Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : vasten verbreken???

xxjustmexx
05-11-2003, 12:48

hallo broeders en zusters, Vandaag ben ik naar verloskundige geweest (ben nu 21, 5 wkn zwanger)dit was ook mn eerstje bezoekje in de ramadan. ik ben in vergelijking met mn laatste bezoek aan haar maar 2 kg aangekomen (is niet veel dus)..ze heeft mn hb gehalte gemeten(ijzer) en deze zat echt ver onder het gemiddelde en ze wilde ook absoluut niet dat ik nog verder ging met vasten. door mijn lage ijzertekort bouwt mijn lichaam bepaalde schadelijke stoffen op die slecht zijn voor mij en voor mijn kind, en ik heb meer kans op uitdrogingsverschijnselen. En mijn HB wordt alleen maar lager. ik meteen doorverwezen naar het bloedprikcentrum om te prikken dus...de uitslag krijg ik eind van de week of in de loop van komende week. ik heb ook nieuwe medicijnen gehad die ik moet slikken om op krachten te komen en mn ijzer op te krikken want als die nog lager wordt dan heb ik een probleem. Mijn vraag is wat nu??moet ik doorvasten?? of moet ik eten?? ik heb vandaag wel wat gegeten heb ik om half 11 na veel nadenken en op aandringen van mijn moeder en man gedaan...maar ik voel me er alles behalve prettig bij :( help me aub en alleen serieuze reacties graag!!! wasalaam alaikoum

mishoceima
05-11-2003, 14:12
als het slecht voor je gezondheid en dat van je kind is mag je eten maar je weet naderhand altijd inhalen

zinalady
09-11-2003, 16:12
ZIna dat je daar nog over nadenkt? WEet jij dan niet wat allah hier over heeft gezegd? Zoek het desnoods op vraag het aan een geleerde...aan een imaam die zal jou vertellen dat je echt moet eten. JA MOET eten zelfs. DIt is slecht dat je niet eet! Als ik ongesteld ben dan voel ik me er ook niet prettig bij om te eten....omdat iedereen in mijn omgeving gewoon vast en omdat je zit zo in een patroon dat je elke dag niet eet en ineens moet je wel eten. Ik kan omdat gevoel niet te hebben dan ook doorvasten maar dat heeft geen zin. Waarom niet? Omdat het toch niet geldig is en daarnaast het is ook slecht voor je. EN voor een zwangerschap telt dat al dubbel op. Je moet zo voorzichtig zijn. Je moet geen risico's nemen. EN het gaat nu niet alleen om je zelf (wat al heel belangrijk is) maar ook nog eens om je kindje. Het is niet dat je niet vast en gewoon eet....Nee na je zwangerschap kan je het gewoon in je eigen tijd inhalen. Dus je laat de ramadan niet in de steek maar verplaatst het gewoon....iets wat je (klinkt hard) maar over je zwangerschap niet kan zeggen. Het is niet dat je zegt ohhh ik negeer het gewoon envast door en ga later gewoon met mijn zwangerschap verder. Neeee straks is het te laat....en dan is het gevoel wat je nu hebt helemaal niks bij. Ik probeer niet hard over te komen maar een zwangerschap is zoiets moois...een kindje dat in jou groeit. De (op) voeding van dat kind is sinds de dag dat jij zwanger bent al begonnen........ Ik wens jou heel veel succes bij je zwangerschap en bij je keuze..... Moge allah jou en je kindje in gezonde toestand houden en jullie alle geluk van de wereld bezorgen! beslama :zwaai:

mohammed_b74709
09-11-2003, 17:43
Nou wat de imam ons heeft gezegd een vrouw die zwanger is mag niet vasten. En oja zorg goed voor je kindje en neem de goeie voedselprogramma met de benodigde stoffen>>> die voedselprogramma heb je vast wel van de dokter gekregen anders moet je het effe na vragen. Oke wens iedereen nog een goeie ramadan. groetjes mohammed

Nisrine01
09-11-2003, 18:09

Mijn zus is ook nog maar net zwanger, pas 6 weekjes maar ze vast wel gewoon mee. Is dat slecht voor de baby???

babyvanbelisma
09-11-2003, 19:56
Vrouwen die zwanger zijn hoeven per definitie niet te vasten, je doet dus niets verkeerd als je niet vast. Veel geluk met je komende baby!! Liefs, Babyvanbelisma

zinalady
09-11-2003, 19:59
Hoi nisrine.....nee 6 weken is nog wel tedoen volgens mij om te vasten. het is alleen zo als je al maanden zwanger bent dat het kindje in je buik ook groeit en groter word dus meer nodig zal hebben. EN zij is al meer dan dat alsik het goed las was zij al 21 weken???!!! Beslama

Selina
09-11-2003, 23:06
Je kan beter naar de dockter luisteren en eten,je moet het wel inhalen na dat je bevalen bent en geen borstvoeding meer geeft,Nou veel succes met je zwangerschap

ilhame_N
10-11-2003, 08:17
Gisteren was ik toevallig bij een lezing en daar werd gezegd dat als het vasten je gezondheid ernstig in gevaar kan brengen (wat bij jou dus het geval is) het zlefs HARAM is om te vasten. Dus meid ik hoef je vast en zeker niet te vertellen wat je te doen staat!

xxjustmexx
10-11-2003, 10:03
bedankt allemaal voor jullie reacties, ik h :zwaai:

xxjustmexx
10-11-2003, 10:04
bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb tot nu 2 dagen gegeten de dagen waarom ik s'ochtends veel heb moeten overgeven. wanneer ik me goed voel vast ik gewoon en wanneer ik me niet goed voel dan vast ik niet. de verloren dagen zal ik zeker allemaal inhalen inshallah!

ilhame_N
10-11-2003, 11:23
als je als advies hebt gekregen dat je niet mag vasten en het is schadelijk voor je dan is het HARRAM om te vasten meid Maar goed ik wens je veel succes de rest van de ramadan