Bekijk originele versie : Marokkanen minder gewenst als werknemer
Marokkanen minder gewenst als werknemer
Bron: Nederlands Dagblad
Marokkanen vinden steeds moeilijker een baan. Reden is de slechte naam die ze krijgen vanwege de problemen die een deel van de jongeren geven.
Volgens het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) blijken werkgevers huiverig om Marokkanen in dienst te nemen. Men is bang voor spanningen op de werkvloer, onder andere over religieuze zaken. De vakbond FNV constateert een andere ,,cultuur'' ten opzichte van Marokkanen, die overigens ook voor Antillianen lijkt te gelden.
Mieke Janssen, vice-voorzittervan het LBR, zegt: ''Het is moeilijker als je van Marokkaanse afkomst bent om een baan te vinden. Werkgevers zijn bang voor spanningen op de werkvloer, om allerlei mogelijke redenen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan racisme tussen werknemers onderling en spanningen rondom godsdienst''. Janssen zegt dat ook uit onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie ILO blijkt dat werkgevers minder vaak mensen met een Marokkaanse achtergrond in dienst nemen.
Volgens de FNV en het LBR neemt racisme op de werkvloer toe, zowel bij grote als bij kleine bedrijven. ,,Het lijkt geen incident meer te zijn, maar begint structurele vormen aan te nemen.''
Reden is de slechte naam die ze krijgen vanwege de problemen die een deel van de jongeren geven.
Moet een heel klein deel worden :) zin slaat nergens op !
en natuurlijk een deel die je hard moet aanpakken dat dat even duidelijk is
Kortom schuld ligt niet bij die jongens die hebben overal maling aan, maar bij de Media
en dat verhaaltje ga ik niet uitgebreid uitleggen dat weten jullie allemaal wel ;)
DonAgewan
20-11-2003, 23:16
Origineel gepost door budster
Nee, natuurlijk niet, de Media heeft het weer gedaan!
Is er uberhaubt iets wat aan marokanen zelf te wijten is of is alles de schuld van:
- de media
- de kaaskoppen
- de zionisten
- de VS (ook zionisten)
ow ja dus voor discriminerend gedrag van anderen moeten we ons zelf de schuld geven. :D
Origineel gepost door DonAgewan
ow ja dus voor discriminerend gedrag van anderen moeten we ons zelf de schuld geven. :D
Zo simpel en toch o zo waar
Junk wanneer gaan we kaarten ?
HaagseMoCro
20-11-2003, 23:26
De slechte naam van Marokkanen maakt het voor deze groep allochtonen moeilijker een baan te vinden. Werkgevers blijken huiverig om Marokkanen in dienst te nemen. De reden is vaak angst voor spanningen op de werkvloer, onder andere over religieuze zaken, zegt het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR). Vakbond FNV constateert een andere ,,cultuur'' ten opzichte van Marokkanen en Antillianen.
Volgens vice-voorzitter Mieke Janssen van het LBR blijft de publieke discussie over met name allochtone probleemjongeren voor de 'gewone' Marokkaan niet zonder gevolgen.
,,Het is moeilijker als je van Marokkaanse afkomst bent om een baan te vinden'', zegt Janssen. ,,Werkgevers zijn bang voor spanningen op de werkvloer, om allerlei mogelijke redenen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan racisme tussen werknemers onderling en spanningen rondom godsdienst.''
Volgens Janssen blijkt ook uit onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie ILO dat werkgevers minder vaak mensen met een Marokkaanse achtergrond in dienst nemen. Als ze een Marokkaans lijkende naam onder een sollicitatiebrief zien staan of een telefoongesprek hebben met iemand van Marokkaanse komaf, volgt vaker een afwijzing van de sollicitant.
De constatering van het LBR wordt gesteund door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (Allochtonen in Nederland 2002) en de rapportage over 2001 van de zogeheten Wet Samen (Wet Stimulering Arbeidsdeelname Minderheden). De cijfers zijn opgenomen in het boekje Op weg naar een werkvloer zonder racisme, dat de vakcentrale FNV en het LBR gisteren gezamelijk in Den Haag presenteerden.
