Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Regels in de Islam

Pagina's : [1] 2

nl-girl
26-08-2002, 18:55

Als niet-moslima en als iemand die veel respect en interesse heeft in de Islam heb ik een vraag: Waarvoor dienen al die kleine regeltjes binnen de Islam? Kijk ik kan me nog voorstellen dat iedereen in principe maagd moet blijven tot het huwelijk, zelfs het dragen van een hoofddoek en het bedekken van het lichaam kan ik me voorstellen.... In mijn ogen heeft het een duidelijke reden en het klinkt niet onlogisch. Maar ik vraag me af of Allah/God zich echt zo druk zou maken als ik op mijn buik zou slapen of als ik mijn haren verf ipv van henna..... Zou ik God echt een plezier doen, als ik tussen een bepaalde tijd niet zou bidden omdat dat niet 'aangeraden' wordt? Het maakt het leven toch zo ingewikkeld? God die ons geschapen heeft en van ons houdt en ons beschermd, zou Hij dat ECHT belangrijk vinden? Of moet ik het allemaal niet zo serieus nemen en het gewoon zien als aanwijzingen die kunnen leiden tot...... Kan iemand mij dit uitleggen? En hoe ervaren jullie dat, want aan de vele topics die ik hier lees (is epileren haram etc.) is het ook voor jullie vaak onduidelijk? Probeer je er helemaal naar te leven? Is dat dan ook een doel, of zie je het wat minder strikt? Misschien zelfs een beetje 'outdated', niet van deze tijd? NL-girl

Jemal2002
26-08-2002, 23:50
Origineel gepost door nl-girl Als niet-moslima en als iemand die veel respect en interesse heeft in de Islam heb ik een vraag: Waarvoor dienen al die kleine regeltjes binnen de Islam? Kijk ik kan me nog voorstellen dat iedereen in principe maagd moet blijven tot het huwelijk, zelfs het dragen van een hoofddoek en het bedekken van het lichaam kan ik me voorstellen.... In mijn ogen heeft het een duidelijke reden en het klinkt niet onlogisch. Maar ik vraag me af of Allah/God zich echt zo druk zou maken als ik op mijn buik zou slapen of als ik mijn haren verf ipv van henna..... Zou ik God echt een plezier doen, als ik tussen een bepaalde tijd niet zou bidden omdat dat niet 'aangeraden' wordt? Het maakt het leven toch zo ingewikkeld? God die ons geschapen heeft en van ons houdt en ons beschermd, zou Hij dat ECHT belangrijk vinden? Of moet ik het allemaal niet zo serieus nemen en het gewoon zien als aanwijzingen die kunnen leiden tot...... Kan iemand mij dit uitleggen? En hoe ervaren jullie dat, want aan de vele topics die ik hier lees (is epileren haram etc.) is het ook voor jullie vaak onduidelijk? Probeer je er helemaal naar te leven? Is dat dan ook een doel, of zie je het wat minder strikt? Misschien zelfs een beetje 'outdated', niet van deze tijd? NL-girl Allah (swt) a.k.a God heeft ons dit opgedragen. Er zijn natuurlijk redenen voor. Allah (swt) is alwetend Allah (swt) weet het het beste

nl-girl
27-08-2002, 10:47
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, het is al een beetje duidelijker geworden, maar ik hoop dat misschien nog wat meer mensen kunnen antwoorden. Meer duidelijkheid kan natuurlijk geen kwaad ;)

Chaimae
27-08-2002, 10:50
Origineel gepost door 2stepper Plus het zijn de kleine dingen die het geheel maken en achter alles zit wel een goeie reden want Allah swt zou ons echt niet onnodig dingen verbieden en wil alleen het beste met ons voor. En wat dat slapen op je buik betreft, het schijnt zo te zijn dat mensen in de hel zo liggen en dat Allah swt die houding daarom haat (lah 3elem / alleen Allah is de Alwetende) je mag wel op je buik slapen maar het is aangeraden om op je rechterzij in slaap te vallen waar staat dat de mensen in de hel op hun buik slapen trouwens slapen de mensen in de hel wel ?????? :D

tonk
27-08-2002, 11:16

Het lijkt me allemaal best moeilijk eigenlijk. Hoe kom je erop dat op je buik slapen wel eens niet goed zou zijn? Volgens mij kun je in al je onschuld van alles fout doen, of krijg je al die regeltjes van kinds af aan mee in je opvoeding? Ik zit graag in kleermakerszit. En als ik nou nog uitgebreide rokken aan had... Ik heb 2 katers. Hoe zit dat eigenlijk met het hebben van huisdieren? Ik kan ineens van alles verzinnen waarvan ik me kan voorstellen dat het eventueel haram is. Lastig hoor.

