Bekijk originele versie : Marokkaanse buurtvaders 'bewaken' eigen jeugd in bios
Ezzedine
26-11-2003, 17:57
Marokkaanse buurtvaders 'bewaken' eigen jeugd in bios
16:22 - Bron: Trouw
Het is voor Marokkaanse jongeren een traditie geworden om het suikerfeest met een film te vieren, net zoals veel Nederlanders met de kerst met het hele gezin naar de film gaan. Daarom gingen ook gisteren een groep jongeren naar de bioscoop de Munt in Amsterdam, Kill Bill "Iets met samoeraizwaarden". Maar wel onder begeleiding van o.a. 15 Marokkaanse buurtvaders.
Mustafa K. (18) en Khalil F. (18) uit Haarlem vinden het jammer dat het nodig is dat er zoveel begeleiding is. Maar ze snappen wel dat het nodig. "Anders gaan die kinderen toch weer lopen klieren", aldus Mustafa.
In de zomer waren ze al begonnen om het voor te bereiden om te voorkomen dat er weer een kleine groep jongeren overlast zou veroorzaken, zoals dat ook gebeurde tijdens slachtfeest in februari. Manager Martje Statema vond de berichtgeving over dat incident wat "opgeblazen". "In februari moesten we met het slachtfeest een zaal ontruimen. Dat was erg, maar slechts een klein groepje zorgde voor moeilijkheden. We hebben nu veel beveiliging omdat we het beste willen voor onze gasten."
Die beveiliging is, op de buurtvaders na, niet veel anders dan op een zaterdag. "We hebben nu ook 4000 bezoekers op een dinsdag. Je moet een bioscoop midden in de grote stad sowieso beveiligen. Waar het eindigt? Detectie poortjes zou voor mij wel de grens zijn."
De buurtvaders vallen wel op met hun gele jassen. "We staan op iedere verdieping", zegt Abderrahim Arrihani uit Slotervaart/ Overtoomse Veld. "Die jongens zien zoveel gele jassen met bekende gezichten daarboven, dat ze wel tien keer nadenken voor ze iets doen." De avond verloopt dan ook "rustig"; niemand hoeft in te grijpen.
Ook één van de buurtvaders vind dat sommige problemen wat overschat worden en meent dat de jongeren het niet kwaad bedoelen "Ik zit nu ook te gebaren. Velen ervaren dat als agressief, maar dat is niet zo. Er komt een tijd dat we elkaar begrijpen. Dan kan het weer zonder beveiliging."
Wij hebben zwaar zitten rellen in de bios dat is nu eenmaal traditie.
Op het einde kwam wel een hele SWAT team binnen en beneden wachte een hele Tank Brigade op ons,maar voor de rest was het gezellie
Nou, je hebt je titel in goed Nederlands geschreven en je leest ook nog een kwaliteitskrant?
Mijn God, je valt hier van de ene verbazing in de andere.
Goed.
Maar het is natuurlijk wel schandalig dat een stel opgeschoten en volgevreten kinderen een bioscoop onveilig maken. Geen wonder dat Pathe geen Marokkanen aanneemt.
Brave buurtvaders, het is goed te zien dat de "veldwachter" weer terug is en dat dat lijkt te helpen bij die opgeschoten jongeren.
Het wordt tijd dat Marokkanen een bioscoop oprichten, kijken of die eigenaren het leuk vinden als hun zaal na bezoek van een stel van die Karim's en Fatih's in een puinhoop is veranderd.
"Traditie" zegt zo'n etter. Kan hij die traditie niet gewoon thuis laten?
Scottie, pre-traditioneel.
Origineel gepost door Scottie
Nou, je hebt je titel in goed Nederlands geschreven en je leest ook nog een kwaliteitskrant?
Mijn God, je valt hier van de ene verbazing in de andere.
Goed.
Maar het is natuurlijk wel schandalig dat een stel opgeschoten en volgevreten kinderen een bioscoop onveilig maken. Geen wonder dat Pathe geen Marokkanen aanneemt.
Brave buurtvaders, het is goed te zien dat de "veldwachter" weer terug is en dat dat lijkt te helpen bij die opgeschoten jongeren.
Het wordt tijd dat Marokkanen een bioscoop oprichten, kijken of die eigenaren het leuk vinden als hun zaal na bezoek van een stel van die Karim's en Fatih's in een puinhoop is veranderd.
"Traditie" zegt zo'n etter. Kan hij die traditie niet gewoon thuis laten?
Scottie, pre-traditioneel.
Scottie, ga eens in therapie...je komt verzuurd en gefrustreerd over!
Neem prozac of zo...lighten up!
Origineel gepost door Scottie
Zeker schandalig :) aanpakken die hap
En je moest eens zien wat men zou bereiken als daar een aantal Marokkanen werkten !
Kom naar Utrecht :)
voetbalster
27-11-2003, 00:00
whalahila toen ik het hoorde van onze buurtvaders l8 helemaal in deuk
ik zelf was niet in de stad ik bedoel is tog geen gezicht om op el3ied naar bios te gaan
maar me broertje en alle die andere buurjongetjes die gingen dus wle en ze kwamen echt pas om 19uur thuis
en ze vertelde ook echt van ja buurtvaders waren aanwezig en die was er en die
en ik nog voor zekerheid vragen mo. heb jullie ze3ma geen rwina uitgehaald hij zegt nee whalah niet ik zeg nog tegen hem asl het op at5 komt jij bent dood dan
maar het blijkt dus dat mijn broertje eindelijk de waarheid heeft gesproken en het is eindeluk goed gegaan :D
kussie voetbalster
Nou, maar na dit bericht heb ik toch naar het buisje gegrepen, en die hele berg Prozac ingenomen.
