Bekijk originele versie : Turks in de brugklas afgeschoten
Nou, jammer hoor, als de MarokkaansNederlands een flinke lobby had kunnen betalen, was het Marokkaans misschien wel tot 4-e vrijwillige taal gekozen. Nu gaat de tegenstander met deze twijfelachtige eer aan de haal ...
Wat vinden jullie hier nou van?
Turks is toch alleen belangrijk in Turkije?
Turks in de brugklas afgeschoten
'Laat die buitenlandse kinderen eerst maar eens goed Nederlands leren'
Turks voor alle eerstejaars mavo-leerlingen, ook voor Nederlanders en leerlingen van andere nationaliteiten. Leden van de meeste fracties uit de Tweede Kamer zien niets in dit plan van Ton van Vught, directeur van de Gerardus Majella-mavo in Utrecht. Ook de meeste andere schooldirecteuren staan er niet voor te applaudisseren.
Utrecht - Toch wil Van Vught zijn idee komend schooljaar gestalte gaan geven, gewoon omdat Turks volgens hem een interessante Europese taal is. Het kan geen kwaad daar een jaartje kennis mee te maken, vindt hij. In 2005 zou volgens de Utrechtse schooldirecteur de brugklassers ook een kennismaking met het Arabisch kunnen worden aangeboden.
Met ingang van september 2004 krijgen de kinderen in het eerste leerjaar dus les in vier vreemde talen: 3 uur Engels, 2 uur Frans, 2 uur Duits en twee uur Turks. Vanaf het tweede leerjaar jaar is Turks niet meer verplicht, maar nog slechts een keuzevak.
Misschien zijn de lessen Turks voor ouders een reden om hun kind niet voor de school in de Utrechtse wijk Tuindorp aan te melden, maar Van Vught is daar niet benauwd voor: ,,Natuurlijk is het risico dat mensen zeggen: daar stuur ik mijn kind niet naar toe. Maar ik probeer het gewoon uit. Bovendien: wat dan nog? Als ik maar een goede school ben.''
'Sprong te ver'
Zijn collega Spaargaren van het Utrecht Zuid College vraagt zich af of het plan voor sommige Nederlandse ouders niet 'een sprong te ver' is. ,,Ouders hebben op zich geen moeite met veel culturen op een school. Maar je hebt kans dat ze zullen zeggen: waarom moeten onze kinderen Turks leren? Laat de buitenlandse kinderen maar goed Nederlands leren.''
Van de 300 leerlingen op de Gerardus Majella-mavo is 60 procent Marokkaans en een kleiner deel Turks. De rest is Nederlands. Van Vught heeft niet officieel met ouders overlegd, want een oudercommissie kent de school niet. ,,Het blijkt erg lastig om de allochtonen bij de school te betrekken.'' Volgens hem hikken ouders er wellicht tegenaan, maar kinderen niet.
Volwassenen hebben last van de post-Pim-Fortuyn-depressie, waardoor iedereen roept dat 'de buitenlanders beter hun best moeten doen'. Maar kinderen hebben dat vooroordeel niet. ,,Vooral de jongeren met taalgevoel vinden het leuk. Onder de ouderejaars zijn er nu al die vragen waarom zij niet mogen. Turks is nu eenmaal een levende taal.''
Volgens de Dienst Stedelijk Onderwijs (DSO) zijn er in Rotterdam geen scholen die Turks als verplicht vak hebben. Overigens zijn de scholen zelf verantwoordelijk voor de invulling van het lespakket, de DSO of de Onderwijsinspectie hebben daar geen zeggenschap over.
De inspectie noemt invoering van Turks als verplicht vak ongewenst, omdat het een extra belasting voor de leerlingen betekent.
Ik vind dat het moet kunnen maar dan wel op vrijwillige basis, en per school moet er gekeken worden of er voldoende animo voor is! Wat heeft de jeugd van nu nou aan Turks later?
Vrijwel niemand doet zaken met Turkije(een enkeling).
Jullie trappen er weer allemaal in. Die rector van die school wilde gewoon zijn school wat meer bekendheid geven. Hij wist van te voren dat het nooit iets zou worden met Turks als een verplicht vak. Maar hij heeft zijn doel bereikt: als de aanstaande brugklassers naar een school op internet zoeken dan zal zijn school opvallend vaak opduiken. Kassa! En zo krijgt hij ook meteen wat meer Turkse scholieren i.p.v. die Marokkanen die steeds weer problemen veroorzaken. Nee ijverige Turken wil hij hebben.