Uitgeblust
27-08-2002, 11:28
Nl Girl Ik kan je met citaten uit de Koran om het hoofd gooien, waarom al die regeltjes er zijn, maar ik denk dat het beter zal zijn om in mijn eigen woorden proberen uit te leggen het waarom. Laat ik het anders voorleggen, en je de volgende vragen stellen; Waarom maak je je mooi ? Waarom ben je wel lief en goed voor je ouders en niet voor je Schepper Waarom sta je voor de kast jezelf druk te maken over wat je aantrek als kleding dient als bescherming ? Waarom doe je jezelf zoveel pijn met epileren en ontharen, doe je dat nu echt voor jezelf ???????????? Allah (SWT) heeft ons regels gegeven om te voorkomen dat we ons druk maken over zaken die niet belangrijk zijn. Allah (SWT) heeft ons regels gegeven over zaken waar we ons wel druk over moeten maken. Allah (SWT) doet dingen geeft regels omdat het beter voor ons is, Hij weet beter en daar moeten we op vertrouwen, jij ook :( Je zegt geintresseert te zijn in Islam, kijk dan niet alleen wat mensen hier schrijven maar lees een keer over Islam, Hij heeft ook het beste met jou voor, geloof me, ook jij bent een kind van Hem, vergeet dat nooit :( Als je speciale vragen hebt zal ik je met alle plezier en liefde helpen, denk eens na over mijn vragen en antwoord met je hartje, niet met je hoofd. liefs Uitgeblust

Uitgeblust
27-08-2002, 11:31
Origineel gepost door karima_lal Het lijkt me allemaal best moeilijk eigenlijk. Hoe kom je erop dat op je buik slapen wel eens niet goed zou zijn? Volgens mij kun je in al je onschuld van alles fout doen, of krijg je al die regeltjes van kinds af aan mee in je opvoeding? Ik zit graag in kleermakerszit. En als ik nou nog uitgebreide rokken aan had... Ik heb 2 katers. Hoe zit dat eigenlijk met het hebben van huisdieren? Ik kan ineens van alles verzinnen waarvan ik me kan voorstellen dat het eventueel haram is. Lastig hoor. In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Er is geen enkel bewijs dat aanduid dat men geen vogels als huisdieren mag hebben. Het verbod treedt pas op wanneer men de huisdieren die men in bezit heeft niet voedt en er niet voor zorgt. De profeet Allah's vrede en genade zij met hem heeft gezegd: - "Allah beloont degene, die iets goeds doet voor een levend wezen." - "Wie geen medelijden heeft met anderen, met hem heeft Allah geen medelijden. Wees hen, die op aarde leven, genadig, Allah zal u evenzo behandelen" (Boekharie). Verder leest u onder vraag "(003) Bestaan er verhalen rond Mohammed en de natuur?" hoe een moslim om moet gaan met dieren. Overgeleverd door Ibn 'omar (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Een vrouw werd gekastijd vanwege een kat, die zij opgesloten had totdat zij (de kat) doodging. Daarom ging zij naar de hel. Toen zij haar opsloot gaf zij haar niet te eten en te drinken, en zij liet haar geen voedsel zoeken tussen de knaagdieren en insecten op de grond." (Boekharie, en Moesliem). De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft niet het houden van de kat als huisdier verboden gesteld maar heeft het slecht behandelen of zorgen voor het huisdier verboden gesteld en heeft direct een bestraffing genoemd voor degene die de dieren slecht behandeld. Hetzelfde geldt voor vogels of vissen, er is geen enkel bewijs om het houden van deze dieren als huisdieren verboden te stellen. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd tegen een metgezel genaamd 'Omayr: "O 'Omayr wat heeft An-noeqayr (een soort vogel) gedaan?" De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft het deze metgezel niet verboden gesteld om het dier vast te houden. De vraagstelling is een bevestiging dat de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) op de hoogte was van dit dier, en hij sprak altijd wanneer de grenzen van Allah werden overtreden. Het feit dat hij hierover niks zegt en op deze manier zijn vraag stelt is een bewijs dat het niet verboden is om deze dieren als huisdieren te hebben. Verder hebben degenen die het verboden stellen om vogels als huisdieren te houden geen enkel bewijs om dit te verbieden. En Allah weet het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

