Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Zorg in Israël over vijandig gedrag Egypte

Pagina's : [1] 2

FBtje
11-11-2003, 21:47

Zorg in Israël over vijandig gedrag Egypte door onze correspondent Alfred Muller JERUZALEM - De voorzitter van de Knessetcomissie voor Buitenlandse Zaken en Defensie, dr. Yuval Steinitz, is ,,extreem bezorgd'' over de houding die Egypte tegenover Israël aanneemt. Egypte bouwt zijn leger steeds verder op en beschouwt Israël als zijn potentiële vijand, aldus Steinitz. Het land gedraagt zich zeer vijandig tegenover Israël bij internationale bijeenkomsten. In de Egyptische media wordt het bestaan van Israël onwettig gemaakt. Steinitz, die in het Jeruzalem Centrum voor Publieke Zaken sprak voor een groep diplomaten en journalisten, zei dat hij vroeger tot het linkse kamp in Israël hoorde en de 'Vrede Nu'-beweging steunde. In de jaren negentig maakte hij echter een ommekeer naar rechts. Daarvoor waren twee redenen: de houding van de Palestijnen en de houding van Egypte. Al ver voordat het terrorisme in 2000 met de 'tweede intifada' begon te escaleren, trad de Palestijnse Autoriteit onvoldoende op tegen terrorisme, aldus Steinitz. Steinitz gelooft dat Egypte het vredesproces niet ziet als een middel om ook vrede te bereiken, maar als een methode om Israël te verzwakken. Dat Egypte niet echt in vrede is geïnteresseerd, bleek volgens hem tijdens de topconferentie in Camp David, in juli 2000. Op de derde dag van de bijeenkomst stelde de Israëlische premier Ehud Barak aan Arafat, voor de stad Jeruzalem te verdelen. De Egyptische president Hosni Mubarak waarschuwde daarop dat Arafat geen recht had een akkoord met Israël te tekenen, omdat de Oude Stad van Jeruzalem aan alle moslims toebehoort. In de jaren tachtig dachten de Israëliërs nog dat de vrede met Egypte koud was, omdat dat de enige natie in het Midden-Oosten was die vrede met Israël had gesloten. Maar toen Israël vrede sloot met Jordanië, vredesbesprekingen voerde met de Palestijnen en de betrekkingen met enige gematigde Arabische landen verbeterde, werd de vrede met Egypte nog kouder, aldus Steinitz. Volgens de voorzitter van de Defensiecommissie treedt Egypte onvoldoende op tegen de wapensmokkel uit dat land naar de Palestijnen. De meeste explosieven van de terreurorganisaties worden via onderaardse gangen vanuit Egypte de Gazastrook binnengesmokkeld. Hij verwacht niet van Egypte dat het de tunnels vernietigt, maar wel dat het wegversperringen aanlegt, zodat er geen munitie door de woestijn kan gaan. Hij wees er ook op dat een arm land als Egypte - een land dat geen strategisch gevaar loopt - miljarden dollars investeert in de aanschaf van geavanceerd militair materieel. Egypte bezit nu F-16's, moderne tanks en veel meer manschappen dan Israël. ,,Sinds 1996 - drie jaar na 'Oslo' - simuleren de meeste algemene oefeningen van het Egyptische leger oorlog tegen Israël'', aldus Steinitz. Hij wees erop dat Israël weliswaar in militair opzicht een kwalitatieve voorsprong heeft op de Arabische Landen, maar dat deze niet meer zo groot is als voorheen. Irak Knessetlid Steinitz zei ook dat, als de pogingen van de Verenigde Staten een democratie in Irak op te richten mislukken, er twee mogelijkheden zijn. De eerste is dat het land opnieuw door een dictator geregeerd zal worden, mogelijk Saddam zelf. Op deze wijze zullen de buurlanden van Irak aan meer bedreigingen bloot staan dan voorheen. Het tweede scenario is, dat er een totale ineenstorting van Irak zal volgen. Dat zal volgens hem voor Israël rampzalig zijn, omdat er dan meer steun voor terrorisme zal ontstaan. Als de Amerikanen wel slagen in hun missie, zal er volgens hem een nieuw tijdperk aanbreken in het Midden-Oosten.

Bidawi_Mazlot
11-11-2003, 22:25
Zijn uitspraken zijn net zo extreem als hij zelf......scenario's van zo'n extremist neem ik aan de ene kant met een korrel zout en aan de andere kant zie ik er voorspelling in die misschien wel kan kloppen namelijk ''Amerika heeft het ''extreem moeilijk'' in Irak waardoor ze de boel die ZIJ daar hebben vernietigd gewoon achter zich laten ''ze zoeken het maar uit'' kan misschien wel het geval zijn.....maar het kan ook weer zo zijn dat, de zionisten van plan zijn om de geschiedenis te doen herleven met een oorlog tegen Egypte, we weten immers dat Israel de dochter is van Amerika......Dochter Israelia mag een potentiele bedreiging aanwijzen en Mamma Americaa moet boeken voor haar hart, dochtertje is haar te lief om geen gehoor aan te geven...... Maar goed we kunnen wel even doorgaan met speculeren want Americaa en Israelia staan bekend om hun korte-termijns en lange-termijns doelen....dus speculeren is op zijn plaats :D FBtje geef eens eerlijk antwoord....dat zal overigens moeilijk gaan aangezien jij....bent.....dus wie weet, nooit geschoten is....altijd mis: "wat denk jij zelf over jouw geplaatste berichtgeving?''

