Bekijk originele versie : Het lezen van de koran......
Hallo mensen ik had even een vraag ik kan geen arabisch lezen maar toch wil ik de koran lezen ik heb hem onlangs in het ned/arabisch gehad en dus lees ik hem in het nederland is dat nu het zelfde als in het arabisch en krijg je nou dezelfde hassanats als dat je hem in het arabisch zou lezen reciteren?????
graag reacties.....
P.S. Ik las namelijk dat als je je maandelijkse probleem heb je wel uit een vertaling kan reciteren maar niet uit een arabische koran dus antwoord graag
groetjes!!!
salaam
ik denk dat je het in het arabisch moet zeggen .
ik weet niet zeker.
wand in het gebed is het altijd arabisch.
dus je moet het in het arabisch lezen.
je krijgt zowizo,hasanat als je iets goed doet.lezen ,hadith,koran.
een mens helpt....enz
over je maandelijkese:zijn de meningen verschillend,de ene zegt ja de andere zegt weeral nee.
mijn schoonpa is een geleerde man en hij zegt nee dat mag niet .
Origineel gepost door deheks
Hallo mensen ik had even een vraag ik kan geen arabisch lezen maar toch wil ik de koran lezen ik heb hem onlangs in het ned/arabisch gehad en dus lees ik hem in het nederland is dat nu het zelfde als in het arabisch en krijg je nou dezelfde hassanats als dat je hem in het arabisch zou lezen reciteren?????
graag reacties.....
P.S. Ik las namelijk dat als je je maandelijkse probleem heb je wel uit een vertaling kan reciteren maar niet uit een arabische koran dus antwoord graag
groetjes!!!
Je mag het wel lezen,maar niet aanraken
youssef007
06-11-2003, 20:58
salaam alaikoum...
als eerst wil ik reageren op het volgende...
je zei: Ik las namelijk dat als je je maandelijkse probleem heb je wel uit een vertaling kan reciteren maar niet uit een arabische koran dus antwoord graag...
ik wou hierop reageren met het volgend...de koran blijft hetzelfde nederlands of arabisch, en als je de nederlandse koran bekijkt staat langs de ene kant het nederlandse gedeelte en langs de andere kant de arabische dus...
ik wil je ook nog een nasiha (raad) als je iets hoort probeert dan automatisch ook de bron te vragen vanwaar hij/zij het gehaald heeft...
nu wil ik op het volgende reageren, of je dezelfde verdienste krijgt allahoe alim...maar ik wou je zeggen zuster, en voor iedereen die geen arabisch kan lezen...we moeten niet steeds naar de gemakkelijke oplossing zoeken, waarom proberen we niet arabisch te leren lezen?
dan zal je nog dubbel beloont worden, want elke fout die je leest in de koran wordt je dubbel beloont en wordt je nog eens beloont voor je inzet...dus waarom leren we geen arabisch lezen...en het is echt niet zo moeilijk, gewoon het alfabet leren en de rest is gewoon veel oefenen...
er zijn verschillende boeken die je leert hoe je moet lezen je kan zelfs op je eigen leren dus waarom leren we niet arabisch lezen, en ik zeg het eerst voor mijn eigen want ik heb nog heel veel te leren...
We moeten proberen de taal van de islam te begrijpen en zeker te lezen..en Allah swt zal je zeker helpen zonder twijfel, enkel geduld...
als ik verkeerd zit vergeef me dan...maar dit is volgens mij de beste oplossing, en we moeten niet lui zijn, en dit zeg ik ook eerst voor mij eigen en dan voor de andere...
moge Allah ons leiden en ons helpen en ons meer kennis geven...
wa alaikoum salaam
en ik zal nog iets laten weten over het maandelijkse periode van de vrouw inchAllah...want heb een beetje opzoek werk te doen en ben heel druk bezig...
wa alaikoum salam
soennia83
07-11-2003, 13:09
Origineel gepost door WhiteRose
Salamoealaikum oegtie fie dien,
Deze vraag heb ik vorige week nagevraagd bij 2 verschillende imams. De nederlandstalige Koran is slechts een vertaling en die heeft geen waarde net zoals de Arabische Koran, de Koran is begonnen in het Arabisch en zo moet je er ook mee doorgaan. Daarom krijg je voor als je de Koran in het Nederlands leest geen hasanaat.
Als je echt de intentie hebt om de Koran te willen lezen, te willen begrijpen en accepteren en je doet het omwille voor de liefde voor Allah swt. Dan moet je ook de intentie nemen om arabisch te willen leren. Ik weet dat het moeilijk is. Maar denk aan Allah swt, je doet het voor Allah swt. En je weet: als jij een stap verder naar Allah swt zet, dan zal Allah swt ook een stap naar jou zetten InschAllah ya Rabi.
Dus neem de moeite om arabisch te gaan leren, geloof me, als je arabisch leert lezen is het echt anders om de Koran te gaan lezen. Ikzelf ben een moeilijklezende in arabisch, ik kan het namelijk nog niet vloeiend lezen, inschAllah binnenkort ga ik arabischeles nemen, als ik weet waar je ze kan volgen.
Alsjeblieft zuster, neem van mij aan, arabisch uit de Koran lezen is veel mooier en het gevoel is ook anders.
Over de maandelijkse periode van de vrouw heb ik goede en zeker duidelijke informatie over. Maar je kan beter je mailadres achterlaten (dmv privemail) dan kan je ik je de nodige informatie toesturen, inschAllah.
Ik hoop dat je inschAllah hier wat aan hebt
DjazzakAllah Algier.