Als hij Marokkanen had gewild dan had hij gratis scooters of zo moeten uitdelen. En geen Arabisch aan berbers beloven.
Nou, maar die kinderen halen niet alleen hun eindcijfers op door een taal te leren waar ze van huisuit mee bekend zijn, maar, zo hoorde ik enkele van hen zeggen: "Dan kan ik straks in de handel gaan met Turkije en Turken".
Jammer is wel dat in vrijwel ieder Europees land twee talen worden gesproken. Zelfs in Frankrijk is Engels een verplicht vak, terwijl de Turken wel in de EU willen, maar niet gedwongen qua taal ook eens verder te kijken dan alleen hun eigen taal.
Straks gelden zij als "achterlijk". Omdat ze maar een taal kennen.
Zelf denk ik dat Spaans meer zin heeft. Een heel werelddeel spreekt die taal, hier in Spanje, een groot en belangrijk land en in de USA is Spaans de tweede taal waarin ook les wordt gegeven.
Jupiter, jij bent vals. Maar wel leuk.
Scottie.
Origineel gepost door Scottie
Zelf denk ik dat Spaans meer zin heeft. Een heel werelddeel spreekt die taal, hier in Spanje, een groot en belangrijk land en in de USA is Spaans de tweede taal waarin ook les wordt gegeven.
Jupiter, jij bent vals. Maar wel leuk.
Scottie.
Het zelfde kan je ook van het arabisch zeggen :o Ik neem nu aan dat je het niet erg zou vinden als ze arabisch als keuzevak gaan invoeren :Iluvu:
Origineel gepost door buddy
je kan nog wel eens gelijk hebben scholen krijgen subsidie voor allochtonen die ze als student hebben.
Hij zal wel geld voor een nieuwe gymzaal nodig gehad hebben.
Oei oei oei.... volgens mij heb jij bovenstaande onbewust getypt :eek: je hebt namelijk indirect de integeriteit van een opvoedkundige autochtone nederlander aangetast :rolleyes:
Origineel gepost door buddy
Nee hoor heb ik geheel bewust gedaan :)
leg een link naar al je geposte berichten in dit forum en je komt er gauw achter :eek:
MELILLENSE
11-11-2003, 17:25
Beter zou zijn om het Arabisch als keuzevak aan te bieden omwille van de vele voordelen,
a. kennis van een volledig nieuwe semitische taal
b. mogelijkheid om de Koran te lezen en te begrijpen in zijn oorspronkelijke versie
c. kennis van de Arabische cultuur, kunst en wetenschap
d. kennis van de Arabische geschiedenis
e. schrijfvaardigheid bevorderen en Arabisch analfabetisme tegengaan
f. Arabisch is de officiële voertaal in vele Arabische landen
g. Verrijking van de Nederlandse kennis
.....
Niets dan voordelen dus....
MELILLENSE :belgie:
http://www.chj.de/Kbild7.jpg
Nou, ja, bij Melissense nemen plaatjes meer ruimte in, zowel fysiek als intelectueel dan zijn tekst. Echt Hollands, hoor, een plaatje bij een praatje.
Anders begrijpt het klasje het niet.
Alles wat iemand zou willen weten over de Arabische cultuur is al in het Nederlands geschreven, de Koran, geschiedenis, cultuur en wetenschap.
Kom nu eens met echte argumenten aan waarom in Nederland het Arabisch een verplicht vak zou moeten zijn.
Trouwens, ik zie nog geen TurkseNederlander Arabisch leren. En een MarokkaanseNederlander ook niet, die zijn in het land van herkomst grondig door de Arabische imperialisten vervolgd en onderdrukt.
Maar om je te troosten, hierbij een bericht. En je kunt je sollicitatiebrief gelijk voorbereiden, er komt binnenkort een vacature in Utrecht ....
Directeur 'Turke les-mavo' ergert zich rot aan de politiek
Utrecht - Directeur Ton van Vught van de Utrechtse St. Gerardus Majella-Mavo is boos. Boos op de politici die meteen afwijzend hebben gereageerd op zijn plannen om Turks verplicht in te voeren in de eerste klas. Dat zou de integratie ondermijnen. ,,Die reacties vind ik onbegrijpelijk.''
En helemaal omdat niemand uit de politiek contact met hem heeft opgenomen. Zodat hij had kunnen uitleggen dat het geven van Turks en integratie niets met elkaar van doen hebben. ,,Het is wetenschappelijk bewezen dat je via je moedertaal gemakkelijker andere talen leert. Bij Franssprekende leerlingen hoor je niemand iets zeggen. Bovendien blijf ik erbij dat Turks gewoon een moderne vreemde taal is. Dat had ik achteraf misschien niet moeten zeggen. Het heeft zo veel opwinding teweeg gebracht. Maar ik meen het wel.''