Bidawi_Mazlot
11-11-2003, 22:49
:jammer: ben je niet instaat om antwoord te geven op mijn nieuwgierige vraag?.....je hoeft niet te vrezen als Journalist, dat je dadelijk geen baan meer hebt door je openhartige subjectiviteit :D ....je bent maar een normaal simpel mens dus antwoord gewoon op mijn simpele vraag, kom op doe niet nic.hterig..... :kwaad: :D

FBtje
12-11-2003, 00:41
waar slaat dit nou weer op? verwacht jij dat ik op ieder moment van de dag klaar sta om jouw antwoord te geven? ik zit heus niet continue de pagina te refreshen om te kijken of er nieuwe reacties zijn... en kap nou eens een keer om overal homosexualiteit erbij te halen en elke keer dat denigrerende toontje van je.. dat doe je maar bij mensen die jou ook zo behandelen! Mijn intentie van dit topic heb ik al aangegeven door die dikgedrukte tekst. Het ging er dus om dat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als de pogingen van Amerika mislukken. Het ging me absoluut niet om 'wie heeft er gelijk en wie zit er fout'!

Bidawi_Mazlot
12-11-2003, 00:50

Origineel gepost door FBtje waar slaat dit nou weer op? verwacht jij dat ik op ieder moment van de dag klaar sta om jouw antwoord te geven? ik zit heus niet continue de pagina te refreshen om te kijken of er nieuwe reacties zijn... en kap nou eens een keer om overal homosexualiteit erbij te halen en elke keer dat denigrerende toontje van je.. dat doe je maar bij mensen die jou ook zo behandelen! Mijn intentie van dit topic heb ik al aangegeven door die dikgedrukte tekst. Het ging er dus om dat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als de pogingen van Amerika mislukken. Het ging me absoluut niet om 'wie heeft er gelijk en wie zit er fout'! In andere woorden.....hij zat? :D Wat roer jij allemaal in je kop, waar had ik het over homosexualiteit?......omdat ik 'doe niet nichterig' zei......kom op hey, je gaat me toch niet vertellen dat je een ECHTE nicht bent he?....dit kan ik ook tegen een hetero zeggen, ..... Ik vroeg je alleen om een antwoord op mijn vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid weet je wel..... :confused:

AlSawt
12-11-2003, 01:16
Origineel gepost door FBtje Als de Amerikanen wel slagen in hun missie, zal er volgens hem een nieuw tijdperk aanbreken in het Midden-Oosten. Deze man, mist elke vorm van kennis over de gene die hij als gevaar bestempelt. Als er democratie in MO zal komen, dan zal er inderdaad een nieuwe tijdperk aanbreken. Waardoor vrede met Israel, al in de stembus zal worden weg gestemdt.

FBtje
12-11-2003, 02:32
Origineel gepost door Bidawi_Mazlot In andere woorden.....hij zat? :D Wat roer jij allemaal in je kop, waar had ik het over homosexualiteit?......omdat ik 'doe niet nichterig' zei......kom op hey, je gaat me toch niet vertellen dat je een ECHTE nicht bent he?....dit kan ik ook tegen een hetero zeggen, ..... Ik vroeg je alleen om een antwoord op mijn vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid weet je wel..... :confused: ik ben geen nicht nee, wel een flikke.r! maar waarom zou ik geen eerlijk antwoord kunnen geven dan? omdat ik een... wat ben? Wat ik erover denk, het volgende: Er zijn Irakezen die willen dat Amerika meteen vertrekt. Dit lijkt me een slecht idee, omdat zonder stabiele regering het een puinhoop zal worden, erger dan het nu is. Ook heb je dan inderdaad kans dat Saddam, die klootzak weer aan de macht komt, wat we al helemaal niet moeten hebben. Over wat de mening van Israel is wat dit voor hun zou betekenen, gaat het nu niet. Ik wilde alleen graag weten hoe anderen dit zien mocht het fout gaan. Hoe de problemen dan opgelost moeten worden weet ik ook niet, maar met het terugtrekken van de Amerikanen zullen de problemen zeker niet opgelost zijn.

