Bekijk originele versie : 'Veel honger en ziektes door oorlog Irak'
LONDEN - De oorlog in Irak grijpt diep in op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van burgers en soldaten en dat zal nog generaties lang te merken zijn. Tussen 20 maart (de inval) en 20 oktober dit jaar zijn als gevolg van die oorlog tussen de 22.000 en 55.000 mensen gestorven. Dat heeft de Britse hulpverleningsorganisatie Medact becijferd. Het rapport is dinsdag verschenen.
'De gezondheid van het Iraakse volk is over het algemeen slechter dan voor de oorlog, en die was al niet best volgens internationale normen', staat in het rapport. De verwoestingen in het land hebben grote gevolgen voor de Irakezen. De armoede is toegenomen en het aantal ondervoede mensen verdubbeld. Ziektes als cholera en mazelen steken de kop op. Het rapport stelt dat de oorlog watervoorraden heeft verwoest, zodat er niet genoeg schoon water meer is. Oliebranden hebben de lucht vervuild.
Iraakse burgers kampen bovendien door de gewelddadigheden met stress en voelen zich onveilig, terwijl de hulpverlenings- en medische instanties niet goed meer functioneren. Buitenlandse hulpverleners zijn ook nog maar nauwelijks aanwezig. Landmijnen veroorzaken nog steeds slachtoffers. Gewonde kinderen krijgen niet genoeg zorg. Volgens Medact zijn vooral Iraakse kinderen en ouderen een kwetsbare groep.
Door gevechtshandelingen en ongelukken tijdens de Amerikaanse inval (de directe gevolgen) zijn tussen de 7800 en 9600 Iraakse burgers en 394 coalitiesoldaten omgekomen, becijfert het rapport. Het aantal gedode Iraakse troepen is onbekend, maar wordt geschat tussen de 13.500 en 45.000. Duizenden soldaten en burgers liepen verwondingen of een geestelijk trauma op.
Antileech
11-11-2003, 11:40
Origineel gepost door Pistaa
In de periode van saddam stierven door saddam minstens 300.000 Irakis....
Dat was jou nooit opgevallen he...
En inderdaad, oorlog is altijd verschrikkelijk..voor alle partijen, in een oorlog zijn er nooit winnaars, alleen verliezers.
Een Saddam die door de Amerikanen in het zadel is gezet.
Antileech
Zeker was het mij opgevallen maar de sancties door de VN uhm VS hebben 1,5 miljoen het leven gekost
Antileech
11-11-2003, 11:59
En dat geeft hem dus het recht om 300.000 van zijn onderdanen te vermoorden..
Tracht toch eens 1 keer na te denken alvorens je een hele regel tekst plaatst. :rolleyes:
Nee mafketel, tuurlijk heeft hij het recht niet...
Als de Amerikanen hem in Irak niet als poppetje hadden neergezet, dan had Saddam die kans ook niet gekregen om die 300.000 mensen te vermoorden.
Antileech
Dus? Denk je dan niet alles op 1 dak moet gooien maar er meerdere schuldigen zijn, inplaats van steeds te lopen zeuren over 1 partij.
Verruim je geest eens jihaat...en bekijk het eens vanuit meerdere hoeken..
Dit wordt oerververvelend......je lijkt soms wel een ezel met oogkleppen. :rolleyes:
Nee koeie.kop zie dan Amerika plaatst saddam aan de macht geeft hem chemische wapens om iran aan te vallen, oorlog voorbij en saddam doet verder niet wat de amerikanen willen-> aanvallen resultaat heel veel doden, sancties in stand gehouden door VS-> resultaat >1.5 miljoen doden (die waren er niet voor de sancties)
2003 (Israel pusht VS al een hele tijd naar oorlog met Irak-> resultaat heel veel doden en land in puin.
Tja..koeienkop...mafketel.Reiken jullie communicatieve vaardigheden nog verder dan wat scheldwoorden.
Ze reiken in elk geval niet verder dan het denkvermogen dat zeer beperkt is...
Dag varkenskop... :D :melk:
Tja..koeienkop...mafketel.Reiken jullie communicatieve vaardigheden nog verder dan wat scheldwoorden.
