Bekijk originele versie : GOD/ALLAH gelijk voor joden/chirstenen/moslims? na.v. Niels
Is Allah (swt) hetzelfde als de God van de christenen en de joden?
Wij, als moslims, geloven dat Allah dezelfde God is als die van de christenen en als die van de joden.
Maar zouden de christenen en joden daar ook in geloven?
Als een christen geloofde dat Allah voor de moslims, dezelfde God is als zijn God die door Jezus is verkondigd, waarom gelooft hij als Christen dan niet in Allah?
Snappen jullie het probleem??
Denk mee! :zwaai:
Ik heb hier net een discussie over met mijn vriend..... We zijn het over eens, als 2 christenen, dat iedereen zijn eigen manier moet kiezen om God te aanbidden. Want er bestaat 1 God, Allah etc. En iedereen kiest zijn eigen manier om deze god te aanbidden. Ik ben christen, mijn vriend is christen. Ik ben protestants, hij is katholiek maar ook animistisch..... Vroeger zou dit problemen geven, omdat katholieken Maria aanbidden etc. Maar wij geloven dat deze kleine verschillen niet uitmaken.... We geloven in God, net zoals moslims Allah aanbidden, wij zeggen ook insha'allah...
Ik geloof ook dat Mohammed bestaan heeft, en ik vind ook dat hij goede dingen over het geloof gezegd heeft. Hij is in mijn ogen een profeet, maar Jezus is God's zoon..... Dat geloof ik..... Maar als het anders zou zijn, dat zij dat zo. Ik heb immers niet het alleenrecht...
De christelijke manier van geloven spreekt mij meer aan dan de joodse of de islamitische, daarom ben ik christen gebleven. We geloven in dezelfde God, maar op verschillende manieren. We zullen het nooit helemaal eens worden, maar ik geloof dat we allemaal van elkaar kunnen leren..... En laten we dat dan maar doen! Zodat we elkaar in de toekomst beter zullen begrijpen, insha'allah! Want Allah Ou AKbar......
NL-girl
Origineel gepost door NIELS
http://www.joods.nl/forum/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic=305&forum=9&start=15
Wel in deze link staat dat joden en christenen niet geloven dat allah De God die alles geschapen heeft.
Kijk maar bij de lid CHAI.
Hij reageerde tegen een marokaanse. Indien de christenen en joden weten dat allah De God die vele profeten gezonden heeft , dan zouden ze automatisch ook in de koran geloven.
Niels, je vergeet telkens te zeggen dat SOMMIGE christenen en joden, je kan niet alles verdraaien omdat 1 iemand dat gezegd heeft. Ik ben ook weleens een christelijke t.eef genoemd, door een moslim, maar nu denken toch niet alle moslims dat ik een t.eef ben.... Of nog erger alle christelijke meisjes t.even zijn?
Ik bedoel kan toh niet MEeRDERE GODEN..................
IK ZIE ZE DAARBOVEN AL KAARTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
WIE DE ZWARTE PIET TREKT MOET ZIJN VOLK UITROEIEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Interessant, interessant allemaal..... Eerst wil ik toevoegen dat Jezus door God is aangenomen als zijnde zijn Zoon.... Ik geloof niet dat God zelf Jezus verwekt heeft, maar Jezus geschapen heeft, net zoals hij de mens schiep. Hij noemde deze mens Zijn Zoon en was op aarde om ons te vertellen over Zijn Vader. Ik denk dus niet dat genetisch gezien, Jezus Gods zoon is. Hij wordt zo genoemd, zoals iedereen een kind van God is. Iedereen mag hem zien als een Vader, zelfs als een Moeder. Iemand voor wie je respect hebt, en die jou op de goede weg wil leiden.
