Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkanen Ede kwaad op gemeente

Scottie
21-11-2003, 10:11

vrijdag 21 november 2003 uur. `Marokkanen Ede kwaad op gemeente AMSTERDAM - De Marokkaanse gemeenschap in Ede is woedend over het plan van de gemeente een groep jonge criminelen onverbiddelijk aan te pakken, en verder niets meer voor hen te doen. 'Dit gaat escaleren', zegt voorzitter Abderrahim Gssime van de Kerngroep Marokkaanse Gemeenschap Ede (KMGE). 'Op deze manier krijgen we een politiestaat.' Gssime zei woensdag in de media voorstander te zijn van het hard aanpakken van criminaliteit. Maar de notie dat hij het plan steunt, is volgens hem verkeerd. 'Hard aanpakken geldt voor iedereen, niet alleen voor Marokkanen. Anders hebben we te maken met een apartheidsregime. Het steekt ons vooral dat we niet zijn betrokken in de plannen.' Gemeente en politie willen de harde kern van veertig overlastgevende jongeren bestrijden met een apart team van acht agenten, volgens de methode waarmee de harde kern voetbalsupporters van Vitesse wordt aangepakt in Arnhem. De jongeren worden in kaart gebracht, de leiders eruit gehaald en voor de echte criminelen rest repressie. Ook wordt getracht een groep van zo'n tweehonderd 'meelopers' via het welzijnswerk te behoeden voor afglijden. Volgens Gssime zal van het tweede deel van het plan niets terechtkomen. 'Dit kost de gemeenschap een hoop geld en vergroot de onrust en stigmatisering. Als de burgemeester ouderen in Ede bang wil maken, dan heeft hij dat nu voor elkaar.' Volgens hem en anderen waren geen Marokkanen uitgenodigd bij het bespreken van het plan. Dat heeft wrevel gewekt. 'De burgemeester denkt in wij en zij. Dat is ons grootste bezwaar: hij heeft een dubbele agenda.' De gemeente Ede is verbaasd over de 'onredelijke kritiek' van Gssime. 'Het gemeentebestuur wenst zich volledig te distantiëren van deze uitspraken', meldt burgemeester Robbertsen via een persbericht. Hij benadrukt dat het plan niet alleen op Marokkaanse jongeren is gericht, en dat het met de meeste Marokkanen in Ede prima gaat. 'Over het plan van aanpak zal binnenkort contact met de betrokken groep gelegd worden.' Vijf jaar geleden probeerde Ede ook de overlast te bestrijden in met name de wijk Veldhuizen A. Het zero-tolerance-beleid heette destijds back to normal (Baton), en leidde volgens de Marokkaanse gemeenschap tot een zeer gespannen situatie in de wijk. Daarop probeerden Marokkaanse bewoners, verenigd in adviesgroep Irshad, met de harde kern van criminele jongeren in gesprek te komen en de 'meelopers' voor het slechte pad te behoeden. Volgens Irshad-lid Said el Bachrioui kon dat lukken, maar werkten politie en gemeente nauwelijks mee. 'Het hele circus begint nu weer opnieuw.'

GillDeLaTouret
21-11-2003, 10:12
Als de gemeente niets doet zou t wel erger worden met die ciminelen..vind je :D

GillDeLaTouret
21-11-2003, 10:28
Origineel gepost door razizi maar als je alleen als marokkaan aangepakt wordt dan is het discriminatie. Hard aanpakken die criminelen : marokkanen en niet marokkanen!! iedereen die crimineel is mag van mij hard aangepakt worden... Maar ja ook de iq van de politiemensen is niet hoog genoeg. Nee niet alle politiemensen natuurlijk. Jah das idd waar...laatste tijd hebben ze het altijd alleen over MAROKKAANSE Criminelen :maf3:

Asdaq
21-11-2003, 10:38
Wat hebben de 40 in godsnaam nou gedaan? 't Is niet echt duidelijk.

Scottie
21-11-2003, 11:46

Nou, dat zero-tolerance beleid is natuurlijk vreselijk, kinderen moeten ook gewoon ergens kunnen rondhangen en kletsen en zo meer. Maar het werkte wel, want uiteindelijk gingen de Marokkaanse leiders wel met die harde kern praten. En dat is altijd beter dan dat een agent van Nederlandse afkomst met die boefjes moet gaan praten. Kijk, hier staat het: Vijf jaar geleden probeerde Ede ook de overlast te bestrijden in met name de wijk Veldhuizen A. Het zero-tolerance-beleid heette destijds back to normal (Baton), en leidde volgens de Marokkaanse gemeenschap tot een zeer gespannen situatie in de wijk. Daarop probeerden Marokkaanse bewoners, verenigd in adviesgroep Irshad, met de harde kern van criminele jongeren in gesprek te komen en de 'meelopers' voor het slechte pad te behoeden. Volgens Irshad-lid Said el Bachrioui kon dat lukken, maar werkten politie en gemeente nauwelijks mee. Het is dus duidelijk dat Marokkaanse leiders en de politie moeten samenwerken, en niet los of zonder elkaar dit probleem aanpakken. Scottie.

