Bekijk originele versie : Wel of geen erfelijkheidsonderzoek?
Salaam alaikoum,
Mijn man en ik zijn verwant aan elkaar (neef en nicht). Soms hoor je van die verhalen dat je misschien een gehandicapt kindje kan krijgen. Is daar een grote kans toe of is dit enkel in geval dat er veel getrouwd wordt binnen de familie. Is het zinvol om een erfelijkheidsonderzoek te doen of niet. Zijn hier meiden die ook met hun neef getrouwd zijn en waar alles dan toch ok is of was dit een risicozwangerschap in de medische wereld? Ik weet dat alles ligt in handen van Allah swt en daar geloof ik ook in.
Ik weet dat er een dua is die je moet zeggen voor je gemeenschap hebt met je partner, zijn er daarnaast nog dua's die je kan doen voor als je een kind wil hebben of voor tijdens de zwangerschap?
Wa alaikoum salaam
Groetjes
Hayat.
salaam
je moet niet alles geloven wat kafiers zeggen
moest er iets schadelijk zijn ,dan had ons profeet vzmh.ons het verbied met ons neven te trouwen.ik ken veel nichten die met neven trouwden en hebben normaan kinderen ik zie niets abnormaal.
dus zei gerust,slaap op je bijde oren.en niets van aantrekken.
Origineel gepost door Aichake
salaam
je moet niet alles geloven wat kafiers zeggen
moest er iets schadelijk zijn ,dan had ons profeet vzmh.ons het verbied met ons neven te trouwen.ik ken veel nichten die met neven trouwden en hebben normaan kinderen ik zie niets abnormaal.
dus zei gerust,slaap op je bijde oren.en niets van aantrekken.
:goedzo:
helemaal mee eens.
HoneyBee
19-11-2003, 14:26
Hoi Hayat,
Ik ben zelf ook met mijn neef getrouwd. We hebben een gezonde dochter. Mijn zus die heeft met haar man (ook een neef) ook een gezonde zoon, dus maak je niet druk.
De kans op een kind met een afwijking is helemaal niet zo groot zoals zij beweren. Wanneer je wel eventueel kans hebt, maar het hoeft niet altijd is wanneer jouw vader en moeder neef en nicht van elkaar zijn, en jij met een van deze neven zou trouwen. Bijvoorbeeld 2 broers die met 2 zussen trouwen die famillie van elkaar zijn, en de kinderen van de ene broer met de kinderen van de andere broer zouden trouwen. Maar het hoeft dus niet.
Zoals je al zei, maak veel dua's en Allah weet het beste.
groetjes Rotterdamse
iness2002
19-11-2003, 19:55
Salaam Hajat,
ik wil je absoluut niet ongerust maken maar ik heb wel kindje verloren hij is vorig jaar zomer geboren hij had helemaal niet maar naar 3 maanden werd hij ziek en is alleen maar achter uitgegaan het is half januari overleden (lahjarhamoe) mijn man en ik zijn neef en nicht van elkaar maar eigenlijk hebben ze niet bewezen dat die door familie is mijn zoontje had een of ande stofwisselingsziekte maar ik geef je 1 raad ik was ook precies hetzelfde als jouw ik maakte me zorgen en ja hoor het gebeurde mij ook je moet gewoon positief blijven denken dan komt alles goed inchaalah ik ga het toch weer proberen om weer een kindje te krijgen ze kunnen wel zeggen of het ziek kindje is in de begin van de zwangerschap maar de artsen die gaan je helemaal gek maken laat het aan Allah en inchaalah jakoen elchair wa liefieha elmoektabh radie djziek daar komt niemand onderuit....
groetjes iness
ummyahya
19-11-2003, 22:09
salaam u aleikom,
Als je trouwt met een familie lid heb je alleen een grotere kans op een kindje met een afwijking als deze afwijking ook werkelijk in jullie familie plaatsvind.
Stel je voor, moge Allah, Sobhana wa ta'Ala, jullie er voor behoeden, maar stel je voor dat er in jullie familie meedere gevallen zijn van kindjes met een erfelijke ziekte. De kans dat 1 van jullie kinderen deze ziekte krijgt zou bijvoorbeeld 10% zijn. Als je met iemand buiten je familie trouwt is die kans dus nog gewoon 10%, maar als je met iemand binnen je familie trouwt, heb je die 10% kans van jou plus die 10% van je man kans op een kindje met die ziekte. Dat betekent niet dat je 20% kans hebt dat je kindjedie ziekte krijgt, dat is dan zelfs nog minder, dat wordt weer gerelativeerd.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Conclusie, de kans dat je een kindje met een erfelijke ziekte of afwijking krijgt is helemaal niet veel groter als bij mensen die buiten de familie trouwen.