Ik ben overigens zelf protestants en aanbidt niemand, alleen God. Daar komt geen Maria, Bernadette of Heilige Johannes in voor. Ook de paus betekent niets voor mij. Wel een Jezus, maar de Vader en Jezus en de Heilige Geest zijn 1. Zij zijn alledrie belichamingen van God. Alledrie verschijningen van God. De Heilige Drie EENHEID
U bent toch met mij eens dat Achmad zijn excuses moet aanbieden omdat hij de christenen beschuldigt van ZICH VERLAGEN TOT AANBIDDING VAN EEN ZOON en DWALENDEN.
graag antwoord
Ik vind dat Achmad zich wel erg hard uitdrukt, omdat niemand het alleenrecht heeft op het SUPERIEURE geloof. We zijn mensen, en we moeten respect voor elkaars geloof hebben, ook al begrijp je elkaar niet helemaal.
Het lijkt erop dat Achmad dat niet door heeft......
Niels, laat achmad maar.
Discussier verder met wie er wil discussieren en negeer hen die jou niet bevallen. :)
Ik ben benieuwd naar wie een antwoord heeft op dit raadsel.
PS : ACHMAD: zomaar sluit je de discussie! die actie sloeg nergens op beste vriend!
Uitgeblust
26-08-2002, 21:31
In de naam van Allah, de barmhartige, de Genadevolle.
Beste broeder/zuster,
Ten eerste willen wij een misverstand rechtzetten en dat is de stelling dat alles wat in de Bijbel staat ook in de Qor'aan is terug te vinden. Dit is foutief vanuit verschillende invalshoeken. Allereerst zal men moeten vaststellen wat de Bijbel is. De Bijbel is een verzameling van 66 boeken, opgedeeld in het Oude en het Nieuwe Testament. In de Qor'aan worden 3 Boeken genoemd die hieronder vallen, namelijk de Tawraat (de Torah - datgene wat aan Moesa (Mozes), (vrede zij met hem) is geopenbaard. De Christenen claimen dat dat de eerste 5 boeken van de Bijbel zijn), de Zaboer (de Psalmen, aan Dawoed (David) (vrede zij met) hem geopenbaard. Het 19e boek van de Bijbel volgens de Christenen), en de Indjiel (het Evangelie, datgene wat aan 'Isa (Jezus) vrede zij met hem is geopenbaard. De Christenen hanteren voor deze naam over het algemeen de 4 Evangelies van Lukas, Markus, Johannes en Mattheus. Deze vier personen zijn volgens de Christenen volgelingen van 'Isa (vrede zij met hem), discipelen genoemd, en zij hebben de 4 Evangelies geschreven, oftewel soort verslagen van het leven van 'Isa.) Opgemerkt dient te worden dat de Tawraat, de Zaboer en de Indjiel niet meer bij ons aanwezig zijn; de Christenen claimen dat men ze kan vinden in de Bijbel, maar deze Boeken zijn in de loop van de jaren onderhevig geweest aan verandering na verandering, zoals aangetoond door wetenschappers en Christelijke geleerden zelf.
De Joden kenden lange tijd een cultuur van overlevering waarbij men verhalen doorvertelde of zong, en op deze manier bleven grote stukken van de Bijbel (het Oude Testament althans) in leven. Men kan zich echter voorstellen dat dit in de loop van de jaren verandert. Ook zijn er in de Bijbel zelf invloeden te vinden van verschillende stromingen uit de tijden waarin ze doorgegeven zijn. Deze veranderingen door misleidde sektes binnen het Jodendom destijds worden in de Qor'aan genoemd, Allah zegt: "…En onder de Joden zijn er die naar een leugen zouden willen luisteren, dezen luisteren ter wille van een ander volk dat niet tot u is gekomen. Zij verdraaien woorden, nadat zij op hun juiste plaatsen waren gezet…" (vertaling Soerat al-Maa'ieda, aya 41).
Verder zegt Allah de Verhevene: "Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen." (vertaling Soerat al-Baqarah, aya 79). Het eerste punt dat wij dus willen duidelijk maken is dat datgene wat destijds geopenbaard is nu niet meer in dezelfde vorm met ons is. Dit geldt ook voor het Nieuwe Testament. Er zijn 24.000 manuscripten van de Bijbel en niet 2 zijn precies hetzelfde. Er is dus veel diversiteit onder de manuscripten, zoals extra woorden, missende passages, etc. Ahmed Deedat schetst deze situatie goed in zijn boeken over het Christendom.
