-2003, 10:39
Jaren geleden had België ook last van zo'n hoog kindersterftecijfer. Totdat bleek dat de cijfers verwisseld waren met die van Bulgarije...
Het is maar een suggestie, maar misschien heeft de Nederlandse gewoonte van thuis bevallen, zonder verdoving, en zonder serieuze hygiënische voorzorgsmaatregelen er ook wat mee te maken.
freemale
27-11-2003, 12:53
Nederlandse vrouwen nemen op latere leeftijd kinderen. Waardoor de kans dat het mis gaat iets groter wordt.
Origineel gepost door razizi
eindelijk een niet-allochtonen gebonden onderwerp!! hiermee bedoel ik dat wij normaal kunnen discussieren zonder gezeik van jij bent dat en jij zegt dat..........het was even ontopic.
Maar Scottie, Ik schrok vanochted echt toen ik die cijfers in ontbijt TV hoorde en zag. Aan de andere kant kan ik je garanderen dat dit allemaal de schuld van kosten/baten zorgverzekeringen.
Ik weet niet of je vader bent of je met die mensen- verloskundigen etc - ooit te maken heeft gehad, maar zij doen heel weinig. Het is trouwens niet hun schuld want zij hebben veel's te veel vrouwen......... Een echo in de hele 9 maanden traject: Vind je het vreemd dat zij dingen niet kunnen zien. Ik moest ooit voor iemand tolken en die mevrouw vroeg om een tweede echo na 6 maanden maar kreeg nul op het rekwest. het mag niet want wij denken dat het allemaal goed gaat lopen!!
Zij wilde ook bij de gynecoloog gaan, maar het mocht niet baten.....
Een rare wereld is het echt. uiteindelijk verloor die mevrouw haar dochtertje en hadden die mensen van het consultatiebureau achteraf spijt. maar zo wil de economie het hebben!!
:goedzo:
Zo is het maar net, je mag veel meer gaan betalen voor aan de verzekering maar je krijgt er niks voor terug
Nou, ik kan mij herinneren dat een aantal vroedvrouwen een tijdje terug een brief heeft geschreven naar Princes Maxima om het sterftecijver, en dan voornamelijk onder allochtonen, aan de kaak te stellen...een reportage op NOVA volgens mij, en er werd gefilmd in Amsterdam Bos en Lommer...een duidelijk knelpunt bleek toch de taal te zijn waardoor vrouwen niet goed voorgelicht zijn, en ook niet goed weten waar ze terecht moeten..(importbruiden).
Alhoewel ik het met jullie eens bent dat de cijfers inderdaad over de gehele linie gezien moeten worden, lijkt het mij toch nuttig om het allochtonen-deel eruit te lichten op zo een forum...allochtone vrouwen die de taal niet beheersen, minder toegang hebben tot de zorg lopen immers een verhoogd risico.
Verder zijn de cijfers natuurlijk schrikbarend hoog. Tja, een vroegtijdige signalering bij eventuele mistanden dmv vlokkentest, vruchtwaterpunctie etc., zou natuurlijk ook een belangrijke rol kunnen spelen...bij de dan te nemen overwegingen...maar die discussie is nog gaande, ook bij de autochtone nederlanders.....
Nou, hier is de link naar de brief aan Maxima.
http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=12812565&cftoken=24592979&ln=nl&fuseaction=achtergronden.details&achtergrond_id=410
Voor Razizi: jouw opmerking over gebrekkige pre-nataal / voor de geboortezorg is terecht. Het schijnt dat daardoor afwijkingen en eventuele ziekten van de vrucht niet opgemerkt worden.
Overigens, is in Nederland de kindersterfte blijkbaar het hoogst, in het buitenland vinden meer abortussen plaats.
Overigens, een van de oorzaken van afwijkingen bij kinderen is het gegeven dat veel allochtonen met een familielid trouwen. Als er dan een kind wordt verwekt is de kans op afwijkingen groot.
Het staat ergens en als ik het vind, zet ik het neer.
Scottie.
Origineel gepost door Scottie
http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=12812565&cftoken=24592979&ln=nl&fuseaction=achtergronden.details&achtergrond_id=410
Voor Razizi: jouw opmerking over gebrekkige pre-nataal / voor de geboortezorg is terecht. Het schijnt dat daardoor afwijkingen en eventuele ziekten van de vrucht niet opgemerkt worden.