Kom ik nog zuur over?
Ik in therapie? Alleen als Ezzedine mee gaat ...
Scottie.
Suikerfeest leidt tot rumoer in bioscoop op Schouwburgplein
Door Paul Smits
Rotterdam - Bioscoop Pathé op het Schouwburgplein heeft geweten dat het gisteren het einde van het Suikerfeest was. Talloze jongeren, vooral van Marokkaanse afkomst, bezochten het megacomplex. ,,Een absolute hel,'' noemt operational manager De Haan het. De overlast was volgens haar niet te harden.
,,Het is wat drukker, maar dat is niet het voornaamste verhaal. Het is de overlast die ze bezorgen.'' Op dat moment wordt een luid tierend jongetje eruit gezet. De Pathé-vertegenwoordigster gaat verder. ,,Niet ouder dan zes schat ik hem. Andere mensen worden lastig gevallen, het is enorm lawaaiig, er wordt gekliederd met eten en drinken, ze verzieken van alles noem maar op. En na afloop van een vertoning regent het klachten van reguliere bezoekers.''
De Haan denkt ook te weten waardoor het komt. ,,Het is het eind van de ramadan. Het Suikerfeest, waarbij er weer mag worden gegeten en gedronken. Vooral Marokkaanse jongeren krijgen geld van hun ouders mee en gaan naar de bioscoop. Normaal gesproken hebben we overdag geen bewaking. Maar nu hebben we er al twee ingeschakeld. En er komt een derde bij om het niet uit de hand te laten lopen. Verder zou de politie komen,'' gaat de biosmanager verder. Het is dan 's middags, de rest van de dag verwacht ze nog meer feestvierders als bezoek, dan zullen het de wat oudere jongeren zijn.
Later op de middag blijkt in Pathé dat inderdaad veel bezoekers de door De Haan bedoelde groep vormen. Veel Marokkaanse jongeren hangen rond, enkele staan in de hal wat te dollen. Zo ook de jochies die deze dag speciaal vanuit Zuid naar het centrum van Rotterdam zijn gekomen.
,,Het is traditie. Je krijgt geld van je ouders en gaat daarmee met een groepje naar de film. Nee, niet naar de Pathé bij het Feijenoordstadion. Die is te klein. Hier is het groter, veel leuker.''
De knapen, 14 en 15 jaar, hebben nog geen kaartje gekocht. ,,We zijn van plan naar Bad Boys II te gaan.''
Het is toevallig de film waarover wat te doen is omdat veel jongeren vanwege de leeftijdsgrens (16 jaar) de toegang wordt geweigerd. Zo ook deze dag is dat een groot probleem. Veel knapen mogen door hun jonge leeftijd niet hun favoriete film zien. Dat leidt tot grote monden.
Naar eigen zeggen zijn deze Pathé-bezoekers geen kwade jongens. Een beetje besmuikt lachend: ,,Het is gewoon gezellig. We komen niet alleen voor de film, nee. Je kunt een beetje drinken en eten. Daar gaat het ook om.''
Bewakers bovenaan de trap controleren iedereen die het zalencomplex wil betreden. Het is een preventieve maatregel, die maar deels werkt, verzucht manager De Haan. ,,Want met een kaartje kom je binnen. Zo simpel ligt dat. Maar daarna beginnen de problemen.''
Het fenomeen van in de bioscoop feestvierende jongeren komt vaker voor. Zo zijn er de afgelopen twee jaar in Amsterdamse bioscopen relletjes geweest met jeugd die het eind van de ramadan of het offerfeest vierde. De Pathé- vestigingen in de hoofdstad hadden gisteren ook extra beveiliging ingezet.
Het bioscoopbezoek in Rotterdam was rumoerig. Maar grote incidenten zijn uitgebleven, meldt Pathé vanochtend.
turkgirl
27-11-2003, 16:24
Wie gaat er nou met Ramadan-feest naar de bioscoop :confused:
Origineel gepost door turkgirl
Wie gaat er nou met Ramadan-feest naar de bioscoop :confused:
Moeten ze naar de discotheek dan.....?............. :D
turkgirl
27-11-2003, 16:42
Nee, thuisblijven met familie :rolleyes:
Even dollen met vader, moeder een kusje geven, zusje blijmaken, broertje een blauwe plek bezorgen, en dat de hele dag lang. Leuk tochhh :Iluvu:
Nee, thuisblijven met familie :rolleyes:
Even dollen met vader, moeder een kusje geven, zusje blijmaken, broertje een blauwe plek bezorgen, en dat de hele dag lang. Leuk tochhh :Iluvu:
Dat gaat na een paar keer ook vervelen :rolleyes:
turkgirl
27-11-2003, 16:48
Geloof me vastzitten voor rellen gaat na 1 keer al enorm vervelen :rolleyes:
Geloof me vastzitten voor rellen gaat na 1 keer al enorm vervelen :rolleyes:
Vertel dat maar aan die asootjes ;)
Persoonljk heb ik liever dat ze allemaal naar de bibliotheek gaan i.p.v. de bioscoop of disotheek......................................... ......... :D
Ezzedine
27-11-2003, 17:27
wayyyyyyyyyyyyyyyyyy rellennnnnnnnnnnnnnn
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.