Het tweede punt dat belangrijk is om te beseffen, beste lezer(es), is dat de Tawraat, de Zaboer en de Indjiel Boeken waren die naar de Joden zijn gestuurd. Boodschappen naar verschillende volkeren of groepen bevatten altijd dezelfde aqidah, dat wil zeggen dat de Boodschappers altijd hetzelfde spraken over Allah, Zijn Kenmerken en Zijn bestaan. Maar, er was een verschil tussen de Boodschappen in zaken van wetgeving. De wetgeving voor de Joden was anders dan die nu voor de mensheid geldt, zoals aangegeven in de enige religie die voor de gehele mensheid is gekozen, namelijk de Islam. Dus, ook al zouden de Boeken hier authentiek aanwezig zijn, wat zeker niet zo is, dan zou men ze alsnog niet kunnen volgen omdat ze afgeschaft zijn met de komst van de Islam. Dit zijn de twee hoofdpunten waarmee we uw vraag beantwoorden omtrent het vraagstuk of alles wat in de Bijbel staat ook in de Qor'aan te vinden is.
Wat betreft de verschillen tussen de Islam en het Christendom; een deel hiervan is gebaseerd op Christelijke historische achtergronden, en een ander deel op een fundamenteel verschil in de Schriften. Zo lezen we in de Bijbel dat Jezus bad met zijn hoofd op de grond, zoals de Moslims bidden in soedjoed. In Mattheus, hoofdstuk 26 vers 39 lezen we het volgende: "... hij (Jezus, vrede zij met hem) ging een paar stappen verderop en knielde met Zijn gezicht op de grond en bad…" Maar Christenen bidden vandaag de dag niet op deze wijze - dit is een verschil gebaseerd op historische achtergrond, dingen die in de loop der jaren op die wijze zijn ontwikkeld maar die afwijken van de weg van hun eigen Schrift. Verder bevat de Bijbel ook uitspraken die onherroepelijk tegen de Eenheid van Allah de Verhevene ingaan. Vaak worden deze uitspraken op andere punten weer tegengesproken, maar toch blijven ze onacceptabel voor de Moslim. Dit is dus een duidelijk verschil in Schrift tussen de Islam en het Christendom, voortvloeiend uit de veranderingen waaraan de Bijbel onderhevig is geweest, en de stromingen die hun invloeden en eigen ideologieën loslieten op hun Geschriften.
Betreffende de overeenkomsten kan gezegd worden dat deze er ook zijn. Allah noemt de Christenen als diegenen die het dichtst bij ons staan, en die dichter bij de waarheid staan dan de Joden of atheïsten. Allah de Verhevene zegt: "En u zal degenen die zeggen: "wij zijn Christenen", het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is omdat er onder hen geleerden en monniken zijn en omdat zij niet trots zijn. En als zij hetgeen deze boodschapper is geopenbaard horen, ziet u hun ogen vol tranen vanwege de waarheid die zij hebben herkend…" (vertaling Soerat al-Baqarah, aya's 82 en 83).
Ondanks de veranderingen die het Nieuwe Testament heeft doorstaan bevat het nog steeds de boodschap van goedheid jegens anderen, het belang van het familieleven, eerlijkheid, oprechtheid en zuiverheid van geloof. Ook de boodschap van tawhied (monotheïsme) is nog aanwezig, maar helaas vinden we uitspraken die aanleiding hebben gegeven tot de doctrine van de 3-Eenheid, waarbij men denkt dat Allah bestaat uit een Vader (God), een Zoon (Jezus) en een Heilige Geest (Bijbels gezien is het moeilijk te zeggen wat men hieronder kan verstaan). Deze doctrine, die in 325 geïntroduceerd is tijdens de conferentie van Nicea, heeft een onherroepelijke schade toegebracht aan de oorspronkelijke boodschap van Tawhied waarmee 'Isa (vrede zij met hem) gezonden is.