Ze reiken in elk geval niet verder dan het denkvermogen dat zeer beperkt is...
Dag varkenskop... :D
Koeie.kop mijn taalgebruik is meer een reactie op de jouwe, maar dat had jou kop natuurlijk niet door :D.
babyvanbelisma
11-11-2003, 15:33
Ten eerste denk ik dat Saddam veel meer mensen vermoord heeft dan 300.000. Wat is nou 300.000 mensen? Nee, ik denk dat je daar wel een nulletje achter kunt zetten, mits je het getal dan halveert (even om de wiskundige hersenhelft wakker te houden).
Ten tweede ben ik het eens met de stelling dat als saddampje niet door Amerika daar was neergezet, het een stuk moeilijker voor hem was geweest zoveel macht te krijgen, en het dus minder aannemelijk was dat hij zoveel slachtoffers zou maken. in zekere zin zou je Amerika GEDEELTELIJK verantwoordelijk kunnen houden voor het bewind van Saddam.
Dat er in een oorlog veel slachtoffers vallen, is een feit. Daar kunnen geen van de partijen de schuld van krijgen, omdat ze er allebei schuld aan hebben. In oorlog is alles geoorloofd. Maar wat wel van waarde is denk ik, is het begin van de oorlog. En in dit geval is mijn bescheiden mening dat deze oorlog niet had mogen plaatsvinden en dat is de verantwoordelijkheid van Amerika geweest.
babyvanbelisma
11-11-2003, 15:54
Origineel gepost door buddy
je vergeet alleen wel te melden dat vanaf NU de mensen van Irak kans hebben op een betere toekomst.
enne ik zeg kans, echt vertrouwen erin heb ik ook niet dat soort landen zijn zo in en in verziekt, een grote corrupte bende.
Laten we hopen dat ze die kans inderdaad krijgen....
Origineel gepost door jihad12
Zeker was het mij opgevallen maar de sancties door de VN uhm VS hebben 1,5 miljoen het leven gekost
En dat was dus helemaal niet nodig geweest als Satan Hoessein meteen het veld had geruimd en als Saddom het geld van het "olie voor voedsel" programma van de VN niet had geïnvesteerd in illegale herbewapening en de (her)bouw van volkomen zinloze peperdure kitschpaleizen voor hem en zijn criminele kliekje.
Origineel gepost door Peej
En dat was dus helemaal niet nodig geweest als Satan Hoessein meteen het veld had geruimd en als Saddom het geld van het "olie voor voedsel" programma van de VN niet had geïnvesteerd in illegale herbewapening en de (her)bouw van volkomen zinloze peperdure kitschpaleizen voor hem en zijn criminele kliekje.
Saddam was ruim tien jaar voor de sancties de baas en alles wat jij nu beschrijft deed hij al voor de sancties en ook erna-> dus 1,5 miljoen doden komen door de sancties, ingesteld door VN, maar we weten allemaal wie erachter zat..........
appie666
11-11-2003, 16:11
Goh zeg..wat een simplistische gedachtengang..miijn kippen kunnen verder nadenken dan jij. :D
Idioot... :D
Je draait zoals gewoonlijk om de pot heen! Wat is hier nou simplistisch aan? Het is een feit dat de CIA Saddam geholpen heeft aan de macht te komen in Irak of niet soms?
Antileech
11-11-2003, 16:24
Origineel gepost door appie666
Je draait zoals gewoonlijk om de pot heen! Wat is hier nou simplistisch aan? Het is een feit dat de CIA Saddam geholpen heeft aan de macht te komen in Irak of niet soms?
Weet je wat hij verwacht, dat ik goed stuk tekst voor hem ga typen en dat vertik ik. :rolleyes:
Hoe kan je een mongool iets duidelijk maken, dat gaat gewoon niet. Of ik zou er al mijn energie in moeten steken.