Bidawi_Mazlot
12-11-2003, 02:39
Origineel gepost door FBtje ik ben geen nicht nee, wel een flikke.r! maar waarom zou ik geen eerlijk antwoord kunnen geven dan? omdat ik een... wat ben? Wat ik erover denk, het volgende: Er zijn Irakezen die willen dat Amerika meteen vertrekt. Dit lijkt me een slecht idee, omdat zonder stabiele regering het een puinhoop zal worden, erger dan het nu is. Ook heb je dan inderdaad kans dat Saddam, die klootzak weer aan de macht komt, wat we al helemaal niet moeten hebben. Over wat de mening van Israel is wat dit voor hun zou betekenen, gaat het nu niet. Ik wilde alleen graag weten hoe anderen dit zien mocht het fout gaan. Hoe de problemen dan opgelost moeten worden weet ik ook niet, maar met het terugtrekken van de Amerikanen zullen de problemen zeker niet opgelost zijn. Problemen die jij bewust veroorzaakt zul jij zeker wel oplossen?...dit komt op het zelfde neer :rolleyes: Nogmaals hoe is saddam volgens jou aan de macht gekomen?....je hoeft daar geen Moslim of wat dan ook voor te zijn om het te kunnen bestuderen.....hopelijk geef je nu wel gewoon antwoord zonder jezelf te wikkelen in niet-terzake -doende uitspraken eromheen.

FBtje
12-11-2003, 02:45
Je hebt het nog steeds niet door he.. lees naar wat ik vraag, het zijn geen niet-ter-zake-doende uitspraken, jij legt de nadruk van het hele artikel heel ergens anders dan waar ik dat doe..

Bidawi_Mazlot
12-11-2003, 02:58
Origineel gepost door FBtje Je hebt het nog steeds niet door he.. lees naar wat ik vraag, het zijn geen niet-ter-zake-doende uitspraken, jij legt de nadruk van het hele artikel heel ergens anders dan waar ik dat doe.. Nee nee niet eromheen draaien nogmaals, wie heeft Saddam aan de macht geholpen?.....jij hebt het over ''aan hun lot over laten, misschien is Saddam de DICTATOR weer aan de macht''.....dat zijn jouw woorden(iaw) en ik kan geen andere vraag bedenken, de oorzaak moeten we eerst uit zien te vissen.....wie was Saddam?, wat deed hij? en hoe is hij een de macht gekomen? waardoor Irak een dictatuur werd...... Hiermee moeten we beginnen en daarna bespreken we de gevolgen hiervan..... Stem je in?

FBtje
12-11-2003, 03:16
Wil je nou uit m'n eigen mond horen dat Amerika hier een grote rol in heeft gespeeld? Wat zou dat aan mijn mening moeten veranderen dat de Amerikanen nu niet weg zouden moeten gaan uit Irak en dat Saddam nooit, maar dan ook nooit meer terug mag komen. Ook met dit gegeven blijf ik dat zeggen. En dan mag je me ook gelijk vertellen hoe jij de toekomst van Irak had gezien als Saddam Hussein nog steeds aan de macht was geweest.

Bidawi_Mazlot
12-11-2003, 03:23
Origineel gepost door FBtje Wil je nou uit m'n eigen mond horen dat Amerika hier een grote rol in heeft gespeeld? Wat zou dat aan mijn mening moeten veranderen dat de Amerikanen nu niet weg zouden moeten gaan uit Irak en dat Saddam nooit, maar dan ook nooit meer terug mag komen. Ook met dit gegeven blijf ik dat zeggen. En dan mag je me ook gelijk vertellen hoe jij de toekomst van Irak had gezien als Saddam Hussein nog steeds aan de macht was geweest. Uit wiens mond moet ik het antwoord anders horen? :rolleyes: Het is een twee-richtings discussie neem ik aan en ik vraag zoals jij mij ook soms vraagt, om een helder antwoord.....wel dan zou het bevordelijk voor het gesprek zijn om doodsimpel antwoord te geven met door wie hij aan de macht is gekomen?.....met dit gegeven kunnen wij de rest ook héél simpel verklaren...nou simpel is te snel door de bocht maar we kunnen niet anders dan terug grijpen naar de geschiedenis van deze afschuwelijke heden.....

FBtje
12-11-2003, 03:31
dan moet je ook even kijken naar de rest van de geschiedenis van voor de tijd dat Saddam aan de macht geholpen werd door Amerika, de vraag is dus of het zonder Amerika's hulp ook niet gelukt zou zijn vroeg of laat..

Bidawi_Mazlot
12-11-2003, 03:43
Origineel gepost door FBtje dan moet je ook even kijken naar de rest van de geschiedenis van voor de tijd dat Saddam aan de macht geholpen werd door Amerika, de vraag is dus of het zonder Amerika's hulp ook niet gelukt zou zijn vroeg of laat.. Geef mij dan 'ns een link waar ik deze voor-Saddamse geschiedenis kan lezen......hoe meer stof hoe beter.....kennis moet je delen :D

FBtje
12-11-2003, 04:16

www.google.nl :D

Pagina's : [1] 2