Scottie
21-11-2003, 11:47
Origineel gepost door Asdaq Wat hebben de 40 in godsnaam nou gedaan? 't Is niet echt duidelijk. Nou, op tv gisterenavond: berovingen, inbraken, geweld en ze opereren door het hele land. Scottie.

Peej
21-11-2003, 11:54
Mensen, als jullie het nieuws gevolgd zouden hebben zouden jullie gehoord hebben dat het gaat om een harde kern jonge criminelen die VOORNAMELIJK bestaat uit Marokkanen. Het woord voornamelijk indiceert dus dat er ook nog andere bevolkingsgroepen deel uitmaken van deze harde kern. De politie gaat deze harde kern van 40 mensen nu in zijn geheel (dus niet alleen de Marokkanen) aanpakken. Reden daarvoor is dat deze lui Ede nou al ruim 5 jaar onveilig maken d.m.v. diefstal (winkeldiefstallen maar ook diefstal van scooters en dergelijke), berovingen, vernielingen en andere vormen van lichte en zware criminaliteit. Men heeft middels begeleiding, welzijnsprojecten, opbouwwerk en allerlei andere, niet juridische wegen geprobeerd om deze groep van het criminele pad af te halen en/of te houden. Nu dit na 5 jaar niet gelukt is is men het gezeik zat en gaat men die klootzakken aanpakken. Het verbaasd mij ten zeerste dat de mensen hier nu tegen in opstand komen. Ze zouden blij moeten zijn dat het tuig eindelijk van straat gaat verdwijnen.

Scottie
21-11-2003, 13:05
Nou, nee, het geweld van Marokkaanse boefjes komt voort uit hun cultuur: zij opereren in "stamverband" met een leider en volgers, dat is in Amsterdam uitvoerig onderzocht en geanalyseerd. Autochtone boeven operen individueel of in "spontaan" groepsverband. Ik vind beide typen geweld overigens even erg, dus begrijp me niet verkeerd. Maar het gaat om de aanpak. Het resultaa is dat de daders bestraft worden. Bij opereren in stamverband is het goed de leider te isoleren, dan valt zo'n groep uiteen. Bij autochtone boeven moet je ze allemaal oppakken. Bij Marokkaans geweld is gebleken dat de omgeving van die boefjes, vader, moeder, familie en vrienden. Dit wordt in dit artikel bevestigd. http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=172082 Ik ben het met Peeje eens, de gemeenschap zou inderdaad misschien niet trots maar wel opgelucht mogen zijn, a: omdat de veiligheid en rust toeneemt, b: omdat die jongeren dan eindelijk op een recht pad zouden kunnen komen. Scottie.

Ezzedine
21-11-2003, 16:05
Schandalig als dit zo door gaat wordt er een nieuwe bosnie ontketend hier.

Peej
21-11-2003, 16:28
Achut Ezzedine, je gaat me toch niet vertellen dat jij de ze crimineeltjes gaan beschermen? Ga toch weg met je misplaatste gevoel van discriminatie. Dit heeft helemaal niks met Bosnie te maken maar met een groep van 40 onverbeterlijke criminelen (uit verschillende bevolkingsgropen maar overwegend Marokkaans) die een stad onveilig maken. Als ze dit ergens anders hadden gedaan dan in Nederland waren ze waarschijnlijk al lang keihard aangepakt. Ze hebben nu al hun kansen gemist en moeten nu keihard bestraft worden. Ik snap niet hoe je het in je hoofd haalt om dit te vergelijken met Bosnie. Volgens mij wil jij echt alleen maar provoceren van achter je PC.