Watvoor nut dat zou hebben :confused: , dat ik Pistaa achter mijn mening krijg :rolleyes:
Nou liever niet, Pistaa met je kuttekop
Antileech
Nou, vorige schrijvers zeiden het ook al: als die Saddam nou gelijk vn een balkon was gelazerd, of verpletterd onder een van z'n standbeelden, dan was dit allemaal niet nodig geweest. Dan hadden de Irakezen in vrede en gezond kunnen verder leven.
De vetgedrukte tekst is van mij, zodat de fanaten hier niet kunnen zeggen dat het niet dikgedrukt stond.
Maar het blijft vreselijk.
Golfoorlog tast gezondheid van Irakezen aan
Van onze correspondent Peter de Waard
LONDEN - De oorlog in Irak zal nog generaties lang gevolgen hebben voor de gezondheid van de burgers en militairen in het land. Deze alarmerende conclusie trekt de medische hulporganisatie Medact in een gisteren gepubliceerd rapport.
De oorlog heeft de gezondheidszorg in het land bemoeilijkt en zal dat nog lange tijd doen. De Irakezen zijn op dit moment 'minder gezond dan voor de oorlog als gevolg van verstoorde inentingsprogramma's, vernielde watersystemen en epidemieën'.
De oorlog heeft ook de woonomgeving verslechterd. Zo is er grote rookoverlast als gevolg van brandende oliebronnen die de gezondheid van mensen aantast.
Medact stelt dat de oorlog tot nu toe het leven heeft gekost aan 22 duizend tot 55 duizend mensen - met name Iraakse burgers en militairen. Er zijn tussen 7600 en 9600 Iraakse burgers en 294 soldaten van de coalitie omgekomen. Het aantal Iraakse militairen dat is gedood, is onbekend, maar volgens schattingen moet dat getal ergens tussen de 13.500 en 45 duizend liggen. In de komende tijd zullen landmijnen en niet geëxplodeerde bommen tot vele nieuwe slachtoffers leiden.
Vooral vrouwen, kinderen en ouderen lopen gezondheidsrisico's. Sinds het begin van de oorlog zijn een kwart miljoen kinderen niet meer ingeënt tegen mazelen. 'Het is vooral het voortgaande geweld en de onveiligheid die - naast een ingestorte medische zorg - de volksgezondheid bedreigen', zegt Sabya Faroq, een van de opstellers van het rapport. 'Niet alleen is het aantal miskramen toegenomen, ook de kindersterfte is in het afgelopen jaar verdubbeld omdat de essentiële inentingen niet meer plaatsvinden.' Daarnaast kampen veel Irakezen met een oorlogssyndroom en stress.
Volgens Medact is niet vast te stellen hoe het werkelijk gesteld is met de gezondheidszorg in het land. De VN en veel hulporganisaties hebben alleen een minimum aan personeel, waardoor het niet mogelijk is betrouwbare gegevens te verzamelen.
Medact - een hulpverleningsorganisatie die rapporteert over de gevolgen van oorlog - pleit voor een grotere rol van de Verenigde Naties in zowel de vredesoperaties als het verbeteren van de gezondheidszorg.
Origineel gepost door jihad12
Saddam was ruim tien jaar voor de sancties de baas en alles wat jij nu beschrijft deed hij al voor de sancties en ook erna-> dus 1,5 miljoen doden komen door de sancties, ingesteld door VN, maar we weten allemaal wie erachter zat..........
Bullshit. Ook in de 10 jaar van de sancties heeft Satan Hoessein lekker gebouwd aan de paleizen die in de eerste golfoorlog aan stukken geschoten waren. En hij heeft er nog een paar bijgebouwd.
Onze vrome moslim is zelfs gaan bouwen aan een exorbitant grote en dure moskee die ter ere van hem, Satan Hoessein, werd opgericht.
Verder werden de moordenaarsbendes van de Fedayeen en de Republikeinse gardes werden in de watten gelegd met goed voedsel en nieuwe illegaal gekochtte (dus twee keer zo dure wapens).
Maar het gewone volk, dat kon verekken en ging kapot aan de honger. Want Satan Hoessein heeft nooit geen ene donder gegeven om zijn eigen volk. Die mochten verrekken.
Hij had ze alleen nodig als er oorlog was en behoefte aan goedkoop kannonnenvoer.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.