Uitgeblust
28-08-2002, 01:23
Nl Girl Je bent wel heeeeeeeeeeeeeel diep aan het nadenken hé :D Ik heb zelf ook heel veel over je vraag nagedacht en kan eigenlijk maar tot 1 conclusie komen. Zelf zie ik de regeltjes niet als verplichting, zie het als bescherming tegen het kwade, tegen de duivel. Heb vannavond nog een flinke discussie erover gehad en hoe anderen erover denken binnen mijn familie, hoe hun erover denken en de meningen waren verdeelt. :D Nogmaals het voelt voor mij bevrijdend, geen zorgen over aardse dingen maar kijken wat er in mensen schuilt, wat er in mezelf schuilt. Ik ben ook nog zoekende binnen de Islam hoor, maar hoe meer ik lees hoe mooier het wordt en begrijp je de regels stukje voor stukje. Ik hoop wel antwoord van je te krijgen op mijn vragen, maar spreek met je hart, niet met je hoofd. Liefs Uitgeblust

nl-girl
28-08-2002, 08:47
Als je het zo zegt dat de regeltjes als bescherming bieden, en 'onnodig' nadenken over minderrelevante onderwerpen, dan kan ik daar wel inkomen! Als antwoord op je vragen: Ik ben niet het persoon om zich er druk te maken over kleding en uiterlijk (nooit gedaan ook), voel me niet prettig in 'strakke en halfblote kleding'... Zelfs make up draag ik nauwelijks, alleen bij speciale feestelijke gelegenheden, om me feestelijk te voelen. Speciaal te voelen. Dat komt eigenlijk omdat ik in Egypte geweest ben, daar moesten we ons bedekken over de ellebogen en tot onze enkels. Was eigenlijk best prettig, maar als je dan in Nederland terugkomt.....oeh lala.... Echt een cultuurshock. Nu draag ik alleen waar ik me prettig in voel en mijzelf goed in kan bewegen. Over je andere vraag waarom ik meer van mijn ouders houd dan van God, ik denk omdat je je ouders meer bewust bent. Niet dat ik niet van God houd, maar het is moeilijk te definieren. Veel onzekerheid ten opzichte van wie HIJ is.... Trouwens, Uitgeblust, bedankt voor al je antwoorden, ik ben nu veel aan het nadenken, wat geloven voor mij betekent. Ik zit nou in een nogal moeilijke situatie met mijn vriend (die een deze dagen vertrekt en ik zal hem op zijn minst een jaar niet zien), en samen vinden we veel steun bij het idee dat er een God is die het beste met ons voor heeft. Als wij door God zijn voorbestemd, dan komen we ook wel weer bij elkaar.... Daar bidden dan ook maar voor. BEDANKT, NL-girl

