Bekijk volle/desktop versie : lamsschouder, hoe klaar te maken?



Pagina's : [1] 2

24-11-2003, 12:22
Wie weet hoe je lamsschouder klaar kan maken,
in een keer in de oven.

hep me out.
hilwa

24-11-2003, 23:00


Stoofpot van Mensenschouder


aantal personen: hele familie

Ingrediënten:
1 kg mensensschouder zonder bot (deze er wel bij vragen)
100 gram sjalotten
200 gram winterwortel
3 teentjes knoflook
2 theelepels tijm
1/2 eetlepel zeezout
1 eetlepel grove peper
1/2 liter mensenbouillon (gemaakt van de afsnijdsels en de botten)
6 eetlepels olie
2 glazen rode wijn ( doe maar druiven sap)

Bereiding:
Snij het vlees in grove dobbelstenen
Maak een marinade van knoflook, tijm, zeezout, peper en 2 lepels olie
Meng de marinade met het vlees en zet het 24 uur in de koelkast
Bak het vlees lekker bruin in de rest van de olie
Voeg nu de gesneden sjalotten en winterwortel toe en laat het even meebakken
Blus af met de wijn (HARAM) en voeg de bouillon en de marinade toe
Laat het geheel ca. 5 uur sudderen
Als het vlees gaar is wordt het vocht een beetje gebonden
Serveer dit gerecht met rodekool of gestoofde appels en aardappel puree



Ok thank me later..


Eet smakelijk


NEXT!

26-11-2003, 13:10
salaam
hier geef ik je het resept
je doet de lams schouder eerst in smeeren met kruiden
kemoen. peper. zout. olie die kruide doe je ineen bakje dan smeer je het daar mee in het liefst een dag van te vooren dan ga je het vlees stoomen in groote couscous pan zon anderhalve uur dan haal je hem daar uit en smeer je hem in met bakboter dan doe je hem in de oven zon half uurtje dan snijd je kaas in blokjes en en pak je kleine augurkjes die doe je op een tande stooker steeken en die prikje er in als je het optafel gaat zetten je zet er ook schaaltjes met kemoen en zout het mooiste is als je sla blaadjes op het bort legt en er de lamsschouder op te leggen maak er ook salades bij zo is je tafel mooie versiert ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes ahlam beslama

27-11-2003, 11:38
Hi ladies,

Ik heb het al gedaan en hij was lekker,
verrukkelijk.

Dus nog bedankt voor jullie recepten.

Hilwa

25-12-2003, 14:40


hmmmmmmmmmmm

06-02-2004, 12:20

Citaat:
Origineel gepost door hilwa
Hi ladies,

Ik heb het al gedaan en hij was lekker,
verrukkelijk.

Dus nog bedankt voor jullie recepten.

Hilwa
He Hilwa,

Welke heb je geprobeerd? Die van Abder of Ahlam22. Persoonlijk lijkt mij die van Abder het lekkerst omdat ik denk dat ie krokanter zal zijn.

06-02-2004, 12:24
Ik heb een van mijn mmoeder geprobeert,
en hij was verrukkelijk.

Hilwa

06-02-2004, 15:57

Citaat:
Origineel gepost door hilwa
Ik heb een van mijn mmoeder geprobeert,
en hij was verrukkelijk.

Hilwa
Vertel vertel.. Hoe heb je hem bereid??
Ik wil hem morgen ook klaarmaken.

Liefs,
Saloua

06-02-2004, 16:06
het spijt me ik ken het niet uit mijn hoofd, maar het was wel simpel,
ik ben alleen bang dat ik verkeerde dingen ga zeggen,

maar laat ik het proberen......

Je maakt gewoon een charmila van olie, knoflook, uien, beetje coriander en magnous, en de kruiden, safran, zwarte peper, paprikapoeder, zout en citroensap. Volgens mij was het ongeveer zo.

In de schouder diepe sneden maken met een mes, en goed besmeuren met deze chermila, restant van de chermila doe je in de ovenschaal, klein beetje water erbij en daar leg je dan de schouder in en afdekken. Ewa en dan maar een eeuw wachten, want het duurt echt lang, en af en toe wel kijken of alles goed gaat, en een keer draaien.

Maar het duurt echt een paar uur.

ik hoop dat ik niks vergeten ben of fout gelult heb.