Met de integratie is van alles misgegaan. Ga dan evalueren en kijk wat je beter kunt doen, vindt de schooldirecteur. ,,Met het geven van Turks heeft dat helemaal niets te maken. Niet te geloven dat politici daar zo op reageren.''
Met argumenten dat ze op de St. Gerardus Majella beter extra Nederlands kunnen geven in plaats van Turks, moeten ze bij hem niet aankomen. ,,Wij doen juist veel extra aan Nederlands. Iedereen krijgt vijf uur per week Nederlands, zowel in de onder- als in de bovenbouw. Dat is meer dan op de meeste andere scholen. Ook in andere lessen besteden we aandacht aan onder meer woordenschat.''
Van Vught stelde vorige week dat Turks een verplicht keuzevak wordt in de brugklas, net als Duits en Frans. In het tweede jaar leerlingen twee talen om mee door te gaan. Maandagavond liet hij echter weten dat het woord 'verplicht' vervalt. Uit financiële overwegingen, voegde hij er aan toe.
Eerst verplicht, dan toch weer niet. Weet de school het zelf allemaal wel? Volgens Van Vught is er niets vreemd aan de hand. Turks geven in de eerste is wat hij wil. ,,Ik weet zelf niets van geld. Wij hadden dit hele schooljaar de tijd om ons met de invoering bezig te houden. Er is geld gereserveerd. Hoe het precies financieel zou uitpakken, zouden we op een rustig moment in dit schooljaar gaan bekijken. Dat hebben we als gevolg van alle media-aandacht nu maar het afgelopen weekeinde gedaan.''
Financieel bleek het niet handig te zijn het vak verplicht te te stellen. Daarom, en om roostertechnische redenen, wordt het nu een keuzevak. Overeind blijft dat Turks een volwaardig vak wordt op school, zegt hij.
Dat hij onder druk van de media het woordje 'verplicht' heeft geschrapt, ontkent hij. ,,Daar heeft het absoluut niets mee te maken.'' En of Turks wel verplicht zou zijn geweest als er financieel geen belemmeringen waren? ,,Ik denk dat de uitkomst dan het zelfde geweest zou zijn als nu,'' zegt hij.
Dat minister Van der Hoeven van onderwijs de invoering van Turks prima vindt, stemt hem gelukkig. Maar ook persoonlijk is hij benaderd door allerlei mensen die het geven van Turks een goed idee vinden. Van collega-schoolleiders tot de universtiteit van Tilburg die het initiatief ondersteunt.
Alle commotie van de afgelopen dagen heeft de directeur er niet vanaf gebracht nieuwe plannen te verzinnen. Als zelfstandige mavo moet je nu eenmaal iets bijzonders aanbieden, vindt hij. Turks bijvoorbeeld. Arabisch zou een volgende stap kunnen zijn. ,,Dat overwegen we inderdaad ook in te voeren. Ach, dat doen we gewoon.''
babyvanbelisma
12-11-2003, 13:29
Natuurlijk moeten ze nooit turks verplicht stellen. Wat hebben we eraan? Nee, beter kunnen turkse mensen eerst engels gaan leren. Daar kun je ook zaken mee doen.
Maar arabisch verplicht stellen, tja eerlijk is eerlijk, ik zouhet wel leuk vinden, maar je kunt het niet maken natuurlijk. Melillense noemt goede redenen, maar die redenen zullen door de gemiddelde Nederlander niet als goed gezien worden maar als opdringerig. Het is goed bedoeld, maar zonder effect waarschijnlijk.
Spaans is inderdaad een goed alternatief, omdat een heel werelddeel spaans spreekt. Maar aan de andere kant: er zijn meer landen die arabisch spreken dan spaans. mmmmm.... wat een patstelling.
Ik denk dat we genoeg hebben aan 1 verplichte vreemde taal op het moment: engels. En dan bijvoorbeeld twee talen zelf kiezen. De eerste keuze tussen frans, duits en spaans en de tweede keuze tussen arabisch of turks. Ik denk dat alleen de turkse mensen dan turks zullen kiezen..
Maarre...even tussendoor: taal is echt een mooi iets hoor!