Salamoelaikum wa RahmatoeAllah wa BarakaToe.
Assalaam mu3alikom warahmatolah,
ik ben het niet helemaal met je eens zuster. Ik zelf kan arabisch lezen en praten etc( alhamdolilah wa shoerk lilah) Maar vele mense niet, zoals bekeerd moslims, berbers etc. Maar de zin waarin jij zegt dat je GEEN HASANATS krijgt als je het in het Nederlands de koran leest is naar mijn weten incorrect!!!
Je mag zelfs du'3a in je eigen taal doen als je geen arabisch spreekt, het gaat om de intentie!!!(vergeet dat niet) Ik heb het stukje nu niet bij deh hand, maar ik las ooit, dat Allah alle talen begrijpt en als je hem aanspreekt met de talen die jij kent, dan zal hij dat accepteren. Allah is alwetend en weet in welke positie je staat!
Tuurlijk moet je arabisch leren, het is de taal van de Islam. Maar meid vergeet niet dat de helft berbers is en al wat ouder is, voordat zei arabisch geleerd hebben dan strijken er jaren overheen en om nou geen koran te lezen in de tijd?????
Maar meid, je zei dat je het van twee imams hebt gehoord. Ik wil je waarschuwen. Er zijn jammer genoeg nog wat imams die dingen beweren die niet helemaal waar zijn.
Zo had mijn vader een tijd terug gevraagd aan de imam bij ons in de moskee of een marokkaanse moslima mag trouwen met een bekeerde nederlandse moslim, het antwoord daarop was NEE!!
maar wat blijkt, nadat ik er heel wat boekwerk op na geslagen heb, dat het dus niet klopte wat de imaam zei.
je kan nu misschien wel zeggen, je misschien dacht de imam dit en dat, nee de imaam heeft een heel verhaal te horen gekregen en dit was zijn antwoord, Hij heeft het zelf gebruikt voor de Vrijdagspreek :confused:
wasalaam mu3alikom warahmatollah
p.s: neem nooit wat aan als je geen bewijs hebt naar elkoran of elhadith
Herinnering
07-11-2003, 15:41
I know the answer:
je moet eerst je heksenmagie afstaan voordat de koran leest
soennia83
07-11-2003, 21:01
Origineel gepost door WhiteRose
Salamoelaikum zuster,
Je hebt gelijk, maar ik heb het aan verschillende imams gevraagd en die gaven mij allemaal hetzelfde antwoord. Ik las namelijk zelf ook de Koran in het nederlands.
Je hebt gelijk wat betreft du3as en dat Allah swt alle talen kan verstaan.
Maar wat ik met mij reactie wilde zeggen is: als je de tijd hebt om arabisch te gaan leren, dan moet je dat vooral doen. Doe het om in de Koran te kunnen lezen, je kan je tijd dan beter benutten. Ik bedoel de Koran is afkomstig van het Arabisch waarom zou jij zoiets moois ook niet willen leren.
Het is niet dat ik alles geloof oegtie en ja je hebt gelijk over dat het pas in hadith of Koran moet staan. Maar als verschillende imams hetzelfde zeggen en dezelfde redenen noemen, dan geloof ik het wel. Maar inschAllah ga ik in het weekend naar een moskee en die imam daar heb ik het nog niet gevraagd, maar ik zal het inschAllah vragen en vragen waar het staat. Ik laat het jullie InschAllah weten.
Salamoelaikum wa RahmtoeAllah wa Baraktoe,
Oegtek fie dien.
P.s. over dat trouwen met een bekeerde moslim zei nee, dat bedoel ik, als ik een vraag heb, dan zoek ik het eerst zelf op, lukt dat niet dan vraag ik de broeders en zusters, lukt dat niet dan ga ik naar de imam, maar niet 1 maar meerdere, snap je wat ik bedoel, ik neem niet gelijk alles aan.Shukran
Assalaam mu3alikom lieve zuster,
Ik ben het helemaal met je eens, ik vond het alleen heel apart wat betreft die ene zin, maar ik zal er ook eens voor de zekerheid, nogmaals achter nagaan, alhoewel ik bijna 100% zeker weet dat je hasanat krijgt(inshAllah) als je met goeie intentie de koran leest, in welke taal dan ook!!
Wat betreft arabisch, ben ik het helemaal met je eens, er is ten eerste geen mooiere taal en Het is de taal van de islam.
Ik raad het ook altijd iedereen aan het te leren, als ze de middelen en het verstand voor hebben!
Maar ghair inshAllah zuster
Wasalaam mu3alikom :zwaai:
soennia83
07-11-2003, 23:19
Origineel gepost door Leeuwenkoning
wie zegt dat berbers geen arabisch kunnen lezen?
assalaam mu3alikom warahmatolah,
Ik ben zelf ook 100% berbers, maar kan vloeiend arabisch praten en begrijpen. Wat ik met mijn stukje wil zeggen is dat er nog heel wat mensen(waaronder veel berbers) geen arabisch kunnen lezen en schrijven. Mijn vader bijvoorbeeld, die kan het praten en begrijpen, maar lezen kan hij niet! en zo zijn er tig berbers die ik ken die helemaal geen arabisch verstaan of heel erg weinig. het was maar een voorbeeld!
wasalaam mu3alaikom
_BRUNETTE
22-10-2007, 16:03
Berbers is ook een mooie taal soennia :goedzo:
plus ik heb gehoord dat de koran niet is geschreven hoe de arabieren thuis praten en op straat.. het is de egte lo3aal arabia ...
??
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.