Hilwa

06-02-2004, 16:15
[QUOTE]Origineel gepost door hilwa
[B]het spijt me ik ken het niet uit mijn hoofd, maar het was wel simpel,
ik ben alleen bang dat ik verkeerde dingen ga zeggen,

maar laat ik het proberen......

Je maakt gewoon een charmila van olie, knoflook, uien, beetje coriander en magnous, en de kruiden, safran, zwarte peper, paprikapoeder, zout en citroensap. Volgens mij was het ongeveer zo.

In de schouder diepe sneden maken met een mes, en goed besmeuren met deze chermila, restant van de chermila doe je in de ovenschaal, klein beetje water erbij en daar leg je dan de schouder in en afdekken. Ewa en dan maar een eeuw wachten, want het duurt echt lang, en af en toe wel kijken of alles goed gaat, en een keer draaien.

Maar het duurt echt een paar uur.

ik hoop dat ik niks vergeten ben of fout gelult heb.


Oh dank je wel meid voor de moeite.
Maar volgens mij hoeft de ui, kasber en maednoes niet.

En weet je zeker dat je water erbij hebt gedaan toen ie in de oven moest?? En waarmee heb je hem afgedekt met folie bedoel je??
Ik heb helaas niet zo'n goede oven een elecktrische dus ik hoop dat het lukt.. Ik verwacht veel bezoek dus ik hoop dat het goed gaat...



Liefs,
Sal

06-02-2004, 16:19
Je kan het inderdaad ook zonder chermoula doen,
maar persoonlijk vind ik die niet zo lekker, dat proeft meer als lamfouar,
vind ik hoor.

De aluminiumfolie moet er echt op, dat houd de warmte vast, anders duurt het waarschijnlijk nog langer.

En het water is maar een klein beetje gemengd met de rest van de chermoula, zodat je daar eventueel je brood in kan deppen.

Hilwa

06-02-2004, 16:28

Citaat:
Origineel gepost door hilwa
Je kan het inderdaad ook zonder chermoula doen,
maar persoonlijk vind ik die niet zo lekker, dat proeft meer als lamfouar,
vind ik hoor.

De aluminiumfolie moet er echt op, dat houd de warmte vast, anders duurt het waarschijnlijk nog langer.

En het water is maar een klein beetje gemengd met de rest van de chermoula, zodat je daar eventueel je brood in kan deppen.

Hilwa
Ja klopt dat elmfouar vind ik ook niet lekker maar ik doe de andere kruiden er wel bij behalve ui kasber en maednoes.
Nou ik ga hem vanavond al daarmee in laten trekken ben benieuwd hoe het uitpakt morgen. Ik ga hem ook niet stomen hoor van te voren ik doe hem echt meteen in de oven. Dat is toch niet erg??

06-02-2004, 16:30


Nee ik hem hem toen ook niet gestoomd.

succes.
Hilwa

06-02-2004, 16:32

Citaat:
Origineel gepost door hilwa
Nee ik hem hem toen ook niet gestoomd.

succes.
Hilwa
Dank je!!

07-02-2004, 06:35

Citaat:
Origineel gepost door zatman
salam 3aleikom, heerlijk Gekruid lamsbout of lamsschouder

je hebt daar voor nodig een lamsbout 100 g zachte boter, gemalen peper, zout ,een rode ui fijngehakte, 2 teentjes knoflook geperst 1/2 tl gemalen komijn, 1/2 tl gemalen kaneel, 1/2 tl gemberpoeder, 1/2 tl chilipoeder, 1/2 tl gemalen saffran , 100 ml olijfolie, en wat water

bereiding
Oven voorverwarmen op 175C. lamsbout met de helft van de boter inwrijven en met peper bestrooien.
In een kom ui en knoflook met specerijen mengen,vervolgens olijfolie en water toevoegen .goed roeren.
Helft van het mengsel over de beboterde lamsbout verspreiden en aandrukken. rest mengsel in een ovenschotel doen die groot genoeg is voor de lamsbout in vorm legen. voor het braden minimaal 1 uur op kamertemperatuur laten staan, dan in de oven tussen 1 en 2 uur braden in de oven tot de bout bruin en knapperig is. tussendoor hehaardelijk met lepels braadvocht besprenkelen heerlijk ik heb nu al zin in hhhhhhh

serveer bij de lamsbout groente tagine en gebaken aardappels


Thanks Zatman!!

Bedankt voor jullie hulp.

Pagina's : [1] 2