Uitgeblust
28-08-2002, 09:50
Origineel gepost door nl-girl Als je het zo zegt dat de regeltjes als bescherming bieden, en 'onnodig' nadenken over minderrelevante onderwerpen, dan kan ik daar wel inkomen! Als antwoord op je vragen: Ik ben niet het persoon om zich er druk te maken over kleding en uiterlijk (nooit gedaan ook), voel me niet prettig in 'strakke en halfblote kleding'... Zelfs make up draag ik nauwelijks, alleen bij speciale feestelijke gelegenheden, om me feestelijk te voelen. Speciaal te voelen. Dat komt eigenlijk omdat ik in Egypte geweest ben, daar moesten we ons bedekken over de ellebogen en tot onze enkels. Was eigenlijk best prettig, maar als je dan in Nederland terugkomt.....oeh lala.... Echt een cultuurshock. Nu draag ik alleen waar ik me prettig in voel en mijzelf goed in kan bewegen. Over je andere vraag waarom ik meer van mijn ouders houd dan van God, ik denk omdat je je ouders meer bewust bent. Niet dat ik niet van God houd, maar het is moeilijk te definieren. Veel onzekerheid ten opzichte van wie HIJ is.... Trouwens, Uitgeblust, bedankt voor al je antwoorden, ik ben nu veel aan het nadenken, wat geloven voor mij betekent. Ik zit nou in een nogal moeilijke situatie met mijn vriend (die een deze dagen vertrekt en ik zal hem op zijn minst een jaar niet zien), en samen vinden we veel steun bij het idee dat er een God is die het beste met ons voor heeft. Als wij door God zijn voorbestemd, dan komen we ook wel weer bij elkaar.... Daar bidden dan ook maar voor. BEDANKT, NL-girl Nl Girl Ik kreeg tranen in mijn ogen van je verhaal en moest even goed nadenken over wat terug te schrijven. Als ik lees over je verhaal van Egypte en hoe het je leven mede daardoor heeft veranderd krijg ik het gevoel dat je met veel dingen al op de goede weg bent. :D Er wordt hier wel eens gezegd soms gedragen Nederlandse meisjes zich beter dan Islamitische meisjes die met alle verleiding te koop lopen en daar nog trots op zijn ook. :( jij bent een mooi voorbeeld :goedzo: Ook krijg ik het gevoel dat de Islam al dieper in je zit dan je zelf misschien wil toegeven. Zie de Islam met Zijn regeltjes niet als verplichting, je hebt zelf al ervaren hoe sommige dingen een verademing zijn, je rust geven :traan1: Zo voelt het voor mij ook, Al Hamdoelillah (dank is aan Allah) Ik wil je niet bekeren toch heb ik het gevoel dat je erin thuishoort en dat doet me deugt. Jou tijd komt misschien eerder dan je nu zelf denkt en die dag zul jij het mooiste gevoel in je lichaam ervaren, Inscha Allah (als Allah het wil) Ga door met jezelf zijn en hoeveel vragen je ook hebt over Islam of wat dan ook, ik zal proberen er voor je te zijn. Ik denk dat veel jongens en meisjes door jou hopelijk nadenken. :) liefs Uitgeblust

nl-girl
28-08-2002, 21:08
Origineel gepost door Uitgeblust Nl Girl Ik kreeg tranen in mijn ogen van je verhaal en moest even goed nadenken over wat terug te schrijven. Als ik lees over je verhaal van Egypte en hoe het je leven mede daardoor heeft veranderd krijg ik het gevoel dat je met veel dingen al op de goede weg bent. :D Er wordt hier wel eens gezegd soms gedragen Nederlandse meisjes zich beter dan Islamitische meisjes die met alle verleiding te koop lopen en daar nog trots op zijn ook. :( jij bent een mooi voorbeeld :goedzo: Ook krijg ik het gevoel dat de Islam al dieper in je zit dan je zelf misschien wil toegeven. Zie de Islam met Zijn regeltjes niet als verplichting, je hebt zelf al ervaren hoe sommige dingen een verademing zijn, je rust geven :traan1: Zo voelt het voor mij ook, Al Hamdoelillah (dank is aan Allah) Ik wil je niet bekeren toch heb ik het gevoel dat je erin thuishoort en dat doet me deugt. Jou tijd komt misschien eerder dan je nu zelf denkt en die dag zul jij het mooiste gevoel in je lichaam ervaren, Inscha Allah (als Allah het wil) Ga door met jezelf zijn en hoeveel vragen je ook hebt over Islam of wat dan ook, ik zal proberen er voor je te zijn. Ik denk dat veel jongens en meisjes door jou hopelijk nadenken. :) liefs Uitgeblust Alweer bedankt, altijd interessante en lieve stukjes! Kan ik echt wat mee! Ondertussen heb ik al een heel ander beeld gekregen over die regeltjes die mij zo vreemd en zelfs onnodig leken. Misschien begrijp ik het nog niet helemaal, maar ik ben er hard over na te denken en eigenlijk is het allemaal ook wel logisch. Binnenkort wil ik zeker eens meer over de islam gaan lezen, puur uit interesse en vergelijking met mijn eigen geloof..... En misschien heb je wel gelijk dat het al een beetje in mij zit. Heb jij nog een boek dat je me zou aanraden? Liefs, NL-girl