Uit de gegevens blijkt dat met name Marokkanen achterblijven op de arbeidsmarkt, ook na de sterk toegenomen arbeidsparticipatie onder allochtonen in het algemeen als gevolg van de economische bloei van eind jaren negentig: ,,In 1995 was nog een op de vier etnische minderheden werkloos, in 2001 was dit afgenomen tot een op de tien. Marokkanen waren in 2001 ongeveer drie keer zo vaak werkloos als autochtonen. Turken, Surinamers, Antillianen en Arubanen waren dat ruim twee keer zo vaak.''
Volgens vice-voorzitter Kitty Roozemond van de FNV treffen de huidige economische omstandigheden alle allochtonen. ,,Ze zijn moeizaam ingestroomd op de arbeidsmarkt en vliegen er nu als eerste weer uit.''
Ook Roozemond wees op de positie van Marokkanen én die van Antillianen. ,,Er is een cultuur ontstaan waarin het lijkt of Marokkanen en Antillianen geen goed meer kunnen doen.''
MKB Nederland komt het beeld dat de FNV en het LBR schetsen, niet bekend voor. Of werkgevers Marokkanen vaker afwijzen, weet de branche-organisatie voor het midden- en kleinbedrijf niet.
MKB Nederland was de afgelopen jaren een van de drijvende krachten achter een project dat tienduizenden allochtonen aan het werk hielp. ,,Daarbij bleek niet dat Marokkanen moeilijker bemiddelbaar waren'', aldus woordvoerder Rielen van der Hoek.
Uit recent evaluatie-onderzoek door het NIPO blijkt volgens haar bovendien niet dat de minderheden die via het project aan een baan zijn geholpen nu weer massaal worden ontslagen.
Volgens de FNV en het LBR neemt racisme op de werkvloer toe, zowel bij grote als bij kleine bedrijven. ,,Het lijkt geen incident meer te zijn, maar begint structurele vormen aan te nemen.''
De organisaties wijzen op een toenemend aantal klachten bij de anti-discriminatiebureaus en de Commissie Gelijke Behandeling.
Met het genoemde boekje willen FNV en LBR bijdragen aan het terugdringen van racisme op het werk. Zo moeten bedrijven veel actiever aan de slag met de naleving van gedragscodes, een (onafhankelijke, externe) vertrouwenspersoon aanstellen, investeren in 'intercultureel management' en meer doen aan racisme-preventie in plaats van ingrijpen als het kwaad al is geschied.
Volgens Roozemond belijden veel werkgevers wel met de mond dat ze het belangrijk vinden dat hun organisatie racisme-vrij is, maar doen zij vervolgens niets. ,,In de bedrijfsvoering krijgt het geen prioriteit.''
Bron:
(c) Nederlands Dagblad
DonAgewan
20-11-2003, 23:31
Het zou wel eens kunnen, dat dit gedrag zomaar ergens op gebaseerd is.
Ik ben er heilig van overtuigd dat een vooroordeel misschien generaliserend is maar dat er ook altijd een kern van waarheid in zit.
Bij alles wat je roept over een andere bevolkingsgroep kan je een kern van waarheid ontdekken.
HaagseMoCro
20-11-2003, 23:35
Ik ervaar de dingen die in deze artikkel worden beschreven ook in mijn dagelijkse leven en ik denk dat niet de enigste ben.
de vooroordelen van de nederlandse werkgever hebben liever de voorkeur voor een autochtone mankracht dan een marokkaan. en deze raciale beslissing is voor de grootste gedeelte ook onterecht mede doordat zijn alleen de buitenkant oordelen en naar de inhoud en de prestaties die ze leveren.
En hoe hard ik ook kan schreeuwen dat hier een einde moet komen.Niemand is opgewassen tegen deze onwettige activiteiten. En men zal doorgaan met het uisluiten van allochtonen medewerkers omdat men vanuit gaat dat ze toch niet geschikt zijn voor de job vanwege culturele verschillen dus wat dan ook.
Het enigste wat ik dus voor de mensen die ook in zulke situatie verkeren en maar geen geschikte werk kunnen vinden. Ga door. En laat je niet ontmoedigen tegen deze bandieten
Nee, natuurlijk niet, de Media heeft het weer gedaan!
