_h4T3d_sE7eN
03-11-2003, 22:59
DEN HAAG - Het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali heeft niet namens de VVD gesproken toen zij verklaarde dat er maatregelen moeten worden genomen tegen de verspreiding van het islamistisch onderwijs in Nederland. Volgens haar collega Cornielje schendt Hirsi Ali gemaakte afspraken. Cornielje heeft dat maandag gezegd in een vraaggesprek met het Reformatorisch Dagblad. "Ik vind het heel vervelend dat Hirsi Ali zich niet aan de gemaakte afspraken houdt en in de media standpunten naar voren brengt die door de fractie zijn afgewezen." In een toelichting zegt Cornielje dat Hirsi Ali in de Tweede Kamer wel het goede liberale geluid laat horen, maar in de pers "privéstandpunten " bezigt. Volgens een woordvoerder van de fractie geven de opvattingen van Hirsi Ali wel degelijk het standpunt van de VVD weer. De opmerkingen van Cornielje zijn geheel voor eigen rekening, aldus de woordvoerder. "Ayaan spreekt namens de fractie. Einde verhaal." Cornielje meent dat Hirsi Ali op haar standpunt moet terugkeren. "Als de woordvoerster van de fractielijn afwijkt, moet ze op haar schreden terugkeren. Volgende week dinsdag zal Hirsi Ali hierop aangesproken worden" , aldus het Kamerlid. Cornielje verwijt zijn collega dat ze steeds terugvalt op voorstellen uit een notitie over het wegwerken van achterstanden die door de fractie als geheel zijn afgewezen. Hij vindt de kritiek van zijn collega op de Onderwijsinspectie misplaatst. " Mijn partijgenoot minister Hermans heeft ten tijde van het tweede kabinet-Kok gezorgd voor een onafhankelijke inspectie. Ik heb de inspectie zeer hoog en heb me daarom gestoord aan de uitlatingen van mijn collega. Als haar een conclusie niet aanstaat, gaat het niet aan de inspectie te betichten van partijdigheid. Ze kan haar kritiek niet hard maken. Dit is verwerpelijk." Hirsi Ali stelde dat de Inspectie meer wettelijke bevoegdheden moet krijgen om op te treden tegen islamistische scholen. De opvattingen van Hirsi Ali kregen vorige week bijval van VVD-fractieleider Van Aartsen. Met nadruk zei hij daarbij dat de liberalen niet willen tornen aan artikel 23 van de Grondwet waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld. Volgens Cornielje is die vrijheid ook voor liberalen belangrijk. "Vanaf de jaren zeventig hebben wij deze lijn. Haya van Someren heeft gezegd dat ouders een school moeten kunnen kiezen die bij hun waarden en normen past. Dat is liberaal. Als daartoe geen mogelijkheden zijn, moet de overheid zorgen voor een openbare school. Die lijn is in de loop van de jaren door Neelie Kroes, Nel Ginjaar, Jan Fransen en mij als een bestendige VVD-lijn uitgedragen. De fractie ziet geen reden die lijn te verlaten of aan te passen." In het hoofdlijnenakkoord hebben VVD, CDA en D66 afgesproken in deze kabinetsperiode het door het CDA gekoesterde artikel 23 niet aan te pakken. Bron: De Telegraaf