In conclusie kunnen we zeggen dat het Christendom op een hoop punten overeenkomt, maar ook op cruciale punten verschilt van de Islam. Verder is het belangrijk om te realiseren dat de Bijbel en de Qor'aan niet hetzelfde zijn en dat men geen wettelijk geldige Islamitische oordelen kan afleiden van Bijbelse verzen. Wij hopen hiermee uw vragen beantwoord te hebben.
En Allah weet het beste.
Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com
Maar wat ik me dus afvraag,
is hoe de christenen en de joden
hierover denken.
Zien zij Allah (swt) ook als dezelfde God?
SweetRose
26-08-2002, 21:41
Correctie; jouW beurt. met een W wegens bezittelijke naamwoord.
En waarom zou ik mijn excuses aanbieden? ik heb niets verkeerds gezegd over de islam!
Ben jij een leerkracht ofzo?? Want ik haat leerkrachten... :melig:
:D
xxx
Uitgeblust: dat was zeker een mooi stuk om te lezen! Ik ben van mening dat ik als christen veel kan leren van moslims en ook van andere mensen met andere religieuze achtergronden..... Ik denk overigens niet dat ik ooit moslima zou worden, veel dingen in mijn opvoeding en ook in wat ik geloof zijn te verschillend. Ik ben gelukkig, wie ik nu ben en wat ik geloof.... Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat leven als een goed mens ook heel belangrijk is, dus ik probeer mijn naaste te steunen etc. etc. Daar richt ik eigenlijk al mijn energie op, iets wat door bijna alle geloven ter wereld aangemoedigd wordt!
Achmad, je had van mij die excuses niet hoeven te geven, hoor! Ik begrijp wat je bedoelt, ook al komt het hard over: jij gelooft dat, en daar heb ik respect voor......
Maar ik begrijp Niels ook wel, als het eenmaal verkeerd over komt kun je je er erg aangevallen en ongemakkelijk onder voelen. Als Nederlanders en niet moslims op een forum zijn wij nu een keer in de minderheid, en dat is soms wel moeilijk te begrijpen ;)
Niels
Ik geloof zoiets als een mening op een Joodse site niet per direct.
Ik wil feiten zien. Een geleerde die hierover spreekt.
En dat jij ook zegt da christenen er niet in geloven en zo, dat maakt mij niet uit.
Zoals ik zei: ik heb feiten nodig, mocht ik het willen geloven.
Origineel gepost door Kenitrya
Maar wat ik me dus afvraag,
is hoe de christenen en de joden
hierover denken.
Zien zij Allah (swt) ook als dezelfde God?
Ik dus wel en mijn vriend ook, naar aanleiding van deze discussie hebben we hier nu ook een goede discussie, en nadat we de bijbel hebben gelezen willen we zeker samen de Koran gaan lezen..... Om te kijken wat nu de verschillen en de overeenkomsten zijn, kan zeker geen kwaad!!!!
Maar ik kan niet voor alle joden en christenen spreken, zo kan Niels dat evenmin. Ik denk dat dit heel persoonlijk is.
Origineel gepost door rebel
Sorry Niels, maar ik vind jou heel erg dom, onwetend en kinderachtig overkomen!!! De hele avond doe je niks anders dan ons geloof afkraken, en kom je met een link die jij waarschijnlijk aanbid (Komop man!! Het is maar een link...) en zegt er 1 iemand zijn eigen mening, dan eis je meteen zijn excuses daarvoor. En tot mijn grote verbazing bied ie zijn exuses nog aan ook!!! :eek: Ik had je allang een stomp verkocht als dat zou kunnen!!
Ik moet je gelijk geven....... Die ene link zegt niets....... Ik kan zoveel andere links geven, met geheel andere relevante of irrelevante opmerkingen, maar dat zegt niets over DE jood, of DE christen, als die bestaan........
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.