Overigens, is in Nederland de kindersterfte blijkbaar het hoogst, in het buitenland vinden meer abortussen plaats.
Overigens, een van de oorzaken van afwijkingen bij kinderen is het gegeven dat veel allochtonen met een familielid trouwen. Als er dan een kind wordt verwekt is de kans op afwijkingen groot.
Scottie.
Thxs voor de link..
Origineel gepost door Scottie
Scottie.
Af en toe vind ik je schattig omdat je alles maar half hoort en leest
ER IS NOOIT BEWEZEN DAT DE OORZAAK VAN AFWIJKINGEN BIJ ALLOCHTONEN KINDEREN HET TROUWEN MET EEN FAMILLIE LID IS ! kan je dit wel lezen ? EN GOED LEZEN !
en als jij iets anders kan bewijzen geef me de informatie :)
ik zal je mogelijke redenen noemen waarom de afwijkingen hoger liggen
1. Meer kinderen
2. Slechte communicatie --> Slechte voorlichting
Als ik ff mag bemoeien...de daadwerkelijke oorzaak en een vergroot rsico zijn twee verschillende zaken...Je hebt gelijk: het is niet bewezen dat het daadwerkelijk zo zou zijn bij allochtonen, dat neemt niet weg dat het risico op zich inderdaad groter is bij verwanten. Dat moet je niet zien als een beschuldigende vinger richting allochtonen...het heeft meer te maken met een ingewikkeld spel van de natuur tav onze dna structuren.
Kijk, ieder mens heeft goede en slechte genen. Ik zal het simpel houden: bij een gezond mens overheersen de goeien de slechten...als je echter teveel van dezelfde soort genen hebt (doordat we op elkaar 'lijken' in families), is de kans groter dat de slechte genen niet meer gemuteerd of onderdrukt kunnen worden...bij iemand die wat minder op ons lijkt is de kans op compensatie groter (de keuzemogelijkheden worden groter): Mijn slechte genen kunnen door de genen van de andere gemuteerd of onderdrukt worden, en visa versa...het hoeft niet zo te zijn...het is meer een kansberekening...waarvan je de waarde ook weer niet moet gaan bagatelliseren..
Origineel gepost door rytje
Als ik ff mag bemoeien...de daadwerkelijke oorzaak en een vergroot rsico zijn twee verschillende zaken...Je hebt gelijk: het is niet bewezen dat het daadwerkelijk zo zou zijn bij allochtonen, dat neemt niet weg dat het risico op zich inderdaad groter is bij verwanten. Dat moet je niet zien als een beschuldigende vinger richting allochtonen...het heeft meer te maken met een ingewikkeld spel van de natuur tav onze dna structuren.
Kijk, ieder mens heeft goede en slechte genen. Ik zal het simpel houden: bij een gezond mens overheersen de goeien de slechten...als je echter teveel van dezelfde soort genen hebt (doordat we op elkaar 'lijken' in families), is de kans groter dat de slechte genen niet meer gemuteerd of onderdrukt kunnen worden...bij iemand die wat minder op ons lijkt is de kans op compensatie groter (de keuzemogelijkheden worden groter): Mijn slechte genen kunnen door de genen van de andere gemuteerd of onderdrukt worden, en visa versa...het hoeft niet zo te zijn...het is meer een kansberekening...waarvan je de waarde ook weer niet moet gaan bagatelliseren..
Je hoeft het niet simpel te houden ik weet ongeveer hoe het zit
en inderdaad is de kans groter
maar Mijnheer Scottie moet niet met dingen komen die niet waar zijn
(maar dat doet hij wel vaker)
En idd moet er goede voorlichting worden gegeven.
En als iemand dat wil, omdat hij bang is of voor wat voor reden dan ook, kan diegene het van te voren met zijn partner controleren of er een grote kans is op een kind dat met afwijkingen wordt geboren.
En dan vind ik alsnog dat er meer onderzoek naar moet worden gedaan voordat men alles rondsmijt in de Media
Want dan krijg je mensen als Scottie die niet goed kunnen lezen :)
HeyoanQT
28-11-2003, 02:35
Ik geloof er niks van, hoe vaak hoor je nou van baby sterfte in de buurt, 1 keer in de 4 jaar of zo?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.