Bekijk originele versie : Verantwoordelijkheid
Safira75
31-08-2002, 12:35
Zijn wij als mensen ook verantwoordelijk voor de natuur om ons heen?
Heeft Allah (swt) die niet aan ons in bewaring gegeven?
In beheer?
Moeten wij er dan ook niet voor zorgen?
Is dan het bevuilen van die gift van Alla(swt) ook niet haram?
Zijn de uistoot van co2, het kappen van oerbossen, recycelen, uitsterving van dieren, olierampen, etc etc ook niet relevant?
Of is dat gewoon bijzaak- en moeten we het geoon zo laten in de hoop dat het van hogerhand wel goed komt?
Is het ook niet onze verantwoordelijkheid om deze wereld voor de toekomstige kinderen van Allah (swt) veilig te stellen? In plaats van te vernietigen?
Of zijnd at bijzaken en gaat het enkel en alleen om de mens ?
Safira75
31-08-2002, 12:39
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en onderbouwingen....
trouwens, als ik geen antwoord krijg, weet ik al hoe het zit:D:D
Origineel gepost door Safira75
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en onderbouwingen....
trouwens, als ik geen antwoord krijg, weet ik al hoe het zit:D:D
Safira..het spreekt toch voor zich..en moet je écht een antwoord krijgen..nou nou.. :D
NATUURLIJK zijn wij verantwoordelijk voor de gevolgen van onze vervuiling.
Wist je dat je zelf respect moet hebben voor papier dat op straat ligt..en je deze moet oprapen en niet een stamp geven..
Papier wordt gemaakt han hout..hout komt van de bomen..bomen zijn levende organismen..zijn geschapen door Allah
Zelf dode organismen, zoals steen moet je met respect behandelen..wie heeft deze gemaakt..juist.
Je bent geen jehova getuigen, doe normaal zeg!
Safira75
31-08-2002, 13:25
Origineel gepost door Mohammed Justice
Safira..het spreekt toch voor zich..en moet je écht een antwoord krijgen..nou nou.. :D
NATUURLIJK zijn wij verantwoordelijk voor de gevolgen van onze vervuiling.
Wist je dat je zelf respect moet hebben voor papier dat op straat ligt..en je deze moet oprapen en niet een stamp geven..
Papier wordt gemaakt han hout..hout komt van de bomen..bomen zijn levende organismen..zijn geschapen door Allah
Zelf dode organismen, zoals steen moet je met respect behandelen..wie heeft deze gemaakt..juist.
MJ,
Ik weet heel goed wat voor mij het antwoord is. Maar ben benieuwd wat voor anderen het antwoord daarop is en waarom.
Denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Uit de vraag blijkt naar mijn idee heel duidelijk hoe ik het zelf zie?
Safira75
31-08-2002, 13:27
Origineel gepost door Teaser
wat heeft dat met Jehovagetuigen te maken?
Als je vindt dat de natuur behouden moet worden ben je jehova getuige?
Vaag. Dan ben je realist. Zelfs als je het behoud van de natuur enkel om egoistische redenen belangrijk vindt. Zonder de natuur wordt het voor ons mensen ook een moeilijke zaak he pfffffff
Origineel gepost door Teaser
Heb je het tegen mij..moet je gewoon verduidelijken hoor..
Ik ga ook niet al de papieren, kranten enz..die weggegooid zijn op straat oprapen..wat denk je wel..dat is het werk van de stadsreiniging hoor..
Je dient wel te begrijpen wat ik eigenlijk bedoel :rolleyes:
Safira75
31-08-2002, 13:34
Indianen bijv. vereerden de natuur.
Niet dat ze noit vlees aten ofzo.
Maar voor ze het doodden, bedankte ze hun God.
Het draait er dus niet om dat iedereen vegetarier moet worden of dat iedereen op straat andere mensen hun rommel op moet ruimen.
maar als jij zelf respect hebt voor het leven en de natuur. Dan zal je zelf in ieder geval niks op straat weggooien. En vlees eten is prima. Maar moet dat de hele dag door? Je kan je beperken. In plaats van de Amrikanen na te doen in hun overdreven eetgedrag.
Het is helemaal niet slecht om jezelf ten goed ven iets anders wat restricties op te leggen.