Als er een erflijke ziekte of iets dergelijks in jou familie voorkomt en je maakt je ongerust kun je altijd om zo'n onderzoek vragen natuurlijk, maar ik zou me zeker niet bang maken als ik jou was, geniet gewoon van je huwelijk....
Veel liefs, wa ma'a Salama,
Umm Yahya
zo`n 30 jaar geleden was het trouwen met een familielid in Nederland nog verboden......en niet voor niets, elke serieuze medicus/bioloog zal de risico`s erkennen. Geloof dat de kans op bepaalde erfelijke ziektes 5x zo hoog ligt....van mij mogen ze dat verbod dan ook weer instellen....gezondheid (van een ander) is namelijk niet iets om risico`s mee te nemen.
Origineel gepost door iness2002
Salaam Hajat,
ik wil je absoluut niet ongerust maken maar ik heb wel kindje verloren hij is vorig jaar zomer geboren hij had helemaal niet maar naar 3 maanden werd hij ziek en is alleen maar achter uitgegaan het is half januari overleden (lahjarhamoe) mijn man en ik zijn neef en nicht van elkaar maar eigenlijk hebben ze niet bewezen dat die door familie is mijn zoontje had een of ande stofwisselingsziekte maar ik geef je 1 raad ik was ook precies hetzelfde als jouw ik maakte me zorgen en ja hoor het gebeurde mij ook je moet gewoon positief blijven denken dan komt alles goed inchaalah ik ga het toch weer proberen om weer een kindje te krijgen ze kunnen wel zeggen of het ziek kindje is in de begin van de zwangerschap maar de artsen die gaan je helemaal gek maken laat het aan Allah en inchaalah jakoen elchair wa liefieha elmoektabh radie djziek daar komt niemand onderuit....
groetjes iness
Wat vreselijk voor je om je kindje te verliezen,
blijf moed houden inshallah lukt het jullie om een gezond kindje krijgen!
In mijn kennissenkring zijn ook veel getrouwde stelletjes neef en nicht van elkaar en hun kinderen blaken van gezondheid.
Wat ik wel heb gehoord is dat als generaties familieleden met elkaar trouwen (dus neef/nicht trouwen, hun kinderen trouwen weer met neef/nicht enz. )dat dan de genen steeds zwakker worden en dat dat resulteert in kindjes met afwijkingen of slechte gezondheid.
Ok, jongens wat jullie motivatie ook mag zijn: dit is ff een topic waar serieus mee moet worden omgegaan, en we geen meningen kunnen gebruiken maar feiten...ik vind het lief dat jullie die vrouw proberen gerust te stellen maar ze wordt niet geholpen als ze straks een mongooltje heeft....goed dat je het nu ff vraag...je kan het beter van tevoren weten...het risico is zeker groter!! Vraag maar aan iedereen die medisch georienteerd is...iedereen heeft bepaalde genen meegekregen...waaronder ook 'slechte'. Ik zal het ff simpel houden: bij een gezond mens waren er genoeg agressieve 'goede' genen die de 'slechte' regressieve genen konden muteren......Soms kan je als vrouw drager van een slechte gen zijn maar hoeft de ziekte zich niet te ontwikkelen omdat je een vrouw bent en geen y-chromosonen bezit...als drager kan je die gen wel doorgeven, en een eventuele zoon kan daar wel last van hebben omdat hij zowel x als y chromosonen heeft... In dezelfde familie is het dna structuur meer gelijkend...omdat we verwanten zijn kunnen er meer van dezelfde slechte genen voorkomen, en minder tegenhangers...bij dezelfde families..het hoeft niet, maar het risico is groter...waarom laat je het niet gewoon onderzoeken? Heb je uitsluitsel, en weet je tenminste waaraan je toe bent...
Nordin77
22-11-2003, 20:42
salaam allemaal,
Interessant topic,
Ik hoor namelijk ook veel verhalen over dit onderwerp.
Ik ken veel getrouwde neef/nicht uit onze omgeving, ongeveer 10, waarvan 1 stel een kind heeft met een afwijking. Dus ja.... wat moet ik ervan zeggen???
Je kan wel zo een test doen, maar hoe betrouwbaar is het eigenlijk, dat is ook niet te zeggen.
Ik zou zeggen, gewoon trouwen, want ons geloof verbied dat niet, dussss.
Mijn conclusie luidt: Geloof in ons Geloof, Geloof in jezelf, Geloof in je huwelijk, en Geloof in jou kind.
En alleen ALLAH weet het het beste !!!
Fie amani allah .........
Gr. Nordin
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.