Is er uberhaubt iets wat aan marokanen zelf te wijten is of is alles de schuld van:
- de media
- de kaaskoppen
- de zionisten
- de VS (ook zionisten)
"Jullie Marokkanen moeten integreren in de NEDERLANDSE samenleveing, maar we blijven jullie wel beoordelen aan de hand van de daden van MAROKKANEN uit de MAROKKAANSE GEMEENSCHAP...."
Wat een humor hebben de nederlanders toch....
Ik kom inscha'Allah aan een baan, al moet ik mijn Cv door hun keel duwen... Als het niet het geval is dan start ik wel mijn eigen multinational en dan ga ik ook discrimineren... beware I'm taking note of everybody who doesn't give me a job... Revenge is a dish best served cold...
MrEsco
Barbarije
21-11-2003, 03:09
Origineel gepost door wolfowitz
Ons bedrijf zal na deze ervaring niet zo gauw meer een marokkaan als nachtportier aannemen.
Kijk en dit heet nu discriminatie!
Waarom nu opeens alle Marokkanen buitensluiten? Je kan beter alleen de Marokkanen die Mohammed heten niet aannemen, want bij hen is de kans nog velen malen groter dat ze het gedrag van de vorige Mohammed zullen gaan vertonen
Bidawi_Mazlot
21-11-2003, 03:16
Origineel gepost door Ali_Z
Marokkanen minder gewenst als werknemer
Bron: Nederlands Dagblad
Marokkanen vinden steeds moeilijker een baan. Reden is de slechte naam die ze krijgen vanwege de problemen die een deel van de jongeren geven.
Volgens het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) blijken werkgevers huiverig om Marokkanen in dienst te nemen. Men is bang voor spanningen op de werkvloer, onder andere over religieuze zaken. De vakbond FNV constateert een andere ,,cultuur'' ten opzichte van Marokkanen, die overigens ook voor Antillianen lijkt te gelden.
Mieke Janssen, vice-voorzittervan het LBR, zegt: ''Het is moeilijker als je van Marokkaanse afkomst bent om een baan te vinden. Werkgevers zijn bang voor spanningen op de werkvloer, om allerlei mogelijke redenen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan racisme tussen werknemers onderling en spanningen rondom godsdienst''. Janssen zegt dat ook uit onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie ILO blijkt dat werkgevers minder vaak mensen met een Marokkaanse achtergrond in dienst nemen.
Zoals je ziet wordt ieder onrecht terugbetaald.....Marokkanen kunnen niet meer of zelden aan de bak waardoor ze lekker kunnen genieten van hun vrije tijd en geld.....ja ja dat kost allemaal geld dus ik vraag me af of de media geen miscalculatie heeft gemaakt.....Nederland is uitermate dom bezig met haar aanpak want ze doen alleen zichzelf de das om.....hoogopgeleide Marokkanen gaan dan hun geluk bij de Eu-lidstaten opzoeken en de minderkansrijke zullen hier in NL blijven en door de Nederlandse Media geholpen richting de werkloosheid.....Marokkanen kunnen niet anders want stel je eens voor dat je als hoogopgeleide Marokkaan werk gaat zoeken en dan 8 van de 10x afgewezen wordt met de meest krankzinnige excuses......maar er hangt wel een sfeertje van ''u bent Marokkaan dus nemen wij geen risico's'' terwijl diegene met de juiste bagage, Marokkaan of niet, het werk makkelijk kunnen verrichten zonder enkel probleem, religie zit in je en belemmerd niet, of denkt men dat een Marokkaanse Moslim met de Islam en Marokkaanse cultuur geen prestaties kan leveren?......ik wil uiteraard niet insinueren dat dit bij elke werkgever het geval zo is maar de huidige situatie begint rare vormen aan te nemen...... waardoor alle moed die vele Marokkanen wel hebben spontaan veranderd in telleurstelling en woede......als men een samenwerking wil creeren binnen een maatschappij en de problemen zoals korte-en langdurige werkloosheid wil bestrijden......dan hoort men met ditsoort probleempjes niet te generaliseren over de overgrote groep die wel normaal kan functioneren en zich dus alleen moeten focussen op dat ene groepje....... want niet alle +-300.000 Marokkanen maken zich schuldig aan de berichtgevingen van en door de media.