Uitgeblust
28-08-2002, 22:52
Jeempie Nl Girl nu vraag je me wat Boeken over Islam :D Ik heb een kast vol staan. Denk niet dat je met zware boeken moet beginnen. Persoonlijk houd ik van Hadiths en Doea's maar dat zijn boeken voor de gevorderde pfff moeilijk woord zeg :D Een waardevol boek is denk ik wel van; Ibn Ishaak "Het leven van Mohammed" staan mooie en leerzame wetenswaardigheden in, niet zo zwaar om te lezen en staat ook niet vol van allerlei regeltjes Karen Amstrong "Mohammed een westerse poging tot begrip van de Islam" Zij heeft vanuit de westerse kijk een boek geschreven en dingen toegelicht zodat westerlingen dingen beter kunnen begrijpen. Nogmaals het zijn geen boeken vol met regels maar een begrijpelijke manier hoe de Islam een beetje in elkaar zit, wat bepaalde achtergronden zijn. Boeken met regels komt later wel ook daar zitten boeken tussen of uitspraken van onze Profeet (SAW) waar als je meer begrijpt over Islam je echt koude rillingen krijgt, zelfs bang wordt. Nogmaals Nl Girl, maar ik denk dat je het zelf al een beetje doorhebt zijn of noemen mensen het regels en dat terwijl het juist een verlichting geeft en je je kan concentreren op zaken die wel belangrijk zijn. Vergelijk het met verkeersregels zonder regels kunnen we niet veilig oversteken, rijdt iedereen door elkaar en waar moet je lopen als voetganger :( Ook die regels zijn er ter verlichting van mensen, vergelijk regels in Islam als hetzelfde en zul je merken dat het geen regels zijn maar verlichting. Denk niet dat ik een perfect persoon ben, verre van dat, ik maak ook mijn fouten maar Inscha Allah (met Allah's wil) zal ik een beter mens worden, de fouten niet meer maken. Als je dan je voor de liefde van Hem openstelt, zul je ervaren wat ik dagelijks ervaar en is het de heerlijkste verslaving die er is :D Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je 1 van de boeken zult lezen, misschien iets meer begrijpt van Islaam. Kijk niet om je heen wat andere zeggen of doen, volg je eigen hartje, dat liegt nooit .

tonk
28-08-2002, 23:12
Uitgeblust, Bij deze een welgemeend compliment voor je goede antwoorden aan nl_girl en ook aan mij.

Uitgeblust
29-08-2002, 07:58
Origineel gepost door karima_lal Uitgeblust, Bij deze een welgemeend compliment voor je goede antwoorden aan nl_girl en ook aan mij. Ook voor jou Karima_lal omdat dat de Islam is en niet het verkrachtende wat je om je heen ziet :huil: Ik heb gisteren een heel moeilijk gesprek met iemand gevoerd en schaam me DIEP voor wat veel mensen onder het mom van Islaam doen, ik schaam me echt HEEEEEEEEL diep :( Islam is lezen en leren over het mooiste dat je in je hart kunt toelaten daarom zeg ik ook altijd "lees en voel met je hartje" niet naar hetgeen om je heen gebeurt of wat mensen vertellen. LEES ZELF DAT IS ISLAM Al Hamdoelillah Ik verdien geen compliment :(

Harlem69
29-08-2002, 08:34

Origineel gepost door Uitgeblust Islam is lezen en leren over het mooiste dat je in je hart kunt toelaten daarom zeg ik ook altijd "lees en voel met je hartje" niet naar hetgeen om je heen gebeurt of wat mensen vertellen. LEES ZELF DAT IS ISLAM Al Hamdoelillah Ik verdien geen compliment :( Jij bent altijd behulpzaam, staat voor alles open, deelt je kennis, bent een goede vriendin voor je vrienden, waardeert openheid en kritiek, doet veel moeite om iemand dingen van/over de islam bij te brengen... en zo ken ik nog een hoop goede dingen van je... Ja... ik weet het zeker... Jij bent een toppertje, een kanjer, een lieverd... en je hebt een gouden hartje... en daarom hou ik van je... http://fun.ohmygoodness.com/Cards/sweetest/Animated/sweetstraw.gif XXXX Liefs Alexei :D :zwaai: ;)

Pagina's : [1] 2