Origineel gepost door MELILLENSE
Beter zou zijn om het Arabisch als keuzevak aan te bieden omwille van de vele voordelen,
a. kennis van een volledig nieuwe semitische taal
b. mogelijkheid om de Koran te lezen en te begrijpen in zijn oorspronkelijke versie
c. kennis van de Arabische cultuur, kunst en wetenschap
d. kennis van de Arabische geschiedenis
e. schrijfvaardigheid bevorderen en Arabisch analfabetisme tegengaan
f. Arabisch is de officiële voertaal in vele Arabische landen
g. Verrijking van de Nederlandse kennis
.....
Niets dan voordelen dus....
Neem voor de gein Chinees:
a. kennis van een volledig nieuwe ??? taal
- wat het voordeel van semitisch is moet je me nog even uitleggen.
b. mogelijkheid om tal van literatuur te lezen en te begrijpen in hun oorspronkelijke versies
c. kennis van de Chinese cultuur, kunst en wetenschap
d. kennis van de Chinese geschiedenis
e. schrijfvaardigheid bevorderen en Chinees analfabetisme tegengaan
f. Chinees is de officiele voertaal in China, met net zoveel inwoners als er moslims zijn
g. verrijking van de Nederlandse kennis
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Arabisch een mooie taal hoor. Alleen zijn de redenen die je geeft voor mij nog niet overtuigend.
Onderwijs moet gericht zijn op de arbeidsmarkt, niet op algemene ontwikkeling. Dat vind ik een taak van de ouders. Waar is behoefte aan in bedrijven? Wat voor beroep wil een leerling uit gaan oefenen? Geef gericht onderwijs en verwijs voor de rest door naar studentenverenigingen die die taken op zich nemen. Dan kan iedereen zich concentreren op vakken waar zeker interesse voor is en hoeft iemand er niet zo bij te hangen als ik vroeger, bij minder boeiende vakken.
Nou, mee eens. "Chinees" goed gevonden.
Scottie.
Het instellen van het Turks als verplicht vak in het onderwijs slaat nergens op. Het vak wordt op die middelbare school (evenals Arabisch) al aangeboden als keuzevak. Degene die het wil volgen, kan het volgen. Ik zie niet in waarom een school Turks als verplicht vak zou moeten stellen.
Ik kan me wel vinden in de theorie van "Jupiter". Ik denk dat het een publiciteitsstunt was. Trouwens in Utrecht wonen meer Marokkanen dan Turken, dus waarom is de keuze op Turks gevallen? Dit is gewoon aandachttrekkerij.
de groeten
MELILLENSE
12-11-2003, 22:03
Origineel gepost door Scottie
Nou, ja, bij Melissense nemen plaatjes meer ruimte in, zowel fysiek als intelectueel dan zijn tekst. Echt Hollands, hoor, een plaatje bij een praatje.
Anders begrijpt het klasje het niet.
Alles wat iemand zou willen weten over de Arabische cultuur is al in het Nederlands geschreven, de Koran, geschiedenis, cultuur en wetenschap.
Kom nu eens met echte argumenten aan waarom in Nederland het Arabisch een verplicht vak zou moeten zijn.
Trouwens, ik zie nog geen TurkseNederlander Arabisch leren. En een MarokkaanseNederlander ook niet, die zijn in het land van herkomst grondig door de Arabische imperialisten vervolgd en onderdrukt.
Maar om je te troosten, hierbij een bericht. En je kunt je sollicitatiebrief gelijk voorbereiden, er komt binnenkort een vacature in Utrecht ....
....
Scottie, jouw reactie is totaal naast de kwestie en bijgevolg goed genoeg om verticaal te klasseren....
Eerst lezen, begrijpen en dan pas reageren...niet zomaar als een losbol reageren omdat je wil reageren op MELILLENSE.
Er stond duidelijk geschreven....KEUZEVAK, geen verplicht vak, begrijp je het verschil, Scottie, het is Nederlands, geen Arabisch.
Misschien toch eerst je kennis van het Nederlands bijschaven vooraleer een zinloze reactie te plaatsen.
Je reageert net als de Amerikaanse regering, eerst doen...dan pas denken.
PS: Het plaatje is ook tekst, Scottie, voor het geval dat je het nog niet moest doorhebben...dat is immers Arabisch, kunst en wetenschap.
http://www.chj.de/Kbild9.jpg
IFRIQUIA
12-11-2003, 22:09
SCOTTIE DE NEDERLANDSE MEDIA EN POLITIEK IS IN DE WAR ALLEMAAL PROEFBALONNETJES EN BLA BLA
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.