Maar vertel dit eens aan een werkgever..... die je niet gelijk tijdens een sollicitatiegesprek duidelijk maakt dat hij je niet aan wil nemen omdat je Marokkaan(se) bent....nee de werkgever zegd ''zoek het maar ergens anders op'' en het kan hen daadwerkelijk niets schelen of dat die Marokkanen op een gegeven moment een uitkering wel moeten accepteren......nee dit gaat zeker niet de goede kant op als je het aan mij vraagt.
Zeuren kan men heel goed maar ze vergeten dat zij de problemen hiermee maken......het bewust generaliseren......
Bidawi_Mazlot
21-11-2003, 03:40
Laat ze maar zeuren en racistisch doen, mensen met sterke diploma's zullen iets voorzich zelf beginnen of in andere EU-lidstaten hun prestaties bewijzen......de minder kansrijke blijven gewoon lekker in NL en wachten RUSTIG af hoe dit zal eindigen....in die tussentijd kost dit de Nederlandse staat en burgers bakken vol geld......men moet haast wel accepteren dat ''Marokkanen met behoud van hun stevige religie ook stevig mee kunnen presteren".....de lucht moet op één of andere manier geklaard worden anders heeft het totaal geen nut......Marokkanen zullen de negatieve berichten in de toekomst gapend tegemoet lopen.....kom eens met wat nieuws zou ik zeggen.....de werkloosheidsproblemen zul je hiermee alleen maar vergroot worden.....wat heeft het dus voor zin om een klein groepje doorslaggevend te doen lijken op de 300.000 Marokkanen die hier in NL wonen?.....maarja de werkloosheidscijfers liegen er niet om dus het zou denk ik verstandiger zijn om Marokkanen een hand der liefden te geven en hen met 'n rode loper richting een werkplaats te sturen.....dat kost nog minder dan een uitkering :D
arabchrstn
21-11-2003, 07:56
Ik heb zelf een bedrijfje. Hier werken mensen van verschillend ras, kleur en geloof. En ik moe het eerlijk zeggen, het is mij nu al drie keer overkomen dat ik een Marokkaan heb moeten wegsturen, omdat hij zijn werk niet goed deed. Lui, arrogant, dom, altijd 'ziek'. Ik weet niet wat het is hoor, het i gewoon mijn ervaring. het gaat trouwens aleen om Marokkaanse jongens, ik heb ook een Marokkaans meisje in dienst, en die functioneert geweldig.
Missy_Rose
21-11-2003, 09:37
Bidawi je hebt helemaal gelijk :goedzo:
Maar hoe dan ook, ik merk ook dat Marokkanen minder snel aangenomen worden bij enkele NL'se werkgevers (lees: NIET allemaal) :( Vorig jaar moest ik stage lopen en geen enkele Nederlandse arts wilde mij daar aannemen, terwijl ik heel goede referenties en zo had :kwaad: Uiteindelijk kwam ik terecht bij een oude vriend van de familie (uiteraard buitenlands :rolleyes: )
Nou, dat hebben die etters dan leuk voor elkaar gekregen. En die ouders en opvoeders die hun kinderen geen fatsoen hebben bij weten te brengen.
Het resultaat van openlijk beleden joden haat, homohaat en vaak Hollandhaat. En die opzichtige manier waarop Marokkanen tegenwoordig opeens “moslims” zijn, in plaats van een goed geïntegreerde gemeenschap.
Het is een bekend gezegde onder winkeliers: "Heb je een ontevreden klant, dan verlies je er vier..."
Toch is dit bericht, dat ook voor Antillianen geldt, heel ernstig. Het kan tot verharding van de verhoudingen leiden en verder afdrijven van de Marogemeenschap naar de rand van de maatschappij.
Leiders moeten hun achterban tot de orde roepen en Marokkaanse leiders moeten de eerste maanden regelmatig op tv komen vertellen dat zij geen joden haten, of althans de joodse gemeenschap wil respecteren en dat zij afstand nemen van hun ongenuanceerde kritiek op Israël.
Het wordt tijd voor bedrijven met Marokkaanse eigenaren, naar Turks en Hindoe-model.
Hoe groot is eigenlijk het enthousiasme van Marokkaans werkgevers om aan leuke Henk of Dennis aan te nemen?
Scottie.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.