Bekijk originele versie : Durf jij de confrontatie aan??
Schorpioentje
30-08-2002, 10:24
Je ouders vertellen dat je niet met hun op vakantie wilt. Je vriend/vriendin vertellen dat je het uit wilt maken. Of je collega vertellen dat ze onfris ruikt.
Over sommige zaken hou je misschien liever je mond. Toch is het in de meeste gevallen beter om wel iets te zeggen.
Ik weet het, het woord confrontatie klinkt dreigend en angstaanjagend.
Maar soms hoeft een confrontatie niet eng te zijn.
Ik had vanochtend een confrontatie met een hoofd van een andere afdeling. Hij kwam bij mij binnen met een Attitude, hij wou stoer doen. Maar ik ben een persoon die niet m'n mondje is gevallen dus ik zei wat ik van hem vond. Hij vond het blijkbaar niet leuk, want hij liep boos weg.
Ik heb mijn baas er meteen op geattendeerd, en hij gaf mij gelijk.
Zo zie je maar weer.
Hebben jullie weleens zoiets meegemaakt?
Schorpioentje
30-08-2002, 10:39
Helemaal niemand, jeetje ik ben toch niet de enige?
Schorpioentje
30-08-2002, 10:43
Het is inderdaad moeilijk om tegen een persoon te zeggen dat hij/zij ''stinkt''
Ik heb dat hier op mijn werk, dan drinken ze koffie en dan komen ze heel dicht bij me staan.
En echt ze stinken uit hun bek, koffiegeur met een mengsel van ''iets'' anders.
Wallah, ik krijg dan een kotsneiging.
Maar ik durf dan niet zo snel iets te zeggen.
Nou ik ben op werk heel direkt, maar dat kan ik daar ook maken, gezien de positie die ik heb.
Privé ben ik direkt tegen mensen die ik heel goed ken, maar tegen mensen die ik niet goed ken ben ik veel voorzichtiger. Tegen mijn ouders zeg ik niet echt veel. Ik praat nu wel veel meer met mijn moeder dan vroeger. Het is niet dat ik me schaam voor iets dat ik iets niet zeg, maar meer uit respect zeg ik vaak dingen niet.
fatimael
30-08-2002, 11:26
Heb hier vandaag nog zo'n geval gehad met een collega, maar ik had er niets mee te maken.
Er is hier een meisje dat de anderen altijd kleineer en behandel als een klein kind, terwijl de mensen ouder zijn dan haar. En daarom had mijn ene collega er wat van gezegd., na een tiental minuten begon ze te huilen, ze kon er niet tegen. en daarna begon die ene die er iets tegen zei ook te huilen.echt drama was het hier.....
Obiwan_kenobi
30-08-2002, 11:28
Hangt ervanaf hoe tactisch je het kan brengen.. Verpak de boodschap goed ;)
fatimael
30-08-2002, 11:30
Ik zat vroeger met een meid in de klas die echt een geur had (ik zeg express niet geurtje, omdat het heel hevig was.) Het was wel een gezette meid (dik). en echt dat was niet normaal.....De juffrouw had haar appart genomen omdat het nogal delicaat is. En zei was er echt niet goed van. Maar na een tijdje begonnen we weer die geur te ruiken.
En dan heeft een vriendin van haar het ook gezegd. maar haar reactie was echt overdreven. huilen tieren, zeggen dat het niet waar was.....
En altijd als je iemand confronteert heb je er spijt van, dan denk je of het niet beter was om het toch voor jezelf te houden.
groetjes
Obiwan_kenobi
30-08-2002, 11:35
zeg dan niet dat ze stinkt maar dat haar deo niet goed is ;)
Schorpioentje
30-08-2002, 11:36
Origineel gepost door Obiwan_kenobi
Hangt ervanaf hoe tactisch je het kan brengen.. Verpak de boodschap goed ;)
Hoe zou jij het dan overbrengen?
Meestal zeg ik niks over bepaalde geuren of zo ..omdat ik denk dat dat wel kwetsend kan zijn........ik ben iemand die niet meteen wat gaat zeggen als ie iets opmerkt.
Maar dat over jouw........ik geef je helemaal gelijk....gewoon niks pikken zolang jij vindt dat jij t niet verdient.
Dat had ik ook een keer.......ik was aan t werk ( bijenkorf,,,parttime)
en toen kwam Zahma Tha directeur.......en die begon te lullen dat ik nix deed en hij begon heeeeeeel arrogant te doen.
Dus ik zeg dat ik alles al gedaan heb wat ik kan doen en dat er niets meer te doen valt.......toen vond hij mij arogant.
Nou ja......dus de volgende dag gewoon een klacht ingediend bij Personeelszaken, en De hoofd van mij afdeling en bij de Ondernemingsraad. Dus de volgende dag zat ik thuis en toen kreeg ik een belletje........of ik langs wou komen.
En toen had die zamal zn excuses aangeboden ( ik was wel nerveus eigenlijk.......maar dat pik niemand gewoon)
Dus.......met andere woorden ja ik heb weleens zoiets meegemaakt ...dus ik weet wel hoe je je voelt.
En als het nog een keer gebeurt ...gewoon Weer een klacht indienen.
Simpel
Obiwan_kenobi
30-08-2002, 11:55
Origineel gepost door Schorpioentje
Hoe zou jij het dan overbrengen?
Je moet je eerst in de persoon zelf verplaatsen als het ware en van daaruit stap voor stap.
Ik zou het op mezelf reflecteren! Bij zoiets waar iemand zich kan schamen voor zichzelf zou ik dus mezelf als voorbeeld nemen. Dus eerst laten merken dat stinken in feite komt door een Natuurlijk process die iedereen heeft (zij geen uitzondering en de achtergrond) zodat de persoon zich niet geisoleerd voelt en dan geef je het een omezwaai naar jezelf ( dus het kan iedereen overkomen) en dan vertellen wat je er zelf aan doet om niet sterk te ruiken (gebruik het woord stinken niet) dan weet de meid wat ze er zelf aan moet doen. (dus hoe jij ervanaf komt). Je moet het ook niet op een al te serieuze toon brengen maar meer spelend ;) sommige mensen kunnen dat beter dan anderen. Als je haar gelijk erop aan kijkt is de kans heel groot dat mensen dan in de verdediging gaan en dan is het ver zoeken.
als het een gozer is zeg ik gewoon, hee kerel je stinkt ouwe, beter douchen of zo. tegen een meisje zeg ik
hee dushi ga douchen, je doet me pijn
Schorpioentje
30-08-2002, 12:17
Het ligt er een beetje aan.......hoe breng je het over?? De manier ''waarop''
als iemand niet echt fris ruikt, zorg ik er voor dat ik niet in de buurt kom.
als het iemand is in mijn prive kringen zeg ik het op een tactvolle wijze
zoals "ik heb een nieuwe deo je moet het ook proberen het helpt echt of elke morgen smeren met bodylotion heplt ook het tegen nare geutjes"
en op mijn werk als ik gelijk heb dan maak ik dat ook heel erg duidelijk!! en dat gebeurt regelmatig.
gr. s
Schorpioentje
30-08-2002, 12:42
Origineel gepost door Seffie
als iemand niet echt fris ruikt, zorg ik er voor dat ik niet in de buurt kom.
Maar wat doe je als ze de hele tijd je kamer komen. Naast je staan als je achter je pc zit.
Dan kun je moeilijk wegrennen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.