Doe je dat vanuit de Islam niet al??? Dus ik snap die jehovagetuige opmerking echt even niet
scientist
31-08-2002, 13:35
we moeten niet egoistisch doen. we moeten ook denken aan de natuur en met name de Rijk der planten: produceer CO2. yammie
Origineel gepost door Safira75
MJ,
Ik weet heel goed wat voor mij het antwoord is. Maar ben benieuwd wat voor anderen het antwoord daarop is en waarom.
Denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Uit de vraag blijkt naar mijn idee heel duidelijk hoe ik het zelf zie?
En dacht je dat je alleen die visie had :D
Maar..ik denk dat iedereen weet hoe het is..alleen graaft men zo diep mogelijk een gat..om het hoofd zo diep mogelijk te steken..erger dan struisvogelpolitiek.
De mens is een rare wezen als het gaat om milieuproblematiek..
Safira75
31-08-2002, 13:38
En dacht je dat je alleen die visie had :D
Maar..ik denk dat iedereen weet hoe het is..alleen graaft men zo diep mogelijk een gat..om het hoofd zo diep mogelijk te steken..erger dan struisvogelpolitiek.
De mens is een rare wezen als het gaat om milieuproblematiek..
Nee, dat dacht ik helemaal niet. Heb dat volgens mij ook nooit gepretendeerd hoor.
Wat mij gewoon boeit, is exact die struisvogel politiek.
En de desinteresse als het om onze leefwereld gaat.
Uiteraard is politiek belangrijk, maar er bestaat geen politiek als er geen wereld bestaat :D
Maagd zijn--> belangrijk. Maar een stuk minder belangrijk als er geen wereld is.
Op je zij slapen --> naar men zegt ook belangrijk...maar een stuk minder belangrijk als er geen wereld om te slapen:)
Onze leefomgeving...en ons leven is de basis en voorwaarde voor elke andere overpeinzing...daarom vind ik het tekort aan aandacht ervoor en de struisvogel politiek op z'n minst gezegd frappant.
Onze leefomgeving...en ons leven is de basis en voorwaarde voor elke andere overpeinzing...daarom vind ik het tekort aan aandacht ervoor en de struisvogel politiek op z'n minst gezegd frappant.
Helemaal mee eens..
Ok..een vraag(en)? waarom is het zo..zoals het nu is..ik bedoel waarom zijn de mensen zo nonchalant, bijna koelbloedig als het om afval en vervuiling gaat..waarom krijgt de industrie bijna altijd voorang op milieu..
Wat is de achterliggende gedachte van deze bewuste gevolgde strategie.
Safira75
31-08-2002, 13:56
Helemaal mee eens..
Ok..een vraag(en)? waarom is het zo..zoals het nu is..ik bedoel waarom zijn de mensen zo nonchalant, bijna koelbloedig als het om afval en vervuiling gaat..waarom krijgt de industrie bijna altijd voorang op milieu..
Wat is de achterliggende gedachte van deze bewuste gevolgde strategie.
Voor de beslissingmakers zit er economie achter. In het spanningsveld tussen economische zaken en milieuzaken sneuvelt milieu meestal.
De destructie van onze natuurlijke leefmogeving is niet zo direct waarneembaar als het effect op onze portomonaie. Mensen zijn over het algemeen genomen wezens die voor instant gratification kiezen. Directe behoeftenbevrediging dus. op lange termijn denken doen er maar weinig, vooral als het om concrete stappen gaat.
Het is te bizar voor woorden. Dat hier in Nederland de bioindustrie overhoudt...Dat er een boterberg, een melkplas etc. is, terwijl in andere landen mensen niks te eten hebben.
Dat hoort jammergenoeg ook bij de mens. Die is vaak (niet altijd) enkel geintereseerd in zijn eigen welbevinden. In plaats van onderdeel uit te maken van het collectieve gegeven mens en bewustzijn.
Safira, doe alsjeblieft je auto weg.
Safira75
31-08-2002, 14:48
Origineel gepost door JunkieXL
Safira, doe alsjeblieft je auto weg.
Mijn auto rijdt op gas
zoals je niet vegetarisch hoeft te zijn, kun je ook in andere aspecten proberen een balans te vinden tussen praktisch en milieuvriendelijk
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.