Erwin
21-11-2003, 16:37
Artikel uit De Gelderlander van 19-11-2003 Snoeiharde aanpak van harde kern Vervolg van VOORPAGINA Door HENK VAN GELDER EDE - Investeren in de harde kern van criminele Marokkaanse jongeren is zinloos gebleken. Teleurgesteld, kiest burgemeester Robbertson van Ede voor de harde confrontatie. Hij is hen spuugzat. "Met deze jongeren zijn we uitgepraat." Een nieuw speciaal politieteam gaat in Ede de harde kern van veertig Marokkaanse criminele jongeren keihard aanpakken. De politie kiest voor een snoeiharde recherche-aanpak, waarmee in Arnhem de harde kern van Vitesse wordt beteugeld. Voor het team worden acht rechercheurs vrijgemaakt. Het politieteam zal de harde kern uit de anonimiteit gaan halen door de jongeren boven op hun huid te zitten. De leiders worden eruit gepikt. In Arnhem werkt die aanpak bij de harde kern Vitesse. Het openbaar ministerie heeft Ede toegezegd opgepakte jongeren met voorrang te zullen vervolgen. De risicovolle jeugdgroepen in Ede zijn door de politie uitgebreid in kaart gebracht. Daarvoor is een wetenschappelijke methode gebruikt, die jeugdgroepen opsplitst in drie categorieën: hinderlijk, overlastgevend en crimineel. De aanpak is ontwikkeld door de criminologen van de advies- en onderzoeksgroep Beke in Arnhem en wordt onder meer in Amsterdam-West succesvol toegepast. Gebiedsagenten brengen de sociale achtergrond van risicovolle jongeren in beeld. Gaat hij naar school? Drinkt hij alcohol? Gebruikt hij harddrugs? Deinst hij terug voor (zwaar)geweld? Is de jongen een meeloper of een leider? De informatie wordt vervolgens gekoppeld aan eventuele registraties in de politiecomputer. Waar hinderlijke jongerengroepen vooral luidruchtig en provocerend aanwezig zijn, bezorgen overlastgevende groepen de politie aanzienlijk veel meer werk. Soms lijken ze op hinderlijke groepen, soms benaderen ze angstig dicht de criminele groep. Zij behoort met zware geweldsdelicten, diefstallen en inbraken tot de top van de jeugdcriminaliteit. In hen wil Ede niet langer investeren. Voor hen rest enkel repressie, zo maakten burgemeester Robbertson en politiechef C. Monster gister bekend. Voorzitter A. Gssime van de Kerngroep Marokkaanse Gemeenschap Ede (KMGE) ondersteunt de koerswijziging. "Wij hebben al eerder gepleit voor een hardere aanpak." Het vertrouwen in de politie is volgens hem hersteld, sinds in juni de kerngroep en politie een convenant sloten. Zowel Gssime als Robbertson vestigt zijn hoop op de groep meelopers van zo'n tweehonderd jongeren. Die risicojongeren zijn nog positief te beïnvloeden, verwacht hij. Ede werkt momenteel aan een grootschalig plan, waarbij tal van jeugdhulp en maatschappelijke organisaties zijn betrokken. Dat plan wordt in december gepresenteerd. Eerst worden de jongeren via buurt en clubhuiswerk zelf nog benaderd. "We willen hun mening horen. Daarna komen we met concrete acties", zegt Robbertson. De burgemeester wil stigmatisering van de Marokkaanse gemeenschap voorkomen. Hij benadrukt dat het om een kleine groep gaat. "Met het overgrote deel van de allochtone jeugd gaat het gelukkig prima." Bron de Gelderlander (http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1448-Archief-Zoeken!!__1879044_,00.html) edit: link gefixt

appie666
21-11-2003, 16:40
Aanpakken en niet ouwehoeren! What's the point? Wie ontneemt de staat op te treden tegen criminelen?

Erwin
21-11-2003, 16:41
Origineel gepost door Ezzedine Schandalig als dit zo door gaat wordt er een nieuwe bosnie ontketend hier. Wat is 'een nieuwe bosnie'?

Scottie
21-11-2003, 18:39
Origineel gepost door razizi Dat toont alleen hoe je denkt.very low!! heb ik niet nodig van iemand als jij het zijn niet de islamitische feestdagen maar christelijke en jode feestdagen je kraamt onzin uit je mond. wat kom je eigenlijk hier zoeken als je al een mening klaar hebt liggen. Nou, Razizi, wat een onvriendelijke opmerking. Op mijn bijgesloten links staan inderdaar alle feestdagen, alhoewel de Hinoestaanse feestdagen ontbreken. De maker is een Marokkaanse man is, Mohammed el Fez en heeft niet alle christelijke feestdagen op deze kalender. Voor zover ik weet en vertrouw dtaan alle belangrijke islamitische feestdagen erop. Op mijn vraag over het ontbrekenvan een aantal christelijke feestdagen zal hij die kalender aanpassen. Die kalender komt van een andere site voor Marokkaanse Nederlanders. In Nederland is het een goed gebruik iemand een fijne feestdag toe te wensen ook als is het niet jouw feestdag. je feliciteert iemand ook met diens verjaardag, ook al ben je zelf nog niet jarig.Maar als je op mijn goede wensen geen prijs stelt, dan trek ik ze terug. Mijn tekst over Sint Nicolaas zegt niets over hoe ik denk en ook niet over het niveau waarop ik denk. Ik laat me graag corrigeren. Ik ben Nederlander en ik vier Sinterklaas, een onschuldig kinderfeest. Het is oud, het is ook commercieel maar kinderen genieten er enorm van. Dat is het belangrijkste. Ik kan niet toestaan dat dat feest gediskwalificeerd wordt als negatief. Zo min als ik zou toestaan dat een niet-moslim bijvoorbeeld het Suikerfeest zou afdoen als "onzin". Je hoeft ze niet te begrijpen maar zij dienen wel gerespecteerd te worden Ik kraam geen onzin uit, en als ik dat zou doen, zou ik dat altijd met mijn mond doen, waarmee anders? Nou, vooruit, naar de moskee voor je gebed. Scottie.